Ποιοτικός και αειφόρος τουρισμός στην Ίο

Ποιοτικός και αειφόρος τουρισμός στην Ίο

Σε πέντε πυλώνες είναι βασισμένο το πρότυπο «μοντέλο» φιλοξενίας που ακολουθεί ο Όμιλος Calilo, της οικογένειας του Άγγελου Μιχαλόπουλου. Ιδιωτικότητα, πολυτέλεια, πολιτισμός, εύκολη πρόσβαση στη φύση και στη ψυχαγωγία. 

Και όλα αυτά ακολουθώντας μια διαφορετική διαδρομή από την πεπατημένη. Ένα τουριστικό μοντέλο ανάπτυξης το οποίο συνδυάζει υψηλή ποιότητα τουριστικού προϊόντος με χαμηλές επιπτώσεις προς το περιβάλλον. 

Όπως ανέφερε στο Liberal ο ιδρυτής του ομίλου Calilo, Άγγελος Μιχαλόπουλος «στόχος μας είναι η Ίος να μην γίνει ακόμα ένα πρώην πανέμορφο νησί το οποίο επέλεξε την υπερβολική δόμηση σε βάρος του περιβάλλοντος. Η αποστολή μας είναι η διατήρηση και προστασία του νησιού από την υπερανάπτυξη, προσφέροντας στους επισκέπτες μας την ευκαιρία να απολαύσουν ένα πρότυπο μοντέλο φιλοξενίας». 

Ο κ. Μιχαλόπουλος επισημαίνει: «Το όραμα μας είναι να υποστηρίξουμε τον αειφόρο τουρισμό στην Ελλάδα για να συμβάλουμε, να προστατεύσουμε και να προωθήσουμε την μοναδικότητα του νησιού μας και τη δυνατότητα της χώρας μας να παράγει και να λειτουργήσει τουριστικά προϊόντα που συγκαταλέγονται ανάμεσα στα καλύτερα του κόσμου. Η μακροπρόθεσμη αποστολή μας είναι να βοηθησουμε όσο μπορουμε στο να διατηρηθεί η φυσική ομορφιά του νησιού, ώστε να συνεχίσει να αποτελεί ένα στολίδι για τις μελλοντικές γενιές των Ιητών και των επισκεπτών».

Η πορεία της επένδυσης, η οποία δεν είναι γνωστό, ακόμη, πότε θα κάνει απόσβεση ξεκινά πριν από 19 χρόνια, περίπου. 

Όπως αναφέρει ο κ. Μιχαλόπουλος, «μεταξύ 2003-2008, αποκτήσαμε εκτάσεις στο νησί δημιουργώντας μια από τις σημαντικοτερες ιδιωτικές επενδύσεις παραθαλάσσιων εκτάσεων στη Μεσόγειο. Συνολικά έγιναν 182 αγορές γης με από 2.137 διαφορετικούς πωλητές. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η συγκέντρωση της μεγάλης έκτασης μπορεί να δημιουργεί δυσπιστία και ασάφεια για την πορεία του νησιού στις επόμενες γενιές, η δέσμευσή μας να οικοδομήσουμε μόλις το 1% των εκτάσεων που έχουμε στη διάθεσή μας και να αφήσουμε το υπόλοιπο αδόμητο, διασφαλίζει τη βιωσιμότητα, τη φυσική αυθεντικότητα και αειφορία του νησιού.  

Από το 2006 έως το 2011 πραγματοποιήθηκε μιας ενδελεχής εκπόνηση της στρατηγικής για το πώς θα διαμορφωθούν αυτές οι εκτάσεις και ποια λειτουργία θα εξυπηρετούν. Μετά από 6 χρόνια ξεκινήσαμε να επενδύουμε στον τομέα του τουρισμού και της φιλοξενίας, καθώς σχεδιάσαμε σχολαστικά για να βεβαιωθούμε ότι η στρατηγική μας έχει το θεμιτό αποτέλεσμα. Το έργο γεννήθηκε από την αγάπη για το νησί της Ίου. Η οικογένεια μας έχει δεσμευτεί να αναπτύξει μόνο το 1% των εκτασεων που διαθέτει και όχι το 10% το οποίο προβλέπει ο νόμος για τουριστικές επενδύσεις, ώστε να καταφέρουμε να διατηρήσουμε τη φυσική ομορφιά του νησιού προστατεύοντας το από την περιβαλλοντική υποβάθμιση και αλλοίωση που ακολουθεί το μαζικό τουρισμό».

