8ος χρόνος, ημέρα 2278η
Τετάρτη, 26 Ιανουαρίου 2022

Black Box: Το χαμενο Placement της Εθνικής

Εγκαταλείφθηκε η σκέψη να δοθεί ένα μέρος των μετοχών της Εθνικής Τράπεζας με placement σε ξένους ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές. Έντονο ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει το fund της CVC Capital Partners αλλά και ο Ολλανδός της Reggeborgh κ. Χένρι Χόλτερμαν.

Το αίτημα του τελευταίου έφτασε στην κυβέρνηση δια μέσω του Γιάννη Στουρνάρα με τον οποίο ο κ. Χόλτερμαν διατηρεί άριστη προσωπική σχέση. Στον Ολλανδό είχε προταθεί επίσης να μπει και στην Τράπεζα Αττικής, εξέλιξη η οποία τελικά δεν τελεσφόρησε. Η πρόταση του Ολλανδού επενδυτή ήταν σε γνώση και του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, το δικηγορικό γραφείο του οποίου προσφέρει τις νομικές του υπηρεσίες στη Reggeborgh. Θα δούμε αν και με ποιους όρους το σχέδιο θα επανέλθει στο μέλλον.

---

Πόσο κοστίζει η εξαγορά ενός έτοιμου μεγαβάτ στα αιολικά; Μα θα πει κανείς, εξαρτάται από την ταρίφα, την απόδοση, την υπεραξία, την παλαιότητα, τις διασυνδέσεις, το κόστος ανάπτυξης κλπ. Σωστά. Χθες, πάντως, είδαμε ένα σημαντικό deal εξαγοράς αιολικών 37,2 MW έναντι 85 εκατ. ευρώ από μεγάλη ελληνική πετρελαϊκή εταιρεία στην Εύβοια. Σεβαστό τίμημα που μεταφράζεται σε περίπου 2,3 εκατ. ευρώ ανά MW. Γιατί είναι σημαντικό; Επειδή πρόκειται για ένα deal που αυτομάτως αποτελεί μέτρο συγκριτικής αποτίμησης και για άλλα αντίστοιχα περιουσιακά στοιχεία. Υπολογίζοντας αυθαίρετα, τα 1300 MW αιολικών που έχει σε λειτουργία ή υπό κατασκευή η Τέρνα Ενεργειακή, η μεγαλύτερη εταιρεία ΑΠΕ στην Ελλάδα, αν αποτιμηθούν στα 2,3 εκατ. ευρώ αξίζουν περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Δύο φορές περισσότερο από την τρέχουσα κεφαλαιοποίηση της εισηγμένης. Και αυτό χωρίς να συνεκτιμώνται τα υπόλοιπα έργα της εταιρείας και οι νέες επενδύσεις…

---

Παραμένοντας στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τον Γιώργο Περιστέρη δεν…τον σκιάζει φοβέρα καμιά. Η εταιρεία του βγαίνει για το ομόλογο των 300 εκατ. ευρώ την ερχόμενη Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου, σε μια συγκυρία που δεν είναι η πιο ιδανική για τις αγορές λόγω της μεταβλητότητας που έχει πυροδοτήσει η μετάλλαξη Όμικρον. Αλλά όταν έχεις να επιδείξεις τέτοια επιχειρηματικά μεγέθη, τεράστιο ανεκτέλεστο σε έργα και ακόμη μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα, όλα μοιάζουν πιο εύκολα. Εδώ έχουν αντλήσει φτηνό χρήμα άλλοι κι άλλοι από την αγορά ομολόγων. Ο μεγαλύτερος και πιο πράσινος όμιλος εταιρειών της χώρας θα διστάσει που ξέρει ότι οι επενδυτές θα κάνουν ουρά;

---

H Noval Property του ομίλου Viohalco σάρωσε πάντως με το δικό της ομόλογο των 120 εκατ. ευρώ. Η ζήτηση ήταν μεγαλύτερη κατά 2,8 φορές από την προσφορά με αποτέλεσμα -σε αυτή τη συγκυρία- το επιτόκιο και η απόδοση να διαμορφωθούν στο χαμηλότερο επίπεδο του εύρους, ήτοι στο 2,65%. Απόδοση εξαιρετική για τους επενδυτές και χαμηλή για τη χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων της εταιρείας η οποία δραστηριοποιείται σε έναν κλάδο με σταθερά καλές επιστροφές. Κανονικό ...ομόλογο όπως λέγαμε και παλιά. Μεγάλο το ενδιαφέρον των ιδιωτών επενδυτών που κάλυψαν το 65% της έκδοσης (78.000 ομολογίες), με τους θεσμικούς να λαμβάνουν το 35% (42.000 ομολογίες).

