Πάλι για τα ΕΠΑΛ

Της Βίβιαν Ευθυμιοπούλου

Περσινό ή φετινό, είναι πραγματικά αδιάφορο τι είναι το βίντεο που δείχνει ένα νεαρό να τραμπουκίζει με αδιανόητο τρόπο μια  γυναίκα. Αυτό που βρίσκουμε άξιο σχολιασμού είναι όσους μας κάλεσαν, με ύφος δασκαλίστικο, να μην δαιμονοποιούμε το «λουμπενοποιημένο» θεσμό του ΕΠΑΛ.

Η στήλη είναι υπέρμαχος της επείγουσας ανάγκης να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί σχέδιο αναβάθμισης της τεχνικής εκπαίδευσης στη χώρα μας και έχει τοποθετηθεί με ιδιαίτερα επιθετικό τρόπο προς αρσενικές και θηλυκές «μαντάμ-Σουσούδες» που αντιμετωπίζουν με οίκτο όσους συμπολίτες μας ασκούν τεχνικά επαγγέλματα. Επανερχόμαστε λοιπόν γιατί το ζήτημα είναι εξαιρετικά σοβαρό.

Η συζήτηση για τα ΕΠΑΛ εφάπτεται της συζήτησης για την άκριτη «πτυχιοποίηση»της εκπαίδευσης ως απάντηση στη μανία της ελληνικής κοινωνίας με τα πτυχία.

Τα ΕΠΑΛ «λουμπενοποιήθηκαν» επειδή καμία πολιτική και πνευματική ηγεσία δεν τοποθετήθηκε κριτικά στη μανία με τα πτυχία και ως εκ τούτου τη μετατροπή των πανεπιστημίων σε βιοτεχνίες παραγωγής μέτριων πτυχιούχων.  Επί δεκαετίες, κανείς δεν ήθελε να «πάει κόντρα» σε μια κοινωνία που ταύτιζε την κοινωνική άνοδο με ένα πτυχίο ΑΕΙ ακόμα κι αν αυτό γρήγορα απαξιώθηκε εξαιτίας, βέβαια, της αριστερής ιδεοληψίας που επικράτησε ως φιλοσοφία διοίκησης τους.

Τώρα προς τι οι πατρικές παραινέσεις να μην δαιμονοποιούμε τα ΕΠΑΛ αντί να ουρλιάξουμε όλοι, από κοινού, προς το Υπουργείο Παιδείας, βασικώς προς τη Νέα Δημοκρατία που δεν είχε κάποιο σχέδιο για την τεχνική εκπαίδευση και δεν τη βλέπουμε και πολύ πρόθυμη να εκπονήσει ένα;

Γιατί η κυβέρνηση δεν έχει καταργήσει ακόμα την πρόσβαση στα ΑΕΙ μέσω των ΕΠΑΛ, αναβαθμίζοντας παράλληλα τον χαρακτήρα αυτής της πολύτιμης βαθμίδας της εκπαίδευσης;

Όσοι ωρύονται για την απαξίωση των ΑΕΙ που θα επιφέρει η αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους των κολεγίων, γιατί δεν έχουν ανέβει στα κεραμίδα που ο ΣΥΡΙΖΑ επέτρεψε τα ΕΠΑΛ να μετατραπούν σε «κερκόπορτα» για τα Πανεπιστήμια;

Γράφαμε τον περασμένο Οκτώβριο:

«Η κ.Κεραμέως πρέπει να ανασκουμπωθεί και να οργανώσει επιτροπές διαλόγου και σκέψης και να αναζητήσει τρόπους να κάνει τα ΕΠΑΛ πραγματικά ελκυστικά. Η τεχνική εκπαίδευση στη χώρα οφείλει να ενισχυθεί. Όλοι έχουμε την υποχρέωση να παλέψουμε στην κοινωνία για την απενοχοποίησή της, για την συντριβή των ταμπού απέναντι στα τεχνικά επαγγέλματα αλλά το βάρος πέφτει στην Πολιτεία. Τα ΕΠΑΛ πρέπει να ενισχυθούν όχι όμως σε βάρος της ποιότητας της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης».

Ας το επαναλάβουμε: το ΕΠΑΛ πρέπει, επειγόντως, να αναβαθμιστεί ουσιωδώς και η ελληνική κοινωνία να αρχίσει να ξεπερνάει τον μικροαστισμό της «πτυχιομανίας» που δεν απαγορεύει μόνο στην τεχνική εκπαίδευση να αναπτυχθεί αλλά πνίγει και υποβαθμίζει τα ΑΕΙ. Ας ξυπνήσουμε.