Η Aston Martin έκλεισε τις τρύπες στην τσέπη της και κοιτάζει μπροστά
Shutterstock
Shutterstock

Η Aston Martin έκλεισε τις τρύπες στην τσέπη της και κοιτάζει μπροστά

Όσοι αγόρασαν μετοχές της Aston Martin Lagonda (AML LONDON) κατά την αρχική δημόσια εγγραφή της στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου τον Οκτώβριο του 2018 είναι βέβαιο πως μετάνιωσαν πικρά για αυτή την απόφασή τους. Πλήρωσαν 19 λίρες για κάθε μετοχή της επιχείρησης, η αποτίμησή της οποίας στην τιμή εισαγωγής ήταν περίπου 4,1 δισεκατομμύρια λίρες, με τα χρήματα να πηγαίνουν στους τότε βασικούς μετόχους της επιχείρησης και όχι στην ίδια την εταιρεία.

Δυστυχώς, η τιμή της μετοχής άρχισε να πέφτει από την πρώτη ημέρα της διαπραγμάτευσής της και παρά τις «γενναίες» δηλώσεις του τότε διευθύνοντος συμβούλου ίσχυσε αυτό που λέμε συχνά: η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται. (Ο Άντυ Πάλμερ είχε δηλώσει πως δεδομένου του ότι η εταιρεία περίμενε 105 χρόνια από την ίδρυσή της για να μπει στο Χρηματιστήριο, η πορεία της μετοχής την πρώτη ημέρα δεν είχε και πολύ μεγάλη σημασία).

Σχεδόν πέντε χρόνια αργότερα, και ύστερα από διαδοχικές αυξήσεις κεφαλαίου, η τιμή της μετοχής είναι κοντά στις 3,6 λίρες και η χρηματιστηριακή της αξία είναι στα 2,75 δισεκατομμύρια λίρες. Αν αναλογιστούμε πως οι μέτοχοι χρειάστηκε να εισφέρουν περίπου 1,8 δισεκατομμύρια λίρες από το 2018 και μετά, είναι εύκολο να καταλάβουμε πόσο άσχημα πήγαν τα πράγματα.

Ο Άντυ Πάλμερ δεν βρίσκεται πλέον στην εταιρεία και έτσι δεν χρειάζεται να απολογηθεί για τις υπερφιλόδοξες δηλώσεις του, με τις οποίες υποστήριζε πως η Aston Martin θα έπρεπε να έχει την ίδια χρηματιστηριακή αξία με την Ferrari (RACE NYSE). Για να γίνει ακόμα καλύτερα αντιληπτό το τι εννοούμε, η χρηματιστηριακή αξία της Ferrari είναι αυτές τις μέρες κοντά στα 44 δισεκατομμύρια λίρες και φυσικά η ιταλική επιχείρηση δεν έχει ζητήσει ποτέ βοήθεια από τους μετόχους της. 

Μέσω των διαδοχικών αυξήσεων κεφαλαίου, οι οποίες ήταν όλες αποτέλεσμα έλλειψης ρευστότητας της εταιρείας, στην επιχείρηση εισήλθαν νέοι μέτοχοι. Ο Καναδός επιχειρηματίας Λόρενς Στρολ κατέχει περίπου το 21% των μετοχών μέσω ενός επενδυτικού σχήματος του οποίου ηγείται.

Το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας (PIF, Public Investment Fund) κατέχει ποσοστό λίγο κάτω από 18%, ενώ ο κινέζος επιχειρηματίας Λι Σουφού έχει υπό τον έλεγχό του ποσοστό περίπου 17,30%. Τον κατάλογο των βασικών μετόχων συμπληρώνει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Mercedes Benz (MBG XETRA), με ποσοστό 9,40%. Όπως είχαμε δει τον Ιούνιο με την ευκαιρία της ανακοίνωσης της συμφωνίας της Aston Martin με την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Lucid (LCID NASDAQ) Μία συνεργασία μέσα στη σφιχτή σαουδαραβική αγκαλιά | Liberal.gr, όλοι οι βασικοί μέτοχοι έχουν άμεση σχέση με την αυτοκινητοβιομηχανία και την αυτοκίνηση γενικότερα.

