ΓΔ: 900,65 -2,83 (-0,31 %)

Τζίρος: 58,44 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 2025η
Τρίτη, 18 Μαΐου 2021

ΓΔ: 900,65 -2,83 (-0,31 %)

Τζίρος: 58,44 εκατ. €   RT

Ο Ιωάννης Αγγελικούσης και η συμβολή του στην ελληνική ναυτιλία

Ο Ιωάννης Αγγελικούσης και η συμβολή του στην ελληνική ναυτιλία

Είναι ο πρώτος έλληνας που πέρασε τις πύλες της Wall Street μια δεκαετία πριν από οποιονδήποτε άλλων, ενώ επί των ημερών του, η Angelicoussis Shipping Group έγινε ο ελληνόκτητος όμιλος με τον μεγαλύτερο στόλο σε αριθμό πλοίων και χωρητικότητα. Για πολλά χρόνια, ο Γιάννης Αγγελικούσης ο οποίος έφυγε από την ζωή σε ηλικία 73 ετών, υπήρξε ένας από τους δύο μεγαλύτερους ανεξάρτητους πλοιοκτήτες διεθνώς, με στόλο αξίας περίπου 10 δισ. δολαρίων.

Έχει χαρακτηριστεί ως στυλοβάτης της ελληνικής σημαίας. Το 89,3% των πλοίων του φέρουν την ελληνική σημαία, συμπεριλαμβανόταν πάντα στην πρώτη δεκάδα των σημαντικότερων εφοπλιστών με πυκνές εμφανίσεις στη Lloyd's List.

Ο ίδιος συγκαταλεγόταν στους κορυφαίους του χώρου της παγκόσμιας ναυτιλίας. Υπήρξε 5ος το 2015 και 4ος το 2014 στον κόσμο, στον κατάλογο της Lloyd's για τους 100 ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στη ναυτιλία που αποτελούν τις μεγαλύτερες και ισχυρότερες προσωπικότητες που πρωταγωνίστησαν στη ναυτιλία με τις κινήσεις που έκαναν και τις επενδύσεις τους.

Αν και βρίσκεται στην 8η θέση, είναι ο κορυφαίος πλοιοκτήτης και συναγωνίζεται κάθε φορά με ένα άλλο μεγάλο όνομα της ναυτιλίας, τον Νορβηγό Τζον Φρέντρικσεν. Όσοι προηγούνται στον κατάλογο δεν έχουν αυτή την ίδια ιδιότητα. Είναι πρόεδροι ή διευθύνοντες σύμβουλοι εταιρειών ή διεθνών οργανισμών.

Ο Γιάννης Αγγελικούσης διετέλεσε για χρόνια μέλος του ΔΣ της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee).

Τον Φεβρουάριο του 2013 συστάθηκε το Ίδρυμα Αντώνιος και Ιωάννης Αγγελικούσης, το οποίο έχει να επιδείξει ένα εκτεταμένο κοινωφελές έργο. Ο σπουδαίος Έλληνας ευεργέτης και μεγάλος αρωγός της ναυτικής εκπαίδευσης της χώρας τιμήθηκε με το βραβείο Ευκράντη τον Μάρτιο του 2009.

Με καταγωγή από τα Καρδάμυλα της Χίου, ο Ιωάννης Α. Αγγελικούσης, συνέχισε επάξια την φήμη των ναυτικών του νησιού που έχει δώσει μεγάλα ονόματα στην ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία.

Γεννήθηκε το 1948 στον Πειραιά, ήταν γιος του Αντώνη Αγγελικούση και της Μαρίας Παπαλιού. Αδελφή του, η Άννα Αγγελικούση, η οποία αποτελεί και αυτή μια από τις ισχυρές γυναίκες της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας. Ήταν παντρεμένος με την Ελισάβετ Αγγελικούση.

Αφού φοίτησε ως μαθητής στην Ιωνίδειο Σχολή και σπούδασε οικονομικά στην ΑΣΟΕΕ, μπήκε στον επιχειρηματικό στίβο μέσω της εταιρείας του πατέρα του, Αντώνη Αγγελικούση, το 1973.

Ανέλαβε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Angelicoussis Shipping Group το 1989, μετά τον θάνατο του πατέρα του. Το 1992 ίδρυσε την Kristen Navigation (μετονομάστηκε σε Maran Tankers Management το 2009), η οποία ανέλαβε τη διαχείριση των tankers.

