Η πανδημία φέρνει την e-παγκοσμιοποίηση

Αυτό που λέγεται ευρέως είναι ότι ο κόσμος έχει εισέλθει σε μια εποχή από-παγκοσμιοποίησης. Στον ψηφιακό κόσμο, όμως, ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Εκεί υπάρχει ραγδαία επιτάχυνση της ηλεκτρονικής παγκοσμιοποίησης ή e-globalisation.

Όλα δείχνουν ότι ίσως βρισκόμαστε μπροστά σε ένα νέο κύμα εταιρειών software που μπορούν να εμφανιστούν από οπουδήποτε και να πουλάνε στον οποιονδήποτε. Κάποτε οι πιο φιλόδοξοι προγραμματιστές λογισμικού συνέρρεαν στη δυτική ακτή των ΗΠΑ. Τώρα «μετακομίζουν» στο cloud, όπου μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ισχυρές υπηρεσίες computing από οπουδήποτε στον κόσμο. 

Tο cloud έχει δημιουργήσει μια παγκόσμια ευκαιρία. Μια εταιρεία λογισμικού που προσφέρει κάποια μοναδική υπηρεσία μπορεί να προσελκύσει διεθνή επιχειρηματικά κεφάλαια και να φτάσει σε παγκόσμια κλίμακα σε όποια χώρα κι αν βρίσκεται.

Το υψηλών αξιώσεων λογισμικό, δηλαδή, δεν γράφεται πια μόνο στην Αμερική και στην Κίνα αλλά πλέον και σε χώρες όπως η Νιγηρία, η Τουρκία, η Αίγυπτος, το Μπαγκλαντές ή η Κολομβία. Μάλιστα, η κοινότητα των προγραμματιστών συρρικνώθηκε κατά 10% στην περιοχή γύρω από το Σαν Φρανσίσκο πέρυσι, ενώ επεκτείνεται σε άλλα μέρη.

Η Ρουμανία, για παράδειγμα, ήταν κάποτε μια ξεχασμένη κομμουνιστική χώρα, με διακοπές ρεύματος και μαγαζιά άδεια από προϊόντα. Κι όμως, πλέον είναι η πατρίδα της UiPath, της εταιρείας ρομποτικού λογισμικού από το Βουκουρέστι, που συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες ιδιωτικές τεχνολογικές εταιρίες της Ευρώπης.

Αντί να είναι η εξαίρεση, η εταιρία από τη Ρουμανία μπορεί να αποτελεί απλά ένα παράδειγμα. Χάρη στη διάδοση των επιχειρηματικών κεφαλαίων, στο φτηνό computing και στις δεξιότητες στη μηχανική λογισμικού που μπορούν να βρεθούν σχεδόν παντού, τέτοιες εταιρείες πολλαπλασιάζονται. Έχουν θεωρητικά τη δυνατότητα να εκτοξευθούν από τη μια μέρα στην άλλη, ενώ διαθέτουν και το έξτρα πλεονέκτημα ότι στον ψηφιακό κόσμο αντιμετωπίζουν πολύ λιγότερα εμπόδια. 

Εταιρείες λογισμικού μπορούν να δημιουργηθούν από οπουδήποτε. Μπορούν να πωλούν τις υπηρεσίες τους στο διαδίκτυο και ο πελάτης συχνά δεν γνωρίζει καν που βρίσκονται.

Η πανδημία επιταχύνει την τάση καθώς όλα μεταφέρονται περαιτέρω online. Η Microsoft ανέφερε σε briefing την προηγούμενη εβδομάδα πως πριν την κρίση του κορονοϊού είχε προβλέψει ότι οι παγκόσμιες δαπάνες για την τεχνολογία θα διπλασιαστούν κατά την διάρκεια αυτής της δεκαετίας. Τώρα αναμένει ότι αυτός ο στόχος θα επιτευχθεί ως το 2025.

Ήδη παρατηρείται μια άνθηση των επενδύσεων στην τεχνολογία. Μέχρι το 2022, οι παγκόσμιες δαπάνες για τεχνολογίες και υπηρεσίες που επιτρέπουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό θα φθάσουν τα 1,97 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς International Data Corporation (IDC).

Όσο, βέβαια, ο τομέας λογισμικού θα μεγαλώνει, τόσο θα εντείνεται ο ανταγωνισμός.

Η ρουμάνικη εταιρεία για παράδειγμα μπορεί να καταλήξει να αγοραστεί από έναν αμερικανικό γίγαντα, όπως η Microsoft «κατάπιε» το Skype. 

Ή ίσως η ίδια η τεχνολογία της ρομποτικής αυτοματοποίησης να απορροφηθεί τελικά μέσα στην ευρύτερη γκάμα των προϊόντων που θα διαθέτουν οι τεράστιες τεχνολογικές εταιρείες και να πάψει να υπάρχει ως αυτόνομη υπηρεσία. 

Βέβαια, το να φτιάξεις μια «παγκόσμια» εταιρεία λογισμικού είναι το ένα βήμα πράγμα. Το άλλο βήμα είναι καταφέρεις να παραμείνεις στο παιχνίδι. Όσο, όμως, υπάρχει αυτό το ανοιχτό παράθυρο, κάθε χώρα μπορεί να αποκτήσει τις δικές της «παγκόσμιες» εταιρείες. Όσο μικρή κι αν είναι, τελικά.