8ος χρόνος, ημέρα 2271η
Τετάρτη, 19 Ιανουαρίου 2022

Εξεταστική Επιτροπή: Το πόρισμα για τη χρηματοδότηση των ΜΜΕ - Κατέρρευσαν οι κατηγορίες ΣΥΡΙΖΑ

Το πόρισμα για τη χρηματοδότηση των ΜΜΕ - Κατέρρευσαν οι κατηγορίες ΣΥΡΙΖΑ
Φωτογραφία αρχείου
Shutterstock

Σε φιάσκο για την αξιωματική αντιπολίτευση που επιχείρησε να εγείρει θέμα χρηματοδότησης των ΜΜΕ προς όφελος της κυβέρνησης αναφορικά με την επικοινωνιακή διαχείριση της πανδημίας, εξελίχθηκε η εξεταστική επιτροπή.

Σύμφωνα με το πόρισμα της πλειοψηφίας δεν προέκυψε κανένα στοιχείο για τη λεγόμενη «λίστα Πέτσα», ούτε και για το ζήτημα της δήθεν επιχείρησης χειραγώγησης της κοινής γνώμης. Τι αναφέρει για την εταιρεία Opinion Poll και την εφημερίδα documento.

Από την εξέταση μαρτύρων που προσκλήθηκαν στην εξεταστική αλλά και στοιχείων αναφορικά με την επικοινωνιακή καμπάνια για την πανδημία και την ενημέρωση των πολιτών «Μένουμε Σπίτι-Μένουμε Ασφαλείς», αυτή ήταν απολύτως «νόμιμη και αναγκαία».

Μάλιστα προέκυψε «ότι πραγματοποιήθηκε με διαφανείς διαδικασίες και είχε μεγάλη απήχηση στην κοινή γνώμη ως ένα ισχυρό ανάχωμα στη διασπορά ψευδών ειδήσεων, τη διάχυση θεωριών συνωμοσίας και παραπληροφόρησης» καθώς και ότι «καταρρίφθηκε και η παραμικρή υπόνοια ότι η κυβέρνηση προσπάθησε δήθεν να χρηματοδοτήσει τα Μέσα Ενημέρωσης».

Μια θέση του ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με την οποία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η καμπάνια χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να επηρεάσει θετικά προς αυτήν τα Μέσα Ενημέρωσης.

Σύμφωνα με τα μέλη της ΝΔ που μετείχαν στην εξεταστική επιτροπή, «σε ό,τι αφορά την καμπάνια για τους εμβολιασμούς αποδείχθηκε περίτρανα ότι έγινε με πλήρη διαφάνεια και νομιμότητα χωρίς οποιαδήποτε πολιτική παρέμβαση για τον αποκλεισμό κάποιου».

Σχετικά με το θέμα της εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε (Initiative Media) αποδείχθηκε «ότι η διεξαγωγή της έγινε σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο περί δημοσίων συμβάσεων, ενώ δεν υπήρξε χρήση των κατ’ εξαίρεση διατάξεων που θεσπίστηκαν για την ανάγκη των επειγουσών αναγκών που δημιούργησε η πανδημία». Κυρίως δε πως δεν υπήρξαν οδηγίες από την κυβέρνηση ως προς τη διαδικασία της σύμβασης και της διάθεσης των διαφημιστικών πόρων.

Για την εταιρεία Opinion Poll που επίσης η αξιωματική αντιπολιτευση συνεπικουρούμενη και από το ΚΙΝΑΛ επιχείρησε να δημιουργήσει ζήτημα εξ αιτίας των αποτελεσμάτων στις δημοσκοπήσεις που διεξάγει το πόρισμα αναδεικνύει ότι «δεν υπήρξε καμία προσφυγή στην Ελεγκτική Αρχή Δημοσκοπήσεων ή καταγγελία σχετικά με τις διενεργηθείσες δημοσκοπήσεις της».

Αντιθέτως, για τις δύο εταιρείες Vox Pop και Common View που εμφανίσθηκαν την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και παρουσίασαν έρευνες που προκάλεσαν έντονα ερωτήματα αλλά και στοιχεία που απείχαν από τα προβλεπόμενα ως προς τη λειτουργία του ως δημοσκοπικές εταιρείες προέκυψε ότι «η Ελεγκτική Αρχή εξέτασε θέματα και τα διαβίβασε στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης».

Σύμφωνα με τα μέλη της εξεταστικής που πρόσκεινται στη ΝΔ «καθ’ όλη τη διάρκεια της εξεταστικής επιτροπής, ο ΣΥΡΙΖΑ επιδόθηκε σε ένα κυνήγι μαγισσών προκειμένου να καλύψει την κραυγαλέα αδυναμία του να αρθρώσει πολιτικό λόγο και προτάσεις σε ένα κεφαλαιώδους σημασίας ζήτημα, όπως η διαχείριση της πανδημίας εμμένοντας σε ιδεοληψίες και λαϊκισμούς».

