Jumbo: «Σταματάτε ωρέ την μίρλα»
Eurokinissi / Γιώργος Κονταρίνης
Eurokinissi / Γιώργος Κονταρίνης

Jumbo: «Σταματάτε ωρέ την μίρλα»

Το Jumbo είναι το αγαπημένο debate της αγοράς στην υψηλή κεφαλαιοποίηση. Πάντα σε συζητήσεις με συναδέλφους ή διαχειριστές υπάρχει ένα «ναι αλλά» που προσπαθεί να δικαιολογήσει το γιατί η μετοχή έχει μείνει πίσω ή δεν κεφαλαιοποιεί τις καλές επιδόσεις που ανακοινώνει συστηματικά εδώ και πολλά χρόνια. Με τον καιρό εμπεδώθηκε ότι η έκπληξη στα αποτελέσματα ήταν μια αναμενόμενη εξέλιξη.

Ο πήχης έμπαινε χαμηλά, μερικές φορές αδιανόητα χαμηλά, για να ξεπεραστεί με άνεση στην πορεία της χρονιάς. Η στάση της διοίκησης διαπνέονταν με συντηρητικότητα, μια στάση συνεπής η οποία με τον καιρό έγινε κατανοητή από την αγορά στο βαθμό που της πρέπει: Δεν υπάρχει αναλυτής που να ασχολείται χρόνια με την εταιρεία και να μην βρίσκεται υψηλότερα στις εκτιμήσεις του από τις εκτιμήσεις της διοίκησης. 

Έτσι λοιπόν αποκλίσεις της τάξης του 5% και 10% είναι εντός προγράμματος. Αυτή την φορά βέβαια τα πράγματα ήταν διαφορετικά: Η αύξηση κατά 45% των ενοποιημένων πωλήσεων δεν συνιστούν μια απλή απόκλιση ρουτίνας ενώ η διανομή του πρόσθετου μερίσματος της εταιρείας ήταν μακράν καλύτερη από κάθε άλλη περίοδο. Μάλιστα η άνοδος στις πωλήσεις ήρθε σχεδόν γραμμικά σε όλες τις γεωγραφικές ζώνες που έχει παρουσία ο όμιλος. Σύμφωνοι.

Ο Ιανουάριος έχει μικρή στάθμιση και δεν είναι μήνας κρίσιμος όσο πιθανόν είναι ο Σεπτέμβριος ή ο Δεκέμβριος και έχει χαμηλή σχετικά βάση σύγκρισης. Δείχνει όμως μια τάση η οποία έχει να κάνει με τις συνήθειες της κατανάλωσης: Δεδομένου του ότι το εποχικό στοιχείο δεν υπάρχει στις πωλήσεις του Ιανουαρίου οι καταναλωτές στρέφονται στα φθηνά προϊόντα του Jumbo για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Ο πληθωρισμός είναι το γήπεδο στο οποίο κάνει πρωταθλητισμό η εταιρεία και είναι λογικό σε ένα τέτοιο οικονομικό περιβάλλον ο κόσμος να αγοράζει πρώτα τιμές και μετά οτιδήποτε άλλο. 

Σε ένα περιβάλλον αυξανόμενων επιτοκίων η διοίκηση δείχνει να κατανοεί την ανάγκη που υπάρχει για μεγαλύτερο κόστος ευκαιρίας. Τα λιμνάζοντα διαθέσιμα γίνονται μερίσματα σε μεγαλύτερο βαθμό και η διακρατούντες μέτοχοι αμοίβονται διπλά. Η μετοχή ανεβαίνει και η χρηματική διανομή αυξάνεται. Μαζί με το τακτικό μέρισμα ο μέτοχος του Jumbo θα εισπράξει σχεδόν 1,9 ευρώ ανά μετοχή, απόδοση σχεδόν 10% στα τρέχοντα επίπεδα ενώ το ταμείο παραμένει ανθηρό (550 εκατ. ευρώ εκτίμηση καθαρού ταμείου) και ικανό να υποστηρίξει στο μέλλον πρόσθετες διανομές. 

Με αυτά ως δεδομένα η χρονιά ξεκινάει με εκτιμώμενο δείκτη επιχειρηματικής αξίας προς λειτουργικά κέρδη 5,5 φορές και 10 φορές τα καθαρά κέρδη του 2023. Τα ναύλα έχουν συντριβεί, το ευρώ δολάριο έχει γυρίσει υπέρ της εταιρείας, τα διαθέσιμα παίρνουν απόδοση από τις καταθέσεις και το δίκτυο μέσα στο 2023 θα ενισχυθεί με τρία νέα μαγαζιά.

Πέρυσι τέτοια εποχή το κλίμα που επικρατούσε για την εταιρεία δεν το έλεγε κανείς ευχάριστο και η εταιρεία έκλεισε με ρεκόρ πωλήσεων και πιθανότατα με ρεκόρ κερδοφορίας (230 εκατ. ευρώ). Φέτος όχι μόνο δεν υπάρχει ούτε ένα συννεφάκι στον ορίζοντα αλλά ο Ιανουάριος κάνει με το καλημέρα ρεκόρ πωλήσεων. Προς τι λοιπόν η «μίρλα*»;

* Δυσαρέσκεια κάποιου για αδικία που έγινε εις βάρος του ή για ατυχία του, έντονο παράπονο, που συνήθως συνοδεύεται από αγανάκτηση και οργή.