Επενδύσεις 800 εκατ ευρώ από την Cosco, νέο master plan μέχρι την Παρασκευή

Επενδύσεις 800 εκατ ευρώ από την Cosco, νέο master plan μέχρι την Παρασκευή

Του Γιώργου Φιντικάκη

Στην πρώτη τριάδα των μεγαλύτερων λιμανιών της Βόρειας Ευρώπης θέλει να φέρει η Cosco τον Πειραιά, ο οποίος ήδη εδώ και λίγες εβδομάδες κατέχει τα σκήπτρα του πιο εμπορικού λιμένα της Μεσογείου. 

Στo νέο master plan που καταθέτει προς έγκριση ο ΟΛΠ μέχρι την Παρασκευή, οι επενδύσεις στο λιμάνι που δίνει ήδη δουλειά σε περίπου 3.000 εργαζόμενους, αυξάνονται στα 800 εκατ ευρώ, έναντι των 612 εκατ του προηγούμενου σχεδίου το οποίο είχε "κολλήσει" επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Την διαφορά στο νέο master plan κάνει η πρόβλεψη για κατασκευή ενός τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων με τον οποίο η εταιρεία φιλοδοξεί να ανεβάσει την ετήσια δυναμικότητα του Πειραιά στα 10 εκατομμύρια TEU. Σχέδιο που είναι εδώ και καιρό σε γνώση του Πρωθυπουργού από την επίσκεψη που είχε κάνει προεκλογικά στο λιμάνι και την συνάντηση που είχε τότε με τον επικεφαλής του ΟΛΠ, Captain Fu.

Στόχος του κινέζου μεγαλομετόχου του ΟΛΠ, δηλαδή της Cosco, είναι σε λίγα χρόνια από σήμερα να μπορεί να περνά μέσω του Πειραιά ένα τεράστιο μέρος από τα εμπορεύματα made in China, τα οποία διακινούνται προς την Ευρώπη μέσω του "δρόμου του μεταξιού". Κάθε χρόνο το λιμάνι καταγράφει και νέο ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, καταγράφοντας πλέον αύξηση 700% από το 2009, οπότε και η Cosco ανέλαβε τον προβλήτα δύο.

Τους πρώτες μάλιστα επτά μήνες του 2019, η διακίνηση από τους προβλήτες του ΟΛΠ ξεπέρασε και αυτήν του ισπανικού λιμανιού της Βαλένθια, που μέχρι πρότινος κρατούσε τα σκήπτρα του νούμερο ένα εμπορικού λιμένα στη Μεσόγειο.

Ο πήχης όμως που βάζουν οι Κινέζοι μπαίνει ολοένα και ψηλότερα, πολλώ δε μάλλον όταν οι επιδόσεις του Πειραιά επιβεβαιώνουν την επιλογή τους.

Και δεν αρκούν για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, ούτε τα 5,5-6 εκατ TEU δυναμικότητας, στα οποία εκτιμάται ότι θα κλείσει η φετινή χρονιά (από 4,9 εκατ πέρυσι), ούτε ακόμη και τα 7,5 εκατ TEU στα οποία λέγεται ότι θα φτάσει ο ΟΛΠ, όταν θα έχει ολοκληρωθεί το δυτικό τμήμα του τρίτου προβλήτα. Κάπως έτσι, προέκυψε η ανάγκη κατασκευής ενός τετάρτου προβλήτα, που θα προσθέσει άλλα 2,8 εκατ TEU δυναμικότητας, ανεβάζοντας το συνολικό capacity του ΟΛΠ στα 10 εκατ.

Στα χέρια της ΕΣΑΛ και το νέο πλάνο

Αυτή είναι η αιχμή στο νέο επενδυτικό πρόγραμμα που καταθέτει προς έγκριση ο ΟΛΠ ως την Παρασκευή, στην αρμόδια γι' αυτό το σκοπό "Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων" (ΕΣΑΛ). Είναι η ίδια επιτροπή που είχε "κόψει" τον περασμένο Φεβρουάριο μεγάλο μέρος του επενδυτικού σχεδίου της εταιρείας, χαρακτηρίζοντας τότε πολλά από τα έργα εκείνα ως "αχρείαστα". Το μεγάλο "μαχαίρι" δεν αφορούσε στις υποχρεωτικές από την σύμβαση του 2016 επενδύσεις, ύψους 293 εκατ ευρώ, που πρέπει να κάνει η Cosco, αλλά στις πρόσθετες. Σε όσες δηλαδή με δική της πρωτοβουλία είχε προσθέσει η κινεζική πλευρά, έπειτα και από τις συζητήσεις που είχαν γίνει το 2016 στο Πεκίνο, κατά την τότε επίσκεψη Τσίπρα, όπως ξενοδοχεία, car terminals, νέες αποθήκες logistics, ναυπηγείο.

Έτσι, ανάμεσα στα "κομμένα" τότε έργα, είχαν βρεθεί η κατασκευή νέων σύγχρονων logistic centers στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ, έκτασης 80.000 τ.μ., τα οποία η Cosco θεωρεί μείζονος σημασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού, καθώς επίσης η ανέγερση δύο 5ώροφων κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων, συνολικής έκτασης 150.000 τμ και προυπολογισμού 27 εκατ ευρώ.

Τον περασμένο Απρίλιο ο ΟΛΠ είχε καταθέσει υπόμνημα υπεραμυνόμενος του αρχικού master plan. Εξηγούσε για παράδειγμα γιατί είναι σωστοί οι υπολογισμοί του για τα 5αόροφα πάρκινγκ, για ποιο λόγο πρέπει να κατασκευαστούν τα τρία ξενοδοχεία, όπως επίσης γιατί αυτό των 6 αστέρων στο "Πόρτο Λεόνε" πρέπει να έχει τον ίδιο όγκο και όχι μικρότερο, όπως εισηγούνταν το ΚΑΣ, ακόμη και αν θα επιλέγονταν να χωροθετηθεί σε άλλο σημείο. Το ίδιο είχε κάνει και για τα logistic centers που σχεδιάζει, ύψους 60 εκατ. ευρώ, υποστηρίζοντας ότι δεν νοείται μια κρατική αρχή να παρεμβαίνει για ένα θέμα που αφορά ιδιωτικά έργα, αφού το νέο Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο θα διαχειρίζεται το σχήμα ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ- Goldair, δηλαδή ανταγωνιστικά συμφέροντα με αυτά του ΟΛΠ.  

Είχε μάλιστα ενδιαφέρον ότι οι σκιές από την μπλοκαρισμένη επένδυση του ΟΛΠ είχαν συντροφεύσει και την επίσκεψη Τσίπρα τον περασμένο Απρίλιο στο Πεκίνο. Ο τέως Πρωθυπουργός είχε ταξιδέψει στην Κίνα, με υποσχέσεις ότι είναι θέμα χρόνου να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες, αλλά είχε επιστρέψει δίχως στην ουσία να έχει αλλάξει το παραμικρό.