Το σύστημα κλιματισμού είτε με τη μορφή χειροκίνητα ρυθμιζόμενου air condition είτε, ακόμα καλύτερα, με τη μορφή ηλεκτρονικά ελεγχόμενο αυτόματου κλιματισμού, θεωρείται πλέον δεδομένο στα σύγχρονα αυτοκίνητα – τουλάχιστον παραγωγής της τελευταίας εικοσαετίας. Σε συνθήκες δε όπως αυτές της Αθήνας και άλλων μεγάλων πόλεων, η καθημερινή χρήση του κλιματισμού είναι εκ των πραγμάτων αναγκαία.
Ωστόσο, το κατά πόσον γίνεται σωστή και αποδοτική χρήση του, τόσο από την άποψη της κατανάλωσης ενέργειας (άρα και κατανάλωσης καυσίμου), όσο και από την άποψη της γρήγορης διαμόρφωσης και διατήρησης ενός ευχάριστου περιβάλλοντος στην καμπίνα του αυτοκινήτου, σηκώνει πολύ μεγάλη κουβέντα. Και καθώς το καλοκαίρι έχει δηλώσει προ πολλού παρών, είναι μία καλή ευκαιρία να θυμηθούμε μερικές βασικές αρχές για την ορθή χρήση του, προκειμένου να εξοικονομήσουμε και χρόνο, και χρήμα, αλλά και να διαφυλάξουμε την υγεία μας.
Προσέξετε λοιπόν:
• Το πρώτο που πρέπει να κάνετε αν το αυτοκίνητό σας έχει μείνει ώρα στον ήλιο είναι να ανοίξετε όλα τα παράθυρα για να φύγει ο ζεστός αέρας (ακόμα καλύτερα αν περιμένετε ένα-δύο λεπτά με ανοιχτές πόρτες). Στη συνέχεια βάλτε μπρος και ξεκινήστε ώστε να αεριστεί στοιχειωδώς το εσωτερικό και αμέσως μετά ενεργοποιήστε το air condition ή τον κλιματισμό, χωρίς όμως να κλείσετε αμέσως τα παράθυρα. Όταν νιώσετε ότι η θερμοκρασία στον «σαλόνι» έχει αρχίσει να πέφτει (και η όποια ποσότητα ζεστού αέρα υπήρχε στο εσωτερικό έχει πλέον αποβληθεί) και τείνει να εξισωθεί με αυτήν του περιβάλλοντος (συνήθως μετά από 1-2 λεπτά), κλείστε τα παράθυρα.
• Τα παράθυρα πρέπει να παραμένουν κλειστά καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του κλιματισμού (πλην βεβαίως της περίπτωσης που περιγράψαμε προηγουμένως).
• Μην περιμένετε να δροσίσετε την καμπίνα εν στάσει, με τον κινητήρα να δουλεύει στο ρελαντί. Θα αυξήσετε την κατανάλωση χωρίς λόγο.
• Για ταχύτερη ψύξη, επιλέξτε την ανακύκλωση στο σύστημα αερισμού. Με τον αυτόν τρόπο, εκτός των άλλων, εξοικονομείτε ενέργεια, καθώς το σύστημα δεν είναι αναγκασμένο να ψύχει τον αέρα που έρχεται ζεστός από το εξωτερικό περιβάλλον, αλλά διαχειρίζεται έναν ήδη σχετικά δροσερό αέρα.
• Αν έχετε αυτόματο κλιματισμό (CIima), το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να επιλέξετε την επιθυμητή θερμοκρασία στην καμπίνα και να αφήσετε όλες τις άλλες ρυθμίσεις στο σύστημα. Θυμηθείτε ότι επιλέγοντας τη χαμηλότερη δυνατή θερμοκρασία (συνήθως απεικονίζεται ως “Low”)δεν επιτυγχάνετε ταχύτερη ψύξη. Απλώς θα έχετε το σύστημα να δουλεύει συνεχώς στο «φουλ» καταναλώνοντας περισσότερη ενέργεια, άρα και καύσιμο, προκειμένου να επιτύχει έναν στόχο που όχι μόνο δεν χρειάζεστε, αλλά είναι και βλαβερός.
• Ρυθμίζετε την εσωτερική θερμοκρασία με βάση τις εξωτερικές συνθήκες. Για παράδειγμα, μην επιλέξετε 20 βαθμούς στην καμπίνα αν έξω η θερμοκρασία έχει ξεπεράσει τους 40. Η υπερβολικά χαμηλή θερμοκρασία στο εσωτερικό του αυτοκινήτου μπορεί να οδηγήσει σε θερμοκρασιακό σοκ κατά την έξοδό σας από το αυτοκίνητο, ιδιαίτερα σε συνθήκες καύσωνα. Εξάλλου, οι ειδικοί προτείνουν να απενεργοποιείτε τον κλιματισμό, λίγα λεπτά πριν φτάσετε στον προορισμό σας, ώστε η μετάβαση από το δροσερό περιβάλλον στο πιο ζεστό να είναι σταδιακή, ομαλή.
• Υπάρχει ένας ακόμα λόγος να κλείνετε το air condition, έχοντας όμως τον ανεμιστήρα του συστήματος εξαερισμού να δουλεύει, λίγα λεπτά πριν σβήσετε τον κινητήρα: με αυτόν το τρόπο εξασφαλίζετε ότι η «εβαπορέτα» (το εξάρτημα εκείνο από το οποίο διέρχεται ο αέρας και ψύχεται πριν μπει μέσω των αεραγωγών στην καμπίνα) στεγνώνει και δεν κρατά υγρασία, η οποία αποτελεί πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη μικροοργανισμών που εκτός του ότι μπορεί να προκαλέσουν δυσοσμία, αποτελούν και εν δυνάμει απειλή για την υγεία (αναπνευστικό).
• Τις πιο ζεστές μέρες του χρόνου, αν τα δρομολόγιά σας γίνονται σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος (ή εν πάσει περιπτώσει αν περιλαμβάνουν πολλές και συχνές στάσεις) απενεργοποιήστε το Stop & Start. Αυτό θα αυξήσει κάπως την κατανάλωση καυσίμου, αλλά θα σας εξασφαλίσει μια σταθερά δροσερή καμπίνα, καθώς κατά τα σβησίματα του κινητήρα, παύει να λειτουργεί το air condition.
• Ρυθμίστε τους αεραγωγούς με τέτοιο τρόπο ώστε να μην έρχεται παγωμένος αέρας πάνω σας. Κινδυνεύετε με ψύξη. Στείλτε τον αέρα ψηλά και προς τα πίσω, για καλύτερη κατανομή της θερμοκρασίας. Θυμηθείτε ότι ο κρύος αέρας κατεβαίνει και ο ζεστός ανεβαίνει.
• Κατά περιόδους ελέγχετε/αλλάζετε το φίλτρο του συστήματος κλιματισμού. Είναι και ζήτημα υγείας, και ζήτημα διασφάλισης της σωστής λειτουργίας του. Σε κάποιες περιπτώσεις η διαδικασία αυτή είναι αρκετά απλή και μπορεί να γίνει ακόμα και χωρίς παρέμβαση ειδικού. Ούτως ή άλλως, ο έλεγχος και η αντικατάσταση του φίλτρου καμπίνας είναι μια εργασία που προβλέπεται στο πλαίσιο των τακτικών service.