Γιατί οι νέοι οραματίζονται έναν κόσμο χωρίς τράπεζες

Γιατί οι νέοι οραματίζονται έναν κόσμο χωρίς τράπεζες

Του Κωνσταντίνου Μαριόλη

Ζούμε σε έναν κόσμο που οι τράπεζες έχουν κεντρική θέση και από τη λειτουργία τους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η... κανονικότητα. Μήπως, όμως πρέπει να αρχίσουμε να συνηθίζουμε σε μία νέα πραγματικότητα, πριν η τεχνολογική εξέλιξη μας προλάβει;

Σύμφωνα με τις διαθέσεις και τις προθέσεις των millennials (η γενιά όσων γεννήθηκαν την περίοδο 1981-2000), οι αλλαγές που θα δούμε στον τραπεζικό κλάδο μέσα στα επόμενα 5 χρόνια θα είναι δραματικές. Μεγάλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ δείχνει ότι ένας στους τρεις νέους ηλικίας 16-36 ετών εκτιμά ότι οι τράπεζες δεν θα έχουν στο μέλλον κανένα λόγο ύπαρξης!

Μπορείτε, λοιπόν, να φανταστείτε έναν κόσμο χωρίς τράπεζες; Έναν κόσμο ψηφιακό στον οποίο οι συναλλαγές θα γίνονται μόνο μέσω διαδικτύου και θα κυριαρχούν οι μεγαλύτερες τεχνολογικές εταιρείες; Δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά η αντίληψη των νέων για τον κόσμο μας σε λίγα χρόνια από σήμερα.

Η έρευνα για τον δείκτη MDI (The Millennial Disruption Index) της εταιρείας Scratch (θυγατρική της αμερικανικής εταιρείας Viacom) μελετά τις αλλαγές που επίκεινται σε διάφορους κλάδους και τον βαθμό μετάλλαξης που αυτές θα επιφέρουν, λόγω της εξοικείωσης των νέων με την τεχνολογία και των διαφορετικών συνηθειών που αποκτούν σε σύγκριση με το παρελθόν. Με άλλα λόγια, καταγράφει τις τάσεις των νέων που «αναστατώνουν» τα καθιερωμένα.

Διενεργήθηκε σε διάστημα 3 ετών, περιλαμβάνει 73 επιχειρήσεις από 15 κατηγορίες και κατά τη διάρκειά της πραγματοποιήθηκαν πάνω από 200 συνεντεύξεις, ενώ συμμετείχαν περισσότερα από 10.000 άτομα της γενιάς των millennials.

Τα ευρήματα της έρευνας είναι πραγματικά εντυπωσιακά:

--- Το 73% δηλώνει ότι θα έβλεπε με... καλύτερο μάτι μία προσφορά για χρηματοοικονομικές υπηρεσίες από εταιρείες όπως η Google, η Amazon και η Apple, παρά από «συμβατικές» τράπεζες.

--- Το 53% των συμμετεχόντων πιστεύει ότι η τράπεζα με την οποία συναλλάσσεται δεν προσφέρει τίποτα διαφορετικό από τις υπόλοιπες τράπεζες. Άρα ο κλάδος δεν πρωτοτυπεί και δεν προσφέρει καινοτόμα προϊόντα που θα κάνουν τη διαφορά και θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον της νέας γενιάς.

--- Μάλιστα, σε μία έκφραση αποστροφής των νέων προς τον τραπεζικό κλάδο, το 71% δηλώνει με νόημα ότι θα προτιμούσε να επισκεφθεί τον οδοντίατρο, παρά να ακούσει αυτά που έχουν να του πουν οι τράπεζες.

Παλιότερα οι καταναλωτές είχαν προσωπικές σχέσεις με την τράπεζά τους και δύσκολα άλλαζαν. Όμως οι millennials βλέπουν τελείως διαφορετικά τη σχέση αυτή.

--- Ένας στους τρεις εμφανίζεται ανοιχτός στο ενδεχόμενο να αλλάξει τράπεζα μέσα στους επόμενους 3 μήνες, στοιχείο που υποδεικνύει ότι ο βαθμός δέσμευσης των νέων καταναλωτών με τις τράπεζες είναι εξαιρετικά περιορισμένος.

Και οι ενδείξεις αποστροφής των νέων για τις τράπεζες συνεχίζονται. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως και οι 4 μεγαλύτερες τράπεζες βρίσκονται στη λίστα με τα 10 λιγότερο αγαπημένα brands για τους millennials.

--- Δύο στους τρεις (68%) δηλώνουν ότι σε πέντε χρόνια από σήμερα θα είναι τελείως διαφορετικός ο τρόπος με τον οποίο έχουμε πρόσβαση στα χρήματά μας.

--- Το 70% εκτιμά ότι οι συναλλαγές θα γίνονται με τελείως διαφορετικό τρόπο.

--- Περίπου οι μισοί millennials «ποντάρουν» στις νεοφυείς επιχειρήσεις του τεχνολογικού κλάδου για τη μεταρρύθμιση του τρόπου λειτουργίας των τραπεζών. Σε αυτό το πλαίσιο, οι νέοι πιστεύουν ότι η καινοτομία στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες θα έρθει από εταιρείες εκτός του τραπεζικού συστήματος.

Το τελευταίο εύρημα δείχνει ξεκάθαρα το πόσο... κοντά έχουν έρθει οι νέοι με τους γίγαντες του διαδικτύου και της τεχνολογίας και τι περιμένουν από αυτούς.