field_kentriki_fotografia

Πως οι «μεγάλοι» του λιανεμπορίου κεφαλαιοποίησαν τα... capital controls

Της Ξανθής Γούναρη

Εις υγείαν της κυβέρνησης πίνουν οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου και οι διαχειριστές των δημοφιλών εμπορικών κέντρων, αφού τα capital controls όχι μόνο δεν επηρέασαν τα μεγέθη τους -αν εξαιρέσουμε το σοκ των πρώτου 20ημέρου- αλλά δημιούργησαν τις συνθήκες για να ενισχύσουν τα μερίδιά τους, «σκουπίζοντας» τον αφρό των πωλήσεων.

Στην άλλη μεριά, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είδαν τους τζίρους τους να πατώνουν λόγω της επιβολής των κεφαλαιακών ελέγχων, συνεχίζουν να παλεύουν μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, μιας και πλέον απολαμβάνουν μικρότερο κομμάτι της, έτσι κι αλλιώς, ισχνής πίτας.

Την ίδια ώρα όμως, το ξεκαθάρισμα ελέω capital controls επιταχύνει τη διαδικασία της συγκέντρωσης και μεταξύ των μέχρι πρότινος ισχυρών, με το χάρτη του εγχώριου λιανεμπορίου να αλλάζει πολύ σύντομα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται ως η καλύτερη στη 10ετία που λειτουργεί η Public, η αλυσίδα τεχνολογίας και ψυχαγωγίας του Πάνου Γερμανού, καθώς αναμένεται να κλείσει με αύξηση πωλήσεων κατά 26% στα 222 εκατ. ευρώ, ενώ του χρόνου θα περάσει σε λειτουργική κερδοφορία για πρώτη φορά, όπως ανέφερε προ ημερών σε συνέντευξη Τύπου ο Χρήστος Καλογεράκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.

Η αύξηση των πωλήσεων αντανακλά και στα μερίδια όπου σε μία φλαταρισμένη αγορά (τα προϊόντα τεχνολογίας κινούνται στο +2% με +3% εάν εξαιρέσουμε τις πωλήσεις μέσω του προγράμματος ψηφιακής σύγκλισης), η αλυσίδα βελτίωσε το μερίδιο αγοράς της από 8% που ήταν το 2014 σε 12% το 2015. Σημειωτέον πως η κατηγορία της τεχνολογίας αποτελεί το 70% του κύκλου εργασιών της Public. Ακόμη πιο σημαντική ήταν η αύξηση των ποσοστών της στον χώρο του βιβλίου όπου φέτος αναμένεται να πουληθούν πάνω από 3.500.000 βιβλία από την αλυσίδα και το ηλεκτρονικό κατάστημα της Public. Το μερίδιο αυξήθηκε από 16% το 2014 σε 20% το 2015, ενώ στο 36% φθάνει το μερίδιό της στην κατηγορία των προϊόντων gaming.

Μερίδια στην ταλαίπωρη αγορά του οικιακού εξοπλισμού και των επίπλων, παρά τα capital controls, κέρδισε και η IKEA, ένα από τα βασικά του concept του ομίλου Φουρλή.

Χωρίς απώλειες κινήθηκε και ο όμιλος Jumbo. Παρά τη μείωση των πωλήσεων του στην ελληνική αγορά το τρίμηνο Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2015, η οποία σημειωτέον ήταν μικρότερη του αναμενόμενου δεδομένων των συνθηκών, ο τζίρος για τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο κινείται ανοδικά σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται ο όμιλος, γεγονός που αποδεικνύει ότι η αγορά στην Ελλάδα παραμένει ανθεκτική.

Ιδιαίτερες αντοχές επιδεικνύουν επίσης και οι ξένες αλυσίδες μόδας.

Ο όμιλος Inditex, ο οποίος δραστηριοποιείται μέσω 159 καταστημάτων με επτά φίρμες στη χώρα μας -Ζara, Zara Home, Stradivarius, Pull & Bear, Oysho, Berskha, Massimo Dutti και με το ηλεκτρονικό κατάστημα της Uterque- δεν κλονίστηκε από την κορυφή παρά τις δυσκολίες της αρχής από τον περιορισμό στη διακίνηση κεφαλαίων. Ας σημειωθεί ότι πρόκειται για μια εισαγωγική εταιρεία που έχει παραλαβές δύο φορές την εβδομάδα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πωλήσεις συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά, ακολουθώντας την πορεία που καταγράφηκε στους ισολογισμούς των ελληνικών θυγατρικών στην οικονομική χρήση 2014/2015 (που έληξε στις 31/1/2015).

