Τουρκία: Η διαμάχη οικονομίας και πολιτικής

Τουρκία: Η διαμάχη οικονομίας και πολιτικής

Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου

Παρακολουθώντας τα τελευταία χρόνια τις πολιτικές εξελίξεις στην Τουρκία και μελετώντας τις εκθέσεις για την πορεία των μεγεθών της, παρατηρούμε ότι οι περισσότεροι αναλυτές εκτιμούν πως στο τέλος, η οικονομική πραγματικότητα θα βάλει φρένο, στις πολιτικές του προέδρου Ερντογάν και στον νέο ηγεμονικό ρόλο που αναζητεί η Τουρκία σήμερα.

Η πορεία της τουρκικής λίρας, το ύψος των τραπεζικών επιτοκίων, το κόστος του κρατικού δανεισμού και η απομάκρυνση σημαντικών τουρκικών κεφαλαίων προς το εξωτερικό, είναι μερικά από τα στοιχεία που επιβαρύνουν την τουρκική οικονομία, λόγω του υψηλού ρίσκου που εκπέμπει η τουρκική πολιτική πραγματικότητα. Όμως, παρ' όλο που το οικονομικό περιβάλλον είναι πνιγηρό, ειδικά μετά από την αποπομπή του κεντρικού τραπεζίτη, που δεν υπάκουσε στις εντολές Ερντογάν για την μείωση των επιτοκίων, η Τουρκία και τους S-400 παρέλαβε και ευρωπαϊκό ζωτικό χώρο καταπάτησε και προκαλεί διαρκώς τις ενεργειακές συμμαχίες που διαμορφώνονται στην Ανατολική Μεσόγειο.

Η ανταπόκριση των ΗΠΑ στις τουρκικές προκλήσεις, θυμίζει το παιδικό παιχνίδι “κρύο – ζέστη” και η επιβολή κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αισθητά χαμηλότερου βεληνεκούς και επιρροής από την αναμενόμενη. Είναι φανερό ακόμα και στα μάτια και του πλέον αδαούς, πως το βάρος στην πολιτική ζυγαριά των ΗΠΑ, δεν έχει αποφασιστεί προς τα που θα κλίνει. Εκείνο που είναι σίγουρο, είναι πως για την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οικονομία αποφάσισε για τη στάση της και όχι η πολιτική. Το σκηνικό είναι ιδιαίτερο σύνθετο και περίπλοκο και δεν θα πρέπει να δημιουργεί σε κανέναν βαθμό ιδιαίτερη αισιοδοξία στην Ελλάδα. Το ακόλουθο γεγονός, αποδεικνύει του λόγου το αληθές.

Αυτήν την εβδομάδα το διοικητικό συμβούλιο της Volkswagen Group, αποφάσισε τη δημιουργία μιας νέας μονάδας παραγωγής αυτοκινήτων στη Τουρκία και συγκεκριμένα στην παράκτια περιοχή της Σμύρνης. Η τελική επιλογή έγινε ανάμεσα στην Βουλγαρία και στην Τουρκία και τελικά επελέγη η τουρκική περιοχή για το άνοιγμα της νέας μονάδας, σε μια προσπάθεια αποσυμφόρησης των εργοστασίων της Skoda στην Τσεχία. Δηλαδή την ίδια στιγμή που η Δύση δυσανασχετεί με τον πρόεδρο Ερντογάν και τις πολιτικές του, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αποφασίζει να επενδύσει σε μια νέα παραγωγική μονάδα στην Τουρκία.

Σημαντικό ρόλο στην επιλογή της Τουρκίας έναντι της Βουλγαρίας, έπαιξε και η συμμετοχή του Κρατικού Επενδυτικού Ταμείου του Κατάρ κατά 17% στο μετοχικό κεφάλαιο της Volkswagen. Και αυτό, διότι το Κατάρ ασκεί μια φιλοτουρκική πολιτική, έχοντας προσφέρει ήδη στρατιωτικές βάσεις στο έδαφος της, στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις. Διαπιστώνουμε λοιπόν, πως ενώ γενικότερα η οικονομία και η πολιτική φαινομενικά μπορεί να συγκρούονται, καθώς εμφανίζεται πως έχουν διαφορετικά συμφέροντα, στην συγκεκριμένη περίπτωση το φθηνό κόστος και το φιλοεπενδυτικό περιβάλλον της Τουρκίας, συμβαδίζει με την “πολιτική ουδετερότητα” της ΕΕ και την πολιτική επιρροή του Κατάρ.

Η μονάδα βιομηχανικής παραγωγής αυτοκινήτων στη Σμύρνη θα τεθεί σε λειτουργία του δεύτερο εξάμηνο του 2022. Θα κατασκευάζει οχήματα SUV του ομίλου της Volkswagen και συγκεκριμένα τα μοντέλα Skoda Karoq και Seat Ateca. Η ετήσια παραγωγή οχημάτων θα ανέρχεται σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο στα 350.000 οχήματα.

Πολλά τα διδάγματα από αυτήν την εξέλιξη. Για το πως λειτουργούν οι συμμαχίες, τα οικονομικά συμφέροντα και οι πολιτικές στρατηγικές. Για το πως πρέπει να σχεδιαστεί μια μακροπρόθεσμη πολιτική οικονομικής και στρατιωτικής ενδυνάμωσης της χώρας. Για το πόσο μας έχουν στοιχίσει τα τριτοδρομικά οράματα της πασοκοκρατίας, ο αντιδυτικός οίστρος του σύριζα και ανυπαρξία στρατηγικής για τη οικονομική θωράκιση της χώρας.

ΥΓ. Την στιγμή που έστελνα αυτό το άρθρο στον αρχισυντάκτη, διάβασα για την ερώτηση βουλευτού κουρδικής καταγωγής, του κόμματος Die Linke, προς την γερμανική κυβέρνηση, που αφορούσε στην εξαγωγή προς την Τουρκία, στρατιωτικού εξοπλισμού συνολικής αξίας 184,1 εκατομμυρίων ευρώ κατά τη διάρκεια του πρώτου τετράμηνου του 2019. Η Τουρκία ως γνωστόν αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέας γερμανικού στρατιωτικού υλικού. Αυτή είναι η πραγματικότητα, που για να αντιμετωπιστεί, θα απαιτήσει πολύ δουλειά και μεθοδικότητα από την ελληνική πλευρά.

* * *

Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.