Black Box: Ο Κυριάκος θέλει ένα νέο Εθνικό Σύστημα Υγείας

Ο Πρόεδρος Κυριάκος θέλει να ασχοληθεί στο μέλλον με την Υγεία περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον τομέα. Θέλει να αφήσει την προσωπική του σφραγίδα με μία ουσιαστική παρέμβαση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Με άλλη πολιτική ηγεσία στο υπουργείο και με άλλο πρόγραμμα. Κι εδώ που τα λέμε, δικαίως! Να μην ξεχνάμε ότι η Φώφη ακόμη εισπράττει πολιτικά από το έργο του πατέρα της στο ΕΣΥ.

---

Ο Βασίλης μάλλον θα επιστρέψει στα παλαιά καθήκοντά του της δημόσιας τάξης, δίνοντας τον χρόνο στον νυν υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοϊδη να προετοιμαστεί καλύτερα για την κάθοδό του στις εθνικές εκλογές. Ένα σενάριο είναι. Μην το δέσετε και κόμπο.

---

-Στην Υγεία γίνονται γενικώς πράγματα που μπορούν να μετουσιωθούν σε θαύματα. Δείτε την περίπτωση της συνεργασίας μεγάλης ελληνικής φαρμακευτικής εταιρείας με τους Ισραηλινούς για το φάρμακο του κορονοϊού, αλλά και τα μεγαλεπήβολα projects να χτιστούν νέα εργοστάσια έρευνας και παραγωγής στην Ελλάδα εφόσον υιοθετηθούν πολιτικές win win για το claw back.

---

Η στήλη πιστεύει στην επόμενη ημέρα του τραπεζικού κλάδου. Το έχουμε πει πολλές φορές και θα το ξαναλέμε. Η ανάκαμψη για να μετουσιωθεί σε ανάπτυξή της πραγματικής οικονομίας, περνά μέσα από την εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος. Χωρίς υγιείς τράπεζες δεν μπορούμε να πάμε πουθενά. Όλοι, πλέον, οι μεγάλοι επενδυτικοί οίκοι που παρακολουθούν στενά την Ελλάδα, έχουν αρχίσει να βγάζουν τις τράπεζες από τα «σκουπίδια» και να μιλούν για το επόμενο success story της χώρας.

Την ίδια ώρα που χθες η Fitch εκτιμούσε ότι τα κόκκινα δάνεια θα μειωθούν ίσως και κάτω από 15% το επόμενο δωδεκάμηνο, περίπου 60 μεγάλα επενδυτικά funds πληροφορούνταν από πρώτο χέρι (Γ. Ζαββός) γιατί αξίζει σήμερα να πάρουν το ρίσκο επένδυσης των κεφαλαίων τους στις ελληνικές τράπεζες και συνολικά στο growth story της ελληνικής οικονομίας.

Σαφώς υπάρχει ακόμη δρόμος να διανυθεί. Πιθανόν, λόγω και της ταχύτητας των τιτλοποιήσεων, κάποιες τράπεζες να χρειαστούν αργότερα πρόσβαση σε φρέσκα, αλλά κυρίως πιο ποιοτικά κεφάλαια, δεδομένου ότι το συντριπτικό μέρος της κεφαλαιακής επάρκειάς τους στηρίζεται σε αναβαλλόμενες φορολογικές υποχρεώσεις.

Πιθανόν σε επόμενη φάση να χρειαστεί και η ενεργοποίηση της πρότασης της ΤτΕ για ίδρυση εταιρείας Asset Management (Bad Bank).

Αλλά όσες εκκρεμότητες δεν έχουν κλείσει ακόμη μετά το σπριντ της κυβέρνησης και της ΤτΕ να εξυγιάνει τους πιο αδύναμους παίκτες, θα κλείσουν στο μέλλον από σημαντικά πιο πλεονεκτική θέση για τις τράπεζες και τους μετόχους τους που θα έχουν την ανάπτυξη με το μέρος τους.

