Παραιτήθηκε ο Φαμπρ, καιρός να απομακρυνθεί και ο  Μπαλτάς που τον επέλεξε

Παραιτήθηκε ο Φαμπρ, καιρός να απομακρυνθεί και ο Μπαλτάς που τον επέλεξε

Ανεπίτρεπτη, απαράδεκτη και προσβλητική συμπεριφορά επέδειξε ο Jan Fabre απέναντι στην Ελλάδα που τον τίμησε αναθέτοντάς του την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ελληνικού Φεστιβάλ. Θεωρώντας πως η χώρα μας είναι αποικία και οι Έλληνες ιθαγενείς, όπως του επέτρεψε η κυβέρνηση άλλωστε, ο βέλγος καλλιτέχνης παραιτήθηκε το πρωί... στο Βέλγιο, όχι όμως και στην Ελλάδα, με πλήρη αδιαφορία και αχαριστία προς την χώρα μας, που τον τίμησε προτείνοντάς τον για ένα σημαντικό αξίωμα.

Η σύντομη δήλωσή του, που δημοσιεύθηκε λίγο μετά τις 9 πμ σε βελγικές ιστοσελίδες, ήταν αποκαλυπτική. Συνόδευε την είδηση της παραίτησής του, επιβεβαιώνοντάς την. Σύμφωνα με όσα ο ίδιος είπε, «αποδέχθηκα την πρόσκληση του Έλληνα υπουργού πολιτισμού, υπό την προϋπόθεση να κάνω τις καλλιτεχνικές επιλογές μου με πλήρη ελευθερία. Αυτό δεν φαίνεται πλέον δυνατό στην Ελλάδα. Δεν θέλω να εργαστώ σε ένα εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον, ενώ προσήλθα με ανοιχτό μυαλό και καρδιά».

Λίγες ώρες μετά, στην Ελλάδα άρχισε το θρίλερ: παραιτήθηκε ή δεν παραιτήθηκε; Δεν ξέρω τίποτα έλεγε επισήμως το υπουργείο Πολιτισμού. Και βεβαίως, η Κατερίνα Κοσκινά, η οποία ενεπλάκη στην υπόθεση από δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών, σύμφωνα με το οποίο σε εκείνην κατέθεσε την παραίτησή του ο κ. Fabre, απαντούσε ειρωνικά: και ποια είμαι εγώ που θα μου καταθέσει παραίτηση; Το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων επιβεβαίωνε κι εκείνο ότι είχε παραιτηθεί, χωρίς να δηλώνει πώς διασταύρωσε την είδηση που, στην Ελλάδα, δεν επιβεβαιωνόταν από πουθενά. Ούτε και έβαλε ως πηγή τα βελγικά  site. Μήπως κάποιοι στο υπουργείο Πολιτισμού ή στο Φεστιβάλ γνώριζαν και διοχέτευαν πληροφορίες;

Δεν παραιτήθηκε, λοιπόν, ο κ. Fabre στον Αριστείδη Μπαλτά ως όφειλε. Στην πραγματικότητα, δεν έχει τοποθετηθεί επίσημα στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, την οποία άλλωστε δεν ήθελε, μιλώντας για θέση curator, άρα δεν έχει υποχρέωση να αποστείλει ή να καταθέσει επιστολή παραίτησης. Αλλά, έχει την ηθική υποχρέωση να επικοινωνήσει με τον κ. Μπαλτά που τον τοποθέτησε στη συγκεκριμένη θέση και να τον ενημερώσει. Κάτι τέτοιο δεν έγινε.

Και εδώ γεννάται το ερώτημα: το υπουργείο Πολιτισμού κατακλύζεται από τηλεφωνήματα, το γραφείο Τύπου ρωτά τον υπουργό, εκείνος αρνείται ότι γνωρίζει κάτι. Γιατί ο υπουργός δεν επικοινωνεί με τον κ. Fabre ώστε να μάθει τι έγινε; Γιατί ο καθ' ύλην αρμόδιος αφήνει ένα θέμα να σοβεί και δεν το λύνει επί τόπου; Πώς δικαιολογείται ο άνθρωπος που τοποθέτησε τον Fabre στη θέση αυτή (προφανώς μετά από γνώμες συμβούλων του) να μην κάνει την παραμικρή κίνηση όταν ο Βέλγος τον έφτυσε, φτύνοντας ταυτοχρόνως και τη χώρα, με το να αναγγείλει την παραίτησή του στα ΜΜΕ της πατρίδας του αποκλειστικά; Τι κρατά τον κ. Μπαλτά από το να ερευνήσει την αλήθεια;

Η παραίτηση Φαμπρ κάθε άλλο παρά κεραυνός εν αιθρία θα πρέπει να θεωρείται, αφού οι τοποθετήσεις του άνοιξαν τον ασκό του Αιόλου σε πολιτικό και καλλιτεχνικό τομέα. Ωστόσο, ο κ. Μπαλτάς θα πρέπει σήμερα κιόλας να βγει και να πει πώς θα γίνει φέτος το φεστιβάλ; Με ποιο σχήμα; Με ποιους επικεφαλής; Πώς θα επιλεγούν τα σχήματα που θα μετάσχουν σε αυτό; Ήδη η καθυστέρηση είναι τεράστια. Ένας υπεύθυνος υπουργός αυτό θα είχε κάνει.

