Πώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αλλάζουν το trade στα εμπορεύματα
BMW Group
BMW Group

Πώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αλλάζουν το trade στα εμπορεύματα

Η πτώση των πωλήσεων των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων- EV- και οι δυσοίωνες προβλέψεις για τη συγκεκριμένη  αγορά τα επόμενα χρόνια, ωθούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες τη μια μετά την άλλη στην επαναξέταση των προγραμμάτων   εξέλιξης και κατασκευής των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.

Η πίεση στον ισολογισμό τω περισσότερων αυτοκινητοβιομηχανιών από την δραστηριότητα στην ηλεκτροκίνησης είναι μεγάλη και γι’ αυτό πολλά business plan αυτή την περίοδο αναπροσαρμόζονται, περιλαμβάνοντας πλέον τη συνέχεια της κατασκευής κινητήρων βενζίνης ή ντίζελ.

Ειδικά στην Ευρώπη και παρά τις αποφάσεις σε επίπεδο ΕΕ για πλήρη ηλεκτροκίνηση από το 2035 και μετά, η  μειωμένη ζήτηση για EV τους τελευταίους μήνες  αποκαλύπτει την απροθυμία των καταναλωτών να συνεχίσουν να πληρώνουν υψηλότερες τιμές για οχήματα με μπαταρία.

Η αλήθεια είναι ότι με τις παρούσες συνθήκες κόστους, χρηματοδότησης και κινήτρων,  η αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων με θερμικό κινητήρα με ηλεκτροκίνητα από το σύνολο των Ευρωπαίων πολιτών είναι μάλλον ένας ουτοπικός στόχος. 

Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραμένει σημαντικά πιο ακριβό από ένα συμβατικό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης ίδιου μεγέθους και αν δεν γίνει μια ουσιαστική πρόοδος σε αυτό το μέτωπο, η μεγάλη μάζα των καταναλωτών θα απέχει από την ηλεκτροκίνηση.

Η ΒMW έδειξε πρώτη το δρόμο με νέο κινητήρα εσωτερικής καύσης

Η BMW είναι μια από τις λίγες αυτοκινητοβιομηχανίες που έθεσε από νωρίς το πρόβλημα στη βάση του, υποστηρίζοντας πως η σταδιακή κατάργηση των οχημάτων που κινούνται με βενζίνη και πετρέλαιο θα μπορούσε να αφαιρέσει τα «φθηνά αυτοκίνητα» από την αγορά, θέτοντας την ιδιοκτησία απρόσιτη για πολλούς, κάτι που είναι «πολιτικά επικίνδυνο»

Γι’αυτόν ακριβώς το λόγο η αυτοκινητοβιομηχανία δεν ανακοίνωσε ποτέ χρονοδιάγραμμα παύσης κατασκευής κινητήρων εσωτερικής καύσης. 

Αντίθετα η γερμανική εταιρία ανακοίνωσε ότι έχει ήδη  ξεκινήσει την ανάπτυξη νέων τετρακύλινδρων, εξακύλινδρων και οκτακύλινδρων κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου που θα παραμείνουν στην αγορά μέχρι και την επόμενη δεκαετία  και θα έχουν μειωμένες εκπομπές CO2.  


Με τον εξακύλινδρο νέο κινητήρα της BMW για παράδειγμα, οι εκπομπές CO2 μειώθηκαν περισσότερο από ποτέ σε μία γενιά. 

Η ΒΜW λοιπόν προκειμένου να συμβαδίσει με τις απαιτήσεις εκπομπών, αλλά και με τις  απαιτήσεις για την απόδοση των κινητήρων, εξέτασε ολόκληρο τον κύκλο καύσης και κατέληξε σε μια ολοκαίνουργια κυλινδροκεφαλή, που αυξάνει ακόμα περισσότερο την απόδοση του συνόλου και μειώνει τους ρύπους.

Έτσι η αυτοκινητοβιομηχανία  δεν θα αναγκάσει τους πελάτες της να επιλέξουν μεταξύ οχημάτων εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικών, προσφέροντας πιο βιώσιμα και καινοτόμα οχήματα, ανεξάρτητα από τον τύπο κίνησης.

