Οι δισεκατομμυριούχοι του ταμπλό, ο «πυρετός» στις κατασκευές και η σκυτάλη στην Πειραιώς

Νέοι δισεκατομμυριούχοι έχουν μπει στο κλαμπ του Χρηματιστηρίου Αθηνών το τελευταίο διάστημα καθώς το επενδυτικό ενδιαφέρον έχει ενισχύσει σημαντικά τις αποτιμήσεις των εισηγμένων. Πιο δίκαιη πλέον η εικόνα, αφού μεγάλοι όμιλοι είχαν χαμηλή αποτίμηση για αρκετά χρόνια και δεν μπορούσαν οι προοπτικές τους και τα ισχυρά τους μεγέθη να προσελκύσουν επενδυτές εξαιτίας των μνημονίων και της πορείας της χώρας. Τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει το σκηνικό αυτό και πλέον η προοπτική επενδυτικής βαθμίδας έχει δημιουργήσει άλλα δεδομένα.

Η Cenergy έχει ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ και μάλιστα έχει εισαχθεί και στον FTSE 25. H Lamda Dev. για αρκετό καιρό είχε αποτίμηση κάτω από 1 δισ. ευρώ παρά τις ανακοινώσεις για τις προπωλήσεις του Ελληνικού. Πλέον έχει ξεπεράσει το όριο αυτό και είναι κοντά στα 1,3 δισ. ευρώ.

Η Aegean Airlines είναι η πιο πρόσφατη είσοδος με τη μετοχή να έχει κάνει ράλι πάνω από 100% από την αρχή του έτους. Δυναμική έχει αναπτύξει στις τελευταίες συνεδριάσεις η Ελβάλχαλκορ η οποία επίσης έχει τα φόντα για να μπει στο κλαμπ του δισεκατομμυρίου, αλλά και η ΕΥΔΑΠ η οποία λόγω της ενεργειακής κρίσης δεν έχει ακολουθήσει το ράλι του Χρηματιστηρίου. Μια ανάσα από το 1 δισ. ευρώ είναι η αποτίμηση της Καρέλιας,  αλλά λόγω περιορισμένης διασποράς και ίσως και αδιαφορίας των βασικών μετόχων δεν έχει πιάσει την αποτίμηση που αξίζει.


Από την Alpha Bank στην Τράπεζα Πειραιώς περνάει η σκυτάλη για την έκδοση senior bond και οι συνθήκες είναι πολύ καλές για την κίνηση αυτή. Η διοίκηση της τράπεζας έχει ήδη παρουσιάσει τους επικαιροποιημένους στόχους που προβλέπουν νέες εκταμιεύσεις 1,6 δισ. ευρώ και απόδοση ενσώματων ιδίων κεφαλαίων 12%.

Παράλληλα στοχεύει σε περαιτέρω μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στο 5%. Έτσι βγαίνει και αυτή στις αγορές με νέο senior bond διάρκειας πέντε ετών με σκοπό να αντλήσει 400 εκατ. ευρώ. Το ομόλογο θα έχει δυνατότητα ανάκλησης μετά τη συμπλήρωση 4 ετών και αναμένεται να λάβει αξιολόγηση B1 από τη Moody’s και B+ από την S&P. Χρηματιστηριακά η μετοχή και με βάση τις εκτιμήσεις της πλειονότητας των αναλυτών έχει σημαντικό περιθώριο ανόδου καθώς διαπραγματεύεται με το χαμηλότερο δείκτη p/tbv μεταξύ των συστημικών τραπεζών. Από την αρχή του έτους έχει άνοδο 110%.


Κατασκευαστικός «πυρετός» στο ελληνικό χρηματιστήριο, με τις μετοχές όλων των εταιρειών σχεδόν του κλάδου να γράφουν το ένα υψηλό μετά το άλλο. Προφανώς και οι επιχειρηματικές συμφωνίες, όπως η εξαγορά της Άκτωρ από την Intrakat, έχουν παίξει το ρόλο τους, αλλά στελέχη της αγοράς αποδίδουν τη μεγάλη άνοδο που καταγράφουν οι τιμές στις προοπτικές του κλάδου.