Η άλλη λύση θα ήταν να παραιτηθεί, αφού θα πρέπει να αναλάβει την ευθύνη και να πληρώσει τα επίχειρα της πολιτικής του. Όχι μόνο εκείνος, όμως. Θα πρέπει να αποκαλύψει ποιοι συνεργάτες του και ποιοι άνθρωποι του πολιτισμού (ΣΥΡΙΖΑ άραγε;) του «προξένεψαν» τον κ. Φαμπρ με τις ιδέες που δεν ταιριάζουν σε ένα κεντρικό φεστιβάλ και το πολύ- πολύ να μπορούσαν να εφαρμοστούν σε ένα επαρχιακό.

Άραγε, μετά από μια τέτοια επική αποτυχία, ο κ. Μπαλτάς και οι σύμβουλοί του, θα παραμείνουν στη θέση τους; Ή θα  έπρεπε να έχουν καταθέσει την παραίτησή τους; Φαίνεται όμως ότι αναζητούν σωσίβια και δικαιολογίες, αντί να παραδεχθούν τις ευθύνες τους. Ο κ. Τσίπρας που έκανε παρεμβάσεις μέσω...twitter, τι σκέφτεται άραγε;

Σύσσωμη η αντιπολίτευση έχει πάντως καταδικάσει τις επιλογές του κ Μπαλτά και ιδίως η αξιωματική αντιπολίτευση.

«Το Ελληνικό Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, για σχεδόν 60 χρόνια, αγκαλιάζει και αναδεικνύει διεθνώς την ελληνική πολιτιστική δημιουργία» δήλωσε ο πρόεδρος της ΝΔ. Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Μέσα από αυτόν το θεσμό ουσιαστικά αναπαράγεται, εξελίσσεται και μεταδίδεται στις επόμενες γενιές το αρχαίο ελληνικό θέατρο. Κυρίως όμως τροφοδοτείται η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

Με έκπληξη, αλλά κυρίως με λύπη, πληροφορηθήκαμε ότι ο Υπουργός Πολιτισμού, κ. Μπαλτάς, προχωρά ανάμεσα στα άλλα και στην κατάργηση της παρουσίας των Ελλήνων δημιουργών. Ταυτόχρονα, ο πρωθυπουργός αποδέχτηκε τον αφελληνισμό ενός κατεξοχήν εθνικού, πνευματικού, αλλά και τουριστικού προϊόντος, έστω και με όρους εξευτελιστικής ποσόστωσης.

Έστω και τώρα, ζητώ από τον κ. Τσίπρα να αναιρέσει αυτήν την άστοχη και πρωτοφανή απόφαση.

Το Ελληνικό Φεστιβάλ θα πρέπει να συνεχίσει να εκπέμπει διεθνώς τον ελληνικό πολιτισμό».

Ερώτηση για το θέμα Φαμπρ κατέθεσε στη Βουλή ο Άδωνης Γεωργιάδης, σημειώνοντας:

«Είναι εμφανές ότι, ο Υπουργός Πολιτισμού διά μέσου άστοχων και πρόχειρων βηματισμών επιχειρεί να θολώσει το τοπίο, προκειμένου να καλύψει το γεγονός ότι δεν έχει ολοκληρωμένη πολιτική ατζέντα.  Οι παραπάνω ενέργειες κορυφώθηκαν με την παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού σε μια προσπάθεια αποκλιμάκωσης της έντασης.

Η λογική της «διεθνοποίησης» στους ελληνικούς φορείς Πολιτισμού είναι, καθώς φαίνεται, πάγια θέση του Υπουργού Πολιτισμού, αφού πολλοί νέοι Διευθυντές και μέλη σε διάφορους φορείς πολιτισμού, προσωπικές επιλογές του κ. Μπαλτά, δεν είναι Έλληνες. Η λογική αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον κυβερνητικό σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και πολιτικός προϊστάμενος του κ. Μπαλτά έθεσε ως βασική προτεραιότητα στο κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ τη δημιουργία θέσεων εργασίας μέσω του Πολιτισμού, ιδίως σε περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης».

Αντιγόνη Καρατάσου