Η Renault προβλέπει 70 ακόμα χρόνια ζωής στους κινητήρες εσωτερικής καύσης

Ήδη από τον Ιούνιο του 2023 ο ανώτατος διοικητικός της Renault, Jean-Dominique Senard, προέβη στην αφοπλιστική παραδοχή: «Είτε μας αρέσει είτε όχι, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα πωλούνται ακόμη σε 70 χρόνια από σήμερα - παρά το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη υπερψηφίσει την απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες από το 2035 και η Βρετανία από το 2030».

Πράγματι, την προηγούμενη εβδομάδα ο  διευθύνων σύμβουλος της Renault Fabrice Cambolive, ανακοίνωσε κατά την παρουσίαση του ηλεκτρικού Renault 5 E-Tech electric στην Διεθνή Έκθεση Αυτοκίνητου της Γενεύης, ότι η  Renault μαζί με τη ξεχωριστή σειρά πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων  θα διατηρήσει παράλληλα την παραγωγή αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα για τα επόμενα 10 χρόνια. 

Στόχος της είναι να διατηρήσει την ευελιξία της  στις τάσεις της αγοράς, ειδικά τώρα που ο ρυθμός πώλησης των EV επιβραδύνεται.

Υπόψιν ότι η  λίστα παραγγελιών του Renault 5 E-Tech electric 5 περιλαμβάνει ήδη 50.000 υποψήφιους αγοραστές. Οι πωλήσεις του αυτοκινήτου ξεκινούν τον Μάιο και στη Γαλλία η βασική έκδοση με μπαταρία 40 kWh, θα έχει αρχική τιμή γύρω στα 25.000 ευρώ.

Ε-fuels από τη Ferrari και τη Porsche

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Benedetto Vigna, ξεκαθάρισε στις αρχές Φεβρουαρίου ότι η ιταλική φίρμα θα συνεχίσει να προσφέρει όλες τις επιλογές στους πελάτες της, διατηρώντας τις θερμικές Ferrari και μετά την απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη από το 2035, σε πλήρη όμως εναρμόνιση με τις προδιαγραφές που έχει θέσει η ΕΕ. 

Ποιες είναι αυτές οι προδιαγραφές; Τον περασμένο Μάρτιο η ΕΕ ανακοίνωσε ότι θα επιτραπεί και πέραν του 2035 η πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες αρκεί να καίνε e-fuels ή άλλες μορφές βιώσιμων καυσίμων. 

Αυτό θα επιτρέπεται, ωστόσο, μόνο σε κατασκευαστές με περιορισμένο αριθμό παραγωγής αυτοκινήτων ετησίως, όπως είναι η Ferrari και η Porsche - οι οποίες σημειωτέον έχουν αποφασίσει να συνεργαστούν  προς αυτή την κατεύθυνση.

Αν και οι δύο εταιρείες παραμένουν σαφώς προσανατολισμένες στον στόχο τους  να μεταμορφωθούν  σε εταιρείες μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα εως το 2030, εντούτοις δεν θα μεταμορφωθούν αποκλειστικά σε εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. 

Αυτό θα επιτευχθεί κατά τις εκτιμήσεις τους χάρη στα e-fuels. 

Ο επικεφαλής της Ferrari για παράδειγμα χαρακτήρισε «πλεονέκτημα» τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και συμπλήρωσε ότι έχει μεγάλη διαδρομή ακόμα μπροστά του, καθώς τα εναλλακτικά βιώσιμα καύσιμα εξελίσσονται με ρυθμό πολύ ταχύτερο του αναμενόμενου και προσφέρουν πληθώρα επιλογών στη Ferrari για τα μελλοντικά μοντέλα της.

Τι είναι τα  e-fuels και πιο το μεγάλο μειονέκτημα

Πρόκειται για καύσιμα μηδενικού ή χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, που δεν προέρχονται από το πετρέλαιο, όπως συμβαίνει με τα «παραδοσιακά» καύσιμα.

