Γιατί είναι τόσο διαφορετική η κινέζικη NIO;

Γιατί είναι τόσο διαφορετική η κινέζικη NIO;

Κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα υπάρχουν πολλοί. Όμως η NIO φαίνεται ότι είναι κάτι διαφορετικό, καθώς έχει διαμορφώσει μία ολόκληρη γκάμα προϊόντων - και όχι οχημάτων – που δείχνουν ότι η εταιρία στοχεύει πολύ ψηλά.

Η απόβαση στη γηραιά ήπειρο είναι γεγονός για τη NIO, που ήδη δίνει το παρόν στη Νορβηγία - την πλέον δυναμικά ανερχόμενη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Ευρώπης. Αυτό λέει και από μόνο του κάτι, αλλά δεν λέει τα πάντα - είναι μόνο μία ένδειξη. Θα μπορούσε – και πρέπει - να πιάσει κανείς το νήμα από την αρχή για να κατανοήσει τι εστί NIO. H δυναμική αυτή κινεζική εταιρία έγινε αρχικά γνωστή για ένα χάρη σε ένα ιδιαίτερα εξελιγμένο ηλεκτρικό supercar 1.000 ίππων, το NIO EP9, που εφοδιασμένο με σύστημα αυτόνομης οδήγησης κατάφερε να σπάσει μία σειρά ρεκόρ κινούμενο με εξαιρετικά μεγάλες ταχύτητες σε πίστες αγώνων αυτοκινήτων. Ήταν ένα αυτοκίνητο που κόστιζε 3 εκατομμύρια και που τώρα ένα του δείγμα βρίσκεται σε εκθεσιακό χώρο της NIO στη Νορβηγία.

Όμως δεν είναι το NIO EP9 το άρμα με το οποίο η κινεζική εταιρεία ετοιμάζεται να αλώσει την ηλεκτρική αγορά. Ήδη το εξαιρετικά υψηλών προδιαγραφών SUV NIO ES8 έχει αρχίσει να εισάγεται με επιτυχία στην Ευρώπη, ξεκινώντας όπως μπορείτε εύκολα να μαντέψετε από τη Νορβηγία. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό προϊόν το οποίο είναι ικανό να σε βάλει σε δίλημμα αν θα το επιλέξεις αυτό ή μια Porsche ή ένα Tesla. Kαι είναι βέβαια μία περίπτωση που τα στερεότυπα ανατρέπονται και η λέξη «κινέζικο» μόνο χαμηλή ποιότητα δεν συνεπάγεται.

Η NIO όμως δεν οφείλει τη διαφορετικότητά της μόνο στην ποιότητα, αλλά και στο ότι βλέπει τον κόσμο διαφορετικά. Η Tesla λοιπόν μπορεί να είναι διαφορετική γιατί είναι κάθετα δομημένη, αλλά η NIO προβάλλει ως ξεχωριστή είναι ολιστική. Άλλοι κατασκευαστές αφήνουν τις σχέσεις με τους πελάτες στους αντιπροσώπους τους και τη φόρτιση στους παρόχους ενέργειας, δηλαδή στις εταιρείες φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Η NIO όμως βλέπει αυτούς τους τομείς δικό της πεδίο δράσης και εξυπηρετεί τους πελάτες της - την κοινότητα της NIO - με το “Battery as a Service” (BaaS), δηλαδή προσφέροντας τη Μπαταρία ως Υπηρεσία κάτι που απελευθερώνει τους κατόχους των μοντέλων της από το άγχος.

Γιατί βλέπετε μπαταρία ως υπηρεσία σημαίνει για τη NIO αφενός ότι διαθέτει ένα δικό της δίκτυο ταχείας φόρτισης, ενώ παράλληλα έχει αρχίσει να αναπτύσσει ένα στόλο από ειδικά βαν, εξοπλισμένα με ταχυφορτιστές για βοήθεια επιτόπου - για τα μοντέλα της που θα τύχει να κινητοποιηθούν η κινδυνεύουν να κινητοποιηθούν στο δρόμο όταν η ενέργεια της μπαταρίας τους έχει καταναλωθεί. Και όχι μόνον αυτό αλλά, αλλά η καινοτόμος αυτή εταιρία της Κίνας έχει επενδύσει και στον τομέα των εναλλάξιμων μπαταριών δημιουργώντας τα δικά της «μπαταριάδικα». Πρόκειται για ειδικούς σταθμούς στους οποίους ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο προσέρχεται με άδεια μπαταρία και μπορεί να την αλλάξει μέσα σε πέντε λεπτά, φεύγοντας με μία άλλη μπαταρία γεμάτη. Και αυτό είναι κάτι που ακόμα και η πιο προηγμένη τεχνολογία ταχείας φόρτισης δεν μπορεί να ανταγωνιστεί.

Οι πρωτοτυπίες της κινεζικής εταιρίας δεν τελειώνουν εδώ, αφού η NIO έχει δημιουργήσει τον δικό της ψηφιακό βοηθό (NIO NoMi) για τον οδηγό του αυτοκινήτου, ενώ ένα ειδικό application για smarphones συνδέει τους χρήστες της εφαρμογής NIO μεταξύ τους και προσφέρει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για τα προϊόντα της. Διαθέτει επίσης τη λειτουργία on-line αντιπροσώπου που είναι ενσωματωμένες για μια εμπειρία αγοράς αυτοκινήτου όπως αυτή που προσφέρει η Tesla. Ενώ στο πλαίσιο της προσπάθειας για τη δημιουργία μιας κοινότητας των φίλων και πελατών της, η NIO δημιούργησε το “NIO House” που δεν είναι αντιπροσωπεία αλλά «εντευκτήριο», στο οποίο μπορεί κανείς να βρει βιβλιοθήκη, καφέ μπαρ, παιδική γωνιά, αίθουσες συσκέψεων, χώρους εργασίας και συχνά τραπέζι πινγκ πονγκ…

Τέλος, από την άποψη των όγκων παραγωγής η NIO προς το παρόν δεν εντυπωσιάζει σε σχέση με μεγαθήρια όπως η Tesla, ωστόσο ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεών της έχει το δικό του ενδιαφέρον. Με έξι μοντέλα στην παραγωγή (ή σχεδόν έτοιμα για παραγωγή), τους πρώτους 5 μήνες του 2022 παραδόθηκαν σχεδόν 38.000 αυτοκίνητα. Και αν δεν υπάρξει κάποια αρνητικά συγκλονιστική εξέλιξη με τον Covid και την εφοδιαστική αλυσίδα, είναι πιθανό οι πωλήσεις της NIO να ξεπεράσουν τις 100.000 φέτος. Και αν ρωτήσετε που βρήκε την υποδομή η NIO για να μπορέσει να φέρει τόσα αυτοκίνητα στην αγορά μέσα σε λίγα μόνο χρόνια, η απάντηση βρίσκεται στους εξωτερικούς συνεργάτες – και συγκεκριμένα στην JAC. Όπως ακριβώς η Jaguar ανέθεσε την παραγωγή της πλήρως ηλεκτρικής I-PACE στη Magna-Steyr έτσι και η NIO αξιοποιεί την JAC για την παραγωγή των μοντέλων της, κρατώντας για το δικό της δυναμικό την εξέλιξη/σχεδίαση, αλλά και την ανάπτυξη του απαραίτητου λογισμικού.