---

Έρχονται οι «πράσινοι» φόροι και φέρνουν τα πάνω κάτω στην ενεργειακή αγορά. Οι εισαγωγές ηλεκτρισμού από τρίτες χώρες, όπως από την Αλβανία, γίνονται ακριβότερες αφού θα χρεώνονται πλέον με τα δικαιώματα CO2 που ισχύουν στην Ελλάδα, ο λιγνίτης θα γίνει ακόμη πιο ασύμφορος αφού θα φορτωθεί με πράσινους φόρους, ενώ τα μόνα που ίσως την γλιτώσουν θα είναι η βενζίνη και το πετρέλαιο, όπου οι φόροι ήδη είναι από τους υψηλότερους πανευρωπαϊκά και σίγουρα πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ. Οι «πράσινοι» φόροι βρίσκονται προ των πυλών. H τελική πρόταση της Κομισιόν για τους φόρους και το λεγόμενο Carbon Boarder Adjustment (Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα) θα γίνει γνωστή στις 14 Ιουλίου, προκειμένου να συζητηθεί στο Ευρωκοινοβούλιο και μετά να μπει σε εφαρμογή, αλλάζοντας τα πάντα στα ενεργειακά. Κερδισμένες, οι καθαρές μορφές ενέργειας, όπως οι ΑΠΕ, μέσα από κίνητρα και χαμένες οι «βρώμικες» μορφές, για τις οποίες θα υπάρξουν αντικίνητρα, ώστε να αποτραπεί η χρήση τους, αλλά και οι τρίτες χώρες, εκτός ΕΕ. Σήμερα για παράδειγμα, αυτός που εισάγει ρεύμα από τα Βαλκάνια στην Ελλάδα, δεν πληρώνει δικαιώματα CO2, εφόσον η χώρα από την οποία προέρχεται η ενέργεια δεν έχει παρόμοιο μηχανισμό. Στο εξής, οι εισαγωγές ενέργειας, καθώς και άλλων προϊόντων, όπως ατσάλι, αλουμίνιο, τσιμέντο, και λιπάσματα, από τρίτες χώρες στην Ελλάδα θα επιβαρύνονται με το κόστος CO2, που ισχύει στην χώρα άφιξης, καθιστώντας τις ασύμφορες.

----
Επιβεβαιώνεται η επιλογή της κυβέρνησης και του επικεφαλής της ΔΕΗ Γ. Στάσση να τρέξουν με όσο μεγαλύτερη ταχύτητα την απολιγνιτοποίηση και το σβήσιμο των ζημιογόνων λιγνιτικών μονάδων. Κάθε μέρα οι τιμές δικαιωμάτων Co2 καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο έχοντας ξεπεράσει τα προηγούμενα ιστορικά ρεκόρ και πλέον κινούνται σταθερά πάνω από τα 52 ευρώ ο τόνος. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι με τις σημερινές τιμές η ΔΕΗ θα πλήρωνε για τις περσινές εκπομπές αερίων του διοξειδίου του άνθρακα κοντά στα 800 εκατ. ευρώ. Αντ΄αυτού το 2020 κατέβαλε «μόλις» 390 εκατ. ευρώ. Η τάση αυτή θα επιδεινωθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια, όπως επισήμανε ο επικεφαλής της ΔΕΗ, σημειώνοντας ότι οι προβλέψεις των αναλυτών δείχνουν τα 100 ευρώ ανά τόνο...

---

Ξάφνιασε ευχάριστα την αγορά η επόμενη μεγάλη επιχειρηματική κίνηση της Μυτιληναίος η οποία μέσω του γενικού διευθυντή της Protergia Ντίνου Μπενρουμπή, έδωσε ένα πρώτο στίγμα για τις επόμενες κινήσεις της εταιρείας στον κλάδο των ΑΠΕ. Το deal θα αφορά σε συμφωνία συνεργασίας με ξένη εταιρεία για την επένδυση σε υπεράκτια αιολικά πάρκα. Όπως θα ξέρετε, ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες τέτοιες business στις ΑΠΕ είναι καθημερινότητα, στην Ελλάδα το σχετικό θεσμικό πλαίσιο είναι ακόμη στα σκαριά από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρότι οι εταιρείες το συζητούν εδώ και πάνω μια δεκαετία. Παρ όλα αυτά αν φέτος φυσήξει ούριος άνεμος ίσως φέτος να εγκαινιάσουμε τις πρώτες μεγάλες αδειοδοτήσεις – αν όχι επενδύσεις- θαλάσσιων αιολικών πάρκων.

