Rolls Royce Phantom: Ο ορισμός της πολυτέλειας έγινε 100 ετών

Μέσα από οκτώ γενιές και 100 χρόνια ένδοξης κληρονομιάς, η Phantom αποτελεί το πιο αναγνωρίσιμο σύμβολο επιτυχίας, το ιερό τοτέμ της πολυτέλειας, το Άγιο Δισκοπότηρο της τεχνικής αριστείας. Ανεξαρτήτως χαρακτηρισμού όμως, το πιο εμβληματικό μοντέλο της Rolls Royce εκφράζει πάντα την πιο «τέλεια» μετακίνηση που μπορεί να φανταστεί κάποιος πάνω σε τέσσερις τροχούς.

Από τη New Phantom του Henry Royce το 1925 μέχρι και τη σημερινή 8η γενιά της, η Phantom μέσα στα 100 χρόνια που έκτισε το μύθο της πολυτελούς τελειότητας μετέφερε βασιλείς, ηγέτες, καλλιτέχνες και επικεφαλής της βιομηχανίας, ενώ ήταν παρούσα σε ορισμένες από τις σημαντικότερες στιγμές της σύγχρονης ιστορίας. Σεβαστή για τη διαχρονική της κομψότητα, η Phantom έγινε η απόλυτη έκφραση επιρροής, εκλεπτυσμένου γούστου και προσωπικού στυλ, κατέχοντας την κορυφή στον κόσμο της πολυτέλειας. 

Η πρώτη επίσημη ανακοίνωση για το εμβληματικότερο μοντέλο της Rolls Royce έγινε στους Times του Λονδίνου, το Σάββατο 2 Μαΐου 1925 με το όνομα να αποδίδεται στον Claude Johnson, τον εμπορικό διευθυντή της εταιρείας, ο οποίος είχε ήδη επινοήσει το όνομα «Silver Ghost» για το προηγούμενο μοντέλο. Aυτό είχε φτάσει στα όρια της εξέλιξής του και έπρεπε να υπάρχει διάδοχος χωρίς να διακυβεύεται η ομαλότητα ή η αξιοπιστία του, δύο βασικά στοιχεία του χαρακτήρα της Rolls-Royce.

Η εκατονταετής πορεία της Phantom σημαδεύτηκε από συνεχείς τεχνολογικές καινοτομίες. Για παράδειγμα, το 1929 η Phantom II έφερε σημαντικές μηχανολογικές βελτιώσεις, ενώ αργότερα δημιουργήθηκε και η σπορ έκδοση Continental, ειδικά σχεδιασμένη για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Το 1936, η Phantom III έφερε επανάσταση με την εισαγωγή του πρώτου κινητήρα V12, που απέδιδε 165 ίππους, αργότερα αυξημένους στους 180, προσφέροντας απαράμιλλη ομαλότητα λειτουργίας και επιτάχυνση για την εποχή. 

Ένας από τους σπουδαιότερους στρατηγούς του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Στρατάρχης Bernard Law Montgomery, επονομαζόμενος «ο Σπαρτιάτης Στρατηγός» για τον λιτό του τρόπο ζωής, έκανε μία και μοναδική παρέκκλιση: Tην μετακίνησή του. Αντιλαμβανόμενος τη δύναμη της εικόνας και του συμβολισμού, ο «Monty» χρησιμοποιούσε δύο Phantom III για να εκπέμπει μήνυμα σταθερότητας, ακεραιότητας και αξιοπιστίας.

Λίγο πριν την Απόβαση της Νορμανδίας τον Ιούνιο του 1944, χρησιμοποίησε μία από τις Phantom του για να μεταφέρει τον Ουίνστον Τσώρτσιλ, τον Στρατηγό Αϊζενχάουερ και ακόμη και τον Βασιλιά Γεώργιο ΣΤ΄ σε συναντήσεις στο Ανώτατο Στρατηγείο των Συμμαχικών Δυνάμεων στο Hampshire. Μετά τον πόλεμο, η άλλη του Phantom μετέφερε Πρωθυπουργούς του Καναδά, της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας.

