Αλλάζει άρδην το μοντέλο της κατανάλωσης;

Έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές στις αλλαγές που βιώνουμε στον τρόπο που εργαζόμαστε, στον τρόπο που σπουδάζουμε, στον τρόπο που μετακινούμαστε και στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε και αλληλοεπιδρούμε μεταξύ μας. Σε περασμένο άρθρο μας στη Liberal Markets, με τίτλο «Amazonification,  Uberification και  Airbnbfication», περιγράφαμε την εισβολή αυτών των όρων σε πολλές πτυχές της ζωής μας.

Και τελικά φαίνεται ότι δεν αλλάζει μόνο ο τρόπος που ακολουθούμε στις αγορές μας ως καταναλωτές, μέσω της ταχύτατης εξάπλωσης του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και ο ίδιος ο τρόπος που καταναλώνουμε και συμπεριφερόμαστε.

Η τάση του να κάνουμε χρήση υπηρεσιών, αντί για να προβαίνουμε στην αγορά προϊόντων, να κάνουμε χρήση αντικειμένων ακόμα και αυτοκινήτων χωρίς να τα αγοράζουμε, εξαπλώνεται όλο και περισσότερο. 

Σε αυτά τα πλαίσια τρεις εταιρείες, η ελβετική Οn-running, η δανέζικη Ganni και η ιαπωνική εταιρεία Ryohin Keikaku, έρχονται να ταράξουν ακόμα περισσότερο τα νερά στον χώρο της κατανάλωσης, εφαρμόζοντας την μέθοδο της συνδρομητικής κατανάλωσης.  

Η Ελβετική εταιρία αθλητικών παπουτσιών On, ανακοίνωσε το λανσάρισμα ενός νέου μοντέλου, του Cyclon, που είναι ένα πλήρως ανακυκλώσιμο ζευγάρι παπουτσιών για τρέξιμο, το οποίο όμως δεν μπορείς να αγοράσεις, παρά μόνο να χρησιμοποιείς  μέσω μιας μηνιαίας συνδρομής. Ο σκοπός της On και του συγκεκριμένου προϊόντος  Cyclon, είναι να επιτύχει συνολική κυκλικότητα και να κατασκευάζει νέα παπούτσια, από αυτά που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί και που επιστρέφονται από τους καταναλωτές. 

Το Cyclon δεν κατασκευάζεται ούτε από δέρμα,  ούτε από συνθετικά υλικά με βάση υποπροϊόντα του πετρελαίου. Κατασκευάζεται από ένα φυτό που ονομάζεται Ricinus communis, από το οποίο εξάγεται το καστορέλαιο. Επομένως τα υποδήματα που κατασκευάζονται, έχουν τη δυνατότητα να ανακυκλωθούν κατά 100%.

Πως λειτουργεί το σύστημα της  on-running για το μοντέλο της Cyclon; Ο καταναλωτής εγγράφεται ως συνδρομητής με ένα κόστος της τάξης των $29,99 για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο της μιας εβδομάδας, κάνει χρήση του ζευγαριού που έχει ενοικιάσει για όσο χρόνο επιθυμεί και ακολούθως επιστρέφει πίσω το ζευγάρι των παπουτσιών προς ανακύκλωση, για να παραλάβει άλλο, καινούργιο. Και αυτό δίχως να υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των επιστροφών και των επαναληπτικών ενοικιάσεων.  

Η Οn, μέσω του λανσαρίσματος του Cyclon, έρχεται να δώσει απαντήσεις στους καταναλωτές νεαρής περισσότερο ηλικίας. Οι οποίοι από τη μια επιθυμούν να καταναλώνουν ολοένα και περισσότερο και από την άλλη, όντας πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα περιβάλλοντος, κυκλικότητας και ενεργειακού αποτυπώματος, επιθυμούν να προστατεύσουν το περιβάλλον. Η συνδρομητική κατανάλωση συνεπικουρούμενη από την διαδικασία της ανακύκλωσης, ανοίγει νέους ορίζοντες στις καταναλωτικές συνήθειες και πρακτικές. Το motto που χρησιμοποιεί η On-running είναι το “Own the run. Not the shoe”, δηλαδή να είσαι ιδιοκτήτης του τρεξίματος, αλλά όχι του αθλητικού υποδήματος.

Κάτι παρόμοιο δημιουργείται από τη συνεργασία της δανέζικης Ganni και της Levi’s. Όλα τα ρούχα που προσφέρονται μέσω συνδρομητικής  υπηρεσίας, προέρχονται από επαναχρησιμοποιημένα υφάσματα denim. O καταναλωτής τα ενοικιάζει από 1 έως 3 εβδομάδες και μετά τα επιστρέφει, έχοντας ήδη κάνει κράτηση για άλλα. Το motto της συνεργασίας ανάμεσα στην Ganni και τη Levi’s είναι το “Share the love & keep the cycle going”, δηλαδή μοιράσου την αγάπη και βοήθησε τον κύκλο να συνεχίσει να κινείται.

Τέλος, στην Ιαπωνία η Ryohin Keikaku Co., έχει λανσάρει μια νέα συνδρομητική υπηρεσία την MUJI, μέσω της οποίας ο καταναλωτής πληρώνει μια μηνιαία συνδρομή για να κάνει χρήση των επίπλων, που επιλέγει μια δεδομένη στιγμή. Η MUJI, παρέχει και συμβουλές για τον τρόπο της επίπλωσης, στις περιπτώσεις που μεταβάλλονται οι ανάγκες των ενοικιαστών και αλλάζουν και οι χώροι για τους οποίους προορίζεται η επίπλωση, μέσα στα πλαίσια της συνδρομητικής υπηρεσίας.

Και αν πιστεύουμε ότι όλα αυτά είναι τόσο μακρινά, ας σκεφτούμε την χρήση του χώρου αποθήκευσης των δεδομένων μας στο cloud μέσω συνδρομής, τις υπηρεσίες του Spotify, του Netflix, αλλά και της δικής μας ελληνικής Flexcar, μέσω της οποίας κάνουμε χρήση οχημάτων μέσω μιας συνδρομής με μηδενική προκαταβολή, με επιστροφή ή εξαγορά ανά πάσα στιγμή, με δικαίωμα αλλαγής αυτοκινήτου κ.α.. Το motto της Flexcar είναι το “Δεν υπάρχει ελάχιστη διάρκεια χρήσης. Κράτα το όσο θες. Επίστρεψέ το όποτε θες. Αγόρασε το όποτε θες.”

Είναι φανερό ότι ο τρόπος που καταναλώνουμε αλλάζει και ότι η ίδια η λιανική αγορά αλλάζει. Διαμορφώνονται νέες συνθήκες, νέες ευκαιρίες και προοπτικές. 

*Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.