Κατασκευές: Οι προκλήσεις, τα σενάρια για εξαγορές και το μεγάλο στοίχημα
Shutterstock
Shutterstock

Κατασκευές: Οι προκλήσεις, τα σενάρια για εξαγορές και το μεγάλο στοίχημα

Νέες προκλήσεις, ανεκτέλεστο μαμούθ περίπου 14 δισ. ευρώ, έργα προς ολοκλήρωση, αλλά και νέα εμβληματικά project, καλούνται να διαχειριστούν υπουργείο Υποδομών και κατασκευαστικοί όμιλοι αμέσως μετά τις εκλογές. Την ίδια στιγμή οι συζητήσεις για νέο γύρο εξαγορών και συγχωνεύσεων μεταξύ των μεγάλων ομίλων και των τεχνικών εταιρειών που ανήκουν στις δύο ανώτερες τάξεις του εργοληπτικού πτυχίου είναι πάλι στο «τραπέζι».

Με τους ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους  Intrakat, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ), ΑΒΑΞ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ να έχουν ήδη συνολικά ανεκτέλεστο κοντά στα 12-13 δισ. ευρώ, που αναμένεται να ενισχυθεί προσεχώς, με τα projects του Ταμείου Ανάκαμψης ή του ΕΣΠΑ, η υλοποίηση των υποδομών αποτελεί το μεγάλο στοίχημα των κατασκευών.

Οι προκλήσεις πολλές μέσα σε ένα εκρηκτικό διεθνές περιβάλλον με τον διεθνή ανταγωνισμό να εντείνεται στα μεγάλα έργα.

Η άνοδος στις τιμές των υλικών, οι ελλείψεις υλικών λόγω της ενεργειακής κρίσης και των αναταραχών στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, η έλλειψη προσωπικού, και η ανάγκη εκσυγχρονισμού του υπάρχοντος μηχανολογικού εξοπλισμού σκιαγραφούν το τοπίο της επόμενης μέρας με τους μεγάλους των κατασκευών να βρίσκονται αντιμέτωποι και με το θέμα των εγγυητικών επιστολών.

Σε μια περίοδο που το ανεκτέλεστο, αλλά και τα έργα προς δημοπράτηση, ξεπερνούν ακόμη και την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και τα ιδιωτικά έργα να πληθαίνουν, η διαχείριση των προκλήσεων βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των διοικήσεων των μεγάλων κατασκευαστικών.

Τα ιδιωτικά έργα όπως το Ελληνικό, αλλά και σειρά μεγάλων τουριστικών project, ενεργειακά έργα αλλά και έργα υποδομών για τη ψηφιοποίηση αποτελούν ένα ισχυρό μείγμα, αλλά και μια μεγάλη ευκαιρία για τον κλάδο.

Οι εταιρείες καλούνται να βρουν πρόσθετα κεφάλαια κίνησης για να συντηρήσουν έναν τόσο μεγάλο αριθμό εργοταξίων, αλλά και σημαντικό αριθμό εργατών και εξειδικευμένου προσωπικού, καθώς η δεκαετής κρίση λειτούργησε αρνητικά σε επίπεδο οργανωτικής επάρκειας, προσωπικού αλλά και χρηματοοικονομικής επιφάνειας.

Βάσει των στοιχείων που δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα από τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, από το πρόγραμμα των 15 δισ. ευρώ της τετραετίας 2019 - 2023, έχουν δημοπρατηθεί έργα 14 δισ. ευρώ. Από αυτά για τα 5,5 δισ. ευρώ έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις εκτέλεσής τους.

Ανάμεσα στα έργα βρίσκεται και μεγάλο «πακέτο» ΣΔΙΤ - Παραχωρήσεων, αρκετών δισ. ευρώ αθροιστικά, τα οποία απαιτούν, πέραν της τεχνικής επάρκειας, και χρηματοοικονομική ισχύ.

Όπως πρόσφατα σημειώθηκε, στο χαρτοφυλάκιο έργων εντάθηκαν 19 ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 3,24 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 3 είναι συμβασιοποιημένα (ύψους 915 εκατ. ευρώ), δύο έργα έχουν προσωρινό ανάδοχο (214 εκατ. ευρώ), 12 είναι σε διαγωνιστική διαδικασία (συνολικού ύψους 1,84 δισ. ευρώ) και 2 προς δημοπράτηση (250 εκατ. ευρώ).

Προτεραιότητα πάντως, θα πρέπει να αποτελεί η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων όσον αφορά στα μεγάλα έργα και η αντιμετώπιση του τεράστιου ελλείμματος εκατοντάδων χιλιάδων ειδικοτήτων, από χειριστές μηχανημάτων μέχρι μηχανικούς, καθώς και των δυσκολιών που ανέκυψαν λόγω της αύξησης του κόστους, αποτέλεσμα της ενεργειακής και οικονομικής κρίσης.

Μάλιστα, υπήρχε από την προηγούμενη κυβέρνηση σχεδιασμός για την προσέλκυση προσωπικού από Ελλάδα και εξωτερικό όσον αφορά την υλοποίηση των έργων και μία συνολική θεσμική παρέμβαση σε όλα τα επίπεδα για να μπορέσει ο κατασκευαστικός κλάδος να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κρίσης.