Δύο εκατομμύρια στο ενεργητικό του περιστροφικού κινητήρα

Δύο εκατομμύρια στο ενεργητικό του περιστροφικού κινητήρα

Μια εφεύρεση με πατρίδα τη Γερμανία και πατέρα τον Wankel βρήκε το πλέον πρόσφορο έδαφος για την εφαρμογή της στην Ιαπωνία με τη Mazda - που ήταν για πολλά χρόνια η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που παρήγαγε μαζικά οχήματα με περιστροφικό κινητήρα - να έχει κατασκευάσει από το 1967 μέχρι σήμερα περισσότερα από 2,0 εκατομμύρια οχήματα με αυτόν τον πολύ ιδιαίτερο τύπο κινητήρα.

Πριν λίγες μέρες, η Mazda Motor Corporation ανακοίνωσε πως ο συνολικός όγκος των εφοδιασμένων με περιστροφικό κινητήρα οχημάτων που έχει κατασκευάσει έχει ξεπεράσει τα δύο εκατομμύρια. Μια αναδρομή στον χρόνο μας φέρνει αντιμέτωπους με το πρώτο μοντέλο της Mazda που εφοδιάστηκε με περιστροφικό κινητήρα, το Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S), το οποίο παρουσιάστηκε το 1967. 

Από εκεί και πέρα, η Mazda συνέχισε να βελτιώνει την απόδοση των περιστροφικών κινητήρων της (που θα ακούσετε πολύ συχνά να αποκαλούνται και κινητήρες Wankel, από το όνομα του εφευρέτη τους – του Γερμανού μηχανολόγου Felix Wankel), προσπαθώντας να βελτιστοποιήσει την ισχύ, την κατανάλωση καυσίμου και την ανθεκτικότητα – και παράλληλα να απαλείψει κάποια μειονεκτήματά του - διατηρώντας τη θέση της ως η μοναδική αυτοκινητοβιομηχανία που για πολλά χρόνια παρήγαγε μαζικά περιστροφικούς κινητήρες. 

Κίνητρό της υπήρξαν μια σειρά σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως η απλούστερη δομή και η σημαντικά πιο αθόρυβη και «ζυγισμένη», με ελάχιστους κραδασμούς λειτουργία, αλλά και η δυνατότητα απόδοσης μεγαλύτερης ισχύος από μικρότερου κυβισμού μονάδες. Βλέπετε από τη δομή του κινητήρα Wankel απουσιάζουν τα έμβολα που εκτελούν παλινδρομική κίνηση και στη θέση τους υπάρχουν δύο τριγωνικοί ρότορες - που η τομή τους παραπέμπει σε ισόπλευρο τρίγωνο - εκτελούν περιστροφική κίνηση για την παραγωγή ενέργειας. Και αυτό είναι κάτι που προσδίδει στον κινητήρα αυξημένη «ευστροφία», δηλαδή εύκολο ανέβασμα των στροφών λειτουργίας και κατά συνέπεια εύκολη αύξηση της ισχύος. 

Τον Ιούνιο του 2023, η Mazda ξεκίνησε και πάλι την παραγωγή οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα για πρώτη φορά μετά από έντεκα χρόνια από τον τερματισμό της παραγωγής του Mazda RX-8, το 2012. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία ετοιμάζεται να ξεκινήσει λίαν συντόμως τις πωλήσεις του δωδέκατου μοντέλου της με περιστροφικό κινητήρα, του Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, τις επόμενες ημέρες, ενώ οι πωλήσεις στην Ευρώπη θα ξεκινήσουν τον χειμώνα του 2023, ανάλογα με την αγορά.

Με αφορμή αυτό το μεγάλο ορόσημο, ο Takeshi Mukai, Διευθυντής και Ανώτερος Διευθυντικός Σύμβουλος στην Mazda δήλωσε: 

«Ο περιστροφικός κινητήρας είναι ένα ιδιαίτερο κομμάτι της ιστορίας της Mazda και αντιπροσωπεύει την φιλοσοφία μας “never-stop challenging spirit.” Ο περιστροφικός κινητήρας έχει αγαπηθεί από καταναλωτές Mazda σε όλο τον κόσμο, και είμαστε ενθουσιασμένοι που ξεκινάμε ξανά την παραγωγή και βλέπουμε την επιστροφή του. Θα ήθελα να ευχαριστήσω ειλικρινά όλους όσους μας υποστήριξαν σε αυτό το ταξίδι, κυρίως τους πολλούς πελάτες που αγόρασαν οχήματα με περιστροφικό κινητήρα, τους θαυμαστές των περιστροφικών κινητήρων και όλους τους επαγγελματίες εταίρους μας που ήταν εμπλεκόμενοι στην ανάπτυξη και την παραγωγή. Στο μέλλον, θα συνεχίσουμε να μεταδίδουμε αυτό το “ποτέ μη σταματάς να προκαλείς” πνεύμα, προσφέροντας ελκυστικά οχήματα που προσφέρουν στους πελάτες μας μια συναρπαστική εμπειρία οδήγησης, ακόμα και στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.»