Και ενώ οι Phantom του Στρατηγού Μοντγκόμερι ήταν παρούσες σε γεγονότα που διαμόρφωσαν τον σύγχρονο κόσμο, άλλες είχαν εξέχουσα θέση σε βασιλικά παλάτια – κυρίως στο Ηνωμένο Βασίλειο.Το 1948, λίγο μετά τον γάμο του με την Πριγκίπισσα Ελισάβετ, ο Δούκας του Εδιμβούργου ζήτησε από τη Rolls-Royce να κατασκευάσει μια Phantom για κοινή τους χρήση. Το αποτέλεσμα, με την κωδική ονομασία Maharajah of Nabha, ήταν η πρώτη Phantom IV και παραμένει σε υπηρεσία μέχρι και σήμερα με το ίδιο όνομα. Αυτό το αυτοκίνητο σηματοδότησε την έναρξη μιας μακράς σχέσης με τη βασιλική οικογένεια.. Η Phantom IV έγινε η πιο αποκλειστική γενιά στην ιστορία του μοντέλου, με μόλις 18 μονάδες να κατασκευάζονται αποκλειστικά για βασιλικές οικογένειες και αρχηγούς κρατών, συμπεριλαμβανομένων δύο οχημάτων για τη Βρετανική Βασιλική Οικογένεια.

Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η περίφημη Silver Jubilee Phantom VI, που προσφέρθηκε στη Βασίλισσα Ελισάβετ Β΄ το 1977 για τη συμπλήρωση 25 ετών βασιλείας και χρησιμοποιήθηκε και στον γάμο του Δούκα και της Δούκισσας του Κέιμπριτζ το 2011.

Με την επιβλητική της παρουσία, η Phantom V που παρουσιάστηκε το 1959, είχε μήκος 5,8 μέτρα και κάποιοι ιστορικοί υποστηρίζουν ότι η ελάχιστη απόσταση μεταξύ των βρετανικών παρκόμετρων τροποποιήθηκε για να τη χωρέσει. Σε άλλη ήπειρο, μια Phantom V έπαιξε ρόλο στη γέννηση ενός έθνους. Το 1966 παραδόθηκε στον Σεΐχη Zayed Bin Sultan Al Nahyan, τον αποκαλούμενο «πατέρα του έθνους» των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. 

Δεν προορίζονταν όμως όλες οι Phantom V για βασιλική ή διπλωματική χρήση. Τον Δεκέμβριο του 1964, ο Τζον Λένον παρήγγειλε τη δική του Phantom V, ζητώντας να είναι μαύρη παντού – μέσα και έξω (αν και η κλασική μάσκα και το έμβλημα Spirit of Ecstasy παρέμειναν στο λαμπερό φινίρισμά τους κατόπιν επιμονής της Rolls-Royce). Ήταν ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα στη Βρετανία με φιμέ τζάμια. Όπως εξήγησε ο Lennon στο περιοδικό Rolling Stone: «Ακόμα κι αν έξω είναι μέρα, μέσα είναι σκοτάδι – απλώς κλείνεις όλα τα παράθυρα και είσαι ακόμα στο κλαμπ».

Όμως αυτή δεν ήταν η πιο διάσημη του εκδοχή. Το 1967, πριν από την κυκλοφορία του Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, το αυτοκίνητο βάφτηκε έντονο κίτρινο με ψυχεδελικά σχέδια και σύμβολα του ζωδιακού. Ο Λένον είπε ότι μια Αγγλίδα τού επιτέθηκε με ομπρέλα λέγοντας: «Πώς τολμάς να το κάνεις αυτό σε μια Rolls-Royce!» – γεγονός που μόνο ενίσχυσε τον θρύλο του.

