Fiat 500e: Tο ηλεκτρικό αυτοκίνητο όπως περίπου πρέπει να είναι

Fiat 500e: Tο ηλεκτρικό αυτοκίνητο όπως περίπου πρέπει να είναι

Με την ηλεκτροκίνηση να ταιριάζει γάντι στα αστικά κέντρα, ένα μικρό και ευέλικτο αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων όπως το κλασικά όμορφο Fiat 500e φαίνεται ότι προσεγγίζει αρκετά την έννοια του «ιδανικού» ηλεκτρικού αυτοκινήτου πόλης.

Αν θα ήθελε κανείς να περιγράψει το «ιδανικό» αυτοκίνητο για τις καθημερινές μετακινήσεις σε μια μεγαλούπολη θα έλεγε ότι αυτό πρέπει να είναι μικρό ώστε να ελίσσεται και να παρκάρει εύκολα, αυτόματο ώστε να σε απαλλάσσει από κόπο, άγχος και ένταση στα ουκ ολίγα μποτιλιαρίσματα που συνθέτουν το σκηνικό των αστικών διαδρομών, άνετο, αθόρυβο και επιπλέον δεν θα έβλαπτε αν ήταν και σχετικώς πολυτελές κάνοντας την καθημερινότητα του ιδιοκτήτη του πιο ευχάριστη. Ένα εύχρηστο και όμορφο αυτοκίνητο – και όχι ένα πεντάμετρο τέρας άπειρων κυβικών – είναι αυτό που μπορεί να κάνει την καθημερινότητα του ιδιοκτήτη του πιο εύκολη και πιο ευχάριστη.

Βλέποντας, λοιπόν, το μικρό Fiat 500e αρχίζεις να αντιλαμβάνεσαι ότι το συγκεκριμένο μοντέλο ενδεχομένως να τα έχει όλα – ή έστω περίπου όλα - αυτά και επιπλέον έχει και κάτι άλλο: είναι και ένα πλήρως ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας, είναι δηλαδή αυτό επιβάλλουν απαιτήσεις τον καιρό σε σχέση με τις εκπομπές ρύπων. Είναι δηλαδή και σχετικά αθόρυβο, αλλά και προσφέρει χαμηλό κόστος χρήσης, με την προϋπόθεση ότι το φορτίζει κανείς σε τακτική και μόνιμη βάση στο σπίτι του.

Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο μήκους 3.632 mm, πλάτους 1683 mm και ύψους 1.527 mm, που βλέποντάς το δεν μπορείς παρά να το χαρακτηρίσεις πανέμορφο και να υποκλιθείς στους Ιταλούς που κατάφεραν το 2007 να αναβιώσουν έναν θρύλο και να τον κρατήσουν μοντέρνο ως τις μέρες μας εκσυγχρονίζοντάς τον μάλιστα και τεχνολογικά. 

Το κουπέ αμάξωμα του Fiat 500e δεν αφήνει, βέβαια, πολλά περιθώρια στον τομέα της εκμετάλλευσης χώρων, με τα πίσω καθίσματα να προορίζονται για μικροκαμωμένους και παιδιά, χωρίς όμως αυτό να μπορείς να το θεωρήσεις μείζον μειονέκτημα. Ούτως ή άλλως ποτέ δεν φτιάχτηκε με το σκοπό να προσφέρει τους καλύτερους χώρους επιβατών. Ενώ από την άλλη μεριά, αυτό που εισπράττεις όταν βρεθείς στη θέση του οδηγού σου φτιάχνει τη διάθεση από την πρώτη στιγμή: απέναντί σου έχεις ένα συνδυασμό υλικών που σε πείθουν με την ποιότητά τους και στοιχείων υψηλής τεχνολογίας, όπως ο ψηφιακός πίνακας οργάνων και η ψηφιακή οθόνη αφής του infotainment υπό τη σκέπη του χαρακτηριστικά ιταλικού design. Δεν μπορείς, λοιπόν παρά να δηλώσεις εντυπωσιασμένος, να εκτιμήσεις τη σημαντικά βελτιωμένη διαμόρφωση του εσωτερικού – που είναι πολύ πιο πρακτικό από αυτό που γνωρίζαμε στα συμβατικά μοντέλα – επισημαίνοντας τελικά ως σημαντικό μειονέκτημα την έλλειψη κάποιου πραγματικού σκίαστρου για την ηλιοροφή (διότι αυτό που προσφέρει το αυτοκίνητο είναι διαφανές και δεν σε προστατεύει από τον ήλιο – απλώς δεν υπάρχει).