Ήπια δόμηση και ποιοτικές τουριστικές υπηρεσίες

Αναφερόμενος στο μοντέλο ανάπτυξης των τουριστικών μονάδων που λειτουργούν, αλλά και αυτών που βρίσκονται σε διαδικασία υλοποίησης ο κ. Μιχαλόπουλος αναφέρει:  

«Είναι γνωστό ότι τα βασικά μοντέλα ανάπτυξης που έχουν εφαρμοστεί μέχρι σήμερα σε τουριστικούς προορισμούς είναι τρία. Το πρώτο αφορά τη μαζική ανάπτυξη και την υπερδόμηση που έχει παρατηρηθεί σε νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη το οποίο προσφέρει άμεσα μεγάλα επιχειρηματικά κέρδη, καταστρέφοντας ομως μόνιμα το περιβάλλον για τις επόμενες γενιές. 

Το δεύτερο μοντέλο ανάπτυξης είναι η μηδενική ανάπτυξη, η οποία μπορεί να σώσει το περιβάλλον βραχυπρόθεσμα, υποσκάπτει όμως το μέλλον, καθότι αργά ή γρήγορα η τοπική κοινωνία βλέποντας την οικονομική επιτυχία άλλων νησιών και συγκρίνοντας την με τη δυσοίωνη δική τους προοπτική, επιλέγουν να ενδώσουν, καταλήγοντας στο πρώτο μοντέλο της υπερδόμησης και της καταστροφής του περιβάλλοντος. 

Εμείς, προτείνουμε ένα τρίτο μοντέλο ανάπτυξης, το οποίο βασίζεται στην εξαρχής χαμηλή δόμηση η οποία συνδυάζεται με τουριστικό προϊόν υψηλού επιπέδου. Η επιλογή αυτή εξασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη οικονομική βιωσιμότητα του εγχειρήματος και συνάμα το φυσικό περιβάλλον και χαρακτήρα του νησιού. Τα τοπία και προορισμοί που στο βάθος του χρόνου δεν αλλοιώνονται είναι εκείνα στα οποία ο ανθρωπος συνεργάζεται με την φυση αντι να την πολεμα, στα οποια συνυπάρχει η χαμηλή δόμηση, η οικονομική βιωσιμότητα και η επιτυχία η οποια είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί η τήρηση των αρχικών της στόχων. 

Το πρώτο βήμα έγινε το 2012 με το άνοιγμα του Free Beach Bar στην παραλία του Μυλοπότα. Το 2014 άνοιξε το ξενοδοχείο Agalia με τις πρώτες 13 σουίτες του, και την ιδια χρονια τις πόρτες του άνοιξε και το lounge Pathos. Ακολούθησε το 2017 το beach bar Erego στην παραλία της Κουμπάρας, ενώ από το 2019, ο όμιλος εγκαινίασε το πολυτελές resort Calilo στη νότια παραλία του Παπά. Το 2020, έχουν εγκριθεί από την Ελληνική Κυβέρνηση τρεις Επενδύσεις Στρατηγικής Σημασίας. Οι κύριες στρατηγικές του ομίλου επικεντρώνονται στα ακόλουθα πρότζεκτ-επενδύσεις. Οι επενδύσεις αυτές βρίσκονται σε ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις και στοχεύουν να λειτουργήσουν ως συμπληρωματικα έργα (μέγιστη δομηση 1% συγχρονισμένη με το 1% δόμησης που έχουμε επιλέξει) στα ήδη υπάρχοντα ακίνητα στις περιοχές Λουκάς, Πικρή Νερό και Κουμπάρα. Συγκεκριμένα σε μια έκταση 1.000 στρεμμάτων στη περιοχή Πικρή Νερό, το σχέδιο προβλέπει την ανάπτυξη 30 δωματίων και 30 βιλών, σε μια έκταση 690 στρεμμάτων στην περιοχή Κουμπάρα (Calilo Loemo) προβλέπεται να αναπτυχθούν 40 δωμάτια και 20 βίλες, συμπεριλαμβανομένου ενός συνεδριακού κέντρου. Στην έκταση του Calilo Max στον Παπα, το σχέδιο προβλέπει 70 δωματια και 40 βίλες».

 

 

 

 

Αισθητική με υπογραφή

 

«Το σχεδιαστικό ήθος της ανάπτυξης που προτεινουμε» προσθέτει ο κ. Μιχαλόπουλος, «είναι να παραδώσουμε ένα αισθητικά μοναδικό προϊόν το οποίο σέβεται τον παραδοσιακο ύφος της κυκλαδίτικης αρχιτεκτονικής, αλλά ταυτόχρονα καινοτομεί καλύπτοντας τις ανάγκες του σύγχρονου ταξιδιώτη και στοχεύοντας να εκπροσωπεί με υπερηφάνεια τη χώρα μας σε υψηλό παγκοσμιο επιπεδο. Ο στόχος της οικογένειας είναι να δημιουργήσει αισθητική με υπογραφή, παρέχοντας πρωτότυπα έργα που σχεδιάστηκαν και παράγονται στην Ελλάδα χρησιμοποιώντας παραδοσιακές τεχνικές χτισίματος, οι οποίες συνυπάρχουν ειρηνικά με την καινοτομία και τη μοναδικότητα. 

