To τραγούδι της Λαγκάρντ, το unfair των Βούλγαρων, η ΔΕΗ πρωταγωνιστεί, η Ideal αναπτύσσεται και τα «σφυριά» αυξάνονται

Όποιοι παρακολουθούν από κοντά τις συνεντεύξεις τύπου της Κριστίν Λαγκάρντ έχουν να πουν ότι η Γαλλίδα ήταν ίσως πιο χαλαρή από ποτέ, τουλάχιστον για τα χρόνια που βρίσκεται στο τιμόνι της ΕΚΤ. Η πρόεδρος της ΕΚΤ αστειευόταν περισσότερο απ’ ότι συνήθως με τους δημοσιογράφους και έδειχνε πολύ ευδιάθετη. Λίγο έλειψε μάλιστα να την ακούσουμε να τραγουδάει, καθώς σε ερώτηση για το αν μετανιώνει για κάτι κατά τη διάρκεια της θητείας της, αναφέρθηκε σε ένα γαλλικό τραγούδι με τίτλο «δεν μετανιώνω», λέγοντας ότι θα το τραγουδούσε, αλλά δεν θα μπορούσε με τίποτα να φτάσει την ερμηνεύτριά του.

Ποιος ευθύνεται για την εύθυμη διάθεση της Λαγκάρντ; Η Αθήνα. Πέρα από την αναφορά της στη φιλοξενία του Γιάννη Στουρνάρα και ολόκληρης της Τράπεζας της Ελλάδος, η Λαγκάρντ έκανε ιδιαίτερη μνεία στον τρόπο, στην εκπληκτική συμπεριφορά και αντιμετώπιση «όσων Ελλήνων έχουμε γνωρίσει», όπως είπε χαρακτηριστικά. Το καλύτερο το κράτησε για το τέλος, όταν κλείνοντας τη συνέντευξη τύπου προέτρεψε τους παρευρισκόμενους να ευχαριστηθούν την Αθήνα όσο προλαβαίνουν. 

Ανάλογες είναι οι εντυπώσεις και των υπολοίπων στελεχών της ΕΚΤ που βρίσκονται στη χώρα μας, αφού η συνεδρίαση στην Αθήνα αποτέλεσε ένα ευχάριστο διάλειμμα για όλους, ενώ συνοδεύτηκε και από την παύση των επιτοκίων.


Οι Βούλγαροι επέβαλαν ένα φόρο 10 ευρώ στη μεγαβατώρα στο φυσικό αέριο που προέρχεται από τη Ρωσία και διέρχεται του εδάφους τους. Αν παίρνουμε φυσικό αέριο  μέσω αγωγού από την Gazprom, πρέπει να πληρώσουμε 10 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Το μέτρο αυτό πιάνει όλες τις χώρες στη ΝΑ Ευρώπη, και εμάς φυσικά, όπως επίσης και την Αυστρία, τη Ρουμανία, τη Σερβία και την Ουγγαρία. Πρόκειται για μια απόφαση που έχει δημιουργήσει αναστάτωση στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου και στα κράτη, καθώς είναι ακραίο μέτρο και βεβαίως κατά της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης. Μάλιστα, ενόψει του χειμώνα ανεβαίνουν και άλλο τα κόστη για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, ενώ αποτελεί το μέτρο ένα πλήγμα στην ενεργειακή ασφάλεια.

Αντίδραση από τη χώρα μας, μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει καθώς το συγκεκριμένο μέτρο επηρεάζει και τα ελληνικά τιμολόγια, καθώς το φυσικό αέριο είναι βασικό καύσιμο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Βούλγαρος πρόεδρος προσφεύγει μάλιστα κατά τη κυβέρνησης στο συνταγματικό δικαστήριο της χώρας, λέγοντας ότι το μέτρο είναι αντισυνταγματικό, κατά της ελεύθερης αγοράς και απειλεί τη λειτουργία της αντίστοιχης ΔΕΠΑ της Βουλγαρίας. Η Ελλάδα, επισήμως, δεν έχει αντιδράσει, αν και είναι δεδομένο πως νέες αυξήσεις στα τιμολόγια θα έφερναν σε ακόμα δυσκολότερη θέση τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.


