Αγώνας δρόμου για να μπουν μπουλντόζες στο Ελληνικό

Αγώνας δρόμου για να μπουν μπουλντόζες στο Ελληνικό

Των Γιώργου Δασκαλόπουλου και Γιώργου Φιντικάκη 

Σήμα στις αγορές ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει ελκυστικός επενδυτικός προορισμός και ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον παύει να είναι εχθρικό, στέλνει η κυβέρνηση με τον αγώνα δρόμου στον οποίο έχει επιδοθεί για να ξεμπλοκάρει το Ελληνικό.

Το μήνυμα που αυτές λαμβάνουν πριν καν συμπληρωθεί η πρώτη εβδομάδα της νέας διακυβέρνησης είναι ότι πλέον στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει η διαδικασία άρσης των εμποδίων, και της γραφειοκρατίας, και ότι η κυβέρνηση εργάζεται για να επιλύσει τα όποια προβλήματα, και να προσελκύσει μεγάλα επενδυτικά πλάνα.

Στην ουσία αυτός ο αγώνας δρόμου για το εμβληματικό έργο ανάπτυξης του πρώην αεροδρομίου, συνιστά κάλεσμα προς την επενδυτική κοινότητα ότι εκεί που σκόνταψε η προηγούμενη κυβέρνηση, η παρούσα είναι αποφασισμένη να πετύχει, με αποτελεσματικές και γρήγορες παρεμβάσεις.

Τυχαίο δεν είναι ότι κάποιοι από τους μεγάλους ξένους οίκους, δεν παύουν να αναφέρονται συγκεκριμένα στο έργο του Ελληνικού, ως ορόσημο για το επενδυτικό comeback. Την λογική αυτή εξυπηρετεί και η χθεσινή εντολή Μητσοτάκη στον υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη να αναλάβει γενικός συντονιστής του έργου, ο οποίος μάλιστα εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουν μπει μπουλντόζες στο Ελληνικό, λέγοντας “τρέχουμε πάρα πολύ γι αυτό και θα το πετύχουμε».

Το έργο δεν είναι εύκολο. Η κυβέρνηση καλείται να δώσει μάχη με το χρόνο, και προκειμένου να ξεπαγώσει η επένδυση, χρειάζεται να εκδοθούν τρεις κοινές υπουργικές αποφάσεις (ΚΥΑ), καθώς και να επιλυθούν άλλα ζητήματα, όπως αυτό των κοινόχρηστων και κοινωφελών εκτάσεων εντός της έκτασης των 6.000 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου, το οποίο συζήτησε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης με τον δήμαρχο Ελληνικού-Αργυρούπολης και πρόεδρο του Φορέα Διαχείρισης της Επένδυσης του Ελληνικού, Γιάννη Κωσταντάτο.

Όσο για τις τρεις επίμαχες ΚΥΑ, αυτές αφορούν:

- Εκείνη για την πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου που αφορά τους όρους των εμπορικών χρήσεων του ουρανοξύστη, δηλαδή του ολοκληρωμένου κέντρου αναψυχής (IRC), που θα φιλοξενήσει το καζίνο του Ελληνικού, και η οποία συνιστά καταλύτη για την πρόοδο του έργου.

- Αυτήν για την ζώνη ανάπτυξης του ακινήτου που προσδιορίζει τις ακριβείς χρήσεις

- Και εκείνη που εκδόθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση για το μητροπολιτικό πάρκο, και η οποία επειδή δημιουργεί νέα εμπόδια στο έργο, θα αντικατασταθεί άμεσα.
Μάχη με το χρόνο

Η πρώτη από τις ΚΥΑ είναι και η κρισιμότερη. Όσο οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές δεν θα γνωρίζουν τους ακριβείς όρους πολεοδόμησης των εμπορικών χρήσεων του ουρανοξύστη, δηλαδή του ολοκληρωμένου κέντρου αναψυχής (Integrated Casino Resort – IRC), προϋπολογισμού γύρω στο 1 δισ ευρώ, που θα φιλοξενήσει το καζίνο του Ελληνικού, σε έκταση 250 στρεμμάτων μαζί με ξενοδοχείο, συνεδριακό κέντρο, χώρους άθλησης, τόσο θα καθυστερεί και ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της άδειας καζίνο.

Και αυτό καθώς οι υποψήφιοι επενδυτές, προκειμένου να συμμετάσχουν σε αυτόν, θέλουν να γνωρίζουν επακριβώς το σχεδιασμό στην περιοχή όπου προβλέπεται η κατασκευή του. Ηδη, ο χρόνος μέτρα αντίστροφα μέχρι τις 31 Ιουλίου, οπότε και εκπνέει η προθεσμία υποβολής προσφορών για το IRC από τους τρεις ενδιαφερόμενους, τη Μohegan Gaming & Entertainment (MGE) με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τη Hard Rock και τη Genting. Το ενδεχόμενο μιας ακόμη παράτασης, της τέταρτης κατά σειρά, είναι αρκετά πιθανό.

Η ανάκληση της απόφασης του υπ. Πολιτισμού

Η ανάκληση της άλλης ΚΥΑ, εκείνης για το Μητροπολιτικό Πάρκο, που αντί να λύσει τα εμπόδια στο έργο, προσέθεσε καινούργια, θα απαιτήσει συντονισμένες διαδικασίες από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του υπ. Πολιτισμού, υπό τη Λ.Μενδώνη.

Υπενθυμίζεται πως η επίμαχη ΚΥΑ είχε προεκλογικά υιοθετήσει τις θέσεις του υπ. Πολιτισμού να εγκρίνονται απ'' αυτό όλες οι μελέτες του έργου διαμορφώνοντας απροσπέλαστα εμπόδια τόσο στην έναρξη όσο και στην ομαλή εξέλιξη του έργου.

Κι αυτό, όπως έχει εξηγήσει η Lamda, επειδή δεν λαμβάνει υπόψη, τόσο τον ειδικό νόμο που αφορά στην επένδυση (Ν.4062/12) όσο και τις ειδικές προβλέψεις των συμβάσεων που κυρώθηκαν από τη Βουλή (Ν.4422/17), καθώς και τους όρους του Προεδρικού Διατάγματος, βάσει των οποίων έχει εγκριθεί ο σχεδιασμός του έργου. Με δυο λόγια, απαιτεί γνωμοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού για όλες τις μελέτες που αφορούν ψηλά κτίρια, ειδικά κτίρια και έργα υποδομής, αλλά και την έγκριση του ίδιου φορέα στις μελέτες για κάθε είδους έργο, σε ακαθόριστη ακτίνα γύρω από τα μνημεία του Πάρκου.

Συντονισμένες όμως θα πρέπει να είναι οι ενέργειες και των υπόλοιπων υπουργείων και φορέων για τις υπόλοιπες δύο ΚΥΑ, δεδομένου ότι η διαμόρφωση των οποίων, λόγω της κωλυσιεργίας της προηγούμενης κυβέρνησης βρίσκονται διαδικαστικά πολύ πιο πίσω, ενώ είναι και τεχνικά πιο σύνθετες.