Τα πρώτα υδατοδρόμια, οι επενδύσεις και τα εκτιμώμενα έσοδα

Τα πρώτα υδατοδρόμια, οι επενδύσεις και τα εκτιμώμενα έσοδα

Στο διάδρομο απογείωσης μπαίνουν φέτος το καλοκαίρι τα υδροπλάνα μετά τη διευθέτηση του νομοθετικού πλαισίου, ενώ προχωρά και η δημιουργία του πρώτου υδατοδρόμιου στην Αττική, στην περιοχή του Αλίμου, μια ανάσα από το Ελληνικό. Μετά από 9 χρόνια καθυστερήσεων το θεσμικό πλαίσιο για την απογείωση των υδροπλάνων είναι πραγματικότητα παρέχοντας απλούστευση αδειοδοτικών διαδικασιών, περιβαλλοντικών εγκρίσεων, ανεφοδιασμό καυσίμων υδροπλάνων και με ταχείς ρυθμούς προχωρούν οι υπόλοιπες εκκρεμείς αδειοδοτήσεις υδατοδρομίων.

Πλέον οι συνθήκες για την τροχοδρόμηση του project των υδροπλάνων ύψους 300 εκατ. ευρώ με αναμενόμενα έσοδα στην πλήρη ανάπτυξη του δικτύου των υδατοδρομίων άνω του 1,5 δισ. ευρώ ετησίως ωρίμασαν και το 2022 θα είναι η χρονιά που τα υδροπλάνα θα ξεκινήσουν πτητικό έργο.

Στόχος είναι η σταδιακή ανάπτυξη ενός δικτύου 150 υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα όπως σε νησιά, λιμάνια, λίμνες, αλλά και σε Περιοχές Oλοκληρωμένης Tουριστικής Aνάπτυξης (Π.O.T.A.), σύνθετα τουριστικά καταλύματα και τουριστικούς λιμένες. Εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν ένα νέο υγιές οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον. Περιβάλλον που σε όρους επιχειρηματικότητας θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων στάσεις ανεφοδιασμού καυσίμων, άρα εμπλοκή και ενδιαφέρον από εταιρείες καυσίμων, βάσεις συντηρήσεων, ενώ στον χορό των διαπραγματεύσεων έχουν ήδη μπει και αεροπορικές εταιρείες.

Σημειώνεται ότι η λειτουργία των υδατοδρομίων προαλείφεται να μετατρέψει την Ελλάδα σε Μαλδίβες της Ευρώπης, με τη δημιουργία 2.000 άμεσων και 5.000 έμμεσων θέσεων εργασίας, να «ξαναγράψει» τον χάρτη των μεταφορών στη χώρα μας και στην πλήρη ανάπτυξή του να δώσει στην ελληνική οικονομία πάνω από 1 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για project που φέρνει επενδύσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ στην πενταετία, μέσω της κατασκευής των υδατοδρομίων (άνω των 50 εκατ. ευρώ), της αγοράς αεροσκαφών των οποίων ο αριθμός εκτιμάται για την πρώτη πενταετία σε τουλάχιστον 20 (περί τα 130, εκατ. ευρώ), αλλά και της δημιουργίας σχολής εκπαίδευσης μεταξύ άλλων.

Η κυβέρνηση προχώρησε στην ουσιαστική επίλυση του θέματος με τα αρμόδια υπουργεία, Υποδομών και Μεταφορών, Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος να ανοίγουν τον δρόμο για τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων που θα συνδέει την ηπειρωτική με τη νησιωτική Ελλάδα και θα αλλάξει τον μεταφορικό χάρτη της χώρας.

H Hellenic Seaplanes, με επενδυτικό πλάνο που ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ και αφορά σε 50 υδατοδρόμια σε πρώτη φάση με στόχο τη λειτουργία συνολικά 150 υδατοδρομίων, και 25 υδατοσκάφη από 10 έως 19 θέσεων, βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα με στοχευμένες συμφωνίες προ των πυλών.

Συμφωνίες που αφορούν από την κατασκευή των υδροπλάνων, τον ανεφοδιασμό τους, αλλά και τη διασύνδεση των υδατοδρομίων με αεροδρόμια, λιμάνια και υδάτινα πεδία. Η παραλαβή των πρώτων τριών υδροπλάνων έχει ήδη δρομολογηθεί με την παραγγελία από την Αμερικανική Textron Αviation και μέσο κόστος κτίσης τα 10 εκατομμύρια ευρώ.

Η αρχή για το πτητικό έργο θα γίνει με δέκα (10) υδατοδρομία και ειδικότερα σε Τήνο, Πάτμο, Σίφνο, Βόλο Σκόπελο Αλόννησο, Σκύρο, Χαλκίδα, Χίο, Καλαμάτα και Ιωάννινα.

Το ανανεωμένο θεσμικό πλαίσιο και συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο «Πρότυπες προτάσεις έργων υποδομών και άλλες διατάξεις» με συντονιστή τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλή, μετά την υπερψήφιση στην ολομέλεια της Bουλής έγινε πλέον νόμος (ν. 4903/2022) και ρυθμίζει θέματα που κολλούσαν τη γρήγορη ανάπτυξη του δικτύου αλλά και προβλήματα λειτουργικά όπως εφοδιασμό καυσίμων και εκπαίδευσης προσωπικού.

Επίσης μετά από τη δρομολόγηση της κοινής Υπουργικής Απόφασης από το Υπουργείο Μεταφορών, ξεπεράστηκε το μείζον περιβαλλοντικό ζήτημα και απλουστεύονται οι διαδικασίες, με την οποία επιταχύνεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση των υδατοδρομίων, καθώς από κατηγορία Α υπάγονται στην κατηγορία Β, όπου, πλέον, απαιτείται Πρότυπη Περιβαλλοντική Δέσμευση (ΠΠΔ), η οποία εκδίδεται σε 20-30 μέρες

Με τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου επιτυγχάνονται η απλούστευση της αδειοδοτικής διαδικασίας, η απαλλαγή από τις αγκυλώσεις και χρονοκαθυστερήσεις καθώς και η επαναφορά του φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος, έτσι ώστε δημόσιο και ιδιώτες επενδυτές να μπορούν να συμβάλουν ταυτόχρονα στην ανάπτυξη του δικτύου υδατοδρομίων.

Το Υπουργείο Μεταφορών προχωρά με αποφασιστικότητα στην ολοκλήρωση όλων των εκκρεμοτήτων, στη βελτίωση του πλαισίου καθώς και στην επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης του δικτύου των υδατοδρομίων στην Ελλάδα.

Η ηγεσία του Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής και κ. Παπαδόπουλος, επιβεβαίωσαν την πολιτική βούληση της κυβέρνησης να στηρίξει τη δραστηριότητα, ανοίγοντας το δρόμο των αδειοδοτήσεων, επισημαίνοντας τα πολλαπλά οφέλη που η υλοποίησή τους θα συμβάλει στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην περιφερειακή ανάπτυξη, στην ανάπτυξη υποδομών και δικτύων, καθώς και στις θετικές επιδράσεις στον τουρισμό σε αυτήν την κρίσιμη καμπή που βρίσκεται η Ελλάδα.