Χαιρόμαστε που οι μέχρι τώρα δραστηριότητές μας έχουν λάβει εξαιρετικά θετική ανταπόκριση από το διεθνές κοινό και τον Τύπο. Αυτό μαρτυρούν άρθρα στο Architectural Digest, στους New York Times, το Forbes και στους London Times. Μεταξύ άλλων, ο όμιλος έχει καταφέρει μόλις σε τέσσερα χρόνια παρουσίας τη δεύτερη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στα social media στην κατηγορία του τουρισμού στην Ελλάδα με700,000+ ακολούθους στο Instagram. 

Θεωρούμε ότι η καινοτομία και ο σεβασμός στην παράδοση μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά, όσο σέβονται ο ενας τον αλλον. Οποιοσδήποτε οργανισμός για να πετύχει μακροπροθεσμα πρέπει να σέβεται εξίσου το παρελθόν και το μέλλον. Οπλισμένοι με τη μεγάλη αγάπη που έχουμε για το νησί και με αίσθημα του  σεβασμού και της τεράστιας ευθύνης που έχουμε για το μέλλον του, η αποστολή μας είναι να αναπτύξουμε ένα πρότυπο ξενοδοχειακό οργανισμό ο οποίος να έχει μοναδική αισθητική υπογραφή με καταλύματα εξαιρετικά χαμηλής δόμησης και υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών για να διασφαλίσουμε τη μακροχρόνια οικονομική βιωσιμότητα, η οποία είναι αναγκαία για να διατηρηθει η αυθεντικότητα του τοπίου και να μπορουμε να κρατήσουμε το όραμά μας βιώσιμο στην πίεση του χρόνου». 

 

Εταιρική κοινωνική ευθύνη

Στο μέτωπο της κοινωνικής ευθύνης ο όμιλος της οικογένειας Μιχαλόπουλου έχει προχωρήσει στην υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας με δωρεές σε αυτήν για δράσεις που υπερβαίνουν το 1,5 εκατομμύριο ευρώ μέχρι σήμερα. 

Οι δωρεές αυτές εστιάζουν στη στελέχωση και υποδομή του Κέντρου Υγείας, των στρατηγικών υποδομών και της ασφάλειας του νησιού (εξοπλισμοί του Αστυνομικού Τμήματος, του Λιμενικού Σώματος και της Πυροσβεστικής), η αποπληρωμή των χρεών του Αγροτικού Συνεταιρισμού, η συντήρηση πλακόστρωτων παραδοσιακών μονοπατιών, η επένδυση χρημάτων σε γήπεδα αθλητισμού και προγράμματα τεχνών για τα παιδιά της Ίου και οικονομική ενίσχυση του Δήμου όποτε ζητήθηκε πχ ξενοδοχείο καραντινας το 2021 κ.α.

Για τις υπόλοιπες δραστηριότητες ο κ. Μιχαλόπουλος αναφέρει: 

«Στον τομέα διάσωσης του περιβάλλοντος, έχουμε φυτέψει 68.842 δέντρα και θάμνους στο νησί, με σκοπό να αυξηθεί η δεντροκάλυψη και να αποκατασταθεί ο βιότοπος που είχε προηγουμένως καεί επανειλημμένα από τις πυρκαγιές και την αποψίλωση. Επιπλέον, εχουμε φυτεψει 625 αρχαία ελαιόδεντρα (μερικά από αυτά ηλικίας άνω των 700 ετών) τα οποία αντί να κοπούν και να πουληθούν για καυσόξυλα στην Αθήνα, μεταφέρθηκαν από την ηπειρωτικη Ελλαδα στο νησί μας για να αποκτήσουν μια δεύτερη ζωή. 

Οι οργανισμοί που αντέχουν στο χρόνο είναι εκείνοι οι οποίοι πιστεύουν τόσο πολύ στο όραμά και στις αρχές τους που επιλέγουν να μην αλλοιώνουν τα πιστεύω τους για το όφελός τους. Η δύναμή μας είναι η απεριοριστη αγάπη που έχουμε για το νησί και η δυνατότητα να μεταφράσουμε την αγάπη αυτή σε στήριξη, συντήρηση και ανάπτυξη του οράματος αυτού».