Η σκληρή «ενηλικίωση» των Big Tech
shutterstock
shutterstock

Η σκληρή «ενηλικίωση» των Big Tech

«Την περασμένη εβδομάδα μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες, ο σύζυγος μου και εγώ απολυθήκαμε (αυτός από το Twitter εγώ από το Lyft)», ανέφερε στις αρχές Νοεμβρίου η Άντι Χουντάλ Μπίρινγκ.

Αυτή και ο άνδρας είναι μεταξύ των χιλιάδων του τομέα της τεχνολογίας που χάνουν τις δουλειές τους και την Γη κάτω από τα πόδια τους με τους ρυθμούς που η βιομηχανία αυτή χάνει διαφημίσεις και έρχεται αντιμέτωπη με τα αποτελέσματα των λάθος υπολογισμών των καλομαθημένων αφεντικών της που πίστευαν ότι τα τεχνολογικά «μωρά» τους θα αναπτύσσονταν για πάντα.

 

Λίγο πριν το τέλος της χρονιάς κολοσσοί όπως η Amazon, το Netflix, το Twitter και η Meta, μητρική του Facebook, ανακοινώνουν την κατάργηση χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Σύμφωνα με το σάιτ Layoffs.fyi, που καταγράφει τις εξελίξεις στις θέσεις εργασίας στον τομέα της τεχνολογίας, παγκοσμίως έχουν ήδη χαθεί πάνω από 120.000 θέσεις εργασίας ενώ έχουν προαναγγελθεί χιλιάδες ακόμα.

«Μετά από το αμόκ προσλήψεων στην βιομηχανία της τεχνολογίας εν μέσω της πανδημικής άνθησης για τον τομέα, η βιομηχανία είναι αντιμέτωπη με μερικές σκληρές επιλογές καθώς οι οικονομικές αναταράξεις αυξάνονται. Μόνο στις ΗΠΑ, σχεδόν 90.000 εργαζόμενοι σε εταιρείες τεχνολογίας έχουν απολυθεί μες στο 2022», σύμφωνα με το visualcapitalist.com που παραθέτει και σχετικό  γράφημα που δείχνει ότι το Νοέμβριο καταγράφηκαν οι περισσότερες απολύσεις (59.710), με τη Meta να έχει ανακοινώσει 11.000, την Amazon 10.000, το Twitter 8.150 κ.ά.

«Αποφάσισα να μειώσω το μέγεθος της ομάδας μα κατά περίπου 13% και να αφήσω πάνω από 11.000 από τους ταλαντούχους υπαλλήλους μας να φύγουν. Επίσης, επιμηκύνουμε τη διάρκεια του παγώματος προσλήψεων στο πρώτο τρίμηνο του 2023», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ της Meta.

H Amazon, τον περασμένο μήνα αποκάλυψε ότι θα προχωρήσει σε απολύσεις οι οποίες θα προέρχονται κυρίως από το τμήμα της Alexa και το Twitter του Ίλον Μασκ μείωσε σχεδόν στο μισό το εργατικό του δυναμικό την πρώτη εβδομάδα του Νοέμβρη. «Σε ό,τι αφορά τη μείωση του δυναμικού, δυστυχώς δεν υπάρχει άλλη επιλογή όταν η εταιρεία χάνει πάνω από 4 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα», εξήγησε ο νέος της ιδιοκτήτης.

Διαφημίσεις και επενδυτές 

Τι είναι όμως αυτό που έφερε την ανατροπή στο άλλοτε «χρυσωρυχείο» του ψηφιακού κόσμου; Η πανδημία περνάει και τα έσοδα που πέρασαν στα χέρια των εταιρειών όταν οι ζωές μας μεταφέρθηκαν online εν μέσω καραντίνας, άρχισαν να μειώνονται, πιο γρήγορα απ’ ό,τι υπολόγιζαν. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η Meta προσέλαβε πάνω από 15.000 ανθρώπους τους πρώτους εννέα μήνες του 2022! Τώρα τα στελέχη της αναγκάζονται στην παραδοχή κακού υπολογισμού.

Την ίδια ώρα, οι διαδικτυακές διαφημίσεις, βασική πηγή εισοδήματος για πολλές εταιρείες τεχνολογίας, έχουν αρχίσει να μειώνονται, καθώς η οικονομική κρίση έχει κάνει πολλές εταιρείες να μειώνουν τους προϋπολογισμούς της διαφήμισης τους. Η οικονομική συγκυρία κάνει πολλούς κολοσσούς να μπαίνουν σε λειτουργία ύφεσης. Η Amazon στην ανακοίνωση των περικοπών θέσεων εργασίας έκανε λόγο για «ασυνήθιστο και αβέβαιο μακροοικονομικό περιβάλλον».

