Το βαρόμετρο του ΧΑ-Liberal Markets: Ρίσκα και ευκαιρίες στις μετοχές τουρισμού

Ρίσκα και ευκαιρίες στις μετοχές τουρισμού

Εκλεισε την εβδομάδα που πέρασε και το πρώτο χρηματιστηριακό εξάμηνο, το οποίο σημαδεύτηκε από την αναμενόμενη εξέλιξη μιας πανδημικής κρίσης που φαίνεται ότι εξακολουθεί να πορεύεται, παρά τα σημάδια εξασθένησης σε αρκετές χώρες και ειδικότερα στη δική μας. Από την αρχή του χρόνου ο Γενικός Δείκτης καταγράφει απώλειες 30,3%, ο τραπεζικός απώλειες 58,87% και η συνολική κεφαλαιοποίηση του Χ.Α. έχει μειωθεί κατά 17 δισ €. Οι μηνιαίες απώλειες του Ιουνίου διαμορφώθηκαν στο -2,10% ανακόπτοντας την ανοδική δυναμική των δύο προηγούμενων μηνών, ενώ αντίθετα ο τραπεζικός κλάδος κατέγραψε κέρδη 10,04%.

Τα εταιρικά ομόλογα φαίνεται να γίνονται πάλι της μόδας, αλλά αντλούν κεφάλαια από την αγορά, οι δείκτες της οποίας «υποφέρουν» και από τις συνεχείς διανομές μερισμάτων των μεγάλων κυρίως εταιρειών. Την εβδομάδα αυτή η διατήρηση των χαμηλών αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων «οδήγησε» στη δρομολόγηση εκδόσεων από μεγάλες εταιρείες, όπως η ΓΕΚΤΕΡΝΑ που άντλησε 500 εκατ. € για το επενδυτικό της πρόγραμμα, η LAMDA που σκοπεύει στην άντληση 320 εκατ.€ για το Ελληνικό και ο Τιτάνας που θα επιχειρήσει την άντληση 250 εκατ.€ με σκοπό την αποπληρωμή παλιότερου ομολογιακού του δανείου.

Στον ιδιαιτέρως πληττόμενο τουριστικό κλάδο θα επικεντρωθεί τώρα το ενδιαφέρον, καθώς ήδη από την προηγούμενη Τετάρτη είναι δυνατή η πραγματοποίηση διεθνών πτήσεων προς όλα τα αεροδρόμια της Ελλάδας. Την πρώτη ημέρα του ανοίγματος των συνόρων στις διεθνείς πτήσεις, η Ελλάδα δέχθηκε 231 αεροπλάνα από το εξωτερικό.

Οι τουριστικές εισπράξεις αναμένεται να σημειώσουν πολύ μεγάλη μείωση το 2020, καθώς τα μέτρα περιορισμού της διασποράς του κορονοϊού πλήττουν ιδιαιτέρως τους κλάδους εκείνους που σχετίζονται με την παροχή τουριστικών υπηρεσιών, ενώ αναμένεται και μείωση της ζήτησης για το τουριστικό προϊόν. Οι ναυτιλιακές εισπράξεις θα επηρεαστούν αρνητικά από την κάμψη της παγκόσμιας οικονομίας και την υποχώρηση του διεθνούς εμπορίου. Σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) η συνολική συμμετοχή του τουρισμού στο ΑΕΠ ανέρχεται στο 20,8%, ενώ η συμμετοχή στη συνολική απασχόληση είναι 21,7%. Τα έσοδα από τον εισερχόμενο τουρισμό, χωρίς τα έσοδα από την κρουαζιέρα, για το 2019 ανήλθαν σε 17,7 δισ €, ενώ οι αφίξεις μη κατοίκων (χωρίς την κρουαζιέρα) ήταν 31,3 εκατ.€. Το 56% των αφίξεων αλλοδαπών πραγματοποιείται το τρίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου- Σεπτεμβρίου.

