Πού βαδίζει η ελληνική αγορά αυτοκινήτου;

Πού βαδίζει η ελληνική αγορά αυτοκινήτου;

Με άνοδο σε σχέση με πέρυσι έκλεισε η αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας, παρά το γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες της χρονιάς είχαμε πτωτικές τάσεις – όχι όμως λόγω έλλειψης αγοραστών, αλλά λόγω έλλειψης αυτοκινήτων. Τα γνωστά προβλήματα στην παραγωγή που αντιμετωπίζουν πρακτικά όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν ακόμα πιο αρνητικό αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή αγορά που βρέθηκε να κινείται σε ρυθμούς 80s!

Έχοντας κυριολεκτικά περάσει από σαράντα κύματα την τελευταία δεκαετία, η αγορά αυτοκινήτου της χώρας μας κατάφερε να βρει σιγά σιγά τον ρυθμό της, με συνεχείς αυξήσεις των πωλήσεων την τελευταία προ - Covid 19 - πενταετία. Η πανδημία όμως και οι πάσης φύσεως παρενέργειές της, συνδυασμένες και με απρόβλεπτους παράγοντες έβαλαν φρένο στη δυναμική της. Η έλλειψη ημιαγωγών δημιούργησε τεράστια προβλήματα στην παραγωγή με αποτέλεσμα την έλλειψη οχημάτων και την αναμονή για την παραλαβή ενός καινούριου αυτοκινήτου να φτάνει σε αρκετές περιπτώσεις ακόμα και τον ένα χρόνο.

Έτσι, ενώ οι πωλήσεις ξεκίνησαν δειλά το πρώτο δίμηνο του 2021, κυριολεκτικά εκτινάχτηκαν στη συνέχεια με την αύξηση σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2020 να φτάνει ακόμα και το 319%! Και μπορεί αυτή η θεαματικότατη αύξηση να αφορά τον Απρίλιο, που η σύγκριση αφορούσε με τον πρώτο πλήρη μήνα lockdown, ωστόσο το θετικό πρόσημο στη σύγκριση διατηρήθηκε μέχρι και τον Ιούλιο (+11,2%), για να έρθουν στη συνέχεια τα microchips να στερήσουν από περισσότερα καινούρια αυτοκίνητα και τους Έλληνες, και τους Ευρωπαίους.

Παρόλα αυτά η αγορά έκλεισε με 100.916 «κομμάτια», για άλλη μια φορά πάνω από το ψυχολογικό όριο των 100.000 ταξινομήσεων και αυξημένες κατά 24,6% σε σχέση με τον πρώτο χρόνο της πανδημίας. Και σε αυτό το σημείο πρέπει να θυμίσουμε ότι οι προβλέψεις για φέτος ήταν για περίπου 120.000 πωλήσεις. 

Από την άλλη μεριά η Ευρώπη έκλεισε το 2021 με αρνητικό πρόσημο – με μείωση των πωλήσεων κατά 2,4%, σε 9,7 εκατομμύρια μονάδες, παρά τη χαμηλή βάση σύγκρισης του 2020. 

Τον Δεκέμβριο του 2021, οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν κατά 22,8% στις 795.295 μονάδες, σημειώνοντας πτώση για έξι συνεχόμενους μήνες. Οι περισσότερες από τις αγορές της περιοχής αντιμετώπισαν διψήφια πτώση, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων «μεγάλων»: Ιταλία (-27,5%), Γερμανία (-26,9%), Ισπανία (-18,7%) και Γαλλία (-15,1%). Οι μόνες αγορές αυτοκινήτων της ΕΕ που σημείωσαν αύξηση τον περασμένο μήνα ήταν η Βουλγαρία, η Κροατία, η Λετονία και η Σλοβενία.

Η μείωση που σημειώθηκε κατά το 2021 στην αγορά αυτοκίνητου της ΕΕ ήταν, όπως γνωρίζουμε, αποτέλεσμα της έλλειψης ημιαγωγών που επηρέασε αρνητικά την παραγωγή αυτοκινήτων καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, αλλά κυρίως κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Πράγματι, πέρυσι, οι συνολικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ εξακολουθούσαν να είναι 3,3 εκατομμύρια μονάδες χαμηλότερες από τις πωλήσεις πριν από την κρίση το 2019.

Εξετάζοντας ολόκληρο το έτος για τις τέσσερις μεγάλες αγορές της ΕΕ, μόνο η Γερμανία σημείωσε πτώση (-10,1%) το 2021. Αντίθετα, η Ιταλία σημείωσε την υψηλότερη αύξηση (+5,5%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (+1,0%) και τη Γαλλία ( +0,5%) με μέτρια ανάπτυξη. 

Τα παραπάνω ποσοστά όμως, όσο και αν δεν δείχνουν και τόσο άσχημα αντιστοιχούν σε μια αγορά που έχει επιστρέψει στη δεκαετία του ‘80! Σύμφωνα με τη γνωστή εταιρία εμπειρογνωμόνων της αυτοκινητοβιομηχανίας Jato Dynamics, οι συνδυασμένες ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία και την Ισπανία ήταν στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1985. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO, στις παραπάνω χώρες της ΕΕ σημειώθηκαν 8.275.153 πωλήσεις το 2021 – οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου τα τρία τέταρτα του ευρωπαϊκού συνόλου της αγοράς. Προφανώς η Ευρώπη είχε μια κακή χρονιά το 2020, που ταξινομήθηκαν 8.474.491 καινούρια οχήματα – όμως το κακό είναι το 2021 οι πωλήσεις δεν ήταν μόνο μειωμένες κατά 2,4% σε σχέση με το 2020, αλλά και κατά 27% σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία. Σημειώστε ότι τελευταία φορά που σε αυτές τις αγορές ταξινομήθηκαν λιγότερα από 9 εκατομμύρια οχήματα ήταν το 1985, με 8.233.721 «κομμάτια».

Αντιλαμβάνεστε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα πρωτοφανές φαινόμενο που δυστυχώς είναι και παγκόσμιο. Η αυτοκινητοβιομηχανία πιάστηκε στον ύπνο και τώρα αναζητά ματαίως τα θαυματουργά τσιπάκια για να μπορέσει να προωθήσει την παραγωγή της σε εκατομμύρια αγοραστές που περιμένουν… Οι εκτιμήσεις για το πότε θα αποκατασταθεί ο εφοδιασμός ποικίλουν με τους πιο αισιόδοξους να κάνουν λόγο για το καλοκαίρι, και τους απαισιόδοξους να μιλούν για το τέλος του χρόνου. Ας ελπίσουμε ότι θα επιβεβαιωθούν οι πρώτοι…