Γιατί επηρεάζεται η αγορά πετρελαίου από την κρίση διαρκείας στην Ερυθρά Θάλασσα
Shutterstock
Shutterstock
Bloomberg

Γιατί επηρεάζεται η αγορά πετρελαίου από την κρίση διαρκείας στην Ερυθρά Θάλασσα

Η αγορά πετρελαίου φαίνεται πως προετοιμάζεται για εβδομάδες διαταραχών της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι Χούθι της Υεμένης επιτίθενται εδώ και μήνες σε εμπορικά πλοία ως απάντηση στον πόλεμο του Ισραήλ εναντίον της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.

Σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg, που επικαλείται πλοιοκτήτες, μεσίτες και traders, oι μισθώσεις δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά πετρελαίου και καυσίμων -οι οποίες για ορισμένα πλοία κανονίζονται έως και ένα μήνα νωρίτερα- αποκαλύπτουν ότι όλο και περισσότερα από τα πλοία μισθώνονται για διαδρομές που αποφεύγουν την επικίνδυνη ζώνη. 

Οι αεροπορικές επιδρομές στην Υεμένη στις 12 Ιανουαρίου από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο ενίσχυσαν την αίσθηση χάους για τα πλοία στην περιοχή, ιδίως αφότου οι δυτικές ναυτικές δυνάμεις προειδοποίησαν στη συνέχεια τα πλοία να μείνουν μακριά.

Με τους Χούθι να υπόσχονται να αντεπιτεθούν στους εμπορικούς στόλους των δύο χωρών, πολλοί πλοιοκτήτες επέλεξαν να μείνουν μακριά από μια διαδρομή που κανονικά διακινεί περίπου το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.

«Όλο και περισσότεροι πλοιοκτήτες αποφεύγουν την περιοχή», δήλωσε ο Αλεξάντερ Σάβερις (Alexander Saverys), διευθύνων σύμβουλος της Euronav NV, ο στόλος της οποίας μπορεί να μεταφέρει περισσότερα από 50 εκατ. βαρέλια πετρελαίου. «Αυτό που φαινόταν σαν κάτι που θα μπορούσε να λυθεί μέσα σε λίγες εβδομάδες, τώρα μπορεί πράγματι να έχει συνέπειες για πολλούς μήνες», επισήμανε.

Τα τάνκερ μισθώνονται για να μεταφέρουν καύσιμα προς την Ασία αντί για την Ευρώπη, προκαλώντας αύξηση του κόστους. Ταυτόχρονα, αρκετά φορτία ιρακινού αργού έχουν κλείσει θέσεις σε δεξαμενόπλοια που θα κάνουν μια παράκαμψη χιλιάδων μιλίων γύρω από την Αφρική.

Αύξηση κερδών

Η δανέζικη ιδιοκτήτρια εταιρεία δεξαμενόπλοιων Torm ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι υπήρξε αύξηση των ταξιδιών προς την Ασία για τη μεταφορά διυλισμένων καυσίμων. 

Αυτό συνέβαλε στην ώθηση των κερδών των λεγόμενων σχετικά μεγάλων δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν πετρελαιοειδή από 35.000 δολάρια την ημέρα σε 60.000 δολάρια την ημέρα την τελευταία εβδομάδα. 

Πέραν αυτού, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, σημαντική ποσότητα ιρακινού αργού θα μεταφερθεί από τον Περσικό Κόλπο στην Ευρώπη, με τα τάνκερ να πλέουν γύρω από την Αφρική.

Ορισμένοι φορτώνουν από κοινού μικρότερα φορτία σε μεγαλύτερα πλοία για να κάνουν το ταξίδι πιο οικονομικό, δήλωσε μία από τις πηγές.

Αν και οι ροές αργού από τον Περσικό Κόλπο προς την Ευρώπη είναι λιγότερο συχνές από εκείνες προς την Ασία, τα φορτία δείχνουν ωστόσο τη στάση των πλοιοκτητών απέναντι στη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα.

Περαιτέρω παρακάμψεις

Η εμπορική ναυσιπλοϊα, όπου αρχικά είχαν επικεντρωθεί πολλές επιθέσεις των Χούθι, είχε ήδη εκτραπεί σε μεγάλο βαθμό πριν από τις αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου. Το νέο δρομολόγιο, γύρω από την Αφρική, ακολουθούν ολοένα και περισσότερα δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία.

Ορισμένες τιμές των δεξαμενόπλοιων αργού έχουν επίσης αυξηθεί τις τελευταίες εβδομάδες.

Οι τιμές στα πλοία Aframax που μεταφέρουν περίπου 700.000 βαρέλια υπερδιπλασιάστηκαν και έφτασαν σχεδόν τα 80.000 δολάρια την ημέρα από τα μέσα Δεκεμβρίου. 

Παράλληλα, στα πλοία Suezmax σημειώθηκε αύξηση κατά περίπου 50% σε σχεδόν 70.000 δολάρια την ημέρα.