Η παραγωγική διαδικασία τους βασίζεται στην υδρογόνωση του διοξειδίου του άνθρακα. Ένας δημοφιλής τρόπος παραγωγής ανθρακικά ουδέτερων συνθετικών καυσίμων είναι ο εξής: Με τη βοήθεια Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, το νερό ηλεκτρολύεται και τα άτομα υδρογόνου που προκύπτουν από τη διαδικασία αναμειγνύονται με CO2 το οποίο έχει συλλεχθεί από τη βιομηχανική παραγωγή ή την ατμόσφαιρα.

Καθώς δεσμεύεται διοξείδιο του άνθρακα για τη σύνθεσή τους, θεωρούνται ουδέτερα κλιματικά, αφού η όποια εκπομπή κατά τη χρήση τους θα επαναδεσμευτεί ισόποσα για την εκ νέου παραγωγή e-fuels. 

Στα μειονεκτήματα τους είναι το γεγονός ότι η παραγωγή τους είναι ενεργοβόρα, αλλά και σημαντικά ακριβότερη συγκριτικά με αυτή των παραδοσιακών καυσίμων.

Η Porsche, ένας από τους κατασκευαστές που δείχνει έντονη δραστηριοποίηση στον τομέα των e-fuels  έχει δηλώσει ότι το κόστος τους είναι δύσκολο να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ/λίτρο.

Όμως αυτό δε σημαίνει ότι η τιμή τους δεν μπορεί να γίνει πιο ανταγωνιστική στο μέλλον.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για τα εμπορεύματα που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση

Οι μειωμένες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν μέρος της πτώσης των τιμών του λιθίου. Το ίδιο ισχύει και για το νικέλιο το οποίο επίσης χρησιμοποιείται στις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων ή το αλουμίνιο  που χρησιμοποιείται στο αμάξωμα. 

Η υπερπροσφορά των μετάλλων αυτών  είναι ο άλλος λόγος της πτώσης των τιμών τους σε σχέση με τα επίπεδα του 2022.

Δεν αποκλείεται η μειωμένη ζήτηση για ΕV, η συγκρατημένη κινεζική ζήτηση  και τα αυξημένα επίπεδα προσφοράς να διατηρήσουν τις πιέσεις στις τιμές για κάποιο χρονικό διάστημα.

Όμως σε μακροπρόθεσμο επίπεδο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ζήτηση για τα μέταλλα αυτά θα είναι μεγάλη λόγω της πράσινης μετάβασης. 

Βλέπετε δεν χρησιμοποιούνται μόνο στην ηλεκτροκίνηση.  

Το λίθιο για παράδειγμα είναι μοναδικό και πολύτιμο γιατί είναι το ελαφρύτερο μέταλλο στη γη. Δεδομένου ότι είναι το ελαφρύτερο υλικό που μπορεί να αποθηκεύσει ενέργεια, το χρειαζόμαστε για πολλές συσκευές, πέραν των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, από τα gadget και τους αισθητήρες στα σπίτια, εως τις μεγάλης κλίμακας φάρμες μπαταριών για να αποθηκεύουν την ισχύ που παίρνουμε από ηλιακά και αιολικά πάρκα.

Το αλουμίνιο με τη σειρά του χρησιμοποιείται στα ηλιακά πάνελ και στα δομικά τους μέρη.

Η Παγκόσμια Τράπεζα προβλέπει ότι για την «πράσινη ανάπτυξη» θα χρειαστούμε μέχρι το 2050 ραγδαία αύξηση των εξορύξεων των ορυκτών μετάλλων, αλουμινίου, χαλκού, μολύβδου, νικελίου και χάλυβα, εντατικοποίηση στην εκμετάλλευση σπάνιων γαιών -ίνδιο, μολυβδένιο, νεοδύμιο- και, ειδικότερα για υλικά αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας -κοβάλτιο, λίθιο, μαγγάνιο, νικέλιο- αύξηση της ζήτησης έως και 1.000%.

Έχοντας τα παραπάνω υπόψιν και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η τρέχουσα υπερπροσφορά θα αρχίσει σιγά σιγά να μετατοπίζεται προς την υποπροσφορά κατά τα επόμενα δύο χρόνια, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι νομοτελειακά η πτώση  κάποια στιγμή θα τελειώσει και μια νέα έκρηξη θα ξεκινήσει.

Aποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.