Μετά από τόσα χρόνια κρίσης η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα και μέσω των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης να τρέξει και να καλύψει το χαμένο έδαφος και να κατασκευάσει μεγάλα έργα υποδομών. Το ανεκτέλεστο αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς και πολλές εταιρείες παρά τις ελλείψεις προσωπικού τρέχουν τα έργα και είναι μπροστά από τα χρονοδιαγράμματα προκειμένου να μπορέσουν να πάνε γρήγορα στο επόμενο έργο.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η αποτίμηση της Intrakat έχει ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ και η μετοχή έγραψε υψηλά 12 ετών. Κοντά στα υψηλά της που είναι και υψηλά 23 ετών διαπραγματεύεται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και περίπου 8 ετών η Ελλάκτωρ. Και οι μικρές του κλάδου πάντως έχουν αντίστοιχη πορεία. Υψηλό 12 ετών έγραψε η Δομική Κρήτης. Λίγο πίσω έχει μείνει η ΕΚΤΕΡ, καθώς δεν έχει γράψει νέα υψηλά, αν και με βάση τα θεμελιώδη είναι με αρνητικό καθαρό δανεισμό και μέτρια κερδοφορία.      


Σε μια πολύ τιμητική και ουσιαστική θέση τοποθετήθηκε ο Πρόεδρος της Αναπτυξιακής Τράπεζας Επενδύσεων, καθηγητής Χάρης Λαμπρόπουλος. Συγκεκριμένα, είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (European Investment Bank - EIB), μαζί με τον Πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, καθηγητή Μιχάλη Αργυρού. Όπως φαίνεται η σοβαρή και συνεπής πορεία ανταμείβεται.


Προχωρά το επενδυτικό πλάνο της Vodafone το οποίο στηρίζεται σε δύο βασικούς άξονες, στην υλοποίηση των έργων για τα δίκτυα 5G και στην κατασκευή υποδομών για συνδέσεις FTTH. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Ελλάδος, κ. Χάρης Μπρουμίδης, σε ό,τι αφορά τις οπτικές ίνες, μέχρι στιγμής έχουν υλοποιηθεί 280.000 συνδέσεις FTTH , ενώ ο στόχος για το 2026 περιλαμβάνει τη σύνδεση 850.000 νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Για το δίκτυο 5G, η πληθυσμιακή κάλυψη έχει φθάσει στο 70% με στόχο ως το 2025 να φθάσει το 90%. Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις και τα οικονομικά στοιχεία της Vodafone Ελλάδος, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε στο πεντάμηνο κατά 5,9%, και συγκεκριμένα στα 398 εκατ. ευρώ από 376 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, παρά τις επιπτώσεις από τις πληθωριστικές πιέσεις του 2022 και το υψηλό ενεργειακό κόστος.

Τα έσοδα από υπηρεσίες αυξήθηκαν κατά 2.9%, από 349 εκατ. ευρώ σε 359 εκατ. ευρώ. Στην κινητή, η πελατειακή βάση παρέμεινε σταθερή στους 4.251.000, με αύξηση των συμβολαίων κατά 3,21%. Στη σταθερή, η πελατειακή βάση επίσης σταθεροποιήθηκε στους 946.000 πελάτες, ενώ λανσαρίστηκαν υπερυψηλές ταχύτητες 300Mbps, 500Mbps και 1Gbps, προσφέροντας gigabit ταχύτητες σε πάνω από 140 Δήμους.

Η κίνηση δεδομένων αυξήθηκε κατά 67,4%, από τα 80.805 TB σε 135.266 TB, και μάλιστα χωρίς τη συμβολή της περιαγωγής που παρατηρείται στις τυπικές τουριστικές περιόδους στη χώρα μας.