Η ολοκλήρωση της εξαγοράς της Enel Romania από τη ΔΕΗ βάζει τον πήχη για τα EBITDA στα 1,5 δισ. ευρώ, αφού όπως έχει τονίσει η διοίκηση θα εισφέρει σε ετήσια βάση 300 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η επιχείρηση βρίσκεται κοντά στην απόκτηση της Κωτσόβολος, που θα δημιουργήσει ένα δίκτυο πωλήσεων των προϊόντων της.

Όπως έχει ξαναγράψει η στήλη, η ΔΕΗ δε θυμίζει σε τίποτα εκείνη την εισηγμένη που πριν μερικά χρόνια πάλευε για την επιβίωση βυθισμένη στα χρέη και τις ζημιές. Πλέον, υλοποιεί μεγάλες επενδύσεις εντός και εκτός Ελλάδος, γίνεται πράσινη μέσα από τις επενδύσεις στις ΑΠΕ και δημιουργεί υπεραξία στους μετόχους της.

Η τιμή της μετοχής που κινείται πέριξ των 9 ευρώ, έχει κάνει πολλούς αναλυτές να τη χαρακτηρίζουν ως καλή επενδυτική ευκαιρία, αφού σε αυτά τα επίπεδα ήταν και πριν δύο χρόνια, χωρίς όμως να έχει την εξέλιξη που έχει σήμερα. Τα κέρδη του 2023 θα δείξουν την ελκυστικότητα της μετοχής και θα δώσουν μέρισμα στους μετόχους μετά από πολλά χρόνια.


Για ένα ακόμη τρίμηνο ο όμιλος Mytilineos ανακοίνωσε αποτελέσματα ανώτερα των εκτιμήσεων των αναλυτών, εξέλιξη που αναμένεται να τους οδηγήσει σε ανοδικές αναθεωρήσεις εκτιμήσεων. Το σετ των αποτελεσμάτων ικανοποιεί και τον πιο απαιτητικό επενδυτή, ειδικά σε μία περίοδο, όπου οι αγορές ταλανίζονται από τη γεωπολιτική ένταση και τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων.

Αρχικά τα EBITDA του τρίτου τριμήνου ανήλθαν στα 285 εκατ. ευρώ ενισχυμένα κατά 19%, οδηγώντας τα αντίστοιχα του εννεαμήνου στα 723 εκατ. ευρώ με τους αναλυτές να έχουν βάλει τον πήχη στα 699 εκατ. ευρώ. Πλέον η εκτίμηση που έχει δώσει από καιρό ο Ευάγγελος Μυτιληναίος για EBITDA πάνω από 1 δισ. ευρώ, φαίνεται πως θα επιτευχθεί για το σύνολο της χρήσης.

Έτσι αναμένεται το επόμενο διάστημα να δούμε βελτιώσεις στις εκτιμήσεις των αναλυτών, καθώς κάποιοι έχουν βάλει τον πήχη  κάτω από 1 δισ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 462 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 48%, άρα ο πολλαπλασιαστής κερδών στη χρήση 2023 θα είναι κάτω από 10 φορές (αποτίμηση 5,2 δισ. ευρώ).

Η Mytilineos, στο τρίτο τρίμηνο, κατέγραψε την ιστορικά υψηλότερή της επίδοση τριμήνου σε επίπεδο κερδοφορίας, με οδηγό τον κλάδο Ενέργειας, παρά τις σημαντικά χαμηλότερες τιμές ενέργειας και μετάλλων.

Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε η ανάκαμψη της δραστηριότητας παραγωγής ενέργειας, βοηθούμενη από τη συνεισφορά της νέας μονάδας H-CLASS 826 MW στη θερινή περίοδο που χαρακτηρίζεται από αυξημένη ζήτηση. Παρά το υψηλό επενδυτικό πρόγραμμα, ο καθαρός δανεισμός σε προσαρμοσμένη βάση ανήλθε στα 1,37 δισ. ευρώ και δίνει εξαιρετικά χαμηλό δείκτη net debt/EBITDA (1,37 φορές) αντίστοιχο με αυτό που έχουν εταιρείες εντός της επενδυτικής βαθμίδας.


