Οι φήμες για  πιθανή συγχώνευση Chevron και ExxonMobil και το ουσιαστικό story του κλάδου

Οι φήμες για  πιθανή συγχώνευση Chevron και ExxonMobil και το ουσιαστικό story του κλάδου

Κάθε λίγα χρόνια επανεμφανίζονται οι φήμες για μια πιθανή συγχώνευση μεταξύ των δύο ενεργειακών κολοσσών Chevron και Exxon Mobil. (σ.σ: κάτι αντίστοιχο με τις κατά καιρούς φήμες στην ελληνική αγορά περί τραπεζικών συγχωνεύσεων). 

«Λάδι στην φωτιά» έριξαν και οι δημόσιες δηλώσεις των δύο εταιρειών ότι «εξετάζουν» συγχωνεύσεις. Όμως άλλο εξετάζουν συγχωνεύσεις και άλλο ότι εξετάζουν μια μεταξύ τους συγχώνευση. Η αλήθεια είναι  ότι παρά το γεγονός ότι οι αποτιμήσεις των δύο κολοσσών τη συγκεκριμένη περίοδο «βολεύουν» για μια τέτοια εξέλιξη, εντούτοις  οι κανονιστικές αναστολές είναι αρκετές  για να ολοκληρωθεί μια συμφωνία.

Η νούμερο ένα  όπως επισημαίνει και ο ενεργειακός αναλυτής Michael Boyd, είναι το έργο Gorgon στην Αυστραλία. Πρόκειται για το έργο των 50 δισ. δολαρίων που  μετέτρεψε το νησί Barrow* – παλαιότερα ήταν γνωστό για την εγγενή άγρια ​​φύση του - σε σταθμό LNG που τροφοδοτείται από τα υπεράκτια πεδία φυσικού αερίου Jansz-Io και Gorgon. 

Αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα περιουσιακά στοιχεία φυσικού αερίου στον κόσμο και δεν θα ήταν υπερβολή αν ισχυριζόμασταν ότι αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της αυστραλιανής οικονομίας πετρελαίου και φυσικού αερίου. 

Ως εκ τούτου, οι ρυθμιστικές αρχές  δεν θα επέτρεπαν ποτέ τον έλεγχο της πλειοψηφίας από μια ιδιωτική οντότητα που θα προέκυπτε από την συγχώνευση των δύο ενεργειακών κολοσσών, καθώς η Chevron κατέχει το 47,3% του Gorgon, ενώ η Exxon Mobil κατέχει το 25%.

Μια συγχώνευση θα προκαλούσε παρόμοιους πονοκεφάλους και στην λιανική. 

Οι ρυθμιστικές αρχές και πάλι δύσκολα θα επέτρεπαν μια και μοναδική οντότητα να ελέγχει σχεδόν 20.000 πρατήρια γκαζιού.  Ένα deal μεταξύ Chevron  και Exxon θα οδηγούσε σε πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων πολλών δισ. δολαρίων, προκειμένου να αποφευχθεί η γεωγραφική επικάλυψη και να λειανθούν οι ανησυχίες των ρυθμιστικών αρχών σε όλο τον κόσμο. 

Τέλος η διαφορετική μερισματική πολιτική των δύο εταιρειών είναι άλλος ένας λόγος που ακυρώνει μια πιθανή συγχώνευση, καθώς η Chevron πληρώνει λιγότερο μέρισμα από την Exxon Mobil. 