Στο 20% ανέρχεται η μέση αύξηση της αξίας των ακινήτων στη Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική και στις γύρω περιοχές για το πρώτο εξάμηνο του 2023 έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, καθώς η ζήτηση καταγράφεται αυξημένη λόγω του ενδιαφέροντος από ξένους αγοραστές.

Συγκεκριμένα, η μέση τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο διαμορφώνεται σε 2.350 ευρώ, έναντι 1.960 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία οι πωλήσεις ακινήτων σε πελάτες του εξωτερικού ανέρχονται στο 15% των συνολικών πωλήσεων, έναντι 4% το 2018.

Από το ποσοστό αυτό, το 37,9% αφορά πελάτες από τις χώρες Γερμανία, Αυστρία και Ελβετία , 7,3% από το Ισραήλ  και 6,4% τις ΗΠΑ. Εκτός από το οικιστικό και επενδυτικό ενδιαφέρον, τα ακίνητα της Θεσσαλονίκης προτιμώνται από τους ξένους επενδυτές, καθώς η συμπρωτεύουσα θεωρείται ως το σημαντικότερο λιμάνι και κόμβος για τις μεταφορές σε ολόκληρη την περιοχή των Βαλκανίων.

Υπενθυμίζεται ότι στην ελκυστικότητα της Θεσσαλονίκης διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο και τα πρόσφατα κυβερνητικά μέτρα όπως η ταχύτερη διεκπεραίωση των διαδικασιών χορήγησης αδειών εξωτερικού, τα φορολογικά κίνητρα και οι συνθήκες χορήγησης χρυσής βίζας.


H κυβέρνηση της Τουρκίας σχεδιάζει φορολογικές αυξήσεις στις τράπεζες και στις επιχειρήσεις για να περιορίσει τη διόγκωση του δημοσιονομικού ελλείμματος που έχει επιβαρυνθεί από τις προεκλογικές υποσχέσεις και τις δαπάνες για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες των καταστροφικών σεισμών. Νομοσχέδιο που υπέβαλε το κόμμα ΑΚ του προέδρου Ερντογάν στη Βουλή προτείνει αύξηση του φορολογικού συντελεστή στα κέρδη των επιχειρήσεων στο 25% από 20%. Ο αντίστοιχος φορολογικός συντελεστής για τις τράπεζες, τις χρηματιστηριακές εταιρείες, τα συνταξιοδοτικά ταμεία και τις εταιρείες ηλεκτρονικών πληρωμών θα αυξηθεί στο 30% από 25%, με βάση το νομοσχέδιο.

Η είδηση πίεσε τις μετοχές στο χρηματιστήριο με τον τραπεζικό δείκτη να χάνει έως και 3,6% πριν περιορίσει τις απώλειες στο -1%. Το νομοσχέδιο θα συζητηθεί στη Βουλή αυτήν την εβδομάδα. Πριν από τις εκλογές ο Erdogan αύξησε τις δημοσιονομικές δαπάνες με μισθολογικές αυξήσεις και πρόωρη συνταξιοδότηση για εκατομμύρια πολίτες. Οι καταστροφικοί σεισμοί που χτύπησαν την Τουρκία τον Φεβρουάριο προκάλεσαν ζημιές άνω των $100 δισ. Το νομοσχέδιο θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να τριπλασιάσει το όριο δανεισμού της για τη φετινή χρονιά.

Η τουρκική κυβέρνηση βλέπει το έλλειμμα του προϋπολογισμού να φτάνει τα $25,3 δισ. φέτος. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων θα κληθούν να καταβάλλουν έναν εφάπαξ πρόσθετο φόρο το 2023.


Είναι γεγονός πως η Κίνα έχει κινηθεί πάρα πολύ επιθετικά εδώ και πολλά χρόνια, χρηματοδοτώντας πολλές αφρικανικές χώρες με ουσιαστικό αντάλλαγμα την πρόσβαση στον ορυκτό τους πλούτο.

