«Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θήρας είναι το 27ο που παραδίδουμε μέσα σε έξι χρόνια», σημείωσε, μεταξύ άλλων, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, κατά τον χαιρετισμό της στα εγκαίνια του πλήρως ανακαινισμένου Αρχαιολογικού Μουσείου Θήρας. Τον εν λόγω μουσείο, προσφέρει στην τοπική κοινωνία και τους χιλιάδες επισκέπτες της Σαντορίνης ένα νέο πολιτιστικό στολίδι με σύγχρονες μουσειακές προδιαγραφές. Τα εγκαίνια σηματοδότησαν και την έναρξη της τουριστικής περιόδου στο νησί, υπογραμμίζοντας τη δυναμική της ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής.
«Σήμερα είναι μια σημαντική ημέρα για τη Σαντορίνη, για τις Κυκλάδες, για το Υπουργείο Πολιτισμού. Σήμερα, το Υπουργείο Πολιτισμού αποδίδει το 27ο Μουσείο, από το 2019 μέχρι σήμερα. Εικοσιεπτά Μουσεία, είτε νεοϊδρυμένα είτε πλήρως ανακαινισμένα και εκσυγχρονισμένα. Εικοσιεπτά Μουσεία μέσα σε 6 χρόνια είναι ήδη ένα ρεκόρ, και οφείλουμε γι' αυτό να ευχαριστήσουμε και να συγχαρούμε τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού. Τα Μουσεία, που δημιουργούμε και αποδίδουμε στις τοπικές κοινωνίες, αποτελούν συγχρόνως πολιτιστικούς πόλους και αναπτυξιακούς πόρους. Βεβαίως, δεν θα μπορούσαν να ιδρυθούν, αν δεν υπήρχαν τα χρηματοδοτικά εργαλεία και η εκμετάλλευση και αξιοποίηση κάθε διαθέσιμου ευρώ. Σήμερα, ανοίγει τις πύλες του το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θήρας, ένα έργο ενταγμένο στην Πολιτιστική Χάρτα Ανάπτυξης και Εημερίας, που έχουμε σχεδιάσει στο Υπουργείο Πολιτισμού για κάθε μία από τις Περιφέρειες της χώρας μας», σημείωσε, μεταξύ άλλων, την περασμένη Κυριακή (22/06), η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
«Η πρώτη επίσκεψή μας στη Σαντορίνη, μετά τους πρώτους μήνες της πανδημίας, ήταν με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, το 2020. Τότε, δώσαμε την υπόσχεση ότι οι τοιχογραφίες του Ακρωτηρίου –ένα από τα σημαντικότερα σύνολα των αρχαιολογικών θησαυρών της Θήρας που φυλάσσονταν στις αποθήκες και παρέμεναν επί μακρόν άγνωστα και απρόσιτα στο ευρύ κοινό– θα εκτίθεντο στο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας το επόμενο έτος. Ένα χρόνο αργότερα, εγκαινιάστηκε η έκθεση ''Θηραϊκές Τοιχογραφίες. Ο Θησαυρός του Προϊστορικού Αιγαίου'', με την οποία οι τοιχογραφίες κατέστησαν για πρώτη φορά προσβάσιμες και επισκέψιμες. Τότε, το 2021, δώσαμε μια νέα υπόσχεση, ότι το Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας θα ανακαινιστεί πλήρως με βάση σύγχρονες μουσειακές προδιαγραφές. Στόχος μας ήταν, η Σαντορίνη να αποτελέσει πλέον κεντρικό προορισμό της Μεσογείου και στον τομέα του πολιτιστικού τουρισμού», συνέχισε η υπουργός Πολιτισμού.
«Γυναίκες στο άδυτο» από το προϊστορικό Ακρωτήρι. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
Όπως συμπλήρωσε, «μετά το αίσιο πέρας της σεισμικής δραστηριότητας που αναστάτωσε τη Σαντορίνη την φετινή άνοιξη, σήμερα βρισκόμαστε στο νησί για να συνοδεύουμε την έναρξη της θερινής τουριστικής περιόδου με την επανέναρξη λειτουργίας του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήρας, το οποίο αποδίδεται και πάλι στην τοπική κοινωνία ανακαινισμένο και αναβαθμισμένο, προσθέτοντας μια ακόμη πολύτιμη υποδομή πολιτισμού δίπλα στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου, το Μουσείο Προϊστορικής Θήρας και την Αρχαία Θήρα.