Τι θα έκανε η νέα οντότητα; Θα μείωνε την μερισματική πολιτική στα επίπεδα της  Chevron –πέριξ του 5,5%- απογοητεύοντας τους σημερινούς μετόχους της Exxon ή θα αύξανε την μερισματική πολιτική στα επίπεδα της Exxon –άνω του 8,5%- δημιουργώντας την δυσαρέσκεια όσων μετόχων επιλέγουν την Chevron λόγω της καλύτερης πειθαρχίας κεφαλαίου;

Chevron vs ExxonMobil
H επόμενη ερώτηση που αναδύεται είναι η εξής: Αν μια συγχώνευση δεν είναι πιθανή και δεδομένου ότι o κλάδος δεν έχει ακόμα   επανακτήσει τις τιμές των αρχών του 2020, ποιά είναι η καλύτερη επιλογή;

Καταρχήν έχουν  παρόμοιες αποτιμήσεις, καθώς διαπραγματεύονται περίπου 6,5x 2022  DACF, ήτοι τις ταμειακές ροές προσαρμοσμένες στο χρέος 

Η Chevron όπως επισημαίνει ο Michael Boyd έχει κάνει πολύ καλύτερη δουλειά στη διαχείριση μιας μεγάλης γκάμας περιουσιακών στοιχείων, ενώ η ExxonMobil κυνηγάει  πιο μακροπρόθεσμα projects  (π.χ. Γουιάνα) που χαρακτηρίζονται από την ακαμψία του υψηλού σταθερού κόστους, ενώ ένα θέμα είναι και η μόχλευση στον ισολογισμό της -δεκάδες δισ.δολάρια  ονομαστικού καθαρού χρέους έως το 2023. 

Χωρίς να σημαίνει ότι διαφωνούμε με την παραπάνω άποψη, αυτό που θέλουμε να επισημάνουμε είναι ότι «αγνοεί» πως οι τομείς της διύλισης και των χημικών της Exxon  παραδοσιακά υποτιμώνται από τους περισσότερους επενδυτές, καθώς  στο επίκεντρο εξακολουθούν  να είναι οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Αυτή όμως δεν είναι μια πολύπλευρη προσέγγιση για  εξαιρετικά ολοκληρωμένες εταιρείες όπως η Exxon. 

Οι ειδήσεις για τα εμβόλια καθώς και οι ραγδαίες προσαρμογές της προσφοράς οδήγησαν πραγματικά σε μια ανάκαμψη στις αγορές διύλισης και  η ExxonMobil επωφελείται σε μεγάλο βαθμό από αυτό. Η βελτίωση των περιθωρίων διύλισης είναι ο μεγαλύτερος μοχλός της βελτίωσης που παρατηρήθηκε στις προοπτικές ταμειακών ροών της ExxonMobil από το 2020 προς  το 2021.

Όπως και να έχει και οι δυο εταιρείες έχουν την «γοητεία» τους και αυτό που θα κρίνει την μακροπρόθεσμη πορεία τους είναι ποιά θα μπορέσει να ακολουθήσει πιο γρήγορα την εποχή της πράσινης ενέργειας που ανατέλλει.

*(Το νησί Barrow υποστηρίζει 24 χερσαία είδη και υποείδη που δεν είναι γνωστό ότι υπάρχουν αλλού και άλλα πέντε χερσαία είδη γηγενή στην περιοχή. Aναγνωρίζεται παγκοσμίως ως παράδειγμα του πώς η βιομηχανία και η φύση μπορούν να συνυπάρχουν επιτυχώς μαζί και η περιβαλλοντική διαχείριση του νησιού περιλαμβάνει αυστηρά μέτρα για την πρόληψη ή τον περιορισμό της πιθανότητας περιβαλλοντικής βλάβης. Το έργο Gorgon βοηθά να τοποθετηθεί η Αυστραλία ως παγκόσμιος ηγέτης στην εφαρμογή της «πράσινης» τεχνολογίας εγχύσεων αερίων θερμοκηπίου. Το διοξείδιο του άνθρακα εξάγεται πριν από την επεξεργασία του αερίου και εγχέεται σε μια δεξαμενή δύο χιλιόμετρα κάτω από το νησί Barrow. Η όλη διαδικασία έχει σαν αποτέλεσμα την μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά περίπου 40%.Υπόψιν ότι όλες οι πετρελαϊκές που συμμετέχουν στο Gorgon project έχουν πρόσβαση στο know how αυτής της τεχνολογίας).

[email protected]

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμια περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.