Η ύφεση των ναυλαγορών είναι για τους... άλλους

Η ύφεση των ναυλαγορών είναι για τους... άλλους

Η ύφεση στις ναυλαγορές που είχε προβλέψει για το 2018 η Κεντρική Τράπεζα της Γερμανίας επιβεβαιώθηκε με πολλούς αναλυτές να εκτιμούν ότι και το 2019 θα είναι χρονιά διορθωτικών κινήσεων.

Στην διάρκεια του 2018 η αυξημένη δραστηριότητα των ναυπηγείων κάτι που πρακτικά σημαίνει αυξημένη παράδοση νέων πλοίων είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχει υπερχωρητικότητα την ίδια στιγμή που η ζήτηση ήταν σε χαμηλά επίπεδα.

Όπως ήταν φυσικό οι ναυλαγορές επηρεάστηκαν αρνητικά από αυτή την ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης μια εξέλιξη που κάνει ακόμη πιο εντυπωσιακό το γεγονός πως αρκετές εισηγμένες κυρίως ναυτιλιακές εταιρίες κατάφεραν να αυξήσουν την αξία του στόλου τους.

Μεταξύ αυτών των εταιριών που είδαν μέσα στο 2018 ήταν η Star Bulk Carriers, η GasLog Ltd, η Euronav, η Transocean Inc και η Costamare οι οποίες κατάφεραν να αυξήσουν την αξία του στόλου τους κατά 5 δισ. δολάρια συνολικά.

Ειδικότερα όπως αναφέρει σε σχετική ανάλυση της η VesselsValue:

Η Transocean κατά την διάρκεια του οικονομικού έτους 2018-2019 βρίσκεται στην πρώτη θέση σε αξία στόλου μεταξύ του συνόλου των εισηγμενων ναυτιλιακών εταιριών. Η εξαγορά της Ocean Rig του Γιώργου Οικονόμου, αντί των 2,7 δις δολαρίων έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή.

Η Euronav, μέσω της απόκτησης της Gener8 αύξησε το μερίδιό της στην αγορά των VLCCs.

s

Την μεγαλύτερη αγοραστική δραστηριότητα second-hand πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου το 2018 κατέγραψε η Star Bulk Carriers. Συγκεκριμένα η Star Bulk το περασμένο έτος προχώρησε στην εξαγορά 6 capesizes από την ER Schiffahrt, 3 Capesizes από την Oceanbulk (έναντι της διάθεσης 3,4 εκατ. μετοχών), 15 bulkers από την Songa Bulk έναντι ιδίων κεφαλαίων ύψους $145 εκατ. και 13,7 εκατ. μετοχών, 6 Panamaxes και Post Panamaxes από την Augustea Group και 6 ακόμη bulkers από την ABY Group Holding στις αρχές του 2019.

Όπως αναφέρει ο Κουρτ Σμιθ, Senior Analyst της VesselsValue, «τα μαύρα σύννεφα στις ναυλαγορές ιδίως για τα πλοία ξηρού φορτίου φαίνεται να απομακρύνονται καθώς ουσιαστικά η μεταφορά εμπορευμάτων διά θαλάσσης παραμένει κραταιά παρά τις ανησυχίες για τις εμπορικές διενέξεις ΗΠΑ-Κίνας

Ουσιαστικά το μεγαλύτερο πλήγμα από την αμερικανοκινεζική κόντρα μέχρι στιγμής έχουν υποστεί οι αμερικανικές εξαγωγές σόγιας προς την Κίνα, μία αγορά που ωστόσο ήδη αντιμετώπιζε αρκετές προκλήσεις. Από την άλλη η υποχώρηση των ναύλων για τα Capesizes έχει τις ρίζες του στις στρεβλώσεις των εξαγωγών iron ore της Βραζιλίας (Vale) αλλά και στην μειωμένη εξάρτηση μεγάλης μερίδας κρατών από τον άνθρακα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Απόρροια αυτού είναι οι ναύλοι για τα μικρότερου μεγέθους bulk carriers, όπως τα Supramaxes, να ανέρχονται σε πολύ υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με αυτούς για τα Capesizes.

Τέλος ο κ. Σμιθ επισημαίνει ότι οι μεγάλες προκλήσεις, που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, θα οδηγήσουν πολλές εταιρείες σε συγχωνεύσεις.