Arcade City: Το μέλλον του συνεπιβατισμού είναι αποκεντρωμένο

Arcade City: Το μέλλον του συνεπιβατισμού είναι αποκεντρωμένο

Της Brittany Hunter

Όταν πρωτοεμφανίστηκαν στην αγορά η Uber και η Lyft, η ιδέα του να πάει κανείς κάπου οδικώς άλλαξε επαναστατικά. Και ενώ ο κλάδος του συνεπιβατισμού μας έχει προσφέρει ασφαλείς και αξιόπιστες εναλλακτικές στον παρωχημένο κλάδο των ταξί, η καινοτομία είναι συνεχής.

Καθώς ο πολιτισμός γίνεται όλο και πιο ψηφιακός, οι νεαρής ηλικίας καταναλωτές που κατά κανόνα μετακινούνται προς τη συμμετοχική οικονομία, αναζητούν υπηρεσίες που θα είναι τόσο διομότιμες (peer-to-peer) όσο και ασφαλείς ως προς τις συναλλαγές (tokenized). Και μια αναδυόμενη νεοφυής εταιρεία ανταγωνίζεται απροσδόκητα τις Uber και Lyft.

Η δημιουργία ανταγωνισμού στον κλάδο του συνεπιβατισμού

Η Arcade City αποτελεί απόδειξη του ότι η αγορά πάντα θα βρει τρόπο. Στο τέλος του 2015, νέες ρυθμίσεις στο Portsmouth του New Hampshire όριζαν ότι κάθε οδηγός συνεπιβατισμού θα πρέπει να εγγραφεί σε σχετικό δημοτικό μητρώο και να περάσει εξωφρενικά αυστηρές διαδικασίες ελέγχου πριν να μπορεί να αποδεχθεί πληρωμές ως αντάλλαγμα για κούρσες. Κάθε οδηγός που δεν συμμορφωνόταν θα υφίστατο τις νομικές συνέπειες - 2.000 δολάρια πρόστιμο ή φυλάκιση έως ένα έτος. Αυτό μείωσε δραστικά τη διαθεσιμότητα του συνεπιβατισμού στην πόλη.

Μια ομάδα πρώην οδηγών της Uber με επικεφαλής τον Christopher David, ήδη δυσαρεστημένοι με τον τρόπο που αντιμετώπιζε η Uber τους οδηγούς της, καθώς είχε ήδη μειώσει του μεριδίου που εισέπραττε κάθε οδηγός, και αρνούμενοι να υποστούν την ταλαιπωρία των νέων ρυθμίσεων, αποφάσισε να δημιουργήσει τη δική της νεοφυή εταιρεία.

Ξεκινώντας να προσφέρει τις υπηρεσίες της την παραμονή της πρωτοχρονιάς, η Arcade City προσέφερε δωρεάν κούρσες μέσα στο Portsmouth και ζητούσε ως αντάλλαγμα για τις υπηρεσίες της μόνο δωρεές. Καθώς οι κούρσες βασίζονταν σε δωρεές και δεν υπήρχαν χρεώσεις, η τολμηρή αυτή νεοφυής μπορούσε να λειτουργήσει κάτω από το ραντάρ του νόμου. Την πρώτη αυτή βραδιά μάλιστα, η Arcade City προσέφερε πάνω από 30 κούρσες.

Αφού κέρδισε την προσοχή των ντόπιων στο New Hampshire, η εταιρεία βρήκε την έδρα της στο Όστιν του Τέξας. Όταν οι Uber και Lyft αποχώρησαν από το Όστιν μετά την ψήφιση των νέων ρυθμιστικών νόμων, η Arcade City μετέφερε τις λειτουργίες της στην πόλη, αξιοποιώντας το νέο κενό που δημιουργήθηκε στην αγορά συνεπιβατισμού. Και το Όστιν, γνωστό για την εκκεντρικότητά του, ήταν το τέλειο μέρος για την ευρεία υιοθέτηση αυτής της επαναστατικής υπηρεσίας συνεπιβατισμού.

