ΜμΕ: Πώς θα βοηθήσουν την ανάπτυξη οι ψηφιακές πλαφότρμες

ΜμΕ: Πώς θα βοηθήσουν την ανάπτυξη οι ψηφιακές πλαφότρμες

Ως ένα χρήσιμο και απαραίτητο εργαλείο για την ανάπτυξη των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων χαρακτηρίζονται από το Ινστιτούτο Μικρομεσαίων της ΓΣΕΒΕΕ οι ψηφιακές πλατφόρμες οι οποίες, τα τελευταία χρόνια, τείνουν να εξελιχθούν σε ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο.

Όπως αναφέρεται στην έρευνα που έχει τίτλο «Νέα επιχειρηματικά μοντέλα και ο ρόλος των μικρών επιχειρήσεων: Η περίπτωση της οικονομίας της πλατφόρμας», αν ξεπεραστούν οι ανασταλτικοί παράγοντες που επηρεάζουν, κυρίως, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τότε η ανάπτυξη της οικονομίας της πλατφόρμας μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τη θέση τους.

Σύμφωνα με την έρευνα, ο σημαντικότερος ανασταλτικός παράγοντας της συμμετοχής μιας επιχείρησης σε ένα περιβάλλον ηλεκτρονικής πλατφόρμας είναι τα υψηλά ποσοστά προμηθειών, σε ορισμένες περιπτώσεις απαγορευτικά, τα οποία περιορίζουν σημαντικά τα περιθώρια κέρδους. 

Μάλιστα, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα, όσο περισσότερο μια πλατφόρμα κατοχυρώνει τη θέση της στην αγορά, τόσο επιθετικότερη γίνεται σε ό,τι αφορά στο ύψος των ποσοστών των προμηθειών που χρεώνει. 

Στα θετικά, βέβαια στοιχεία της έρευνας καταγράφεται η άποψη ότι οι πλατφόρμες θεωρούνται πιο σημαντικές για τη μελλοντική βιωσιμότητα μίας επιχείρησης. Μάλιστα, η άποψη αυτή εκφράστηκε από τους επιχειρηματίες που συμμετέχουν παρά από τους επιχειρηματίες που δεν συμμετέχουν σε κάποια πλατφόρμα.

Από την έρευνα, επίσης, προκύπτουν  συγκεκριμένες ανάγκες για τις ελληνικές μικρές επιχειρήσεις σχετικά με την συμμετοχή τους στις ψηφιακές πλατφόρμες, αλλά και σχετικά με την ανάπτυξη τους μέσω αυτών. Οι ανάγκες μπορούν να αποτυπωθούν σε πέντε κατηγορίες:

  • Ανάγκη για ίσες ευκαιρίες μεταξύ των επιχειρήσεων: Υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στις πλατφόρμες.
  • Ανάγκη για περισσότερη συμμετοχικότητα: Συμμετοχή των επιχειρήσεων στην διατύπωση των όρων συνεργασίας που προσφέρουν οι πλατφόρμες στις επιχειρήσεις.
  • Ανάγκη για βελτίωση συνθηκών συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων και πλατφορμών: Συνθήκες καλής συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων και πλατφορμών.
  • Ανάγκη για προσαρμογή στην νέα ψηφιακή πραγματικότητα: Γνώση και εκπαίδευση σε ψηφιακά εργαλεία για τις μικρές επιχειρήσεις.
  • Ανάγκη για εξυγίανση των αγορών των πλατφορμών: Δημιουργία συνθηκών ανταγωνιστικών αγορών μεταξύ των πλατφορμών.

Παράλληλα, η μελέτη περιλαμβάνει και προτάσεις για  παρεμβάσεις με στόχο τη βελτίωση της κατάστασης των ελληνικών μικρών επιχειρήσεων. Οι παρεμβάσεις αυτές αφορούν στην ανάπτυξη ρυθμιστικών δομών και δομών στήριξης, την ανάπτυξη θεσμικού και νομικού πλαισίου και την παροχή οικονομικής στήριξης. Συγκεκριμένα προτείνονται: 

  • Ανάπτυξη ρυθμιστικών δομών και δομών στήριξης
  • Δημιουργία φορέα επίβλεψης πλατφορμών
  • Δημιουργία δομής παροχής γνώσης και εκπαίδευσης σε μικρούς επιχειρηματίες
  • Δημιουργία συνδικαλιστικών δομών.
  • Ανάπτυξη θεσμικού και νομικού πλαισίου
  • Διασφάλιση βασικών δικαιωμάτων επιχειρηματιών που συνεργάζονται με τις πλατφόρμες.
  • Εξάλειψη αθέμιτων πρακτικών πλατφορμών.
  • Εύρυθμη και αποτελεσματική συνεργασία επιχειρήσεων και πλατφορμών.
  • Λειτουργία των πλατφορμών.
  • Πρόστιμα για τις πλατφόρμες που παραβαίνουν τους κανονισμούς που τους επιβάλλονται από το κράτος.
  • Παροχή οικονομικής στήριξης.

Πηγή: ΙΜ-ΓΣΕΒΕΕ

 

Σύμφωνα με την έρευνα, οι παραπάνω παρεμβάσεις έχουν καταρτιστεί με γνώμονα ορισμένες σημαντικές παρατηρήσεις των εκπροσώπων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που συμμετείχαν και αφορούν στη μη επιτρεπτή διακριτική τιμολόγηση προϊόντων και υπηρεσιών μεταξύ τιμών που προσφέρονται μέσω των πλατφορμών και απευθείας από τις επιχειρήσεις, στη μη συμπερίληψη του ΦΠΑ στο τιμολόγιο των πλατφορμών προς τις επιχειρήσεις, στη μη ύπαρξη πλαφόν στα ποσοστά των προμηθειών των πλατφορμών, στη μη ύπαρξη ξεκάθαρου αλγόριθμου κατάταξης εμφάνισης επιχειρήσεων.

Παράλληλα, όπως αναφέρεται, οι πλατφόρμες δημιουργούν συνθήκες ολιγοπωλίων στην αγορά και όσο περισσότερο κατοχυρώνει την θέση της μία πλατφόρμα στην αγορά, τόσο πιο επιθετική γίνεται όσον αφορά στα ποσοστά προμηθειών που χρεώνει στους επιχειρηματίες.