---

Λεφτά δεν έβαλαν μόνο τα funds και οι μικρομέτοχοι της Πειραιώς στην αύξηση κεφαλαίου της τράπεζας, αλλά και αρκετά από τα στελέχη της διοικητικής πυραμίδας. Ο διευθύνων σύμβουλος της Πειραιώς Financial Holdings Χρήστος Μεγάλου απέκτησε 144.386 μετοχές αξίας 166.043,90 ευρώ. Η Δέσποινα Μαυροβουνιώτη μαζί με τον ανώτερο γενικό διευθυντή της τράπεζας Γιώργο Γεωργόπουλο -πρόσωπα που έχουν στενό δεσμό- απέκτησαν άλλες 97.772 μετοχές αξίας 112.438 ευρώ. Και ο Ιωσήφ Μιχαηλίδης, Γενικός Διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς, απέκτησε άλλες 71.405 μετοχές συνολικής αξίας 82.115,75 ευρώ.

---

Στην χθεσινή παρουσίαση της εταιρείας Πλαίσιο στους αναλυτές η διοίκηση εμφανίστηκε αισιόδοξη για την πορεία της φετινής οικονομικής χρήσης αφού το πρώτο τρίμηνο τρέχει με διψήφιο ρυθμό στα έσοδα. Ένας από τους λόγους μείωσης των μικτών περιθωρίων κέρδους, αποδίδεται στο μεταφορικό κόστος το οποίο ενσωματώνεται στο κόστος πωληθέντων.

---

-To αργότερο στις αρχές Ιουλίου αναμένεται να περάσει από τη Βουλή η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Η τροποποίηση θα αφορά τον συμψηφισμό για τη ζημία που υπέστη η Fraport από την απαγόρευση των πτήσεων κατά τη διάρκεια της καραντίνας. To ποσό κινείται έως 120 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί σε διαφυγόντα έσοδα του 2020 και του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους. Η τροποποίηση αφορά στην κατανομή κινδύνων που προβλέπει η ίδια σύμβαση παραχώρησης στην κατηγορία «Γεγονός Ανωτέρας Βίας».

---

Περιορισμένες οι επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης στον τζίρο της McDonald’s στην Ελλάδα το 2020. Η Premier Capital που διαχειρίζεται το «βαρύ» brand στη χώρα μας κατέγραψε το 2020 πτώση 8% στον κύκλο εργασιών της στα 37,506 εκατ. ευρώ, έναντι 40,771 εκατ. ευρώ το 2019. Η εταιρεία γύρισε, πάντως, σε ζημιές, έναντι κερδών το 2020. Ωστόσο, αυτές οφείλονται κυρίως στη Μάλτα και στη Ρουμανία, όπου η πτώση στα έσοδα ήταν 15,7%. Η εταιρεία για φέτος αναμένει σταθεροποίηση της κατάστασης, ενώ θα δοθεί βάση στις ηλεκτρονικές παραγγελίες και στο…drive through που γνωρίζει μεγάλη άνθηση στη χώρα μας.

---

Mετά την Pitsos έρχεται η σειρά της Shelman; Η EPS Woods συνεχίζει να εκδηλώνει ενδιαφέρον για το εργοστάσιο στη Ροδόπη και βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους εμπλεκόμενους φορείς βλέποντας πιθανόν την εκτόξευση των τιμών της ξυλείας αλλά και το ενδιαφέρον που αναθερμαίνεται στην Ελλάδα. Οι εγκαταστάσεις της Ροδόπης βγαίνουν συνέχεια σε πλειστηριασμό. Η αγορά, πάντως, αμφιβάλει εφενός για τη δυνατότητα της EPS Woods να βρει τα κεφάλαια και αφετέρου να λειτουργήσει το εργοστάσιο, καθώς δεν διαθέτει μεγάλη εμπειρία στον κλάδο, σε ό,τι αφορά πάντα το βεληνεκές της. Οπότε ας κρατήσουμε λίγο πιο μικρό καλάθι.

---

Με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, θα δημοπρατηθούν εντός τους καλοκαιριού, τα έξι έργα που ετοιμάζει η ΕΡΓΟΣΕ σε βασικά λιμάνια της χώρας, τα οποία εντάσσονται στο συνολικό επενδυτικό της πλάνο €3,5 δισ., το οποίο αφορά τη σύνδεση βασικών λιμένων της χώρας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Aυτό είπε στο Delphi Economic Forum ο Χρήστος Βύνης, Πρόεδρος και CEO της ΕΡΓΟΣΕ.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.