Χρονοδιάγραμμα εξέλιξης Περιστροφικού Κινητήρα Mazda 

  • Ιούλιος 1961: Τεχνική συνεργασία με τη NSU και τον Felix Wankel.
  • Μάιος 1967: Ανακοινώνεται η ολοκλήρωση του περιστροφικού κινητήρα και κυκλοφορεί το Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S).
  • Ιούλιος 1968: Κυκλοφορεί το Mazda Familia Rotary coupe (Mazda R100 coupe)
  • Οκτώβριος 1969: Κυκλοφορεί το Mazda Luce Rotary coupe (Mazda R130 coupe)
  • Μάιος 1970: Κυκλοφορεί η σειρά Mazda Capella Rotary (Mazda RX-2)
  • Σεπτέμβριος 1971: Κυκλοφορεί η Mazda Savanna (Mazda RX-3)
  • Νοέμβριος 1972: Κυκλοφορεί η 2η γενιά της σειράς Mazda Luce Rotary (Mazda RX-4)
  • Ιούνιος 1973: Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει τις 500.000 μονάδες
  • Φεβρουάριος 1974: Κυκλοφορεί η 2η γενιά της σειράς Mazda Capella (Mazda RX-2)
  • Απρίλιος 1974: Κυκλοφορεί το Mazda Rotary Pickup (REPU) στη Βόρεια Αμερική
  • Ιούλιος 1974: Κυκλοφορεί η Mazda Parkway Rotary 26
  • Απρίλιος 1975: Κυκλοφορεί η Mazda Roadpacer AP
  • Οκτώβριος 1975: Κυκλοφορεί η 2η γενιά της σειράς Mazda Cosmo AP (Mazda RX-5)
  • Οκτώβριος 1977: Κυκλοφορεί η 3η γενιά της σειράς Mazda Luce (Mazda 929L)
  • Μάρτιος 1978: Κυκλοφορεί η 1η γενιά της σειράς Mazda Savanna RX-7 (Mazda RX-7)
  • Νοέμβριος 1978: Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει το 1 εκατομμύριο
  • Νοέμβριος 1981: Κυκλοφορούν η 3η γενιά της σειράς Mazda Cosmo και η 4η γενιά της σειράς Mazda Luce (Mazda 929)
  • Οκτώβριος 1985: Κυκλοφορεί η 2η γενιά της σειράς Mazda Savanna RX-7 (Mazda RX-7)
  • Απρίλιος 1986: Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει το 1,5 εκατομμύριο
  • Σεπτέμβριος 1986: Κυκλοφορεί η 5η γενιά της σειράς Mazda Luce (Mazda 929)
  • Απρίλιος 1990: Κυκλοφορεί η 4η γενιά της σειράς Mazda Cosmo (Eunos Cosmo), εξοπλισμένη με τρικυκλικό περιστροφικό κινητήρα
  • Ιούνιος 1991: Το Mazda 787B κερδίζει τον 59ο αγώνα 24 Hours of Le Mans
  • Δεκέμβριος 1991: Κυκλοφορεί η 3η γενιά της σειράς Mazda RX-7 (ɛ̃fini RX-7)
  • Απρίλιος 2002: Κυκλοφορεί το τελευταίο μοντέλο της περιορισμένης έκδοσης Mazda RX-7, Spirit R Series
  • Απρίλιος 2003: Κυκλοφορεί το Mazda RX-8
  • Νοέμβριος 2011: Κυκλοφορεί το τελευταίο ειδικό μοντέλο του Mazda RX-8, Spirit R
  • Ιούνιος 2012: Διακόπτεται η παραγωγή του Mazda RX-8
  • Ιούνιος 2023: Ξεκινά η παραγωγή του Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Οκτώβριος 2023: Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει τα 2 εκατομμύρια