field_kentriki_fotografia
Eurokinissi
Eurokinissi
Φεστιβάλ ταινιών για την ισότητα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Ταινίες με θέμα την αυτοδιάθεση του γυναικείου σώματος, με έμφαση στα σεξουαλικά και αναπαραγωγικά δικαιώματα, θα προβληθούν στο εφετινό Φεστιβάλ «50/50 Ισότητα και στον Κινηματογράφο» που συνδιοργανώνουν το WIFT GR - Women in Film and Television Greece (Γυναίκες στον Κινηματογράφο και στην Τηλεόραση – Ελλάδα) και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, την HP Productionm και το Κέντρο Διοτίμα, υπό την αιγίδα και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Περιφέρειας Αττικής. 

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και στην εφετινή 6η του διοργάνωση, το φεστιβάλ συμπίπτει με την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών (25 Νοεμβρίου). Εφέτος, το πρόγραμμα διαμορφώθηκε με αφορμή το φεμινιστικό σύνθημα «My Body My Rights» και αποτελείται από 12 ταινίες οι προβληθούν από σήμερα, 24 Νοεμβρίου, έως τις 27 του μήνα, με σκοπό την προβολή των αγώνων των γυναικών για τα αναπαραγωγικά τους δικαιώματα ανά την υφήλιο και ανά διαφορετικές ιστορικές περιόδους, ώστε να ευαισθητοποιηθεί το κοινό. Πρόκειται για ταινίες των τελευταίων χρόνων, αποκλειστικά από γυναίκες σκηνοθέτριες, που ξεχωρίζουν για την αιχμηρή τους ματιά και την πολιτική τους διάσταση.

Πρόγραμμα

Κατά τη σημερινή (20:00) τελετή έναρξης του φεστιβάλ θα προβληθεί απόσπασμα από την υπό-παραγωγή μικρού μήκους ταινία «Μοmmies» των Μαρία Σιδηροπούλου και Ελβίρα Κρίθαρη, με την παρουσία των σκηνοθέτιδων.

Θα ακολουθήσει (22.00) η προνολή της ταινίας μυθοπλασίας «Πίσω από τις θημωνιές / Behind the Haystacks» (2022, 118', Ελλάδα, Γερμανία, Βόρεια Μακεδονία) σε σενάριο-σκηνοθεσία Ασημίνας Προέδρου. 

Σύμφωνα με το πρόγραμμα, η ταινία αναφέρεται σε ένα τραγικό συμβάν στα βόρεια σύνορα της Ελλάδας, το οποίο φέρνει μια τριμελή ελληνική οικογένεια μπροστά σε προσωπικά αδιέξοδα, με τον καθένα να πρέπει να αναλογιστεί για πρώτη φορά στη ζωή του το κόστος των πράξεών του. Οι γυναικείοι χαρακτήρες ασφυκτιούν προσπαθώντας να βρουν τη θέση τους σε ένα δυσχερές για τη γυναίκα περιβάλλον. 

H αφίσα του Φεστιβάλ. Πηγή: Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Παρασκευή 25 Νοεμβρίου

Αύριο, οι προβολές ξεκινούν με την ταινία «Το πορτρέτο μιας γυναίκας που φλέγεται / Portrait de la jeune fille en feu / Portrait of a Lady on Fire» (Μυθοπλασία, Γαλλία, 2019, 119’) σε σενάριο και σκηνοθεσία Céline Sciamma. Η υπόθεση εκτυλίσσεται το 1770 στην περιοχή Βρετάνη, όπου η ζωγράφος Μαριάν αναλαμβάνει το γαμήλιο πορτρέτο της Ελοΐζ, μίας νέας γυναίκας που μόλις άφησε το Μοναστήρι. Η Ελοΐζ αρνείται να παντρευτεί και η Μαριάν θα πρέπει να τη ζωγραφίσει χωρίς η ίδια να το γνωρίζει. 

Ακολουθεί (20:10) η ταινία «Το γεγονός / L'événement / Happening» (Μυθοπλασία, Γαλλία, 2021, 100’) σε σκηνοθεσία Audrey Diwan. Πρόκειται για προσαρμογή του ομώνυμου μυθιστορήματος της Ανί Ερνό και ακτυλίσσεται στη Γαλλία το 1963. Κεντρικό πρόσωπο η φοιτήτρια Φιλολοφίας, Άννα, η οποία μένει έγκυος σε μια εποχή όπου η αντισύλληψη και η άμβλωση είναι παράνομες. Καθώς δυσκολεύεται να βρει βοήθεια από φίλους καταφεύγει σε γιατρό, ο οποίος αποφασίζει για εκείνη συνταγογραφώντας παρά τη θέλησή της φάρμακα ενίσχυσης της κύησης. 