Θέτουμε στο μικροσκόπιο τρεις μετοχές εταιρειών που η συσχέτισή τους με τον τουρισμό είναι πολύ μεγάλη και θα απαιτηθεί ιδιαίτερη προσπάθεια τη φετινή χρονιά ώστε να υπερβούν τον κάβο μιας πραγματικά δύσκολης τουριστικής περιόδου.

Αεροπορία Αιγαίου

Στο α' τρίμηνο του 2020 ο κύκλος εργασιών της AEGEAN διαμορφώθηκε σε 147 εκατ.€, παρουσιάζοντας μείωση 15%. Η επιβατική κίνηση έφτασε σε 2,1 εκατ. επιβάτες, παρουσιάζοντας μείωση 15%, με την εταιρεία να εκτελεί 6% λιγότερες πτήσεις σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Η μείωση στην κίνηση και συνεπακόλουθα στον κύκλο εργασιών προήλθε εξ ολοκλήρου από τον μήνα Μάρτιο, αντιστρέφοντας τη θετική πορεία των δύο προηγούμενων μηνών του έτους.

Οι καθαρές ζημίες μετά από φόρους ανήλθαν σε 85,4 εκατ.€ από 35,2 εκατ.€ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Το αποτέλεσμα του πρώτου τριμήνου 2020 επιβαρύνθηκε με αρνητικές αποτιμήσεις παραγώγων αντιστάθμισης κινδύνων ύψους 38,7 εκατ.€ , κυρίως από την προαγορά πετρελαίου, που δεν θα χρησιμοποιηθεί λόγω της αναστολής του μεγαλύτερου μέρους της δραστηριότητας το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Η εταιρεία θα καταφύγει στο Ταμείο Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων Covid-19 -όπου έχουν πρόσβαση όλες οι εγχώριες εταιρείες- υποβάλλοντας διακριτά αιτήματα προς τις τέσσερις συστημικές τράπεζες (Alpha Bank, Eurobank, Εθνική Τράπεζα και Τράπεζα Πειραιώς) με στόχο τη λήψη δανεισμού 150 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 11% του κύκλου εργασιών της εταιρείας, ενώ η εγγύηση του κράτους ορίζεται στο 80% για δάνεια διάρκειας έως 5 ετών και ύψους έως του 25% του τζίρου των επιχειρήσεων. Η εταιρεία θα στηριχθεί και στα ταμειακά της διαθέσιμα που ανέρχονται περίπου στα 460 εκατ.€. Η μετοχή κατέγραψε χαμηλό στις 18 Μαρτίου στα 3,20€ και την τρέχουσα εβδομάδα κινείται 27% υψηλότερα.

Autohellas

Η εταιρεία ανακοίνωσε αποτελέσματα του α' τριμήνου 2020 την εβδομάδα που πέρασε, εμφανίζοντας αύξηση 2% στον κύκλο εργασιών σε ενοποιημένο επίπεδο, ο οποίος ανήλθε σε 114,3 εκατ.€ έναντι 112,1 εκατ.€ του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.

Ο κύκλος εργασιών από την κύρια δραστηριότητα του Ομίλου, τις μισθώσεις αυτοκινήτων σε Ελλάδα και εξωτερικό αυξήθηκε στο πρώτο τρίμηνο του 2020 κατά 4,2% και έφτασε τα 37,8 εκατ.€ από 36,3 εκατ.€ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Το καλό αποτέλεσμα οφείλεται κυρίως στην ανάπτυξη των μακροχρόνιων μισθώσεων, ενώ αντίθετα οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων του στόλου μισθώσεων έφτασαν τα 10,2 εκατ.€, καταγράφοντας μείωση κατά 18%. Μεγάλη ήταν η συνεισφορά της δραστηριότητας της εμπορίας αυτοκινήτων και υπηρεσιών, που ανήλθε στα 66,3 εκατ.€ στον συνολικό Κύκλο Εργασιών του Ομίλου. Το καθαρό αποτέλεσμα ήταν αναμενόμενα αρνητικό, με ζημιές 1,1 εκατ.€ σε ενοποιημένη βάση, έναντι κερδών 1,9 εκατ.€ την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Η επίδραση αυτή θα είναι πιο έντονη φυσικά στο δεύτερο τρίμηνο, όπου διήρκεσαν για μεγαλύτερο διάστημα οι περιορισμοί στη μετακίνηση, το κλείσιμο των εμπορικών καταστημάτων και ο δραστικός περιορισμός αφίξεων λόγω πανδημίας.