---

To οικονομικό κλίμα στη χώρα έχει αλλάξει και πλέον η Ελλάδα βρίσκεται στο «στόχαστρο» πολυεθνικών κολοσσών. Μετά τη Microsoft, την Pfizer, την Digital Realty ήρθε η σειρά της Amazon Web Services. Σήμερα το πρωί στελέχη της εταιρείας αναμένεται να συναντηθούν με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, προκειμένου να ανακοινωθεί η μεγάλη επένδυση στη χώρα μας.

Πρόκειται για υποδομές cloud, με την Amazon Web Services να προσφέρει με αυτό τον τρόπο το συνδυαστικό πακέτο υπηρεσιών πληροφορικής, αποθήκευσης δεδομένων και βάσεων δεδομένων. Ο Przemek Szuder, General Manager του πολυεθνικού κολοσσού είχε προϊδεάσει το επενδυτικό κοινό στην Ελλάδα, μέσω δηλώσεων που είχε κάνει στο Liberal Markets τον περασμένο Ιανουάριο.

Τότε ανέφερε πως «σε βάθος χρόνου μπορείτε να περιμένετε ότι θα έχουμε AWS cloud υποδομές («AWS Region»)». Η Ελλάδα έχει αλλάξει πίστα και έτσι επελέγη από την AWS ανάμεσα σε 21 χώρες παγκοσμίως και 11 ευρωπαϊκές για την υλοποίηση της επένδυσης για υποδομές cloud.

Στη σημερινή πρωινή συνάντηση, όπου θα μάθουμε περισσότερα για την επένδυση, θα συμμετάσχουν ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης και οι Υπουργοί Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης και Άκης Σκρέτσος.

---

Αυτή την Παρασκευή είναι η τελευταία ημέρα διαπραγμάτευσης για το δικαίωμα στην αύξηση κεφαλαίου της Attica Bank. Τα περιθώρια στην διαπραγμάτευση μεταξύ ΤΧΣ Ellington στένεψαν πολύ. Σε αυτές τις περιπτώσεις κερδισμένος στη διαπραγμάτευση είναι ο πωλητής, οπότε
στενεύουν κι άλλο τα περιθώρια για μία αξιοπρεπή συμμετοχή του fund στην αύξηση κεφαλαίου της Τράπεζας, όπως προέκυπτε από πληροφορίες την περασμένη εβδομάδα. Ωστόσο αυτό δε σημαίνει ότι το ΤΧΣ δεν έχει το κεφάλαιο για να καλύψει. Το αντίθετο.

---

Δύσκολη άσκηση η εναρμόνιση χωρών όπως η Ελλάδα με πολύ παλαιό κτιριακό απόθεμα στη νέα κοινοτική οδηγία για την ενεργειακή αναβάθμιση που δημοσιεύεται στις 14 Δεκεμβρίου. Η ΠΟΜΙΔΑ που εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες ακινήτων θεωρεί ανεφάρμοστη την οδηγία και εκτιμά πως αν δεν μεταφερθούν χρονικά οι ημερομηνίες (2027) και δεν θεσπιστούν διαφορετικά κριτήρια για κάθε χώρα, χιλιάδες ιδιοκτήτες θα αναγκαστούν να πουλήσουν όσο όσο τα σπίτια τους γιατί το κόστος αναβάθμισης τους και η προσαρμογή στις τεχνικές προδιαγραφές είναι πολύ μεγάλο και ασύμφορο.

Από την άλλη, όμως, στελέχη του real estate, αναφέρουν ότι η αναβάθμιση σε κλάση απόδοσης Ε είναι εύκολη και εφικτή και θα καταστεί ακόμη πιο οικονομική μέσω των μεγάλων επιχορηγούμενων προγραμμάτων όπως το Εξοικονομώ. Σημειώνουν δε ότι η ενεργειακή αναβάθμιση είναι και προς όφελος των ιδιοκτητών οι οποίοι εξοικονομούν χρήματα λόγω των μειωμένων ενεργειακών απαιτήσεων και παράλληλα αυξάνουν την αξία των ακινήτων τους. Η αλήθεια είναι πάντως πως μπαίνουμε σε νέα εποχή. Και η πράσινη ανάπτυξη μας αφορά όλους. Τώρα για τα χρονικά περιθώρια, ε μην το δένουμε και κόμπο.