Η πορεία της μετοχής της Ideal στο χρηματιστηριακό ταμπλό είναι πολύ θετική, αλλά ουσιαστικά η είσοδος του Λάμπρου Παπακωνσταντίνου είναι αυτή που έδωσε ώθηση και «ξύπνησε» τη μετοχή μετά από ένα λήθαργο δεκαετιών. Πλέον οι αναλυτές βλέπουν περαιτέρω περιθώρια, αφού το πλάνο εξαγορών και συγχωνεύσεων υλοποιείται με εξαιρετικό τρόπο. Η Pantelakis Securities βλέπει περιθώριο ανόδου πάνω από 40% τοποθετώντας τη δίκαιη τιμή στα 8,1 ευρώ από 5,3 ευρώ που ήταν η προηγούμενη.

Βήμα αλλαγής χαρακτηρίζει η χρηματιστηριακή την εξαγορά των πολυκαταστημάτων Attica ύψους 100 εκατ. ευρώ με χαμηλό όπως χαρακτηρίζει δείκτη EV/EBITDA 3,7 φορές και P/E εκτιμώμενο 7,9 φορές. Τα Attica θα παίξουν κομβικό ρόλο στις προοπτικές ανάπτυξης του ομίλου καθώς θα αυξήσουν 93% τα καθαρά κέρδη οδηγώντας τα στα 30 εκατ. ευρώ το 2022 και θα ενισχύσουν το τζίρο κατά 2,2 φορές και στα 389 εκατ. ευρώ.


Ως «τσουνάμι» μπορεί να χαρακτηριστεί το νέο κύμα πλειστηριασμών ακινήτων, που έχουν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν μέσα στο επόμενο δεκάμηνο. Συνολικά θα εκτελεστούν 14.000 νέοι πλειστηριασμοί, συνολικής αξίας - με βάση την τιμή εκκίνησης - 1,35 δισ. ευρώ.

Ήδη, το τελευταίο δεκαοκτάμηνο έχουν γίνει πλειστηριασμοί για 95.906 ακίνητα από τους οποίους μόνο 13.000 κατέληξαν με επιτυχία, με τον αντίστοιχο αριθμό ακινήτων να αλλάζει χέρια έναντι του συνολικού ποσού των 1,5 δισ.ευρώ. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι μόλις το 13% των πλειστηριασμών καταλήγει επιτυχώς.

Τα χαμηλά αυτά ποσοστά επιτυχημένων πλειστηριασμών οφείλονται αφενός στο θέμα της χρηματοδότησης, καθώς ο υποψήφιος αγοραστής πρέπει να έχει άμεσα διαθέσιμα τα χρήματα και αφετέρου δεν έχει τη δυνατότητα να δει από κοντά με πάσα λεπτομέρεια το ακίνητο.

Βέβαια, ένα θετικό στοιχείο είναι ότι η διαφορά μεταξύ της τιμής εκκίνησης και της τελικής τιμής δεν είναι μεγάλη.

Σύμφωνα με στοιχεία προερχόμενα από παράγοντες της αγοράς real estate, από το 2020 μέχρι σήμερα, δηλαδή την περίοδο που περιλαμβάνει και τα χρόνια της πανδημίας, έχουν βγει συνολικά 148.000 πλειστηριασμοί ακινήτων, με συνολική αξία στα 18,3 δισ. ευρώ, ενώ η μέση αξία κάθε ακινήτου είναι στις 128.000 ευρώ. Οι πλειστηριασμοί που έχουν καταλήξει επιτυχώς αντιστοιχούν μόλις σε 19.200, αριθμός που αφορά στο 12,9% επί του συνόλου.


