Μολιέρος, Τσέχωφ και Μπέργκμαν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Eurokinissi / Lato Klodian
Eurokinissi / Lato Klodian

Μολιέρος, Τσέχωφ και Μπέργκμαν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Είθισται –μεταξύ χειμώνα και άνοιξης– στις περισσότερες θεατρικές σκηνές της χώρας, να ανανεώνεται το καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Σαν ολοκληρώνεται ο ένας κύκλος παραστάσεων, που έχει εκκινήσει από τον Οκτώβριο, το θέατρο «αλλάζει ενδυμασία», ορισμένες φορές δε, κρατά μέρος αυτής της «ενδυμασίας»· καθότι, ορισμένες φορές και ανάλογα με τη θεατρική σκηνή, μία ή και περισσότερες παραστάσεις συνεχίζονται μέχρι το πέρας της θεατρικής σεζόν (Κυριακή των Βαΐων) ή και λίγο αργότερα, ενίοτε και την επόμενη σεζόν.

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (ΔΘΠ) μας παρουσιάζει τη νέα του, θεατρική «ενδυμασία» από τον Απρίλιο. Η γκαρνταρόμπα του αποτελείται από έργα που αναφέρονται στην πολυπλοκότητα και τη βία των συζυγικών και οικογενειακών σχέσεων (Σκηνή Ωμέγα), και έργα στο πλαίσιο της εξωστρέφειας (Κεντρική Σκηνή) – της εξασφάλισης συνεργατών και ρεπερτορίου εφάμιλλων της αξίας του θεάτρου, που αποτελεί προτεραιότητα και στόχο του ΔΘΠ.

Λήψη από το εσωτερικό του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Πηγή: Facebook / Δημοτικό Θέατρο Πειραιά / Municipal Theatre of Piraeus

Η εκκίνηση του νέου καλλιτεχνικού προγραμματισμού γίνεται στην Κεντρική Σκηνή, με τον «Μισάνθρωπο» (1666) του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία Πήτερ Στάιν, ενός από τους πιο σημαντικούς Ευρωπαίους σκηνοθέτες. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, καυτηριάζει την κοινωνική υποκρισία και τις επιφανειακές σχέσεις. Η παράσταση ανεβαίνει μεταξύ 19 Απριλίου και 4 Ιουνίου.

Ακολουθεί (24/11/2023-11/02/2024), στην ίδια σκηνή, το έργο «Τρεις Ψηλές Γυναίκες» του Έντουαρντ Άλμπυ. Όπως προκύπτει από τον τίτλο του έργου, τρεις γυναίκες διαφορετικών ηλικιών (Ρένη Πιττακή, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Λουκία Μιχαλοπούλου) άπτονται με θεμελιώδη υπαρξιακά ζητήματα της σχέσης του ανθρώπου με τον εαυτό του και τον θάνατό του. Σκηνοθετεί ο διεθνούς φήμης Αμερικανός σκηνοθέτης Ρόμπερτ Γουίλσον.

Επόμενη παράσταση (21/02-28/04/2024) ο «Πλατόνοφ» του Άντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία του Ρώσου Αντόλφ Σαπίρο ο οποίος συνεργάζεται πρώτη φορά με το ΔΘΠ. Στο έργο συνυπάρχουν το υψηλό και το ποταπό, το κωμικό και το τραγικό, σε μια υπόθεση όπου ξυπνούν τα απαγορευμένα πάθη και επικρατεί το μάταιο και το φευγαλέο της ζωής.

Το σαιξπηρικό δράμα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» (1595) είναι το έργο με το οποίο ολοκληρώνεται η θεατρική σεζόν 2023-2024 στην Κεντρική Σκηνή του ΔΘΠ. Πρόκειται για συμπαραγωγή του ΔΘΠ με το Δημοτικό Θέατρο Κωνσταντινούπολης.

Πηγή: AP / Matt Dunham

Η δράση της παράστασης (05-28/05/2024) μεταφέρεται κάπου στα Βαλκάνια, με έναν Τούρκο Ρωμαίο και μια Ελληνίδα Ιουλιέτα να αγωνίζονται μάταια για τον έρωτά τους, σε ένα εχθρικό περιβάλλον μίσους, βίας, εγκληματικότητας, φόβου και παρακμής. Σκηνοθετεί ο Λευτέρης Γιοβανίδης.

Στην Σκηνή Ωμέγα θα ανεβούν οι παραστάσεις που πραγματεύονται ζητήματα στις οικογενειακές και συζυγικές σχέσεις. Η αρχή γίνεται στις 21 Απριλίου, οπότε και θα κάνει πρεμιέρα το έργο «Σκηνές από έναν γάμο» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, σε σκηνοθεσία Έλενας Καρακούλη. Το δημιούργημα του Μπέργκμαν, που αρχικά γράφθηκε ως τηλεοπτική σειρά και έπειτα ως κινηματογραφική ταινία, πραγματεύεται τα στάδια της φθοράς και της παρακμής μιας συζυγικής σχέσης, το υπαρξιακό πεδίο συνάντησης και σύγκρουσης με τον Άλλον. (Έως 04/06/2023)

Λήψη από το εσωτερικό του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Πηγή: Facebook / Δημοτικό Θέατρο Πειραιά / Municipal Theatre of Piraeus

Το φθινόπωρο, η Σκηνή Ωμέγα υποδέχεται το έργο «Ο Ελέφας» (Νοέμβριος 2023-Ιανουάριος 2024) του Κώστα Μποσταντζόγλου (κείμενο-σκηνοθεσία), με την υπόθεση να αφορά δυο ζευγάρια στην ελληνική επαρχία· στη ζωή τους περιπλέκονται πληγές του παρελθόντος, βία, προδοσίες, μυστικά και εκδίκηση.

Aπό τον Φεβρουάριο έως τον Απρίλιο του 2024, η Σκηνή Ωμέγα «φορά» τα σκηνικά και τον θίασο του έργου «Οι Τσέντσι» του Πέρσι Σέλλεϋ. Γραμμένο το 1820, το έργο αναφέρεται στην αποτρόπαιη ιστορία του οίκου των Τσέντσι της Ρώμης, μια ιστορία παιδοκτονίας, αιμομιξίας και πατροκτονίας.

Υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες της Μαριλίτας Λαμπροπούλου, το ελάχιστα ανεβασμένο έργο στην Ελλάδα, έρχεται στο σήμερα αγγίζοντας ηθικά και φιλοσοφικά ερωτήματα γύρω από τις έννοιες της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της αυτοδικίας, της γυναικείας υπόστασης, αναδεικνύοντας την τραγική διάσταση των ηρώων που εμπλέκονται σε έναν αέναο κύκλο αίματος και εκδίκησης.

To Δημοτικό ΘέατροΠειραιά. Πηγή: Facebook / Δημοτικό Θέατρο Πειραιά / Municipal Theatre of Piraeus

Δημοτικό Θεατρο Πειραιά, Λεωφ. Ηρ. Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς, 210 4143310 

Κεντρική φωτογραφία: Άποψη της εισόδου του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Πηγή: Eurokinissi / Lato Klodian