Όμως, η Κίνα δεν είναι η μόνη ασιατική χώρα που έχει παράσχει οικονομική βοήθεια στις χώρες της Αφρικής. Υπάρχει και η Ινδία, η οποία είναι η δεύτερη στον σχετικό κατάλογο. Βέβαια, οι πιστωτικές διευκολύνσεις που έχει δώσει η Ινδία είναι πολύ μικρότερης αξίας από τις κινεζικές, αφού αντιστοιχούν κοντά στο 10%. Οι πιστώσεις κάθε τύπου που έχει χορηγήσει η Κίνα είναι πάνω από 130 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ αυτές που έχει χορηγήσει η Ινδία ανέρχονται στα 12 δισεκατομμύρια δολάρια για την τελευταία δεκαετία. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 38% των συνολικών πιστώσεων που έχει χορηγήσει η Ινδία σε άλλες χώρες ανά τον κόσμο (το μεγαλύτερο ποσοστό έχει κατευθυνθεί σε ασιατικές χώρες).

Μπορεί τα ινδικά χρήματα να είναι πολύ λιγότερα από τα κινεζικά αλλά τα 12 δις δολάρια είναι ένα πολύ σημαντικό ποσό και αξίζει να δούμε λίγες λεπτομέρειες για το πως δουλεύει στην Αφρική η ινδική οικονομική διπλωματία, με την βοήθεια χθεσινού άρθρου του Bloomberg.

Χρησιμοποιώντας στοιχεία που έχει παράσχει η Ινδική τράπεζα εισαγωγών εξαγωγών (Export Import Bank) και με αφορμή μία συνέντευξη του διευθυντή της τράπεζας, το διεθνές πρακτορείο μας έδωσε αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία. Ξεκινάμε από το γεγονός πως η πολιτική προσέγγισης με την Αφρική είναι προσωπική επιλογή του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι. Αυτό φαίνεται από το γεγονός πως από τις 25 νέες πρεσβείες ή προξενεία που άνοιξε η Ινδία ανά τον κόσμο τα τελευταία εννέα χρόνια, 18 ήταν στην Αφρική, καθώς και από το ότι τον περασμένο Φεβρουάριο η χώρα φιλοξένησε 48 από τις 54 Αφρικανικές χώρες στην διάσκεψη του Voice of Global South (η φωνή του παγκόσμιου Νότου).

Ο υπουργός Eξωτερικών της χώρας δήλωσε μάλιστα προ ημερών πως η Ινδία σκέφτεται από τώρα για το 2047 και προετοιμάζεται για αυτό. Κάτι πολύ σημαντικό είναι πως η Ινδία παρέχει τις πιστώσεις με εντελώς διαφορετικό τρόπο από αυτόν της Κίνας. Ο διευθυντής της Export Import Bank, Χάρσα Μπανγκάρι, εξήγησε πως τα 195 επενδυτικά σχέδια τα οποία αφορούν οι πιστωτικές γραμμές που έχει χορηγήσει η τράπεζά του προς διάφορες αφρικανικές χώρες είναι σχέδια της επιλογής των Αφρικανών και αφορούν τις πιο πολλές φορές τον τομέα των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας ή τις δημόσιες συγκοινωνίες .

Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την κινεζική πρακτική, καθώς οι Κινέζοι χρηματοδοτούν έργα από τα οποία θα ωφεληθούν κυρίως οι δικές τους επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Αφρική. Δεν μπορούμε να ξέρουμε αν η Export Import Bank θα αντιμετωπίσει στο μέλλον προβλήματα με την αποπληρωμή των πιστώσεων που έχει χορηγήσει, φαίνεται όμως πως η Ινδική οικονομική διπλωματία κινείται με γνώμονα το μακροπρόθεσμο συμφέρον της χώρας.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.