Πώς η κρουαζιέρα έδωσε μεγάλες αποδόσεις
Shutterstock
Shutterstock

Πώς η κρουαζιέρα έδωσε μεγάλες αποδόσεις

Αν ρωτούσατε ένα μέσο επενδυτή για τον κλάδο δραστηριότητας με την καλύτερη χρηματιστηριακή απόδοση φέτος, το πιθανότερο είναι οι απαντήσεις να έδειχναν τον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης, των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Μπορεί οι μετοχές εταιρειών όπως οι Nvidia, Advanced Micro Devices, Tesla και Μeta Platforms (Facebook) να πέτυχαν φανταχτερές αποδόσεις και να κυριάρχησαν στις επικεφαλίδες, όμως ο κλάδος δραστηριότητας που πέτυχε τις πιο δυνατές αποδόσεις ήταν αυτός της κρουαζιέρας.

Οι μετοχές των Carnival, Norwegian Cruise Lines και Royal CaribbeanCruises πέτυχαν τις τρεις καλύτερες θέσεις μεταξύ των εταιρειών που απαρτίζουν τον ευρύ δείκτη S&P 500 το δεύτερο τρίμηνο. Ο λόγος; Κυρίως οι χαμηλές προσδοκίες.

Η Carnival, η μεγαλύτερη από τις τρεις εταιρείες κρουαζιέρας και με το βαρύτερο χρηματοοικονομικό πρόβλημα, ξεχώρισε με την υψηλότερη απόδοση. Η μετοχή της κέρδισε 134% στα $18,86 παρά το γεγονός ότι είχε την πιο αργή επιστροφή στην κερδοφορία μετά το σφοδρό χτύπημα στον κλάδο που επέφερε η πανδημία Covid 19.

Στο ξεκίνημα της χρονιάς ο διευθύνων σύμβουλος της Carnival John Weinstein είχε προϊδεάσει για ένα καταπληκτικό κύμα κρατήσεων που έβλεπε να έρχεται, ωστόσο, στον χώρο των αναλυτών επικρατούσε σκεπτικισμός. Στο τέλος του 2022 περισσότερα από τα δύο τρίτα των συστάσεων από επενδυτικούς οίκους έδιναν «sell» ή «hold» για τη μετοχή της Carnival και η μέση τιμή - στόχος ακόμη και τον Φεβρουάριο ήταν τα $10,38.

Οι αναλυτές δεν αμφέβαλαν για την επιθυμία του κοινού να γευτεί και πάλι την εμπειρία μιας κρουαζιέρας, αλλά ανησυχούσαν με το μεγάλο χρέος που συσσώρευσαν οι εταιρείες του κλάδου την περίοδο της πανδημίας. 

Το χρέος της Carnival αυξήθηκε από το επίπεδο των $13 δισ. στο τέλος του 2019 στα $30 δισ. το 2022. Οι αναλυτές ανησυχούσαν επίσης για τη ροπή της μεσαίας τάξης να ξοδέψει χρήματα για διακοπές όταν ο πληθωρισμός άρχισε να «δαγκώνει» τον μέσο καταναλωτή.

Ήταν μια σπάνια περίπτωση όπου η Wall Street τελικά αποδείχτηκε υπέρ το δέον επιφυλακτική όσον αφορά στις προοπτικές ανάκαμψης του κλάδου μετά την πανδημία.

Προς το τέλος της περσινής χρονιάς άρχισε να φαίνεται λογικό ότι όλοι οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου της κρουαζιέρας θα είχαν επαρκές cash flow ώστε να εξυπηρετήσουν χρέος που θα έληγε σύντομα και οτι παράλληλα ευνοούνταν από την πτώση στις τιμές καυσίμων.

Ακόμη και με την παραδοχή ότι θα χρειάζονταν αρκετά χρόνια για να μειώσουν τη μόχλευσή τους στα προ πανδημίας επίπεδα μετά από τις αυξήσεις επιτοκίων της Fed, οι μετοχές τους ήταν υποτιμημένες. Κάποια στιγμή οι επενδυτές αντιλήφθηκαν ότι κοιτούσαν μετοχές σε τιμές ευκαιρίας. 

Ακολούθησαν οι αναλυτές. Μετά από συζητήσεις με τις διοικήσεις και των τριών μεγάλων εταιρειών του κλάδου, η BofA αύξησε την τιμή - στόχο για τη μετοχή της Carnival στα $20 από τα $11 τον προηγούμενο μήνα. Σε έκθεση της επεσήμανε ότι παρά το γεγονός ότι ο ισολογισμός της θα παραμείνει φουσκωμένος από το χρέος για αρκετά χρόνια, η αξία ανά κουκέτα παρέμενε φτηνή παρά την πρόσφατη άνοδο της μετοχής.