Επίσης, δέχονται και τις πιέσεις των επενδυτών που κατηγορούν τις εταιρείες ότι λειτουργούν με όρους φούσκας και αργούν να ανταποκριθούν στα σημάδια της οικονομικής επιβάρυνσης.

Σε  μια ανοικτή επιστολή του στην Alphabet, την μητρική εταιρεία της Google και του YouTube, o ακτιβιστής επενδυτής, σερ Κρίστοφερ Χοχν, την παρότρυνε ανοιχτά να μειώσει θέσεις εργασίας και μισθούς. Επιπλέον παρατηρείται μικρότερη ανοχή στα πολλά έξοδα σε νέες υψηλού ρίσκου δραστηριότητες όπως για παράδειγμα η εικονική πραγματικότητα ή τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό τα οποία μπορεί να μην αποδώσουν βραχυπρόθεσμα.

Αλλαγή εργασιακής κουλτούρας

«Η βιομηχανία της τεχνολογίας βγαίνει από μια περίοδο ανάπτυξης με κάθε κόστος», δηλώνει στο BBC o Μάικ Μορίνι, της εταιρείας WorkForce Software η οποία παρέχει εργαλεία ψηφιακού μάνατζμεντ.

Στην Σίλικον Βάλει όμως δεν  μειώνονται μόνο θέσεις εργασίας, αλλάζει και η κουλτούρα της εργασιακής πολυτέλειας. Οι εργαζόμενοι στον τομέα νιώθουν ένα ξεριζωμό ακόμα και όταν κρατούν τις δουλειές τους καθώς οι συνθήκες αλλάζουν. Οι παρατηρητές του χώρου κάνουν λόγο για ένα reset κουλτούρας. Στο podcast Today Explained o Πίτερ Κάφκα, αμερικανός δημοσιογράφος που καλύπτει τον χώρο τον μίντια και της τεχνολογίας, η φιλοσοφία που ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια από την Google των παροχών όπως δωρεάν γεύματα, πολλά καφέ στα γραφεία, γυμναστήρια, μεταφορές με εταιρικά βανάκια από και προς τη δουλειά, γαλούχησε το προσωπικό στο να θεωρεί αυτές τις παροχές δεδομένες.  

 

Από την άνοιξη όμως η τακτική άλλαξε. Αναφέρει το παράδειγμα του Facebook που ενημέρωσε τους εργαζομένους ότι θα έχουν δωρεάν φαγητό αν δουλεύουν μέχρι αργά το απόγευμα και ότι η ποσότητα του δεν θα είναι τέτοια που να μπορεί να καλύπτει και ολόκληρη την οικογένεια του εργαζομένου. Οι συνθήκες έχουν φτάσει να εναρμονίζονται με αυτές που αντιμετωπίζει ο μέσος αμερικανός εργαζόμενος.

Η «ενηλικίωση» επιβράδυνε την ανάπτυξη 

Η παραζάλη ευδαιμονίας των πρώτων χρόνων όταν πουλούσαν ακατάπαυστα διαφημιστικό χώρο, συσκευές και έφερναν επανάσταση στην τεχνολογία έχει και ως εκ τούτου οι εργαζόμενοι αμείβονταν ανάλογα έχει παρέλθει γιατί δεν αναπτύσσονται πια με τον ίδιο ρυθμό.

«Πολλές από αυτές είναι αρκετά μεγάλες ηλικιακά τώρα ή το βασικό τους προϊόν είναι αρκετών χρόνων. Το iPhone είναι 15 ετών. Το YouTube είναι πάνω κάτω 15 ετών. Πολλές από αυτές τις εταιρείες και τα προιόντα είναι ακόμα πολύ δυνατά και πολύ κερδοφόρα αλλά δεν πρόκειται να αναπτυχθούν όπως παλιά. Είναι δύσκολο να αποσπάσει κανείς τα γρήγορα κέρδη που είχαν αυτές οι εταιρείες τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Οι άλλοτε ανατρεπτικές εταιρείες έχουν γίνει τώρα μεγάλοι, καθιερωμένοι κολοσσοί», εξηγεί ο Κάφκα και συμπληρώνει ότι «Σύμφωνα με την οπτική της Wall Street, αυτό είναι λιγότερο ελκυστικό».