Η Phantom φυσικά «αγκαλιάστηκε» και από το Hollywood. Ο Jack Warner, ιδρυτής της Warner Bros., είχε τη δική του, ενώ και θρύλοι όπως οι Fred Astaire, Greta Garbo και Mary Pickford υπήρξαν πρώτοι ιδιοκτήτες. Το 1964, η Phantom εμφανίστηκε στο Goldfinger, όπου ο «κακός» μετέφερε χρυσό σε μια Phantom III. Συνολικά, 12 εμφανίσεις Rolls-Royce σημειώθηκαν στις ταινίες James Bond. Το 2024, η Rolls-Royce τίμησε την 60ή επέτειο με μια μοναδική Phantom Goldfinger, εμπνευσμένη από την αυθεντική.

Την ίδια χρονιά, η ταινία The Yellow Rolls-Royce είχε λαμπερό καστ: Ρεξ Χάρισον, Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Σίρλεϊ Μακλέιν, Ομάρ Σαρίφ, Τζορτζ Σκοτ, Αλέν Ντελόν και Ζαν Μορώ – μαζί με μια Phantom II του 1931. Το τραγούδι Forget Domani κέρδισε Χρυσή Σφαίρα και ηχογραφήθηκε από τους Πέρι Κόμο και Φραν Σινάτρα – ο τελευταίος απέκτησε επίσης μια Rolls-Royce.

Ο «Βασιλιάς» Έλβις Πρίσλεϊ αγόρασε μια Phantom V το 1963, με ενσωματωμένο μικρόφωνο στο πίσω μέρος. Μετά από ζημιές στο βαθύ μπλε χρώμα από τις κότες της μητέρας του (!), την έβαψε ανοιχτό ασημί. Το 1968 τη δώρισε σε φιλανθρωπικό ίδρυμα – εμπνέοντας το τραγούδι Elvis’s Rolls-Royce του Λέοναρντ Κοέν και των Was (Not Was).

Η σύγχρονη εποχή της Phantom ξεκίνησε με την έναρξη της νέας χιλιετίας στο Goodwood. Την 1η Ιανουαρίου 2003, παραδόθηκε η πρώτη Phantom VII, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή. Για πρώτη φορά στην ιστορία της, η Phantom κατασκευαζόταν εξ ολοκλήρου από τη Rolls-Royce, με ένα καινοτόμο πλαίσιο αλουμινίου. Η σχεδίασης, υπό την καθοδήγηση του Ian Cameron, διατήρησε χαρακτηριστικά στοιχεία των προηγούμενων γενεών, όπως το μακρύ μεταξόνιο και το χαρακτηριστικό καπό, ενώ παράλληλα εισήγαγε σύγχρονα στοιχεία πολυτέλειας. 

Η έλευση της Phantom VII συνέπεσε με την άνοδο των αυτοδημιούργητων επιχειρηματιών, των διασήμων και των social media. Θέλοντας να εκφράσουν την προσωπικότητά τους, όχι μόνο την επιτυχία τους, βρήκαν στην Phantom τον τέλειο «καμβά». Πολλοί από αυτούς που έφτιαξαν την περιουσία τους σε νέους κλάδους επένδυσαν σε μια Phantom και μοιράστηκαν την εμπειρία ιδιοκτησίας με το κοινό – στην τηλεόραση, στο Facebook, το Instagram ή το YouTube.

 

Η Phantom έγινε σταθερή παρουσία σε βραβεία και εκδηλώσεις, με αποκορύφωμα την εμφάνιση τριών ειδικών Phantom Drophead Coupé στην τελετή λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου το 2012. Ένα μεγαλειώδες φινάλε που προβλήθηκε σε εκατομμύρια συσκευές, καθιστώντας την Phantom… αστέρι των social media.