Ο Στρολ είναι ιδιοκτήτης της ομώνυμης ομάδας του πρωταθλήματος Formula 1, με τον γιο του να είναι ο δεύτερος οδηγός της αγωνιστικής Aston Martin, το PIF κατέχει το 60% της Lucid και ετοιμάζεται για την ανέγερση του δεύτερου εργοστασίου της ηλεκτρικής αυτοκινητοβιομηχανίας, στην Σαουδική Αραβία αυτή την φορά. Ο Σουφού ελέγχει την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely (0175 HONG KONG) και μέσω αυτής την Volvo Cars (VOLCARB, STOCKHOLM) και την Polestar (PSNY NASDAQ), ενώ κατέχει και σημαντικό ποσοστό (της τάξης του 10% περίπου) στην Mercedes Benz.

Για την γερμανική βιομηχανία δεν χρειάζεται βέβαια να πούμε πολλά. Τα μετοχικά αυτά ποσοστά διαμορφώθηκαν μετά την μεγάλη αύξηση κεφαλαίου του Μαΐου η οποία αναμενόταν πως θα είναι και η τελευταία που θα χρειαστεί η Aston Martin. Τελικά όμως τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά και μία νέα αύξηση κεφαλαίου, αυτή την φορά ύψους 216 εκατομμυρίων λιρών, οργανώθηκε και ολοκληρώθηκε με συνοπτικές  διαδικασίες  την προηγούμενη εβδομάδα.

Σε αντίθεση με ό,τι γινόταν σε όλες τις προηγούμενες αυξήσεις κεφαλαίου, όταν η τιμή της μετοχής έπεφτε, αυτή την φορά η αντίδραση της αγοράς ήταν ήπια. Ο ένας λόγος ήταν πως έγινε πολύ γρήγορα και σε αυτήν συμμετείχαν και οι τέσσερις βασικοί μέτοχοι και ο άλλος, μάλλον πιο σημαντικός, ήταν πως για πρώτη φορά η αύξηση αυτή έγινε από θέση ισχύος για την βρετανική επιχείρηση.

Αυτή την φορά τα χρήματα δεν χρησιμοποιήθηκαν για να καλυφθούν τρύπες ούτε για να ενισχυθεί το ταμείο της εταιρείας ενόψει των μεγάλων απαραίτητων επενδύσεων. Έγινε κυρίως για να αποπληρωθεί πρόωρα μέρος του δανεισμού της επιχείρησης που είχε συναφθεί παλαιότερα με πολύ υψηλά επιτόκια της τάξης του 15%. 

Με την αφορμή της πιο πρόσφατης αύξησης μετοχικού κεφαλαίου εμφανίστηκαν αρκετά θετικά άρθρα για την επιχείρηση, κάτι που μέχρι πρότινος ήταν εξαιρετικά σπάνιο. Ο Chris Bryant του Bloomberg και ο Neil Unmack του Reuters προσέγγισαν την κατάσταση με παρόμοιο τρόπο εστιάζοντας στο γεγονός πως η εταιρεία έχει πλέον την δυνατότητα να απαλλάσσεται από τον ακριβό δανεισμό και στο ότι οι οικονομικές της επιδόσεις έχουν αρχίσει να βελτιώνονται τα τελευταία τρίμηνα. Και οι δύο επισήμαναν τον τετραπλασιασμό της τιμής της μετοχής από τον προηγούμενο Νοέμβριο όταν υπήρχαν σοβαρές ανησυχίες για την ικανότητα της επιχείρησης να ξεπεράσει τα προβλήματά της.