Είναι ενθαρρυντικό ότι τόσο η δραστηριότητα των μακροενοικιάσεων (operating leasing) όσο και ο κλάδος εμπορίας αυτοκινήτου, δείχνουν τουλάχιστον καλή δυναμική πορεία μετά τη λήξη του lockdown. Η μετοχή κατέγραψε χαμηλά στις 21 Μαΐου στα 3,27€ και δεν έχει απομακρυνθεί ιδιαίτερα από αυτά τα επίπεδα.

 Attica Group

O στόλος της Attica Group υπό τα εμπορικά σήματα «Superfast Ferries», «Blue Star Ferries» και «Hellenic Seaways» αριθμεί 30 πλοία, εκ των οποίων τα 20 είναι συμβατικά επιβατηγά - οχηματαγωγά, τα 9 είναι ταχύπλοα και 1 πλοίο είναι φορτηγό - οχηματαγωγό, το οποίο αποκτήθηκε τον Ιούλιο 2019. Με τη σημείωση ότι η ΧΕΛΛΕΝΙΚ ΣΗΓΟΥΕΪΣ Α.Ν.Ε. («HSW») ενοποιείται πρώτη φορά για ολόκληρη τη χρήση στις οικονομικές καταστάσεις της Attica Group, η εταιρεία ανακοίνωσε τα αποτελέσματα χρήσεως 2019, τα οποία παρουσιάζουν αύξηση κατά 10,9% των ενοποιημένων Πωλήσεων, στα 405,4 εκατ.€ έναντι 365,4 εκατ.€ στη χρήση 2018.

Τα Ενοποιημένα Κέρδη προ Φόρων, Χρηματοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 78,02 εκατ.€ έναντι 57 εκατ.€ στη χρήση 2018, σημειώνοντας αύξηση 37%, κυρίως λόγω των συνεργειών που επιτεύχθηκαν με την απόκτηση της HSW. Τα κέρδη μετά από φόρους του Ομίλου ανήλθαν σε 20,85 εκατ.€ έναντι αντίστοιχων κερδών 17,27 εκατ.€ στη χρήση 2018.

Τα αποτελέσματα της χρήσης 2018 περιλαμβάνουν μη επαναλαμβανόμενα κέρδη 15,8 εκατ.€ από την πώληση του πλοίου SUPERFAST XII. Διπλασιασμό σχεδόν των ταμειακών διαθεσίμων την 31/12/2019 εμφάνισε ο ισολογισμός της εταιρείας, έναντι της αντίστοιχης του 2018 στα 105,33 εκατ.€. Τα ίδια κεφάλαια στο τέλος της περσινής χρονιάς ανήλθαν στα 431,98 εκατ.€ με τον συνολικό δανεισμό να ανέρχεται στα 410,76 εκατ.€. Η διοίκηση προέβη σε σειρά εκτιμήσεων για την πορεία του Ομίλου στην τρέχουσα χρήση 2020, σύμφωνα με τις οποίες αναμένεται μείωση του κύκλου εργασιών του Ομίλου το 2020 σε ένα εκτιμώμενο εύρος από 30% έως 40% σε σχέση με τη χρήση 2019. Στη βάση των ανωτέρω δεδομένων, εκτίμηση της διοίκησης είναι ότι ο Ομιλος θα καταγράψει ζημίες για τη χρήση 2020. Με βάση τους ανωτέρω υπολογισμούς, τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η διοίκηση, καθώς και τα μέτρα ανακούφισης που έχουν ανακοινωθεί, εκτιμάται ότι η ρευστότητα του Ομίλου καλύπτει πλήρως τις ανάγκες του.

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο στις 4 Ιουλίου.