Από τις εργασίες της εξεταστικής επιτροπής που ζήτησε η μειοψηφία και βάσει των αλλαγών που η Ν.Δ. έκανε, προκύπτουν ουσιαστικά τα εξής συμπεράσματα:

  • Όλες οι εργασίες για ανάθεση, εκτέλεση και ολοκλήρωση της αναγκαίας ενημερωτικής εκστρατείας, ήταν απολύτως διαφανείς και νόμιμες.
  • Οι στόχοι της ενημερωτικής καμπάνιας επιτεύχθηκαν πλήρως ξεπερνώντας μάλιστα τις αρχικές εκτιμήσεις πληθυσμιακής κάλυψης με κόστος σημαντικά μικρότερο από άλλες ευρωπαϊκές χώρες αντίστοιχου πληθυσμού.
  • Η διαδικασία επιλογής των Μέσων Ενημέρωσης που συμμετείχαν στην εκστρατεία για τον covid 19 έγινε αποκλειστικά από την Initiative Media που χρησιμοποίησε ειδικά υπολογιστικά εργαλεία και αλγορίθμους για να αξιολογήσει ποια Μέσα έπρεπε να συμμετέχουν και ποια όχι. Η αξιολόγηση της Initiative Media δόθηκε στην αναθέτουσα Αρχή η οποία και την ενέκρινε με βάση την τεχνογνωσία της συγκεκριμένης εταιρίας και την εμπειρία της στην αγορά.
  • Καθ’όλη τη διάρκεια της εκστρατείας δεν υπήρξε η παραμικρή πολιτική πίεση για προσθήκη ή απόρριψη Μέσων Ενημέρωσης από οποιοδήποτε κυβερνητικό στέλεχος. Άλλωστε, στην «λίστα» με τα Media, συμμετείχαν και Μέσα Ενημέρωσης που παραδοσιακά στηρίζουν την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ χωρίς να υπάρχει αποκλεισμός.
  • Κατά την παράδοση του έργου της σύμβασης δόθηκαν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που αποδείκνυαν ότι εκτελέστηκε πράγματι το έργο της ενημέρωσης από τα ΜΜΕ που συμμετείχαν στην εκστρατεία. Σε ό,τι αφορά τα τοπικά και περιφερειακά Μέσα, το σύνολο της προϋπολογιζόμενης δαπάνης έφτασε το 26,44% όπως προέβλεπε η σύμβαση ότι ρητά είχε συμφωνηθεί ότι θα πρέπει να είναι τουλάχιστον άνω του 20%.
  • Τα κριτήρια που τέθηκαν για τη συμμετοχή των ΜΜΕ στην εκστρατεία για την κατανομή των κονδυλίων είναι τα συνήθη που εφαρμόζονται σε κάθε καμπάνια ώστε να επιτευχθεί το υψηλότερο όφελος για τους πολίτες. Το ύψος της διαφημιστικής δαπάνης ήταν χαμηλό σε σύγκριση με αντίστοιχες πρωτοβουλίες ενώ προέκυψε ότι αντίστοιχη διαφημιστική δαπάνη είχε πραγματοποιηθεί για την καμπάνια που αφορούσε την Συμφωνία των Πρεσπών παρόλο που συμμετείχαν μόλις 39 Μέσα.
  • Επιτεύχθηκε ο πλουραλισμός καθώς συμμετείχαν 272 έντυπα ενώ δεν υπήρξε η παραμικρή καταγγελία προς το θεσμικό όργανο της ΕνωσηςΙδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΙΗΕΑ) ως προς τη διαδικασία. Ταυτόχρονα, δεν προέκυψε η παραμικρή προσπάθεια χειραγώγησης Μέσου Ενημέρωσης λόγω της συμμετοχής του στην εκστρατεία. Άλλωστε, τα κονδύλια ήταν μικρά για κάθε Μέσο ξεχωριστά ώστε να υπάρχει έστω και η υποψία προσπάθειας χειραγώγησης.
  • Ως προς τον αποκλεισμό της εφημερίδας Documento, θέμα το οποίο κατά κόρον απασχόλησε τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που συμμετείχαν στην Εξεταστική, προέκυψε ότι το συγκεκριμένο έντυπο αφενός δεν ανακοινώνει την κυκλοφορία του προκειμένου να υπάρχουν ποσοτικά κριτήρια και αφετέρου δεν είναι μέλος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών.
  • Ταυτόχρονα όμως το περιεχόμενό του την επίμαχη περίοδο, ερχόταν σε πλήρη αντίθεση με τα μηνύματα προστασίας έναντι του κορονοϊού που έστελνε η καμπάνια. Χαρακτηριστικά, είχε δημοσιεύματα με τίτλο «Από το Μένουμε σπίτι, στο Μένουμε ταπί», «κορονοϊός-κοροϊδοϊός», «Μάσκα-φίμωτρο» κ. α τα οποία υπονόμευαν τη συλλογική προσπάθεια λήψης μέτρων προστασίας.
  • Η πληρωμή των Μέσων έγινε από το Υπουργείο Οικονομικών αφού πρώτα ελέγχθηκαν πλήρως όλα τα τιμολόγια μαζί με τα αποδεικτικά υλικά των δημοσιεύσεων. Η Initiative Media έκανε όλες τις διαπραγματεύσεις επί των οικονομικών όρων και προϋποθέσεων ανακοίνωσης και καταχώρησης, τις απαραίτητες κρατήσεις χώρου, την παρακολούθηση εκτέλεσης του έργου και τον απολογισμό της.
  • Για την εταιρεία OpinionPoll δεν υπήρξε καμία προσφυγή στην Ελεγκτική Αρχή Δημοσκοπήσεων ή καταγγελία σχετικά με διενεργηθείσες δημοσκοπήσεις της.

Στο πλαίσιο αυτό, η προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ μετατράπηκε σε ένα ακόμη φιάσκο. Και μάλιστα εν μέσω μια πανδημίας επιχειρήθηκε να δημιουργηθεί η εντύπωση πως η κυβέρνηση επεδίωξε την επικοινωνία προς όφελός της και όχι προκειμένου να πεισθούν οι πολίτες και να συμμετάσχουν στην προσπάθεια αντιμετώπισής της.

Διαβάστε ολόκληρο το πόρισμα