Arcade City: Ο συνεπιβατισμός του μέλλοντος

“Οι οδηγοί είναι θυμωμένοι και δικαίως. Η αμοιβή τους μειώθηκε μόλις μέχρι και 40% από κάποιους φύτουλες που δεν οδηγούν καν. Η Arcade City είναι εδώ για να κάνει τα πράγματα διαφορετικά”, δήλωσε με τόλμη ο Christopher David όταν ξεκίνησε η εταιρεία. Ο David δεσμεύθηκε να χρησιμοποιήσει το blockchain του Ethereum για να συμβάλει στη δημιουργία μιας καλύτερης σχέσης ανάμεσα στους επιβάτες και τους οδηγούς, εξαλείφοντας την ανάγκη για κάποιον μεσάζοντα όπως την Uber. Στο μοντέλο του David, αυτό γίνεται με τη χρήση έξυπνων συμβολαίων μεταξύ όλων των μερών. Αυτό εξαλείφει επίσης κάθε πιθανή διαφωνία που μπορεί να ανακύψει μεταξύ του μεσάζοντα και των οδηγών καθώς όλα είναι ήδη συμφωνημένα και τα έχει επεξεργαστεί ένας αλγόριθμος αντί για σφαλερούς ανθρώπους.

Ο David δήλωσε: “Πιστεύουμε ότι το κρυπτο-μετοχικό κεφάλαιο που βασίζεται στο Ethereum μπορεί να επιλύσει το εργασιακό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εταιρείες όπως η Uber και η Lyft που ανέπτυξαν σχέσεις εκμετάλλευσης με τους οδηγούς τους και αντιμετωπίζουν πολυάριθμες αγωγές για τις εργασιακές τους πρακτικές. Αντί η Uber να επιτρέπει χαριστικά στους οδηγούς να οργανώνονται μετά την σχετική εντολή του δικαστηρίου, ένας νέος συνεπιβατισμός θα έπρεπε ενεργά να προτρέπει τους οδηγούς να οργανώνονται σε ομάδες και συνεταιρισμούς”.

Και ενώ σηκώνει συζήτηση το αν η Uber και η Lyft εκμεταλλεύονται τους οδηγούς τους, η Arcade City προσφέρει τουλάχιστον ιδιωτικά μέσα επίλυσης διαφορών με τον θεσμό των συντεχνιών (guilds). Οι συντεχνίες είναι εθελοντικές ομάδες στο πλαίσιο της εφαρμογής που θέτουν συγκεκριμένες προδιαγραφές ποιότητας. Ενώ ο καθένας είναι ευπρόσδεκτος να εγγραφεί ως οδηγός με την Arcade City,  οι συντεχνίες θέτουν συγκεκριμένα κριτήρια ως προϋποθέσεις για να δεχθούν έναν οδηγό. Μπορεί να έχουν τα δικά τους παραρτήματα, ή και συγκεκριμένες πρακτικές λειτουργίας, αλλά η ιδιότητα του μέλους είναι πλήρως εθελοντική. Και στην περίπτωση που ένας οδηγός δεν πληροί τις προϋποθέσεις που ορίζει μια συντεχνία, τότε του ζητείται να αποχωρήσει. Ομοίως, κάθε δυσαρέσκεια προς την ίδια την εταιρεία μπορεί να αντιμετωπιστεί από αυτές τις συντεχνίες αντί από κάποιο δικαστήριο.

Ακόμη, σε αντίθεση με την Uber, η Arcade City δεν έχει την αρμοδιότητα να ορίζει τις ταρίφες. Αντίθετα, σε κάθε οδηγό παρέχεται πληροφόρηση σχετικά με τις τοπικές συνθήκες προσφοράς και ζήτησης και αφήνεται ελεύθερος να ορίσει τις δικές του ταρίφες. Αυτό δίνει τον έλεγχο στον οδηγό και επιτρέπει μια στενότερη σχέση ανάμεσα στον πελάτη και τον οδηγό. Επίσης, αποτρέπει διαφωνίες που μπορεί να ανακύψουν μεταξύ του οδηγού και της εταιρείας. Η Arcade City επιτρέπει ακόμη στους οδηγούς της να καθορίζουν τις μορφές πληρωμής που θα αποδέχονται, που μπορεί να περιλαμβάνουν από Venmo και μετρητά, μέχρι Bitcoin.