» Το κτίριο του Μουσείου, κτισμένο στο πλαίσιο της συνολικής ανοικοδόμησης του νησιού μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1956, σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Δεκαβάλλα ενσωματώνοντας χαρακτηριστικά του μοντέρνου κινήματος, όπως οι φωταγωγοί και οι οπτικές φυγές προς τον οικισμό και την καλντέρα. Οι φθορές του χρόνου, οι νέες ανάγκες στο μουσειογραφικό και μουσειολογικό πεδίο και οι αυξημένες απαιτήσεις ενός όλο και μεγαλύτερου αριθμού επισκεπτών είχαν καταστήσει εδώ και αρκετά χρόνια επιβεβλημένη την πραγματοποίηση εκτενών παρεμβάσεων ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού. Οι εργασίες που πραγματοποιήθηκαν από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων αποκατέστησαν το αρχικό σχέδιο του κτηρίου αναδεικνύοντας ξανά τις αλλοιωμένες αρχιτεκτονικές αρετές του, ενώ αντικατέστησαν και αναβάθμισαν παράλληλα το σύνολο των υποδομών και εγκαταστάσεών του σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένου του ενεργειακού και της ασφάλειας».
Η «Κόρη της Θήρας»
Κεντρικό και εμβληματικό έκθεμα του ανανεωμένου Μουσείου είναι η «Κόρη της Θήρας», το αρχαϊκό άγαλμα ύψους 2,48 μ., από ναξιακό μάρμαρο, που ανακαλύφθηκε, το 2000, στη Σελλάδα, την νεκρόπολη της Αρχαίας Θήρας. Το σπουδαίο αυτό και σχεδόν ακέραιο εύρημα παρέμενε επίσης αθέατο και μακριά από το κοινό επί 22 χρόνια, έως το φθινόπωρο του 2022, όταν και προχωρήσαμε για πρώτη φορά στην προσωρινή παρουσίασή της στο υπό ανακαίνιση Μουσείο.
Σήμερα, το εμβληματικό άγαλμα της Κόρης εμφανίζεται πλέον στη μόνιμη θέση του, προστατευμένο από αντισεισμική βάση, η οποία σχεδιάστηκε με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές από το εργαστήριο στατικής μηχανικής του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου και εφαρμόστηκε στο γλυπτό από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων στο Εργαστήριο Συντήρησης των Μουσείου Ακρόπολης, ώστε η Κόρη να μπορεί να στέκει ασφαλής αλλά και ελεύθερη αναδεικνύοντας πλήρως το αρχαϊκό της κάλλος.
Η Κόρη της Θήρας στη νέα της βάση. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
Η Κόρη της Θήρας αποτέλεσε ένα από τα κεντρικά εκθέματα μιας από τις σημαντικότερες και πλέον επιτυχημένες περιοδικές εκθέσεις των τελευταίων ετών, με τίτλο «Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων», η οποία συνδιοργανώθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού δια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, σε συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Έχοντας πρώτα παρουσιαστεί με μεγάλη επιτυχία στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, η έκθεση «Κυκλαδίτισσες» φιλοξενείται πλέον στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Θήρας ανανεωμένη και με νέα προσαρμοσμένη διάταξη, σηματοδοτώντας πανηγυρικά την έναρξη της νέας πορείας του καθώς αποδίδεται πλήρως ανανεωμένο στο ελληνικό και διεθνές κοινό.
Η πρωτότυπη αυτή έκθεση παρουσιάζει την ιστορία των Κυκλάδων μέσα από τη γυναικεία οπτική, αναδεικνύοντας τον εξελισσόμενο και μεταλλασσόμενο ρόλο της γυναίκας στις νησιωτικές κοινωνίες από την προϊστορία έως τους μεταβυζαντινούς χρόνους. Μέσα από προσωπικές ιστορίες και λιγότερο γνωστές πτυχές της γυναικείας εμπειρίας, φωτίζει ζητήματα όπως η ταυτότητα, η ισότητα, η συμμετοχή και η αυτονομία. Καταδεικνύει πώς οι Κυκλαδίτισσες άλλοτε περιορίζονταν από κοινωνικά στερεότυπα και άλλοτε πρωταγωνιστούσαν δυναμικά στην οικογένεια, τη θρησκεία, την οικονομία και την πολιτική. Συνδέει το παρελθόν και το παρόν, προσκαλώντας το κοινό να στοχαστεί πάνω στη διαχρονική πορεία της γυναίκας ως φορέα παράδοσης και αλλαγής.
Kεντρική φωτ.: Το αίθριο του ανακαινισμένου Αρχαιολογικού Μουσείου Θήρας. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