---

Αν και μένει να φανεί πώς θα επιδράσει η μετάλλαξη Όμικρον στο αεροπορικό ταξίδι, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών περιόρισε για τον Νοέμβριο ως ένα βαθμό, τις απώλειες συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Τον προτελευταίο δηλαδή, μήνα της χρονιάς, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου υπήρξε κατά 26,9% μειωμένη, συγκριτικά με τον Νοέμβριο του 2019. Συνολικά, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2021, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 11,24 εκατ. επιβάτες. Ξεπέρασε, μεν, τις επιδόσεις του 2020 κατά 43,3%, παρέμεινε, δε, μειωμένη σε σύγκριση με το 2019 κατά 53%.

--

Ακούμε συχνά για επενδυτικό ενδιαφέρον αμερικανικών εταιρειών στην Ελλάδα. Από την άλλη όμως, δεν είναι λίγες οι επενδύσεις ελληνικών εταιρειών στις…ΗΠΑ. Με το βλέμμα στραμμένο στο γιγαντιαίο πακέτο της κυβέρνησης Μπάιντεν ύψους 1 τρισ. δολαρίων, οι ελληνικές εταιρείες χτίζουν τη θέση τους. Οι επενδύσεις σε υποδομές αναμένεται να καταγράψουν εκρηκτική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Η Τιτάν ανακοίνωσε επένδυση 35 εκατ. δολαρίων για την αναβάθμιση του σταθμού εισαγωγών Port Tampa Bay στη Φλόριντα. Στην ουσία η εταιρεία προετοιμάζεται για την αύξηση των εισαγωγών και την αύξηση της ζήτησης,καθώς η νέα αποθήκη ξεκινά τη λειτουργία της το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Η ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ με τη σειρά της έχει έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό, καθώς πουλάει τα προϊόντα της σε πάνω από 2.500 πελάτες σε πάνω από 100 χώρες, με τον κύκλο εργασιών από πωλήσεις εκτός Ελλάδας να αντιπροσωπεύει ποσοστό άνω του 91% του συνολικού κύκλου εργασιών. Η αγορά των ΗΠΑ αποτελεί αγορά στόχο για τον όμιλο Viohalco και μέσω της Cenergy στον τομέα των καλωδίων.

---

Mε στόχο την ολοκλήρωση του επενδυτικού της πλάνου κινείται η Intercontinental International. Η εταιρεία πρόσφατα εξασφάλισε 40 εκατ. ευρώ μέσω ομολογιακού και αναμένεται στο 2022 να ολοκληρώσει τις επενδύσεις σε logistic centers, γραφεία και ξενοδοχεία. Η εισηγμένη αναζητά ακίνητα παραγωγής εισοδήματος και μισθωτές με αξιολόγηση 3 Α. Στο εννεάμηνο η εταιρεία διατήρησε αμετάβλητο σχεδόν τον κύκλο εργασιών της στα 6,19 εκατ. ευρώ, έναντι 6,18 εκατ. ευρώ το 2020. Οι ετήσιες αναπροσαρμογές του συνόλου των μισθωτηρίων συμβολαίων, υπερκάλυψαν τις αντίστοιχες υποχρεωτικές μειώσεις των μισθωμάτων, που αφορούν ούτως ή άλλως ένα ελάσσονος σημασίας υποσύνολο του συνόλου των μισθωτηρίων συμβολαίων. Τα EBITDA αυξήθηκαν οριακά στα 5,1 εκατ. ευρώ, έναντι 5 εκατ. ευρώ το 2020.

---

Προβλήματα στη Δρομέας φέρνει η πανδημία του κορονοϊού. Το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων της εξάγονται στην Κεντρική Ευρώπη, η οποία όμως βρίσκεται σε ισχυρή πίεση. Αρκετές συμβάσεις καθυστερούν στην υλοποίησή τους. Το θετικό για την εταιρεία, είναι πως η αύξηση του κόστους πρώτων υλών, αντιμετωπίζεται μέσω της μεγάλης διασποράς των προμηθευτών. Έτσι λοιπόν, οι διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες οδήγησαν σε αύξηση των αποθεμάτων της εισηγμένης.

---

Σημαντική αύξηση των οικονομικών της μεγεθών κατέγραψε η Μοτοδυναμική στο εννεάμηνο. Οι πωλήσεις σημείωσαν άνοδο 24,5% στα 74,3 εκατ.ευρώ, ενώ τα ΕΒΙTDA σχεδόν διπλασιάστηκαν στα 12,1 εκατ. ευρώ. Ωστόσο παρατηρείται πρόβλημα στη διαθεσιμότητα των προϊόντων, επηρεάζοντας τις πωλήσεις στη Yamaha και την Porsche. Θετικό στοιχείο για την εταιρεία είναι ο υπερδιπλασιασμός των ενοικιάσεων αυτοκινήτων.