8ος χρόνος, ημέρα 2271η
Τετάρτη, 19 Ιανουαρίου 2022

Τεράστια βουτιά στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη τον Οκτώβριο

Τεράστια βουτιά στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη τον Οκτώβριο

Η έλλειψη των ημιαγωγών (chips) πλήττει αλύπητα την αυτοκινητοβιομηχανία με αποτέλεσμα να σημειωθεί τον Οκτώβριο η μεγαλύτερη βουτιά – όλων των εποχών – στις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων (-30,3%) στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου.

Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο ACEA (Association Constructeurs Européens Automobiles -European Automobile Manufacturers' Association), της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, είναι παραπάνω από σαφή και ταυτοχρόνως ανησυχητικά. Τον φετινό Οκτώβριο, οι ταξινομήσεις καινούριων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση σημείωσαν μια τεράστια βουτιά (-30,3%) - τη μεγαλύτερη από τότε που άρχισε η συγκέντρωση στατιστικών στοιχείων για τις πωλήσεις - μετά από τρεις συνεχόμενους μήνες με πτώση της αγοράς.

Με άλλα λόγια, τα 665.001 κομμάτια που βρήκαν το δρόμο για τους αντίστοιχους αγοραστές τον μήνα αυτό στη γηραιά ήπειρο, είναι η απολύτως χειρότερη επίδοση της αγοράς – όλων των εποχών! Ενώ παρατηρώντας τις πωλήσεις ανά χώρα βλέπουμε ότι οι περισσότερες αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) υπέστησαν διψήφιες απώλειες, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: Ιταλία (-35,7%), Γερμανία (-34,9%), Γαλλία (-30,7%) και Ισπανία (-20,5%). Μέσα σε αυτές τις συνθήκες η Ελλάδα φάνηκε σχετικά τυχερή αφού με 6.336 ταξινομήσεις φέτος τον Οκτώβριο έναντι 6.847 πέρυσι είδε τη μείωση να περιορίζεται στο -7,5%.

Παρά το γεγονός, όμως, ότι η μείωση των πωλήσεων τον Οκτώβριο ήταν τόσο θεαματική, στο δεκάμηνο (Ιανουάριος – Οκτώβριος 2021) το πρόσημο είναι θετικό, με αύξηση των ταξινομήσεων κατά 2,2% σε σύγκριση με πέρυσι, κάτι που αντιστοιχεί σε συνολικά περίπου 8,2 εκατομμύρια μονάδες. Έτσι, σε τρεις μεγάλες αγορές της ΕΕ είχαμε άνοδο: Ιταλία (+12,7%), Ισπανία (+5,6%) και Γαλλία (+3,1%). Η Γερμανία όμως δεν ξέφυγε από τον κανόνα με την αγορά της να γνωρίζει πτώση -5,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Η χώρα μας τώρα κατάφερε να σημειώσει ένα πολύ καλό αποτέλεσμα με τις 88.094 μονάδες του δεκαμήνου να αντιστοιχούν σε αύξηση κατά 31,7%.

Ωστόσο, πρέπει να τονίσουμε ότι τα όποια συμπεράσματα για τα αποτελέσματα αυτά πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους το τι έγινε πέρυσι, το 2020, στην αγορά αυτοκινήτου και της Ελλάδας, και της Ευρώπης, λόγω της πανδημίας. Θυμίζουμε λοιπόν ότι η βουτιά τους πρώτους μήνες του lockdown ήταν τεραστίων διαστάσεων με χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία να επιστρέφουν στα επίπεδα του 1946! Βεβαίως στη συνέχεια η αγορά ανέκαμψε, ωστόσο στο τέλος του 2020 η ευρωπαϊκή αγορά είχε βρεθεί στο – 23,7% και η ελληνική στο - 29% σε σχέση με το 2019. Και για την πολύπαθη αγορά αυτοκινήτου της Ελλάδας η πτώση αυτή ήρθε να ανακόψει τη ανοδική πορεία των τελευταίων ετών που μπορεί να ήταν αποτέλεσμα μικρών βημάτων αλλά είχε τη δική της δυναμική.

Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι με τις 80.977 ταξινομήσεις του 2020, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου έχασε 33.132 μονάδες. Κατ’ αυτόν τον τρόπο είχαμε ένα πισωγύρισμα στα επίπεδα του 2016, μετά από ένα σερί συνεχών αυξήσεων: από 58.412 ταξινομήσεις το 2012 και 58.694 το 2013, περάσαμε σταδιακά στις 71.218 (το 2014), στις 75.805 (το 2015), 78.873 (2016), 88.083 (2017), για να σπάσουμε το ψυχολογικό φράγμα των 100.000 μονάδων το 2018 με 103.431 «κομμάτια». Ενώ τα 114.019 κομμάτια του 2019 ήρθαν να δημιουργήσουν ένα ακόμα πιο καλό κλίμα πριν την καταιγίδα της πανδημίας.

Κλείνοντας, θα πρέπει να πούμε ότι η κάμψη στην αγορά αυτοκινήτου που βιώνουμε σήμερα δεν έχει να κάνει με την αγοραστική δυνατότητα και την επιθυμία των καταναλωτών αλλά με την περίφημη κρίση των ημιαγωγών (κοινώς chips) που πλήττει το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας παγκοσμίως. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή καμία εταιρεία στην Ελλάδα δεν μπορεί να παραδώσει αυτοκίνητα γιατί απλούστατα δεν υπάρχουν! Και όσοι παραγγέλνουν, γνωρίζουν ότι μπορεί να περιμένουν ακόμα και 10 μήνες – σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα χωρίς να είναι βέβαιοι και το πόσο ακριβώς θα πληρώσουν το αυτοκίνητο που παρήγγειλαν. Αυτή η κατάσταση έχει οδηγήσει Ευρωπαίους και Αμερικανούς να μιλάνε για την ανάγκη δημιουργίας εγχώριας βιομηχανίας chips.

Σημειώστε ότι η έλλειψη των κατά βάση χαμηλής αξίας αυτών εξαρτημάτων προέκυψε αφενός λόγω της μεγάλης αύξησης της ζήτησης που προκάλεσε η εκτίναξη της αγοράς ηλεκτρονικών ειδών λόγω της πανδημίας, και αφετέρου λόγω του ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν έβαλαν έγκαιρα τις «σωστές» παραγγελίες, φοβούμενοι την πανδημία. Ενώ η κατάσταση επιδεινώθηκε λόγω τυχαίων γεγονότων (πυρκαγιά σε μεγάλο εργοστάσιο ημιαγωγών).