Δίπλωμα οδήγησης από τα 17 προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του Υπ. Μεταφορών

Δίπλωμα οδήγησης από τα 17 προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του Υπ. Μεταφορών

Αλλαγές εκ βάθρων στα διπλώματα οδήγησης αλλά και τον τρόπο εξέτασης φέρνει το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, το οποίο μεταξύ άλλων προβλέπει για πρώτη φορά απόκτηση του διπλώματος από τα 17.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου», ο ανήλικος στην ηλικία των 17 ετών θα έχει το δικαίωμα με την παρουσία ενός ενηλίκου να καθίσει στο τιμόνι αφού όμως πρώτα θα έχει περάσει από θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση. 

Όσον αφορά το κανονικό δίπλωμα θα εκδίδεται όταν οι υποψήφιοι κλείσουν τα 18 έτη και πάλι μετά από πρακτική εξέταση.

Ειδκότερα, η διαδικασία έκδοσης διπλώματος χωρίζεται σε 3 φάσεις.

Η πρώτη φάση περιλαμβάνει την θεωρητική εξέταση, με τον εξεταζόμενο να καλείται να δώσει τα σήματα οδήγησης, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που γίνεται και σήμερα. Μετά την επιτυχή θεωρητική εξέταση ακολουθεί η δοκιμασία «προσόντων και συμπεριφοράς».

Η συγκεκριμένη δοκιμασία θα διενεργείται σε δύο φάσεις και θα πραγματοποιείται σε διαφορετικές ημέρες. Στο πρώτο στάδιο της δοκιμασίας εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης στην «πορεία» και εφόσον ολοκληρωθεί με επιτυχία το στάδιο αυτό, ο υποψήφιος εξετάζεται στο δεύτερο σκέλος, το οποίο είναι το «παρκάρισμα» και η «οπισθογωνία».

Σημειώνεται ότι σε περίπτωση αποτυχίας του υποψήφιου οδηγού στο δεύτερο στάδιο, υποχρεούται να επανεξεταστεί και στο πρώτο.

Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς των υποψήφιων οδηγών μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων πραγματοποιείται με τους ίδιους να είναι μόνοι τους πάνω στη μηχανή, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες κατηγορίες στις οποίες παρών θα είναι ένας εξεταστής.

Σταδιακά, ωστόσο, ο εξεταστής δεν θα βρίσκεται ούτε στα οχήματα, καθώς σε διάστημα 20 μηνών οι εξετάσεις θα γίνονται υποχρεωτικά στις ειδικές πίστες.

• Κάθε εκπαιδευτικό όχημα που συμμετέχει στις εξετάσεις πρέπει απαραίτητα να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

• Εντός του οχήματος πρέπει να τοποθετείται κάμερα με μικρόφωνο, που να εικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης των μοτοσικλετών και να είναι διασυνδεδεμένη αδιάλειπτα με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κατά τη διάρκεια της εξέτασης.

• Πριν από την εξέταση κάθε σταδίου πραγματοποιείται ηλεκτρονική κλήρωση, από την οποία προκύπτει ο εξεταστής για κάθε υποψήφιο οδηγό.

• Κάθε εκπαιδευτικό όχημα που συμμετέχει σε εξετάσεις θα πρέπει εντός 4 μηνών να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση για αδιάλειπτη σύνδεση με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου με κάμερα και μικρόφωνο.

Αίσθηση προκαλεί το άρθρο 4 του νομοσχεδίου, αφού προβλέπει για τους υποψήφιους οδηγούς, κατά τη διάρκεια διεξαγωγής της πρακτικής εκπαίδευσης και εξέτασής τους, να έχουν υποχρεωτικά ασφαλιστική κάλυψη έναντι του κυρίου ή του κατόχου των οχημάτων.

Επιπλέον, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να παρευρίσκεται ενήλικος οδηγός στο όχημα ακόμα και όταν θα έχει περάσει ο ανήλικος τη θεωρητική εξέταση και μέχρι να συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του, οπότε και θα δώσει κανονικά για δίπλωμα.

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται, ο νεαρός υποψήφιος θα πρέπει να κάνει θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα και να περάσει τη θεωρητική εξέταση.

Μετά θα μπορεί να πάρει βεβαίωση για συνοδευόμενη οδήγηση με συνοδεία ενήλικα-έμπειρου οδηγού που δεν έχει κανένα βαθμό ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών Αυτοκινήτων, Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων (ΣΕΣΟ) για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών και επιβεβαιωμένο χρόνο συνοδευόμενης οδήγησης τουλάχιστον 100 ωρών, εκ των οποίων οι δέκα αφορούν οδήγηση μία ώρα μετά τη δύση του ηλίου.

Ν. Μαυραγάνης: Χωρίς εκπαιδευτή μέσα στο όχημα οι νέες εξετάσεις των υποψήφιων οδηγών

Στο νέο σύστημα εξέτασης των υποψηφίων οδηγών αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Μαυραγάνης.

Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ, σημείωσε πως «το φαινόμενο κάποιοι να παίρνουν το δίπλωμα πιο εύκολα από κάποιους άλλους, πέρα από το γεγονός ότι εισήγαγε ένα σύστημα αδικίας και ανηθικότητας στην κοινωνία μας, από την άλλη πλευρά δημιουργούσε και οδηγούς, οι οποίοι αγνοούσαν βασικούς κανόνες οδικής κυκλοφορίας και ήταν εν δυνάμει κίνδυνος για όλους και για τους εαυτούς τους».

«Η μεγαλύτερη επαφή εκπαιδευτή και εξεταστή με τον εξεταζόμενο είναι αυτή που δημιουργούσε το πρόβλημα», σημείωσε ο κ. Μαυραγάνης.

«Προβλέπουμε σε πρώτο στάδιο την αποχώρηση του εκπαιδευτή μέσα από το όχημα. Ο εξεταστής παραμένει στο πρώτο στάδιο της εξέτασης, η εξέταση σπάει σε δύο κομμάτια - το πρώτο στάδιο είναι η εξέταση πορείας και γενικών γνώσεων περί της οδηγικής συμπεριφοράς και το δεύτερο στάδιο ειδικών δοκιμασιών που γίνεται μέσα σε πίστα. Στο πρώτο στάδιο υπάρχει μέσα στο όχημα μόνον ο εξεταστής, ο εκπαιδευτής αποχωρεί και διαθέτει το όχημά του στον εκπαιδευόμενο και εξεταζόμενο και υπάρχουν κάμερες μέσα στο σύστημα, οι οποίες μεταφέρουν εικόνα και ήχο προς το κέντρο ελέγχου. Οι κάμερες αυτές μπορούν να λειτουργήσουν και αυτόνομα και λειτουργούν αυτόνομα στο δεύτερο στάδιο της εξέτασης των ειδικών δοκιμασιών, όπου και ο εξεταστής και ο εκπαιδευτής είναι έξω από το όχημα. Είναι μόνος του πλέον μέσα στο όχημα ο εκπαιδευόμενος- εξεταζόμενος και μέσω των καμερών που υπάρχουν μέσα στο όχημα μεταφέρεται εικόνα και ήχος στο κέντρο ελέγχου, αλλά και από το κέντρο ελέγχου μεταφέρονται οι εντολές προς τον εξεταζόμενο εκείνη τη στιγμή», κατέληξε ο Νίκος Μαυραγάνης.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