field_kentriki_fotografia
shutterstock
shutterstock

Δώρο στην Ευρώπη από τη στρόφιγγα της Βενεζουέλας;

Το πετρέλαιο συνεχίζει την πτωτική του πορεία έχοντας απώλειες της τάξης του 36% από τα υψηλά του φετινού Μαρτίου, ενώ είναι ένα βήμα πριν σβήσει όλα τα κέρδη της φετινής χρονιάς, καθώς πλησιάζει ταχύτατα τα 78 δολάρια/βαρέλι.

Στους λόγους της πτώσης που είχαμε παραθέσει πριν λίγες ημέρες- η ενδυνάμωση του δολαρίου, οι φόβοι για παγκόσμια ύφεση, η καθυστέρηση της επαναφοράς της Κίνας στην κανονικότητα και η προσδοκία ότι ο OPEC+ θα αποφασίσει στις 4 Δεκεμβρίου αύξηση παραγωγής- προστέθηκαν και νέοι παράγοντες.

Καταρχάς η ζήτηση από τη μεγαλύτερη εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, την Κίνα, οδεύει από το κακό στο χειρότερο, καθώς τα αυξανόμενα κρούσματα κορoνοϊού οδήγησαν τις κινεζικές αρχές σε νέους περιορισμούς τύπου lockdown.

Ως εκ τούτου, σύμφωνα με το Bloomberg, η μέτρηση της κατανάλωσης αργού στην Ασία-είναι ένας δείκτης που παρακολουθείται στενά- υποχώρησε σε χαμηλό επτά μηνών. 

Η υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου λοιπόν ως ένα μεγάλο βαθμό είναι ένα μεγάλο σήμα της εξασθένισης της ζήτησης από τον ασιατικό γίγαντα και αυτό ο παράγοντας δύσκολα θα εκλείψει πριν την άνοιξη. (σ.σ: Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ). 

Ενδεικτικό είναι ότι το premium των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης του Ομάν έναντι των swap στο Ντουμπάι έπεσε κάτω από το 1 δολάριο ανά βαρέλι στο Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων του Ντουμπάι την περασμένη Πέμπτη, έχοντας χάσει περίπου 80% αυτόν τον μήνα. 

Το Σάββατο που μας πέρασε όμως, άλλαξε άλλη μια πολύ σημαντική συνισταμένη στην αγορά πετρελαίου. 

Η βενεζουαλινή κυβέρνηση και η αντιπολίτευση της χώρας υπέγραψαν στην πόλη του Μεξικού μια συμφωνία βάση της οποίας οι ΗΠΑ εξέδωσαν διευρυμένη άδεια που επιτρέπει στην Chevron να εισάγει πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου που παράγονται από τις επιχειρήσεις της στη Βενεζουέλα, αφού η κυβέρνηση της Βενεζουέλας και η αντιπολίτευση δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν τις πολιτικές συνομιλίες.

Στις διαπραγματεύσεις συμμετείχαν εκτός των ΗΠΑ, η Γαλλία, η Νορβηγία, το Μεξικό και η Κολομβία ενώ ένα από τα ζητούμενα της Βενεζουέλας από τα Ηνωμένα Έθνη ήταν να  «διαχειριστούν» πολλά από τα δισεκατομμύρια δολάρια που βρίσκονται σε ξένες τράπεζες, προκειμένου να καταπολεμηθεί η ανθρωπιστική κρίση στη χώρα.

Και ενώ οι εκπρόσωποι της Chevron επανεξετάζουν τους όρους της αδειοδότησης, η αγορά προεξοφλεί ότι οι εξελίξεις αυτές θα ανοίξουν για τα καλά την στρόφιγγα της Βενεζουέλας μια περίοδο που ο χειμώνας αρχίζει να κάνει αισθητή την παρουσία του στο βόρειο ημισφαίριο και οι ενεργειακές τιμές προβληματίζουν καταναλωτές, κυβερνήσεις και Κεντρικές Τράπεζες.

Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι το καλοκαίρι, μετά τις άδειες των ΗΠΑ τον Μάιο προς την ιταλική Eni και την ισπανική Repsol, τα φορτία από τη Βενεζουέλα που έφταναν στην Ευρώπη, την βοήθησαν να περικόψει τις αγορές ρωσικού πετρελαίου μετά την εισβολή στην Ουκρανία. 

(σ.σ:Υπενθυμίζουμε ότι τον Αύγουστο μειώθηκαν τα φορτία καθώς οι διακοπές της παροχής ενέργειας και φυσικού αερίου στη Βενεζουέλα έπληξαν τις εξαγωγές πετρελαίου τον Ιούλιο, ενώ ταυτόχρονα η κρατική εταιρεία της Βενεζουέλας προσπάθησε να αναδιαμορφώσει τις συμφωνίες της, προκειμένου να αναζωογονήσει τις δραστηριότητες της και να αρχίσει να «αντισταθμίζει» τα χρέη της, δεδομένου ότι οι όροι της συμφωνίας δεν απέφεραν  μετρητά ή καύσιμα στην PDVSA, τη στιγμή που τα διυλιστήρια της λόγω υποεπενδύσεων δεν είναι σε θέση να παράγουν βενζίνη και ντίζελ). 

Η αύξηση της προσφοράς πετρελαίου από τη Βενεζουέλα θα είναι για την Ευρώπη κάτι παραπάνω από καλά νέα, δεδομένου ότι χρειάζεται αυτόν τον χειμώνα μια φθηνότερη εναλλακτική στο ενεργειακό μίγμα λόγω των υψηλότατων τιμών του φυσικού αερίου και των περιορισμών στην προμήθεια του. 

Επιπλέον, η ποιότητα του αργού της Βενεζουέλας ταιριάζει με το σύστημα διύλισης πολλών ευρωπαϊκών διυλιστηρίων όπως εκείνα της Repsol για παράδειγμα. 

Αν σκεφτούμε τις δραματικές δηλώσεις της Κριστίν Λαγκάρντ χθες, οι παραπάνω εξελίξεις αν τελικά δρομολογηθούν, θα είναι μάνα εξ’ουρανού ενόψει του χειμώνα που μόλις άρχισε να δείχνει τα δόντια του στη Γηραιά ήπειρο.

Όπως είπε χθες η Πρόεδρος της ΕΚΤ, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ο πληθωρισμός να αποδειχθεί υψηλότερος σε σύγκριση με ό,τι αναμένουμε σήμερα και η αβεβαιότητα όσον αφορά τη μετακύλιση του υψηλού ενεργειακού κόστους στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο, αποτελεί έναν εκ των βασικών λόγων. 

Βέβαια, στην πορεία, δεν αποκλείονται οι ανατροπές...

Για παράδειγμα, αν η αύξηση της προσφοράς από τη Βενεζουέλα οδηγήσει τις πετρελαϊκές τιμές κάτω από τα επίπεδα που μπορεί να «ανεχθεί» η Σαουδική Αραβία- περισσότερα σχετικά μπορείτε να διαβάσετε εδώ- αναρωτιόμαστε κατά πόσο αν πράγματι ο OPEC+ προχωρήσει στις 4 Δεκεμβρίου σε αύξηση της προσφοράς πετρελαίου, θα διατηρήσει αυτή την αύξηση ενεργή για ικανοποιητικό χρονικό διάστημα.

Όπως και να έχει, η Ευρώπη και όσοι υποφέρουν από τις υψηλές ενεργειακές τιμές, μπορούν να απολαύσουν προς το παρόν το νέο ενδοσυνεδριακό χαμηλό που σημείωσε χθες το Brent στα 80,80 δολάρια/βαρέλι. 

Οι επόμενες μεγάλες στηρίξεις είναι στη ζώνη των 77-78 δολαρίων/βαρέλι και στα 69 δολάρια/βαρέλι, επίπεδο κάτω από το οποίο λογικά θα ενεργοποιηθούν τα αντανακλαστικά της Σαουδικής Αραβίας.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.