Η μεγάλη ανταγωνίστρια του ομίλου Inditex, η σουηδική H&M (Hennes & Mauritz Α.Ε.) είναι κερδοφόρα και με βάση τα στοιχεία εννεαμήνου εμφάνισε πωλήσεις 128 εκατ. ευρώ (120 εκατ. ευρώ ο κύκλος εργασιών στην οικονομική χρήση 2014), ενώ αριθμεί δίκτυο 32 καταστημάτων συν το νέο εξαώροφο κατάστημα, επιφάνειας 3.900 τ.μ., ακριβώς απέναντι από το κεντρικό κατάστημα της Zara (Ερμού 11 και Βουλής).

Ανθεκτικά τα εμπορικά κέντρα

Με αύξηση πωλήσεων έκλεισαν το 9μηνο και τα καταστήματα στα τρία εμπορικά κέντρα που διαχειρίζεται η θυγατρική του ομίλου Λάτση. Ο συνολικός κύκλος εργασιών των καταστημάτων των εμπορικών κέντρων της Lamda παρουσίασε αύξηση 3,4% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2014.

Αναλυτικά, ο συνολικός κύκλος εργασιών των καταστημάτων στο Golden Hall κινήθηκε ανοδικά κατά 4,1%, ενώ ο αριθμός των επισκεπτών κινήθηκε ανοδικά κατά 1,6%. Η λειτουργική του κερδοφορία ανήλθε σε 10,7 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 10%.

Στο Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη σημειώθηκε άνοδος του κύκλου εργασιών των καταστημάτων κατά 3,5% και οριακή αύξηση του αριθμού των επισκεπτών κατά 1%, ενώ βρίσκεται σε καθεστώς πλήρους μίσθωσης. Σε ότι αφορά τη λειτουργική του κερδοφορία, ανήλθε σε 10,2 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας άνοδο 8,5%.

Στο The Mall Athens ο τζίρος των καταστημάτων αυξήθηκε 2,8%, ενώ ο αριθμός των επισκεπτών παρέμεινε σταθερός. Η λειτουργική του κερδοφορία διαμορφώθηκε σε 18,1 εκατ., παραμένοντας σταθερή σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Αυξημένες εμφανίζονται στο 9μηνο οι πωλήσεις και του Εμπορικού Πάρκου Smart Park, του ομίλου REDS. O κύκλος εργασιών των καταστημάτων του πάρκου ενισχύθηκε κατά 6% το εν λόγω διάστημα και η επισκεψιμότητά του παρουσίασε αύξηση κατά 5% κατά την ίδια χρονική περίοδο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Το ποσοστό κάλυψης των επιφανειών εμπορικής μίσθωσης ανέρχεται σε 100%.

Supermarket-run ήταν και πάει…

Αν και οι πωλήσεις των αλυσίδων super market μετά τον πανικό του Ιουλίου, καταγράφουν τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων ετών (-6,4% το Σεπτέμβριο), κάτι που οφείλεται εν μέρει στις προμήθειες που έκανε μεγάλη μερίδα του κοινού μετά την επιβολή των capital control αλλά και λόγω της αύξησης του ΦΠΑ, της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και της κακής ψυχολογίας του κοινού, στο μυαλό των καταναλωτών είναι τα καταστήματα που ανταποκρίθηκαν καλύτερα στις νέες συνθήκες, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.

Το γεγονός βέβαια ότι υπάρχει πίεση στους τζίρους, αλλά και αυξημένα κόστη αφενός από τον ανταγωνισμό στις προσφορές και τις εκπτώσεις και αφετέρου από την ευρεία χρήση πιστωτικών καρτών, επιταχύνει, καθώς φαίνεται, τις κινήσεις στο μέτωπο της συγκέντρωσης. Η αγορά αναμένει σε πρώτη φάση πως (και αν) θα καταλήξει το deal μεταξύ των αλυσίδων METΡO και Βερόπουλος, ενώ τις κινήσεις τους προετοιμάζουν και οι υπόλοιποι μεγάλοι παίκτες.