Γκρίνιες στον ΣΥΡΙΖΑ για τα F16 - Εξηγήσεις έδωσε ο Δ. Βίτσας

Γκρίνιες στον ΣΥΡΙΖΑ για τα F16 - Εξηγήσεις έδωσε ο Δ. Βίτσας

Διάχυτος φαίνεται να είναι ο προβληματισμός στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ για την αναβάθμιση των F16, με τους Νίκο Ξυδάκη, Νίκο Φίλη και Θοδωρή Δρίτσα να διατηρούν επιφυλάξεις, τις οποίες, βέβαια, εξέφρασαν στη Βουλή με «ευγενικό» τρόπο.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Ξυδάκης πήρε πρώτος τον λόγο αναφέρθηκε στα αντισταθμιστικά οφέλη, για τα οποία κράτησε… επιφυλάξεις.  «Στο παρελθόν αποτέλεσαν πηγή σκανδάλων και διαφθοράς», είπε χαρακτηριστικά ενώ ζήτησε να μην «μείνει η παραμικρή αμφιβολία για  τη διαφάνεια της διαδικασίας αναβάθμισης. Πρότεινε, δε, επαναδιαπραγμάτευση με Θεσμούς, ώστε οι αμυντικές δαπάνες να εξαιρεθούν από τον υπολογισμό ελλείμματος της Ελλάδας, όπως έγινε με τις δαπάνες για το μεταναστευτικό.

Λίγο αργότερα, ο Θοδωρής Δρίτσας άσκησε έντονη κριτική για τον τρόπο που ανακοινώθηκε η συμφωνία για την αναβάθμιση των F16, δηλαδή μέσω του προέδρου D. Trump. «Το πώς ανακοινώθηκε η συμφωνία σηκώνει μεγάλη συζήτηση», ήταν η φράση που χρησιμοποίησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, «χτυπώντας» το Μέγαρο Μαξίμου και τον Αλέξη Τσίπρα.

Πιο «εκνευρισμένος» εμφανίστηκε ο Ν. Φίλης, ο οποίος απευθυνόμενος προς τον Δ. Βίτσα σε έντονο ειρωνικό ύφος τον ευχαρίστησε «που μας βοηθάτε να βγούμε από το πέλαγος της αγνοίας». Τόνισε, μάλιστα ότι υπάρχει ανάγκη συνολικής συζήτησης για τα προγράμματα εξοπλισμών στο ΓΕΕΘΑ κι όχι μόνο γι' αυτό, κάτι με το οποίο συμφώνησε και ο αρμόδιος αναπληρωτής Υπουργός.

Σε κάθε περίπτωση, ο  Δημήτρης Βίτσας στην ομιλία του προσπάθησε να δώσει εξηγήσεις για το κόστος, τα αντισταθμιστικά και γενικά για τη συμφωνία της αναβάθμισης των F16. Όπως είπε ο ακριβής αριθμός που θα αναβαθμιστεί θα αποφασιστεί μετά τις 2 Νοεμβρίου οπότε και το Αμερικανικό Κογκρέσο στείλει την τελική του πρόταση.

Σε ότι αφορά το κόστος ο αναπληρωτής Υπουργός  σημείωσε ότι όντως το ταβάνι είναι τα 2,4 δις δολάρια για την αναβάθμισης και των 123 αεροσκαφών, όμως για την «Ελλάδα το κόστος είναι απαγορευτικό». «Εμείς λέμε ότι με βάση αυτά που έχουμε κάνει αυτά που μπορούμε δώσουμε είναι 1,1 δις ευρώ,  πάνω κάτω αν και κουβαρντάδες δεν είμαστε. Από πού θα τα δώσουμε; Από τον προϋπολογισμό που έχουμε παίρνοντας τον σημερινό προϋπολογισμό εξοπλιστικών και σε βάθος 10ετίας», εξήγησε χαρακτηριστικά.

Υποστήριξε, επίσης, ότι η Ελλάδα θα αποκτήσει τεχνογνωσία και πως  στη διαδικασία αναβάθμισης θα συμμετάσχουν τόσο η ΕΑΒ όσο και ιδιωτικές ελληνικές εταιρίες. Τάχθηκε, δε, υπέρ της άποψης ότι έχουμε ήδη καθυστερήσει, διότι θα έχουμε πλήρη αναβάθμιση περίπου έως το 2023-2024, «εγώ έβαλα κι ένα χρόνο ακόμα  το 2025».  

Σχετικά με τα αντισταθμιστικά οφέλη, για τα οποία έκαναν λόγο οι δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, παραδέχτηκε ότι όντως ο νόμος τα απαγορεύει, αλλά –όπως προσέθεσε- «για ορισμένα επιτρέπεται». Σύμφωνα με τον ίδιο αυτό που επιδιώκει η κυβέρνηση και το υπουργείο είναι για παράδειγμα η δημιουργία κέντρου συντήρησης και αναβάθμισης ελικοπτέρων τόσο για Ελλάδα όσο και για ευρύτερη περιοχή.

Αλέξανδρος Διαμάντης