Σε ό,τι αφορά την οικοδόμηση της σχέσης ανάμεσα στον οδηγό και τους επιβάτες, η Arcade City χρησιμοποιεί τεχνολογία ώστε να συμβάλλει στον στόχο αυτό. Αφού ο επιβάτης κατεβάσει την εφαρμογή, επιλέγει φίλτρα που βοηθούν στη σύνδεσή του με οδηγούς που πληρούν τις προδιαγραφές του. Αν για παράδειγμα θέλετε κάποιον ισπανόφωνο που να αποδέχεται Bitcoin και προτιμάτε βανάκια, μπορείτε να ζητήσετε από την Arcade City να σας συνδέσει μόνο με οδηγούς που πληρούν τις προϋποθέσεις σας.

Το επόμενο όμως βήμα είναι εκεί όπου ακριβώς η εφαρμογή διαφέρει πραγματικά από την Uber. Με την Uber και τη Lyft χρειάζονται κάποιες επιλογές στο κινητό μέχρι να συνδεθείτε με κάποιον οδηγό. Η Arcade City όμως στοχεύει στην οικοδόμηση σχέσεων με τον καταναλωτή. Η εταιρεία ελπίζει ότι θα απολαύσετε την κούρσα σας με έναν οδηγό τόσο πολύ που θα θέλετε να τον χρησιμοποιείται και στο μέλλον. Για τον λόγο αυτό, η εφαρμογή σας επιτρέπει να κανονίσετε τόσο μελλοντικές, όσο και σε πραγματικό χρόνο κούρσες με τον ίδιο οδηγό σταθερά, αντί να συνδέεστε τυχαία με έναν οδηγό κάθε φορά που χρησιμοποιείτε την εφαρμογή. Επίσης, εισάγει στοιχεία παιγνίου στο σύστημα για να επιβραβεύει οδηγούς που έχουν πελάτες που επιστρέφουν σ' αυτούς μέσω του Arcade Token (ARCD).

Μιλώντας για το ξεχωριστό αυτό σύστημα διομότιμων πληρωμών και παιγνιοποίησης (gamification), ο David σχολίασε: “Κατά την έναρξη της λειτουργίας θα προσφέρουμε δύο τρόπους πληρωμών: τον διομότιμο και τον παιγνιοποιημένο. Ο διομότιμος τρόπος θα επιτρέπει στους οδηγούς να αποδέχονται την οποιαδήποτε μέθοδο πληρωμής θέλουν με τους πελάτες τους. Μπορούν να δέχονται μετρητά, πιστωτικές κάρτες μέσω της Square, PayPal, Bitcoin, οτιδήποτε θέλουν να υποστηρίξουν - και να κρατούν το 100% της κούρσας τους. Εναλλακτικά, μπορούν να χρησιμοποιούν τον παιγνιοποιημένο τρόπο, που απαιτεί την πληρωμή μέσω της εφαρμογής και προσφέρει ωφελήματα και βραβεία για κάθε επίπεδο που ανεβαίνει ο οδηγός ή ο επιβάτης. Φανταστείτε το σαν ένα συνδυασμό της Habitica και της Uber”.

Ενώ κάποιοι μπορεί να προτιμούν την γρήγορη σύνδεση επιβάτη και οδηγού που προσφέρει η Uber, η αγορά αναπτύσσεται όταν υπάρχουν πολλές επιλογές. Και για κάποιους επιβάτες η οικοδόμηση μιας σχέσης με τον οδηγό τους είναι σημαντική.

Ο Τζων μένει στο Όστιν και χρησιμοποιεί έναν σκύλο υπηρεσίας. Πριν ανακαλύψει την Arcade City, κάθε φορά που έπρεπε να παραγγείλει ένα Uber ανησυχούσε καθώς δεν ήξερε αν ο οδηγός θα ενοχλούταν από τον σκύλο του. Με την Arcade City ομως, δεν χρειάζεται να ανησυχεί καθώς ήδη γνωρίζει εκ των προτέρων πως ο οδηγός του ξέρει τα πάντα για την κατάστασή του. Και αν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερα εξυπηρετικός οδηγός, ο Τζων μπορεί να επιλέξει να συνεχίσει να τον χρησιμοποιεί, πράγμα που θα ωφελήσει τόσο τον ίδιο όσο και τον οδηγό που πλέον έχει έναν τακτικό πελάτη.