Κατόπιν, προβάλλεται (22:00) η ταινία «24 Εβδομάδες / 24 Wochen / 24 Weeks» (Μυθοπλασία, Γαλλία, 2021, 103') σε σκηνοθεσία Anne Zohra Berrach. Ευτυχισµένη σύζυγος και µητέρα ενός 8χρονου αγοριού, η Άστριντ ανακαλύπτει πως είναι ξανά έγκυος. Γεµάτη χαρά ξαναζεί την καινούργια της εγκυµοσύνη ώσπου στον έκτο µήνα κύησης έρχεται αντιµέτωπη µε µια σκληρή πραγµατικότητα. Κατά τη διάρκεια ενός ελέγχου ρουτίνας, ανακαλύπτουν ότι το παιδί τους είναι βαριά άρρωστο. Η Άστριντ είναι αντιµέτωπη µε ένα φοβερό δίληµµα που σύµφωνα µε τον γερµανικό νόµο είναι δική της ευθύνη η τελική επιλογή. Μια κινηματογραφική πρόταση που αναδεικνύει τις εύθραυστες διαστάσεις ανάμεσα στην ιατρική και τη μητρότητα.

Σάββατο 26 Νοεμβρίου

Μεθαύριο, οι προβολές ξεκινούν (17:30) με επιλογή μικρού μήκους ταινιών σε επιμέλεια της HF Productions. Ακολουθεί (19:30) συζήτηση με θέμα «Τα αναπαραγωγικά δικαιώματα, η αυτοδιάθεση του σώματος και ο ρόλος της τηλεόρασης και του κινηματογράφου», όπου η δημοσιογράφος και σεναριογράφος, Μαρία Λούκα συνομιλεί με τις Φαίδρα Βόκαλη (παραγωγός - σκηνοθέτρια), Άννα Βουγιούκα (ερευνήτρια/ gender expert του Κέντρου Διοτίμα), Νατάσα Γιάμαλη (δημοσιογράφος - παρουσιάστρια), Μαρκέλλα Γιαννάτου (ηθοποιός), Σοφία Καϊτατζή - Γουίτλοκ (καθηγήτρια στο τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), Μαίρη Μπούλη (σκηνοθέτρια), τη Δανάη Παπαδάκη, δότρια ωαρίων και κεντρικό πρόσωπο στο εν εξελίξει ντοκιμαντέρ παρατήρησης «Δεν Κοστίζει Τίποτα» της Μαίρης Μπούλη κ.α..

Κατόπιν, προβάλλεται η ταινία «Βροντή» (2022, 92') της Carmen Jaquier, με την υπόθεση να εκτυλίσσεται το καλοκαίρι του 1900, σε μια πεδιάδα της νότιας Ελβετίας. Η17χρονη Ελίζαμπεθ είναι έτοιμη να δώσει όρκο αγνότητας, όταν ο ξαφνικός θάνατος της μεγαλύτερης αδελφής της την αναγκάζει να φύγει από το μοναστήρι και να επιστρέψει στο οικογενειακό αγρόκτημα που άφησε πίσω της πέντε χρόνια νωρίτερα. Η ταινία τιμήθηκε με το WIFT GR Award στο πλαίσιο του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Κυριακή 27 Νοεμβρίου 

Το φεστιβάλ ολοκληρώνεται στις 27 Νοεμβρίου. Αρχικά προβάλλεται (18:00) το ντοκιμαντέρ «Μωρά ''Made in India'' / Babies made in India» (2009, 52’) των Stéphanie Lebrun και Philippe Levasseur, και αναφέρεται στην Ινδία, που εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς στο μεγαλύτερο εργοστάσιο μωρών στον πλανήτη. Είναι μία από τις λίγες χώρες στον κόσμο που επιτρέπει τη χρηματοδότηση της παρένθετης μητρότητας.

Ακολουθεί (19:30) το ντοκιμαντέρ «Οι Janes / The Janes» (2022, 101') των Tia Lessin και Emma Pildes οι οποίες αναφέρονται στην ιστορία της Jane Collective, μιας παράνομης ομάδας αμβλώσεων που εργαζόταν στο Σικάγο στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του '70.

Το φεστιβάλ ολοκληρώνεται με την ταινία «Άκουσέ με / Listen - Special Screening» (2022, 108') σε σκηνοθεσία Μαρίας Ντούζα, η οποία πραγματεύεται τις οικονομικές δυσκολίες που αναγκάζουν την κωφή έφηβη Βαλμίρα να αφήσει το σχολείο Κωφών στην Αθήνα και να επιστρέψει στο νησί του πατέρα της, όπου βρίσκεται αντιμέτωπη με τον κίνδυνο της αδιαφορίας και της απομόνωσης – όχι μόνο εξαιτίας των προκαταλήψεων του χωριού, αλλά, κυρίως, των δικών της.

* Η είσοδος στις προβολές και τη συζήτηση του Φεστιβάλ είναι ελεύθερη.

**Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136 104 35 Κεραμεικός, Αθήνα