Ρίχνει η Microsoft 70 δισ. σε μια «φούσκα»;

Ρίχνει η Microsoft 70 δισ. σε μια «φούσκα»;

Τι είναι τελικά το metaverse για το οποίο έχει προκληθεί τόσο μεγάλος ντόρος μετά την ανακοίνωση του Μαρκ Ζάκερμπεργκ ότι το Facebook μετονομάζεται σε Meta για να ταιριάξει καλύτερα στο νέο εικονικό ψηφιακό σύμπαν που αναπτύσσεται; Δεν είναι λίγοι οι ειδικοί του χώρου που πιστεύουν ότι είναι απλώς μία φούσκα, αφού δεν είναι κάτι περισσότερο από τη λογική τεχνολογική εξέλιξη του διαδικτύου, ωστόσο για λόγους μάρκετινγκ έχει πλασαριστεί ως το «next big thing» σε όλα τα επίπεδα.

Αν ο Ζάκερμπεργκ έχει πολλούς λόγους να θέλει να αλλάξει το αφήγημα της Facebook μετά τα διαδοχικά σκάνδαλα και επέλεξε ως όχημα το… πιασάρικο εικονικό περιβάλλον του metaverse, ποιος είναι ο λόγος που η Microsoft αποφάσισε να δαπανήσει 70 δισ. δολάρια για να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό;

Η κεντρική ιδέα, πίσω από το metaverse, που προσελκύει επιχειρηματικούς κολοσσούς, είναι ότι στο κοντινό μέλλον να περνάμε περισσότερη ώρα στον ψηφιακό κόσμο και λιγότερη στην πραγματική ζωή, που σημαίνει ότι θα ξοδεύουμε και χρήματα για να κάνουμε όσο το δυνατόν καλύτερη την ψηφιακή μας εμπειρία.

Με λίγα λόγια, στο metaverse, οι χρήστες θα δημιουργούν το δικό τους avatar και χρησιμοποιώντας ειδικό εξοπλισμό, όπως μάσκες εικονικής πραγματικότητας, θα μπορούν να κάνουν σχεδόν τα πάντα. Από επαγγελματικές συσκέψεις και επιχειρηματικές συναντήσεις από απόσταση, μέχρι να συναντούν φίλους π.χ. σε εμπορικά κέντρα και να επισκέπτονται μουσεία, χωρίς να βγουν από το σπίτι τους. Σκεφτείτε, λοιπόν, να γίνεται εικονική σύσκεψη στην εργασίας σας και να πρέπει το avatar σας να είναι κατάλληλα ντυμένο. Ή να έχετε κανονίσει ένα εικονικό πάρτι με φίλους, γνωστούς και αγνώστους. Θα πρέπει και στις δύο περιπτώσεις να αγοράσετε τα κατάλληλα ρούχα κ.ο.κ., πάντα στον ψηφιακό κόσμο.

Γι’ αυτό η Nike ανακοίνωσε τον περασμένο Νοέμβριο ότι σκοπεύει να δημιουργήσει την «ψηφιακή Nike» που θα πουλάει εικονικά sneakers και ρούχα, ενώ προτίθεται να αναπτύξει τον δικό της ψηφιακό κόσμο, την Nikeland, σε συνεργασία με την Roblox. Τον Δεκέμβριο, μάλιστα, η Nike έκανε την πρώτη της εξαγορά στον εικονικό κόσμο, αποκτώντας την εταιρεία RTKFT. Τι φτιάχνει η RTKFT; Μα, φυσικά, εικονικά sneakers…

Στο ίδιο πλαίσιο, η Gap ανακοίνωσε τα πρώτα NFTs των εμβληματικών φούτερ με το λογότυπό της, τα οποία θα τα πουλάει μαζί με πραγματικά φούτερ, ενώ τα NFTs της Adidas και της Under Armour… ξεπούλησαν τον περασμένο μήνα. Εικονικά καταστήματα ρούχων ετοιμάζουν επίσης κολοσσοί όπως η Ralph Lauren και η Abercrombie & Fitch. Ένα βήμα πιο μπροστά, η Walmart αναμένεται να λανσάρει, εκτός από NFTs, και το δικό της κρυπτονόμισμα.

Αν ήδη σας προκαλεί… πονοκέφαλο η όλη ιστορία, σκεφτείτε ότι το hype με το metaverse βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο αφού όλες οι κινήσεις των μελλοντικών πρωταγωνιστών είναι διερευνητικές. Το αν θα φτάσουμε στο σημείο να ζούμε μία παράλληλη ζωή σε εικονική πραγματικότητα ή απλώς είναι μία μόδα που θα περάσει θα το δείξει ο χρόνος. Πάντως, από τεχνολογικής άποψης, το ταχύτερο ίντερνετ, ο εξελιγμένος εξοπλισμός VR και AR και η μεγάλη εξοικείωση του κόσμου με την τεχνολογία, κάνουν πιθανή μία τέτοια εξέλιξη.

Σήμερα, το metaverse βρίσκεται ακόμη στα πρώτα του βήματα, παρά το γεγονός ότι έχουν πουληθεί εικονικά οικόπεδα έναντι εκατομμυρίων δολαρίων.

Το πεδίο που έχει ίσως το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι το gaming, όπου τα παιχνίδια εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας στο playstation και σε άλλες κονσόλες και πλατφόρμες κάνουν θραύση. Έτσι εξηγείται και η κολοσσιαία εξαγορά της Activision Blizzard – της δημιουργού των θρυλικών World of Warcraft και Call of Duty - από την Microsoft, έναντι περίπου 70 δισ. δολαρίων. Η εταιρεία δεν έχει εξειδίκευση στην εικονική πραγματικότητα αλλά στα παιχνίδια που βασίζονται στη λογική των ψηφιακών avatar. Η Microsoft δε, έχει αναπτύξει τον εξοπλισμό HoloLens, που στην ουσία είναι ειδικά γυαλιά που επιτρέπουν στον χρήση να δουλεύει πάνω ψηφιακά ολογράμματα, όπως αυτά που βλέπουμε στις ταινίες.

Ήδη, τα πρώτα «βιντεοπαιχνίδια» στο metaverse έχουν αποκτήσει φανατικό κοινό, όπως το Sandbox, το ποδοσφαιρικό Sorare και το Axie Infinity.

Στην ουσία, το καινούριο που φέρνει το metaverse στο gaming είναι ότι συνδυάζει τρισδιάστατους και εικονικούς κόσμους στο διαδίκτυο, που συνεχίζουν να υφίστανται και μετά το τέλος του παιχνιδιού. Επιπλέον, οι ψηφιακοί αυτοί κόσμοι συνοδεύονται από συστήματα εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας για να βελτιώσουν την εμπειρία του χρήστη.

Όπως και να’ χει, βλέπουμε ότι διαμορφώνεται ένα νέο πεδίο δραστηριότητας καθώς ορισμένοι από τους μεγαλύτερους παίκτες παγκοσμίως, προετοιμάζονται για την επόμενη φάση του διαδικτύου. Από την ημέρα που το Facebook ανακοίνωσε τη μετεξέλιξή του, που υποδεικνύει τη φιλοδοξία του να ξεφύγει από τα social media και να δημιουργήσει κάτι ευρύτερο που θα βασίζεται στις εφαρμογές εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, επιχειρηματικοί κολοσσοί προσπαθούν να καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν για να αποκτήσουν την καλύτερη δυνατή παρουσία σε αυτό το νέο εικονικό περιβάλλον.