Μόλις 0,11% μειωμένο έναντι του Μαΐου του 2011 είναι το σύνολο των καταθέσεων του ιδιωτικού τομέα (νοικοκυριών και επιχειρήσεων) για τον Σεπτέμβριο του 2023, το οποίο  ανέρχεται σε 191,718 δισ.ευρώ έναντι 191,933 δισ. ευρώ.

Παράλληλα το σύνολο των καταθέσεων του Σεπτεμβρίου υπολείπεται κατά 19% του ρεκόρ των καταθέσεων όλων των εποχών, των 237,531 δισ.ευρώ που καταγράφηκε τον Δεκέμβριο του 2009, πριν την οικονομική κρίση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, η αύξηση των καταθέσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων είναι η μεγαλύτερη απόδειξη της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία που ανοικοδομήθηκε σταδιακά μετά την κρίση. Παράλληλα η άνοδος οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στα έσοδα από τον τουρισμό και την εξαιρετική πορεία που διαγράφει.

Επιπρόσθετα, η αύξηση των καταθέσεων του ιδιωτικού τομέα - και παράλληλα η αύξηση των καταθέσεων προθεσμίας- σε περίοδο, μάλιστα, αυξημένου πληθωρισμού και ακρίβειας, αποτυπώνει την πολύ καλή πορεία της οικονομίας, την αύξηση της απασχόλησης και του εισοδήματος.

Η Τράπεζα της Ελλάδος σημειώνει ότι η υψηλή καταθετική ρευστότητα των τραπεζών, ανακόπτει ποσοστό της ανόδου των επιτοκίων της ΕΚΤ, την οποία θα έπαιρναν σε μεγαλύτερο ποσοστό τα επιτόκια καταθέσεων. Παράλληλα, η υψηλή ρευστότητα των επιχειρήσεων συνεχίζει να οδηγεί σε πρόωρες αποπληρωμές δανείων, κρατώντας συμπιεσμένη  την αύξηση της καθαρής πιστωτικής επέκτασης.


H Unicredit εκτιμά οτι θα έχει πάνω από 10 δισ. ευρώ σε πλεονάζοντα κεφάλαια μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς και θα αξιολογήσει τις επιλογές της, αν θα τα χρησιμοποιήσει σε νέες εξαγορές ή αν θα τα επιστρέψει στους μετόχους της, δήλωσε ο Andrea Orcel, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Il Sole 24 Ore.

Tα κέρδη της Unicredit το τρίτο τρίμηνο ήταν καλύτερα των προβλέψεων, αλλά η δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα της Ιταλίας διατηρεί τον στόχο για τη φετινή χρήση αμετάβλητο στα 7,25 δισ. ευρώ, από τα οποία τουλάχιστον 6,5 δισ. θα διανεμηθούν στους μετόχους μέσω μερισμάτων και επαναγοράς μετοχών. Ο Orcel πιστεύει οτι η τράπεζα θα πετύχει τα ίδια κέρδη τουλάχιστον και την επόμενη χρονιά.

Η Unicredit είχε θέσει στόχο την αύξηση των εσόδων από προμήθειες κατά 1,2 δισ. ετησίως καθώς προσπαθεί να μειώσει την εξάρτηση από τα καθαρά έσοδα από τόκους. Η συμφωνία με την Alpha Bank να συνεργαστεί στην αγορά της Ρουμανίας και να αποκτήσει ποσοστό 9% από το ΤΧΣ εμπίπτει στα σχέδιά της να αναπτύξει περισσότερο τα έσοδα από προμήθειες.  


Μερικές μόνο μέρες αφού η πολυεθνική αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis (STLA NYSE, STLAM MILAN, STLAP PARIS) ολοκλήρωσε την πώληση των τελευταίων περιουσιακών της στοιχείων στην Κίνα σαν συνέπεια της απόφασής της να διακόψει τις παραγωγικές της δραστηριότητες στην χώρα, προχώρησε σε μία άλλη πολύ σημαντική κίνηση, πάλι στην Κίνα.