Σύμφωνα με τους δύο αρθρογράφους, οι αγορές είναι ικανοποιημένες από την πορεία των πωλήσεων των νέων μοντέλων της εταιρείας, του DB12 και του SUV DBX και την ικανότητα της εταιρείας να τα πουλάει σε υψηλές τιμές. Ο Bryant εκτίμησε πως η μετοχή έχει βοηθηθεί και από τις βελτιωμένες επιδόσεις της ομώνυμης ομάδας Formula 1, ενώ ο Unmack επισήμανε  πως σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv μέχρι το τέλος του 2024 η εταιρεία θα παράγει θετικές ταμειακές ροές και ο δανεισμός της θα έχει μειωθεί σημαντικά και θα ισούται πλέον με τα ετήσια οργανικά (EBITDA) κέρδη της εταιρείας. 

Παρά τον τετραπλασιασμό της τιμής της μετοχής, η Aston Martin Lagonda παραμένει πολύ πιο φθηνή από την Ferrari όσον αφορά την σχέση της τιμής της μετοχής της με τις ετήσιες πωλήσεις της. Με βάση τις χθεσινές τιμές των μετοχών και τις πωλήσεις για το 2022, η μετοχή της Aston Martin διαπραγματεύεται κοντά στις 2 φορές και αυτή της Ferrari σχεδόν στις 10 φορές.

Η διαφορά είναι προφανώς τεράστια και μάλλον δικαιολογημένη αφού η ιταλική εταιρεία είναι πολύ πιο δυνατή οικονομικά από την αγγλική. Αν όμως επαληθευθούν οι εκτιμήσεις της διοίκησης, η οποία έχει αρχίσει να ανακτά την χαμένη αξιοπιστία της, τα επόμενα χρόνια οι πωλήσεις της και τα περιθώρια κέρδους θα αυξηθούν με ταχείς ρυθμούς.

Το κλειδί για το κλείσιμο της ψαλίδας με την Ferrari βρίσκεται σε δύο σημεία: στην επαλήθευση της πρόγνωσης για την επίτευξη θετικών ταμειακών ροών μέσα στο 2024 και στην ομαλή εκτέλεση του σχεδίου για την παραγωγή του πρώτου ηλεκτρικού της αυτοκινήτου το οποίο αναμένεται το 2025. Όπως επισημαίνει ο Unmack του Reuters, οι επενδυτές θα παρακολουθούν με μεγάλη προσοχή τις εξελίξεις σε αυτούς τους δύο τομείς προκειμένου να αποφασίσουν αν θα δώσουν στην αγγλική εταιρεία αποτιμήσεις παρόμοιες με αυτές της ιταλικής. Ειδικά στο θέμα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, θα δώσουν μεγάλη βαρύτητα στην πιθανή εμφάνιση καθυστερήσεων και στο κόστος των επενδύσεων που τελικά θα απαιτηθούν.

Όσο δεν θα φαίνονται σύννεφα στον ορίζοντα, τόσο πιο πιθανό θα είναι να δούμε την μετοχή της Aston Martin Lagonda να συνεχίζει την άνοδό της. Αν το σχέδιο εκτελεστεί χωρίς προβλήματα, δεν αποκλείεται σε δύο χρόνια να δούμε την μετοχή της AML να αποτιμάται από την αγορά με τρόπο παρόμοιο με αυτόν της Ferrari και τις υποσχέσεις που συνόδευσαν την είσοδό της στο χρηματιστήριο το 2018 να γίνονται πραγματικότητα. Ας μην βιαζόμαστε όμως πολύ, μπορεί η εταιρεία να έχει ξεπεράσει τα δύσκολα χρόνια  της αλλά αυτό δεν σημαίνει πως θα φτάσει αμέσως τις μετοχές των καταξιωμένων ανταγωνιστών της. Τουλάχιστον όμως, αυτή η προοπτική δεν αποτελεί πλέον σενάριο επιστημονικής φαντασίας.