Με τη «Μανόλια» του Πολ Τόμας Άντερσον ξεκινούν στην Αθήνα τα φετινά Fundamentals of Cinema

Με τη «Μανόλια» του Πολ Τόμας Άντερσον ξεκινούν στην Αθήνα τα φετινά Fundamentals of Cinema

Mετά την επίσημη έναρξή της στη διάρκεια του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με την ταινία «Τίγρης και Δράκος» και έπειτα από μια sold out προβολή (19/11) της ταινίας «Magnolia/ Μανόλια» (1999) του Πολ Τόμας Άντερσον στην αίθουσα «Σταύρος Τορνές», στη Θεσσαλονίκη, η ενότητα προβολών Fundamentals of Cinema: New Classics, έρχεται στην Αθήνα, όπου στον κινηματογράφο «Δαναός» θα προβληθεί την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου (20:00) η ταινία του Άντερσον.

Οι φετινές προβολές της επιτυχημένης ενότητας συνοδεύονται από μια ξεχωριστή έκπληξη: στο φουαγιέ των αιθουσών «Σταύρος Τορνές» και «Δαναός», σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει δωρεάν μια (διαφορετική κάθε φορά) XR ταινία του τμήματος Immersive: All around Cinema, που διευρύνει την αντίληψη μας για τα όρια και την ταυτότητα της κινηματογραφικής εικόνας-γλώσσας.

Οι XR προβολές θα ξεκινούν μία ώρα πριν την προβολή της ταινίας των «Fundamentals of Cinema: New Classics» (19:30 στην αίθουσα Σταύρος Τορνές και 19:00 στην αίθουσα Δαναός, αντίστοιχα). Τον χορό των φετινών XR προβολών θα ανοίξει η ταινία που απέσπασε τον Χρυσό Αλέξανδρο Immersive στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το συναρπαστικό «Το γλυκό τέλος του κόσμου!» του Στέφανο Κόνκα Μπονιτσόνι.

Το φετινό πρόγραμμα των ανανεωμένων Fundamentals of Cinema, της ενότητας που έχει αγκαλιάσει το κοινό τα τελευταία τρία χρόνια, επικεντρώνεται στα σύγχρονα κινηματογραφικά αριστουργήματα από τα τέλη του 20ού αιώνα και τις αρχές του 21ου, τα οποία αναμένεται να αποτελέσουν σημείο αναφοράς τις επόμενες δεκαετίες τόσο για τη σινεφίλ κουλτούρα όσο και για τους θεωρητικούς και μελετητές του σινεμά. 

Έχοντας αποσπάσει τα διθυραμβικά σχόλια τόσο του σπουδαίου Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (που την εγκωμίασε ως «μια περίτρανη απόδειξη της δύναμης του αμερικανικού σινεμά») όσο και του θρυλικού κριτική Ρότζερ Ίμπερτ (που την κατέταξε ως δεύτερη καλύτερη ταινία του 1999), το Μανόλια συγκαταλέγεται στην κλειστή ελίτ ταινιών που επαναπροσδιόρισαν ριζικά την αφηγηματική και υφολογική ρότα του αμερικανικού σινεμά στα τέλη της δεκαετίας του ’90. 

Απολαμβάνοντας τις δάφνες της κριτικής αποθέωσης και της εισπρακτικής επιτυχίας του «Ξέφρενες νύχτες» (1997), ο Πολ Τόμας Άντερσον βρέθηκε σε μια προνομιούχο θέση που θα ζήλευε κάθε σκηνοθέτης στον κόσμο. Αφενός, έλαβε λευκή επιταγή –μαζί με το προνόμιο του απόλυτου final cut– από τη New Line Cinema για το επόμενό του πρότζεκτ, χωρίς καν την υποχρέωση υποβολής του σεναρίου για μια πρώτη έγκριση. Αφετέρου, εξασφάλισε έναν σταρ πρώτης γραμμής για τη νέα του ταινία, καθώς ο Τομ Κρουζ κίνησε γη και ουρανό για να συμπεριληφθεί στο (ούτως ή άλλως λαμπερό) καστ του Μανόλια, παραδίδοντας τελικά μια αξέχαστη ερμηνεία, η οποία του απέφερε Χρυσή Σφαίρα και οσκαρική υποψηφιότητα Β΄ Ανδρικού Ρόλου. 

Με αρχική πρόθεση να διηγηθεί μια απλή ιστορία με καθημερινούς ήρωες, σαν χαμηλόφωνη επιστολή αγάπης στην Κοιλάδα του Σαν Φερνάντο στην Καλιφόρνια, ο Πολ Τόμας Άντερσον –αντλώντας από εμπειρίες και ιστορίες των νεανικών του χρόνων– κατέληξε σταδιακά να χτίσει ένα ψηφιδωτό επικών διαστάσεων, στο οποίο οι μοίρες οι ζωές, οι αμφιβολίες και οι ενοχές δέκα φαινομενικά ετερόκλητων ανθρώπων διαπλέκονται με χίλιους και έναν τρόπους. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα πολυφωνικό μωσαϊκό που αναζητεί –μάταια αλλά και λυτρωτικά την ίδια ακριβώς στιγμή– απαντήσεις για το πένθος, την απώλεια, την ανάγκη για συγχώρεση, τη θνητότητα και τη ματαιοδοξία της ανθρώπινης ύπαρξης. 

Αποτίνοντας φόρο τιμής στα θρυλικά «Στιγμιότυπα» (1993) του Ρόμπερτ Όλτμαν, και με τα τραγούδια της Έιμι Μαν να ορίζουν τον μελαγχολικό τόνο της ταινίας, το Μανόλια μοιάζει με τον τίτλο του: ένα πανέμορφο λουλούδι που χάνει (ηθελημένα) ένα προς τα ένα τα πέταλά του. 

Fundamentals of Cinema: New Classics

Μανόλια / Magnolia (ΗΠΑ, 1999). Σκηνοθεσία-Σενάριο: Πολ Τόμας Άντερσον / Paul Thomas Anderson. Πρωταγωνιστούν: Tom Cruise, Julianne Moore, Jason Robards, Philip Seymour Hoffman, Philip Baker Hall, John C. Reilly. Γλώσσα: Αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά. Έγχρωμη, 181΄ 

Ένα περίτεχνο ψηφιδωτό από συμπτώσεις, διακλαδώσεις και αλληλεξαρτήσεις, και συνάμα ένας πολυσύνθετος φόρος τιμής στα θρυλικά Στιγμιότυπα του Ρόμπερτ Όλτμαν, που συνυφαίνει μαεστρικά τη μοίρα δέκα ετερόκλητων ανθρώπων, σε μια πραγματεία για τη συμφιλίωση και τη ματαίωση, την ενοχή και τις παραλείψεις. 

Αίθουσα ΔΑΝΑΟΣ: Πέμπτη 27/11 - 20:00, Κινηματογράφος Δαναός (Λεωφόρος Κηφισίας, 109. τηλ.2106922655). Γενική είσοδος: 7€. Εισιτήρια διαθέσιμα ηλεκτρονικά στο site του κινηματογράφου: https://danaoscinema.gr/