Όπως ανακοινώθηκε επίσημα χθες, η βιομηχανία που έχει προκύψει από την ένωση της Peugeot και της Fiat Chrysler συμφώνησε να πληρώσει περίπου 1,6 δισ. δολάρια για να αγοράσει μερίδιο 21,2% στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία  Zhenjiang Leapmotor Technology (9863 HONG KONG) και να αποκτήσει ταυτόχρονα δύο θέσεις στο διοικητικό της συμβούλιο.

Η συμφωνία μεταξύ των δύο βιομηχανιών προβλέπει επίσης και την δημιουργία κοινής εταιρείας η οποία θα κατασκευάζει, για την Stellantis, ορισμένα μοντέλα της Leapmotor που θα προορίζονται για εξαγωγές εκτός Κίνας.

Έτσι, έναν χρόνο μετά την απόφαση της Stellantis να σταματήσει να εμπλέκεται στην παραγωγή συμβατικών αυτοκινήτων στην Κίνα και να αποχωρήσει από την κοινή επιχείρηση με την Dongfeng Motor (0489 HONG KONG), η Stellantis επιστρέφει μέσω κοινής εταιρείας με κινεζική επιχείρηση, αυτή την φορά για να ασχοληθεί με την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η Leapmotor είναι μία σχετικά μικρή εταιρεία και καταλαμβάνει την 36η θέση στην κινεζική αγορά. Παράγει ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα με κόστος από 8.200 δολάρια για μικρά αυτοκίνητα πόλης μέχρι 28.500 δολάρια για τα SUVs της.

Με την κίνηση αυτή η Stellantis, σύμφωνα με την άποψη χρηματιστηριακών αναλυτών, προσπαθεί να κερδίσει χρόνο και να αποκτήσει εύκολη πρόσβαση στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων χωρίς να χρειαστεί να προχωρήσει μόνη της σε μεγάλες παραγωγικές επενδύσεις.

Η κινεζική αγορά είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητά της θεωρούνται εξαιρετικά προηγμένα. Η Stellantis ομολογεί με αυτήν την κίνησή της πως «έχει χάσει το τραίνο» στην κινεζική αγορά και προτιμά να μπει σε αυτήν μέσα από μία μικρή κινεζική εταιρεία που ήδη κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μπορούν να σταθούν απέναντι στον πολύ ισχυρό ανταγωνισμό, από τους γίγαντες Tesla (TSLA NASDAQ) και BYD (1211 HONG KONG) μέχρι ορισμένες σχεδόν άγνωστες σε μας τοπικές μάρκες.

Το μέγεθος της Stellantis μπορεί να βοηθήσει την Leapmotor να σταθεί με μεγαλύτερες αξιώσεις μέσα στην Κίνα και η τεχνογνωσία της Leapmotor μπορεί να βοηθήσει την Stellantis να αντιμετωπίσει με καλύτερες πιθανότητες επιτυχίας την αναμενόμενη επέλαση των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

Κάπως έτσι βλέπουν τα πράγματα οι αναλυτές που μίλησαν στο Bloomberg και το Reuters σχετικά με την συμφωνία που ανακοινώθηκε. Φυσικά, η κίνηση της Stellantis δεν στερείται ρίσκου, καθώς οι δουλειές με Κινέζους συνεταίρους δεν εξελίσσονται πάντα ομαλά. Αυτό το ξέρει καλά η διοίκηση της εταιρείας, καθώς ένας από τους λόγους που σταμάτησε την παραγωγή πριν έναν χρόνο ήταν η δυσκολία συνεργασίας με τον πρώτο της συνεταίρο.

Παρ’ όλα αυτά, φαίνεται πως η δραστηριοποίηση δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσω αγοράς μεριδίου σε τοπικές επιχειρήσεις είναι η καινούρια τάση, καθώς τον Ιούλιο η Volkswagen (VOW3 XETRA) συμφώνησε να αγοράσει το 4,99% της Xpeng (XPEV NASDAQ) πληρώνοντας 700 εκατομμύρια δολάρια με ένα σκεπτικό παρόμοιο με αυτό της Stellantis. Είναι φανερό πως το πάνω χέρι στην παγκόσμια βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων το έχει αυτή την στιγμή η Κίνα.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.