Εθνικό Θέατρο-Κτίριο Τσίλλερ. Φωτογραφία: Εθνικό Θέατρο/ Θωμάς Γερασόπουλος
«Βρυκόλακες» και Τσάπλιν στο Εθνικό Θέατρο
Εθνικό Θέατρο-Κτίριο Τσίλλερ. Φωτογραφία: Εθνικό Θέατρο/ Θωμάς Γερασόπουλος
Παραστάσεις

«Βρυκόλακες» και Τσάπλιν στο Εθνικό Θέατρο

«Στη δύσκολη αυτή συγκυρία είμαστε όλοι μαζί, είμαστε όλοι διαφορετικοί, είμαστε όλοι ίδιοι». Η φράση αυτή αποτελεί την κατακλείδα του σημειώματος του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννη Μόσχου, για το ρεπερτόριο που θα παρουσιαστεί το 2022-2023 στις σκηνές του κορυφαίου κρατικού θεάτρου της χώρας. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ευρέος φάσματος καθότι απευθύνεται σε κάθε -διαφορετικό-κοινό, και έρχεται να μας υπενθυμίσει την επιρροή που μπορεί να έχει ένα άρτιο θεατρικό έργο σε εμάς, κατά αλλά και μετά την παρακολούθησή του.

Εκτός από ποικίλα θεατρικά έργα, το πρόγραμμα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, σειρά δραστηριοτήτων για παιδιά, εφήβους και ενήλικες, προγράμματα θεατρικής εκπαίδευσης για κρατούμενους και ανθρώπους σε απεξάρτηση, συνεργασίες με διάφορους πολιτιστικούς και δημόσιους φορείς, καθώς και μια σειρά συζητήσεων σχετικά με κοινωνικά ζητήματα. Πρώτη από αυτές, «Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo» (3/10) -μία συζήτηση στον απόηχο της υπόθεσης του πρώην καλ. διευθυντή του Εθνικού, Δημήτρη Λιγνάδη.

Αναφορικά με τα θεατρικά έργα, η Κεντρική Σκηνή (Κτίριο Τσίλλερ) σηκώνει αυλαία (26/10) με τους «Βρυκόλακες» του Ίψεν, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή. Ακολουθούν η λαϊκή κωμωδία «Σπασμένη στάμνα» (από 10/12) του Χάινριχ φον Κλάιστ, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση-Νίκου Χατζόπουλου, και η σαιξπηρική τραγωδία «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» (από 4/3/2023) υπό το σκηνοθετικό βλέμμα του Δημήτρη Καραντζά.

Το Κτίριο Τσίλλερ-Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» υποδέχεται το κοινό με τρεις πρώτες πανελλήνιες παρουσιάσεις έργων: τη σάτιρα για την κυρίαρχη κουλτούρα της εποχής μας «Ο άνθρωπος απ’ το Μαντόλσκ» (από 14/10) του Ντμίτρι Ντανίλοφ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή, το έργο για τις παθογένειες της ελληνικής –και όχι μόνο– κοινωνίας, «Ο Άλλος» (από 21/12) της Πένυς Φυλακτάκη, σε σκηνοθεσία Σοφίας Πάσχου, και «Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα» (από 1/3/2023) του Τόνυ Κούσνερ, που αφηγείται την άνοδο και εγκαθίδρυση του ναζισμού, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.

(Λήψη από την Κεντρική Σκηνή (Κτίριο Τσίλλερ). Φωτογραφία: Εθνικό Θέατρο/ Θωμάς Γερασόπουλος)

Στο Θέατρο Rex – Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» θα δούμε την ταινία «Τα φώτα της πόλης» του Τσάρλι Τσάπλιν να ανεβαίνει (από 18/11) σε μορφή μιούζικαλ, με πρωτότυπη μουσική Θοδωρή Οικονόμου, στίχους Σταύρου Σταύρου, και διασκευή Αμάλια Μπένετ (σκηνοθεσία), Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς και Θοδωρή Οικονόμου. Καθώς και την κωμωδία «Μια νύχτα στην Επίδαυρο» (από 16/2/2023) του Νίκου Καραθάνου (σύλληψη-σκην.).

Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού (Θέατρο Rex-Σκηνή «Κατίνα Παξινού») επαναλειτουργεί, πλέον ως Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών μετά από μια διακοπή δύο χρόνων. Μας καλωσορίζει με την περιπατική παράσταση «Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε» (από 18/11) σε σύλληψη-σκηνοθεσία Μπρικένα Γκίστο, και με τη σουρεαλιστική κωμωδία που σατιρίζει τους μηχανισμούς της εξουσίας, «Οι προβοκάτορες» (από 1/12) του Γιάννη Αποσκίτη, σε σκηνοθεσία Ορέστη Σταυρόπουλου. Ακολουθούν η παράσταση-οραματισμός της επανάστασης «Δε φάϊναλ θολούθιον» (από 27/1/2023) σε σκηνοθεσία Σωτήρη Ρουμελιώτη, το «Goodbye, Lindita» (από 23/3/2023) με τον Μάριο Μπανούσι να σκηνοθετεί την απώλεια, και τη Μαριλένα Κατρανίδου (σύλληψη-σκην.) να αναφέρεται με το «Yes, we can’t» (από 19/3/2023) στην «κοινωνία της κόπωσης».

Ευρύ είναι και το ρεπερτόριο στην παιδική και την εφηβική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Ανεβαίνουν οι παραγωγές «Η Χάϊντι και τα βουνά» (από 28/10) του Ανδρέα Φλουράκη, σε σκηνοθεσία Ιώς Βουλγαράκη, «Το ξύπνημα της άνοιξης» (από 23/11) του Φρανκ Βέντεκιντ, σε διασκευή της Άνια Ράις και σκηνοθεσία Γιάννη Καραούλη, όπως και οι «Ιστορίες για να μην κοιμάσαι» (από 23/4) που είναι βασισμένες σε έργα του Νόελ Γκρεγκ, σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου.

Μόνο που οι παραστάσεις δεν θα περιοριστούν εντός Εθνικού. Ο οργανισμός συνεργάζεται με το Θέατρο Τέχνης (οδός Φρυνίχου) για την αναβίωση της παράστασης του Εθνικού «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια» (από 28/10) σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα –η πρεμιέρα της οποίας έγινε μόνο σε live streaming λόγω καραντίνας. Επίσης, συνεργάζεται με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά για το «Συνέβη στην Ελλάδα», μια αναδρομή στους δύο αιώνες του νεοελληνικού κράτους, σε σύνθεση κειμένων και σκηνοθεσία του Νίκου Χατζόπουλου. Καθώς και με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, μια συνεργασία για την οποία αναμένονται περισσότερες λεπτομέρειες.

*Περισσότερες πληροφορίες για τις παραστάσεις και προμήθεια εισιτηρίων στην ιστοσελίδα του Εθνικού Θεάτρου (https://www.n-t.gr/).