Τον Σεπτέμβριο του 2003 προχώρησε στην αγορά του πρώτου του πλοίου μεταφοράς LNG, του «Maran Gas Asclepius», ιδρύοντας τη Maran Gas Maritime, που ασχολείται με τον τομέα των υγραεριοφόρων.

Σήμερα, ο όμιλος Angelicoussis Shipping Group συμπεριλαμβάνει τις εταιρείες Maran Dry Management Inc., Maran Gas Maritime και Maran Tankers Management.

Τα 149 πλοία

Τρεις εταιρείες με στόλο αποτελούμενο από 149 πλοία. Εξ αυτών, τα 49 φορτηγά με μέσο όρο ηλικίας τα 9 έτη, ενώ η Maran Tankers διαθέτει 54 δεξαμενόπλοια crude oil, εκ των οποίων δύο είναι υπό ναυπήγηση και η Maran Gas 46 πλοία, εκ των οποίων 36 LNG στο νερό, 9 υπό ναυπήγηση και μία πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης LNG, γνωστή ως FSRU.

Από τα 149 συνολικά πλοία του ομίλου του, τα 126 (ποσοστό 89,3%) είναι υπό ελληνική σημαία. Διατηρώντας την ελληνική σημαία στον στόλο του, ο Αγγελικούσης στήριζε και τους Έλληνες αξιωματικούς μηχανής και γέφυρας από την περίοδο που βρίσκονταν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και μετέπειτα. Ήταν από τους λίγους Ελληνες εφοπλιστές που έδινε αγώνα συστηματικό για να μη χαθεί ο Έλληνας αξιωματικός και μαζί του η τεχνογνωσία που έκανε την ελληνική ναυτιλία παγκόσμια δύναμη.

Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 584 πλοία άνω των 1.000 τόνων, κάτι που σημαίνει ότι τα πλοία του ομίλου Αγγελικούση αποτελούν το 21,5% του ελληνικού νηολογίου και το 40% με βάση τη χωρητικότητα του στόλου.

Κορυφαίες στιγμές

Αξιοσημείωτες στιγμές στην πορεία του, που δείχνουν την διορατικότητά του ήταν όταν το 2000 αποφάσισε να επεκτείνει τον τομέα των tankers, με νέες παραγγελίες πλοίων Aframaxes, Suezmaxes και VLCCs. Το ίδιο έκανε αργότερα μέσω της Maran Tankers Management που ανέλαβε το κομμάτι των tankers του ομίλου και προχώρησε στις πρώτες παραγγελίες 5 πλοίων capesizes, χύδην φορτίου, από τα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries.

Ήταν πρωτοπόρος και στα πλοία μεταφορά LNG. Τον Σεπτέμβριο του 2003 προχώρησε στην αγορά του πρώτου του πλοίου μεταφοράς LNG, του Maran Gas Asclepius, ιδρύοντας παράλληλα την θυγατρική Maran Gas Maritime που ασχολείται με τον τομέα των υγραεριοφόρων. Το 2005 η Marin Gas προχώρησε και στην πρώτη παραγγελία για πλοίο LPG.

Σαν αποτέλεσμα, ο όμιλος διαθέτει σήμερα τον μεγαλύτερο στόλο ελληνικών συμφερόντων και έναν από τους μεγαλύτερους στο κόσμο που ανέρχεται σε 50 LNG carriers τα οποία κοστίζουν από 180 εκατ. δολάρια μέχρι και 200 εκατ. δολάρια το ένα. Διαθέτει  επίσης και την πρώτη ελληνόκτητη πλωτή τερματική μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης, γνωστή ως Floating Storage & Regasification Unit ή FSRU, η οποία μπορεί να λειτουργήσει και ως πλοίο.

Το κόστος ναυπήγησης του πλοίου υπολογίζεται στα 200 εκατομμύρια δολάρια και κατασκευάστηκε στις νοτιοκορεατικές γιάρδες της Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME).

Ο όμιλος διαχειρίζεται επίσης 54 δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων τα 26 είναι super tankers, αφού διαθέτουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν το καθένα περισσότερους από 300.000 τόνους αργού πετρελαίου σε κάθε ταξίδι.

Πλέον, τα ηνία του ομίλου αναλαμβάνει ως Chief Executive Officer του Angelicousis Group of Companies, η μοναχοκόρη του, Μαρία Αγγελικούση, η οποία έχει σπουδάσει ιατρική και εργάζεται για την «Angelicoussis Group» από το 2009, συμμετέχοντας στη λήψη όλων των σημαντικών επενδυτικών αποφάσεων, αλλά και στις καθημερινές εργασίες και των τριών εταιρειών διαχείρισης.