Το 2017, η παρουσίαση της Phantom VIII έφερε την «Αρχιτεκτονική της Πολυτέλειας», μια εξελιγμένη πλατφόρμα αλουμινίου που σχεδιάστηκε να υποστηρίξει όλα τα μελλοντικά μοντέλα της μάρκας. 

Η όγδοη γενιά εισήγαγε καινοτομίες όπως την Gallery, ένα χαρακτηριστικό που επιτρέπει στους πελάτες να εκθέτουν έργα τέχνης στο ταμπλό του αυτοκινήτου. Αυτό οδήγησε σε μερικές από τις πιο φιλόδοξες και τεχνικά απαιτητικές εξατομικεύσεις στην ιστορία της μάρκας. Στην όγδοη γενιά της, η Phantom παραμένει η υπέρτατη έκφραση της πολυτέλειας, την άνεσης και την τεχνολογικής υπέρβασης. Συνεχίζει να αντανακλά και να διαμορφώνει τον κόσμο, προσελκύοντας προσωπικότητες που καθορίζουν την εποχή τους. Κάθε νέα, μοναδικά σχεδιασμένη Phantom προσθέτει ένα κεφάλαιο στην αξιοθαύμαστη ιστορία της – γεμάτη δύναμη, κουλτούρα, επιρροή και προσωπική έκφραση.

Για τον εορτασμό της εκατονταετηρίδας της Phantom, οι σχεδιαστές της μάρκας δημιούργησαν νέα έργα τέχνης προς τιμήν της πολιτιστικής της κληρονομιάς. Εμπνευσμένα από την ανάθεση του 1910 στον καλλιτέχνη Charles Sykes –δημιουργό του θρυλικού Spirit of Ecstasy– να φιλοτεχνήσει ελαιογραφίες της Phantom σε τοποθεσίες που αντανακλούσαν τον τρόπο ζωής των πελατών, τα έργα αυτά απηχούν τις ποικίλες ζωές και κόσμους που κόσμησε η Phantom τον τελευταίο αιώνα.

Στα 100 χρόνια ιστορίας της, η Phantom έχει διατηρήσει τον ρόλο της ως το απόλυτο αυτοκίνητο πολυτελείας στον κόσμο. Κάθε γενιά έχει προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της εποχής της, διατηρώντας παράλληλα τις θεμελιώδεις αρχές της άνεσης, της πολυτέλειας, της μηχανικής τελειότητας και της τεχνικής αριστείας. Κάθε Phantom είναι μοναδική και είναι αδύνατο να επαναληφθεί αντανακλώντας την προσωπικότητα του ιδιοκτήτη της (μέχρι και ταπετσαρία οροφής που αποτυπώνει τον έναστρο ουρανό ακριβώς όπως ήταν τη μέρα γέννησής του μπορεί να ζητήσει) και διατηρώντας την παράδοση των πρώτων Phantom που κατασκευάζονταν χειροποίητα για τους ιδιοκτήτες τους.

O Chris Brownridge, Διευθύνων Σύμβουλος, Rolls-Royce Motor Cars δηλώνει: «Η Phantom είναι πολύ περισσότερα από ένα αυτοκίνητο – είναι διαχρονικά η απόλυτη Rolls-Royce. Έχει εξελιχθεί σε πολιτισμικό φαινόμενο, που αντανακλά και επηρεάζει τον κόσμο γύρω της. Από τις πρώτες της ημέρες, η Phantom υπήρξε ένα από τα πιο περιζήτητα σύμβολα επιτυχίας και ισχύος. Πάνω απ’ όλα, αποτελεί μέσο προσωπικής έκφρασης, συχνά μετατρεπόμενη σε έργο τέχνης – την επιτομή του Rolls-RoyceBespoke. Οι ιστορίες που την περιβάλλουν και οι εικόνες που ενέπνευσαν τους σχεδιαστές μας αποκαλύπτουν την απίστευτη εμβέλειά της και τους κόσμους που αγγίζει.»