Πώς θα επηρεάσει η επιστροφή στο τιμόνι τις εκπομπές CO2 μετά την Covid-19;

Πώς θα επηρεάσει η επιστροφή στο τιμόνι τις εκπομπές CO2 μετά την Covid-19;

Περισσότερη οδήγηση φαίνεται ότι θέλουν στη ζωή τους οι περισσότεροι οδηγοί μετά το τέλος της περιπέτειας με την πανδημία της Covid-19, σύμφωνα με έρευνα, παρά το ότι αναγνωρίζουν ότι τα αυτοκίνητα έχουν σημαντικό μερίδιο της ευθύνης για την κλιματική αλλαγή που απειλεί τον πλανήτη. 

Περίπου 26.000 άτομα, σε 25 χώρες, απάντησαν το καλοκαίρι σε σχετικό ερωτηματολόγιο του YouGov-Cambridge Globalism Project, στο πλαίσιο έρευνας η οποία σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τον Guardian. Οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες - σε όλες, μάλιστα, τις χώρες -δήλωσαν ότι σκοπεύουν χρησιμοποιήσουν τα αυτοκίνητά τους περισσότερο από ό,τι πριν από την πανδημία.

Το ενδιαφέρον είναι ότι αυτή η απάντηση δόθηκε την ίδια στιγμή που η πλειοψηφία – το 75% - των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η ανθρωπότητα είναι υπεύθυνη, τουλάχιστον σε κάποιον βαθμό, για την κλιματική αλλαγή. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, για παράδειγμα, το 40% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι σχεδιάζει να οδηγήσει περισσότερο μετά την πανδημία, ενώ μόνο το 10% είπε ότι θα χρησιμοποιήσει το ΙΧ του λιγότερο. Το ίδιο ακριβώς ποσοστό (40%) καταγράφεται και στην Ελλάδα, όπου μόνο το 8% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι θα οδηγήσουν λιγότερο μετά την πανδημία.

Αντιθέτως, η πτήση φαίνεται να γίνεται πολύ λιγότερο δημοφιλής, αφού το ποσοστό εκείνων που δήλωσαν ότι θα χρησιμοποιήσουν περισσότερο το αεροπλάνο ήταν σημαντικά μικρότερο από εκείνων που δήλωσαν την επιθυμία να πάρουν το τιμόνι στα χέρια τους. Αυτό μπορεί κανείς να το δει με καλό μάτι, καθώς είναι γνωστό ότι τα αεροσκάφη αποτελούν μία μεγάλη πηγή εκπομπών – γεγονός που έχει υποχρεώσει αρκετές αεροπορικές εταιρίες να… φυτεύουν δάση προκειμένου να πιάσουν τις νόρμες εκπομπών CO2.

H τάση αποφυγής των πτήσεων είναι περισσότερο εμφανής στο Ηνωμένο Βασίλειο (30% θα πραγματοποιήσουν λιγότερες πτήσεις, μόνο το 15% περισσότερες), στην Ιταλία (34% λιγότερες - 18% περισσότερες), στη Γερμανία (31% λιγότερες - 17% περισσότερες) και την Ινδία (42% λιγότερες - 21% περισσότερες). Πάντως οι Έλληνες φαίνεται ότι δεν φοβούνται τα αεροπλάνα αφού το35% δήλωσε ότι θα πετάει πιο συχνά έναντι 22% που δήλωσαν ότι θα χρησιμοποιήσει αεροπλάνο λιγότερο.

Το γεγονός, τώρα, ότι τα χαμηλότερα ποσοστά των υποστηρικτών της επιστημονικά θεμελιωμένης άποψης περί της ευθύνης που έχει η ανθρωπότητα για το φαινόμενο του θερμοκηπίου παρατηρούνται σε πετρελαιοπαραγωγές χώρες, προφανώς δεν πρέπει να μας εκπλήσσει. Βλέπουμε λοιπόν ότι στη Σαουδική Αραβία το ποσοστό εκείνων που θεωρούν ότι η κλιματική αλλαγή είναι ανθρωπογενής ήταν κάτω του 57%, στην Αίγυπτο έφτανε το 67% και στις ΗΠΑ το 69% - σε όλες δηλαδή τις περιπτώσεις χαμηλότερο του μέσου όρου του 75% που αναφέραμε. Στον αντίποδα, σαφώς πιο ευαισθητοποιημένη είναι η κοινή γνώμη στο Ηνωμένο Βασίλειο (86%), την Κίνα (87%), την Ιαπωνία (85%), τη Βραζιλία (88%) και την Ισπανία (87%).

Αξίζει, δε, να αναφέρουμε στο σημείο αυτό μια ελληνική πρωτιά: το 91% των Ελλήνων θεωρεί ότι για την κλιματική αλλαγή ευθύνεται σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό ο άνθρωπος – και δεν είναι η πρώτη φορά που η ελληνική κοινή γνώμη προκύπτει ιδιαιτέρως οικολογικά ευαισθητοποιημένη κατά τη διεξαγωγή κάποιας έρευνας.

Εν κατακλείδι, το πρόβλημα που φαίνεται ότι προκύπτει είναι η ευρέως διαδεδομένη διάθεση για αυξημένη χρήση του αυτοκινήτου μετά την πανδημία. Κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τις προσπάθειες καταβλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια σε αρκετές χώρες, να δημιουργηθούν περισσότεροι χώροι για τους πολίτες στις μεγάλες πόλεις και να ενισχυθούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς και η βιώσιμη κινητικότητα.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι το αυτοκίνητο αποκτά μια άλλη διάσταση, καθώς από τη μια δίνει τη δυνατότητα να κυκλοφορήσει κανείς στον έξω κόσμο, αλλά ταυτοχρόνως να κρατά και τις «αποστάσεις ασφαλείας» που επιβάλλει ο κορονοϊός.