Η εταιρεία που δεν «λύγισε» από τον Μαδούρο

Η εταιρεία που δεν «λύγισε» από τον Μαδούρο

Από το 2013 όταν ο Μαδούρο πήρε τα ηνία της Βενεζουέλας, έννοιες όπως ελευθερία, ιδιωτική πρωτοβουλία και κέρδος κατέστησαν συνώνυμες με... έγκλημα. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι εταιρείες όπως η Kellogg's, η Unilever, η Ford, η Kimberly-Clark, Johnson &Johnson, AmBev «έφυγαν νύχτα» από τον «σοσιαλιστικό παράδεισο» της Λατινικής Αμερικής. 

Δεν είναι όμως μόνο οι ξένες εταιρείες αλλά και εγχώριες οι οποίες δεν κατάφεραν να ορθοποδήσουν. Από το 2000 και μετά, περίπου 1.000 εταιρείες έχουν περάσει στον έλεγχο του καθεστώτος του Καράκας με μεγαλύτερα «θύματα» την εταιρεία τηλεπικοινωνιών CANTV, η οποία άνηκε ως τότε στη Verizon και την Corpoelec, εταιρεία ηλεκτρισμού η οποία κρατικοποιήθηκε το 2007. 

Από την αρχή της θητείας του ο Τσάβες όπως και Μαδούρο αργότερα, επιθυμούσαν όσο τίποτα να κρατικοποιήσουν την Empresas Polar. Η εν λόγω εταιρεία αποτελεί για τους κατοίκους της Βενεζουέλας κάτι σαν την Coca-Cola στις ΗΠΑ, τη Ferrero στην Ιταλία και Nestle στην Ελβετία, ένας κολοσσός τροφίμων και ποτών, σύμβολο εθνικής υπερηφάνειας.

Η μεγαλύτερη ιδιωτική εταιρεία της χώρας η οποία ιδρύθηκε το 1941 ως ζυθοποιία. Το 1962 ο ιδρυτής της, ο Λορένζο Αλεχάντρο Μεντόζα πατένταρε και συσκεύασε, το Harina PAN, ένα προ-μαγειρεμένο αλεύρι που είναι το βασικό συστατικό για ένα από τα εθνικά πιάτα το αρέπα (παρόμοιο του Μεξικάνικου τάκο). 

Όπως ήταν φυσικό στα χρόνια που ακολούθησαν η Empresas Polar αναδείχθηκε σε κολοσσό τροφίμων όχι μόνο για τη Βενεζουέλα αλλά για ολόκληρη τη Λατινική Αμερική αφού εκτός των άλλων, παρασκευάζει και εξάγει μαργαρίνη, μαγειρικό λάδι, μαγιονέζα, παγωτό και τη μεγαλύτερη σε κατανάλωση μπύρα της χώρας την Cerveza Polar. Πέραν αυτών είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας με περίπου 30.000 υπαλλήλους, η μπύρα καταναλώνεται σχεδόν από το 75% του πληθυσμού της Βενεζουέλας ενώ βρίσκεται ανάμεσα στις πέντε πρώτες σε κατανάλωση σε ολόκληρη τη Λατινική Αμερική.

Πριν ακόμα καταλάβει την εξουσία ο Τσάβες, η Empresas Polar είχε  κατασκευάσει τρία εργοστάσια, 56 αποθήκες, 1,500 φορτηγά και συνολικά είχε επενδύσει 1 δις δολάρια για να ανταγωνιστεί την Coca-Cola, μέσω της σύμπραξης με την PepsiCo. Οι επενδύσεις είχαν αποτέλεσμα αφού το 2010, η εταιρεία έφτασε να ελέγχει το 40% της αγοράς soft drinks από 2% το 1998. 

Παρά το γεγονός ότι η εταιρεία έχει μακρά ιστορία και πάνω από το 70% των Βενεζουελάνων την βλέπουν διαχρονικά θετικά σύμφωνα τη Datanalisis, αυτό δεν εμπόδισε τον Τσάβες να αναφέρεται στην οικογένεια Μεντόζα ως «pelucon» μια υποτιμητική έκφραση για τους αστούς. 

Στο διάστημα αυτό, ο Μαδούρο συνέχισε τις επιθέσεις του εναντίον της Polar κατηγορώντας την ότι αποθηκεύει ποσότητες τροφίμων για να αυξήσει τεχνηέντως τις τιμές. Η πραγματικότητα απείχε παρασάγγας από ότι ισχυριζόταν ο Μαδούρο, αφού ουκ ολίγες φορές η Empresas Polar σταμάτησε προσωρινά, ελλείψει πρόσβασης σε κεφάλαια και συνεπώς σε πρώτες ύλες τη παραγωγή προϊόντων, όπως τα μακαρόνια και η μπύρα. 

Εν τούτοις, παρά μεγάλα προβλήματα της όμως, η Empresas Polar όχι μόνο συνέχισε να παράγει και να κρατά τα περίπου 30 εργοστάσια της ανά τη χώρα «ζωντανά» αλλά κατάφερε να ανταγωνίζεται περιφερειακούς γίγαντες όπως η Nutresa της Κολομβίας και η Bimbo Group του Μεξικού.