Έχοντας όλα αυτά τα χαρακτηριστικά, το Fiat 500e μπορεί να μην έχει τη θηριώδη αυτονομία των πολλών εκατοντάδων χιλιομέτρων που υπόσχονται οι πλέον επιφανείς εκπρόσωποι της νέας γενιάς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά παρόλα αυτά δεν τα λες και λίγα τα περίπου 321 χιλιόμετρα που θεωρητικά υπόσχεται – χάρη στην μπαταρία των 42 kWh - σε μεικτές συνθήκες το μικρό αυτοκίνητο. Τη μπαταρία αυτή μπορεί να τη φορτίσεις σχετικά γρήγορα (σε περίπου 11-12 ώρες και σε μια πρίζα σούκο (αν είναι φορτισμένη στο 20-30%) με τις κατάλληλες ρυθμίσεις στο σύστημα ελέγχου του αυτοκινήτου για να φτάσεις να δεις όμως μια αυτονομία που συνήθως είναι μικρότερη (της τάξης των 280 έως 300 χιλιομέτρων) – και αυτό είναι, τουλάχιστον ως ένα βαθμό, αναμενόμενο – ιδίως αν ένα υπολογίσιμο μέρος των μετακινήσεών σου περιλάμβανε κίνηση στον αυτοκινητόδρομο (την αχίλλειο πτέρνα της ηλεκτροκίνησης), όπως συνέβη στην περίπτωσή μας. Σημειώστε στο σημείο αυτό ότι η αυτονομία είναι κάτι σχετικό και υπολογίζεται αυτόματα με βάση τον τρόπο που οδηγήθηκε το αυτοκίνητο. Είναι δε γνωστό ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο αποδοτικά κατά την κίνηση στην πόλη.

Ακόμα όμως και έτσι, με αυτή τη μικρή υστέρηση, το Fiat 500e μπορεί να υπερ-καλύψει τις ανάγκες όχι μόνο του μέσου οδηγού, αλλά και εκείνου που έχει καθημερινά να μετακινηθεί αρκετές φορές για επαγγελματικούς ή άλλους λόγους. Γιατί και στη δική μας περίπτωση δεν είχαμε πρόβλημα να πάμε σε εκδήλωση στα Μέγαρα, στη συνέχεια στο κέντρο της Αθήνας και τελικά να καταλήξουμε μετά απ? όλα αυτά στα βόρεια προάστια με το 30% της μπαταρίας στη διάθεσή μας. Σημειώστε ότι ο οδηγός έχει τη δυνατότητα ρύθμισης της λειτουργίας του ηλεκτρικού συστήματος με τρεις επιλογές: Normal, Range και Sherpa – με την Range να επιβραδύνει το αυτοκίνητο ανακτώντας τη μέγιστη δυνατή ποσότητα ενέργειας όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι και την Sherpa να είναι η λύση ανάγκης για μείωση της κατανάλωσης στο ελάχιστο.

Δεν είναι όμως η επάρκεια της αυτονομίας το μοναδικό στοιχείο που καθιστά το Fiat 500e σχεδόν ιδανικό ως αυτοκίνητο πόλης. Είναι και ο τρόπος που οδηγείται, είναι και ο τρόπος που κινείται. Προφανώς μιλάμε για οδήγηση φρένο-γκάζι και προφανώς μιλάμε για έλλειψη θορύβου από τον ηλεκτροκινητήρα των 87 kW (118 HP), αφού από αυτόν το πολύ-πολύ να καταφέρεις να αντιληφθείς το χαρακτηριστικό του σφύριγμα κατά την επιτάχυνση ή την επιβράδυνση. Μιλάμε επίσης για ένα εξαιρετικά δυνατό «τράβηγμα» με κάθε πάτημα του γκαζιού, εγγενές πλεονέκτημα του ηλεκτροκινητήρα, καθώς η αυξημένη ροπή (220 Nm) αποδίδεται από μηδενικές στροφές.

 

Με δυο λόγια, κινείσαι σβέλτα και αθόρυβα με το Fiat 500e, που εκτός των άλλων έχει να προσφέρει και μια ανάρτηση με ενδιαφέρουσα «απορροφητικότητα». Αν συνυπολογίσει κανείς το κοντό μεταξόνιο, αλλά και το έξτρα βάρος των 294 κιλών της μπαταρίας ιόντων λιθίου (Li-ion) που κρύβεται κάτω από το πάτωμα, ο τρόπος που το ηλεκτρικό Fiat αντιμετωπίζει λακκούβες και σαμαράκια, είναι παραπάνω από καλός.

Επιστρέφοντας στην αρχή του κειμένου και έχοντας την πεποίθηση ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρέπει να χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο στα αστικά κέντρα, «καθαρίζοντας» την ατμόσφαιρα, φτάνουμε στο συμπέρασμα ότι τελικά το Fiat 500e αντιπροσωπεύει τη σωστή προσέγγιση της ηλεκτροκίνησης. Και τελικώς κρατάμε τα εισαγωγικά στο χαρακτηρισμό «ιδανικό» ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης, λόγω της τιμής του (έκδοση “icon”) η οποία με την επιδότηση και την αξιοποίηση της απόσυρσης φτάνει τελικά τα 18.970 ευρώ – που δεν είναι λίγα. Βεβαίως, κανένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στις μέρες μας δεν είναι φτηνό – και με αυτήν την έννοια, το Fiat 500e είναι μια πολύ λογική αγορά για αυτόν που έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης, σε όλα τα επίπεδα. Ενώ το μικρό ηλεκτρικό Fiat έχει και το πολύ σημαντικό πλεονέκτημα του πλέον προσιτού ηλεκτρικού αυτοκινήτου της αγοράς.