Πως το «όχι» της Μέρκελ μπορεί να γίνει «ίσως» και μετά «ναι»...

Πως το «όχι» της Μέρκελ μπορεί να γίνει «ίσως» και μετά «ναι»...

Tου Χρήστου Ν. Κώνστα

Ειδικό σχέδιο πειθούς και προσεταιρισμού της Γερμανίδας Καγκελαρίου στην ελληνική προσπάθεια για μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή από κορυφαία κυβερνητικά στελέχη.

Η αρχική άρνηση της Καγκελαρίου Μέρκελ να συζητήσει τα σχέδια της κυβέρνησης Μητσοτάκη γιαι χαλάρωση των δημοσιονομικών στόχων της Ελλάδας, ήταν αναμενόμενη και αυτονόητη λένε σήμερα στον 6ο όροφο της οδού Νίκης στην πλατεία Συντάγματος.

Όταν όμως γίνει, στα τέλη Αυγούστου, η συνάντηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με την Γερμανίδα Καγκελάριο, θα υπάρχει ήδη ένας φουσκωμένος πειστικός φάκελλος ριζοσπαστικών μεταρρυθμίσεων που θα έχουν εξαγγελθεί από την κυβέρνηση στις προγραμματικές δηλώσεις, μαζί μ'' ένα πακέτο συγκεκριμένων χρηματοοικονομικών επιχειρημάτων που ήδη επεξεργάζεται η Τράπεζα της Ελλάδος και θα στηρίζεται στο ήδη θεαματικά μειωμένο κόστος δανεισμού της χώρας, ώστε να πεισθεί η Άνγκελα Μέρκελ.

Η θεαματική πτώση των επιτοκίων των ελληνικών ομολόγων, η ευκολία πρόσβασης στις αγορές χρήματος και κεφαλαίων των ελληνικών τραπεζών και επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με ένα νέο μείγμα δημοσιονομικής και αναπτυξιακής πολιτικής θα μπορέσουν -κατά την άποψη των συνεργατών του Πρωθυπουργού- να μετατρέψουν το αρχικό “nein” της κυρίας Μέρκελ σε “Vielleicht” (ίσως) και τελικά σε “ΝΑΙ” όταν το θέμα τεθεί επισήμως στους “θεσμούς” και τελικά στο Eurogroup, το Φθινόπωρο.

Ήδη η Τράπεζα της Ελλάδος καταγράφει, με στοιχεία και αριθμούς, πως η μεταστροφή των αγορών στην υποδοχή ελληνικών τίτλων μειώνει σημαντικά το κόστος εξυπηρέτησης του Χρέους ενώ αναμένεται και το δεύτερο πακέτο ποσοτικής χαλάρωσης που θα ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα μέχρι το 2022 μπορούν να μειωθούν ακόμη και κατά μία ποσοστιαία μονάδα λένε στην οδό Πανεπιστημίου από το 3,5% σε 2,5%. Αυτό το επιπλέον 1,8 δισ Ευρώ που θα εξοικονομήσει η κυβέρνηση δεν θα χρησιμοποιηθεί για την χορήγηση ψηφοθηρικών επιδομάτων και διευκολύνσεων αλλά για επενδύσεις και πολιτικές που ενισχύουν το Εθνικό Εισόδημα.

Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να υιοθετήσει ένα μείγμα θεαματικών οικονομικών μεταρρυθμίσεων και δημοσιονομικής πολιτικής με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές, χαμηλότερες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, ώστε να είναι φιλικότερο προς τις επενδύσεις, την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη. Με τον τρόπο αυτό η εξυπηρέτηση του Χρέους θα είναι εφικτή χωρίς την τήρηση υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων.

Τα επιχειρήματα της Τράπεζας της Ελλάδος είναι ακόμη πιο πειστικά:

Ο Γιάννης Στουρνάρας υποστηρίζει μετά πάθους ότι η μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα δεν συνεπάγεται απαραιτήτως αύξηση του δημοσίου χρέους, αλλά, αντίθετα θα οδηγήσει σε μείωσή του, αν συνδυαστεί με περισσότερες μεταρρυθμίσεις και ιδιωτικοποιήσεις.

Για επίπεδο χρέους 180% του ΑΕΠ, μια επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης κατά 1% (όπως είναι εφικτό εάν μειωθούν οι φόροι και οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, σε συνδυασμό με περισσότερες ιδιωτικοποιήσεις και μεταρρυθμίσεις) ή/και μια μείωση του κόστους δανεισμού κατά 100 μονάδες βάσης (που έχει ήδη προκύψει σε σχέση με το σενάριο βάσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) είναι 1,8 φορές πιο αποτελεσματικά για τη μείωση του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ απ' ό,τι μία ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα.

Γι'' αυτό άλλωστε αυτές τις μέρες το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει επιδοθεί σε αγώνα δρόμου ώστε να επιταχυνθούν μεγάλες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, απελευθέρωση επενδυτικών σχεδίων και ριζοσπαστικές τομές, ώστε όταν συναντηθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την Άνγκελα Μέρκελ, η συζήτηση να έχει εντελώς διαφορετική οικονομική βάση από τα σημερινά δεδομένα....