Αυτό το μοντέλο οικοδομεί σχέσεις ανάμεσα στον επιβάτη και τον οδηγό. Αντίθετα με την Uber και τη Lyft, αν σας αρέσει πραγματικά ο οδηγός σας στην Arcade City μπορείτε να κανονίσετε να τον χρησιμοποιείται όσο συχνά θέλετε, πράγμα που αποτελεί μια περαιτέρω εγγύηση μιας θετικής εμπειρίας, και δίνει περαιτέρω κίνητρα στους οδηγούς να σας προσφέρουν μια ποιοτική εμπειρία. Ενώ η Uber χρησιμοποιεί τις αξιολογήσεις με αστέρια για να επιβραβεύει τους οδηγούς με θετικά ιστορικά, αυτό δεν συμβάλλει κατ' ανάγκη στη οικοδόμηση μιας βάσης πελατών. Ως πελάτης της Uber, οι πιθανότητες να πετύχω τον ίδιο οδηγό δεύτερη φορά είναι μικρές. Αν όμως ικανοποιηθώ ιδιαίτερα από κάποιον συγκεκριμένο οδηγό δεν υπάρχει λόγος να μην μπορώ να χρησιμοποιώ τις υπηρεσίες του συνεχώς. Με την Arcade City, αυτό είναι εφικτό.

Και καθώς το Όστιν περηφανεύεται πως φιλοξενεί οτιδήποτε το περίεργο και το μοναδικό, η Arcade City γρήγορα έγινε μια δημοφιλής εναλλακτική όταν αποχώρησαν η Uber και η Lyft. φυσικά, και οι δύο αυτοί γίγαντες του συνεπιβατισμού εντέλει επέστρεψαν στην πόλη. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως η Arcade City έχασε τη δυναμική της.

Οι εξελίξεις συνεχίζονται

Από τη δημιουργία της το 2016, η Arcade City έχει επεκταθεί σε 27 πόλεις των ΗΠΑ και σε πάνω από 155 χώρες. Η ανάπτυξή της είναι επαναστατική δεδομένου του λίγου χρόνου της μέχρι σήμερα λειτουργίας της. Ακόμη έχει μάθει να εισέρχεται και να καλύπτει τη ζήτηση των καταναλωτών όταν η Uber φεύγει από μια περιοχή.

Πρόσφατα, η ανερχόμενη αυτή νεοφυής εισήλθε στην αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας μετά την διακοπή της λειτουργίας της Uber στην Καμπότζη, την Ινδονησία, τη Μαλαισία, τη Μυανμάρ, τις Φιλιππίνες, τη Σιγκαπούρη, τη Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ.

Ο Christopher David δήλωσε: “Η Uber αποχωρεί από την παγκόσμια σκηνή με ολοένα και αυξανόμενη ταχύτητα. Η Arcade City με χαρά καλύπτει το κενό που αφήνει πίσω της η Uber. Οι οδηγοί και οι επιβάτες σε ολόκληρο τον κόσμο ενθουσιάζονται που έχουν μια πραγματική εναλλακτική”.

Ο ανταγωνισμός είναι μια συναρπαστική έννοια. Είναι αυτός που μας έφερε ολόκληρο τον κλάδο του συνεπιβατισμού εξαρχής. Και ενώ η Uber και η Lyft ήταν πριν από χρόνια οι πιο καινοτόμες υπηρεσίες της αγοράς, ο κλάδος εξελίσσεται με αποτέλεσμα νέες ακόμη πιο καινοτόμες ιδέες. Εκεί που κάποτε τα ταξί απαιτούσαν να έχουμε μετρητά, η Uber το διόρθωσε αυτό επιτρέποντας στους χρήστες να πληρώνουν με PayPal ή με τη χρεωστική τους κάρτα. Τώρα, χάρη στην Arcade City, μπορείτε να πληρώστε την επόμενη κούρσα σας με κρυπτονομίσματα.

--

Η Brittany Hunter είναι βοηθός συντάκτρια στο FEE. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στο Utah Valley University, με δεύτερο αντικείμενο τις συνταγματικές σπουδές.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 31 Ιουλίου 2018 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του Foundation for Economic Education (FEE) και τη συνεργασία του ΚΕΦΙΜ “Μάρκος Δραγούμης”.