«Καταιγίδα» επενδύσεων στα logistics
shutterstock
shutterstock

«Καταιγίδα» επενδύσεων στα logistics

Τις περισσότερες επενδύσεις από ποτέ προσελκύει η αγορά των logistics centers, όπου η ζήτηση παραμένει διαρκώς πολύ μεγαλύτερη της προσφοράς με αποτέλεσμα, οι ρυθμοί ανάκτησης των επενδεδυμένων κεφαλαίων να είναι ιδιαίτερα υψηλοί. Είναι εξάλλου, ενδεικτικό το γεγονός ότι, σύμφωνα με τους αναλυτές, κάθε νέος χώρος logistics επιφανείας πάνω από 15.000 τ.μ. μπορεί να μισθωθεί άμεσα καθώς υπάρχει συσσωρευμένη ζήτηση και ανύπαρκτη προσφορά. Η ανισορροπία της αγοράς οδηγεί σε αυξήσεις στις αξίες και μείωση των συντελεστών απόδοσης στο φάσμα του 7% για καλά ποιοτικά ακίνητα, ανάλογα την θέση και τα χαρακτηριστικά κατασκευής.

Εμβληματικές επενδύσεις

Αυτή τη στιγμή, στα σκαριά βρίσκονται δύο πολύ μεγάλες επενδύσεις. Η μία αφορά το κέντρο αποθήκευσης και διανομής του αμερικανικού fund HIG Capital στον Ασπρόπυργο, στο ακίνητο της Ελληνικής Χαλυβουργίας. Το έργο προϋπολογισμού 244 εκατ. ευρώ, προωθείται, μέσω της εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων Stream Global όπου αντιπρόεδρος είναι ο Κωνσταντίνος Μπήτρος που εκπροσωπεί και το αμερικανικό fund στην Ελλάδα. Το fund επιδιώκει την υπαγωγή του έργου στις διατάξεις του ν. 4864/2021 ως «Στρατηγική Επένδυση», αιτείται το κίνητρο της χωροθέτησης (εκπόνηση ΕΣΧΑΣΕ), του σταθερού φορολογικού συντελεστή και της ταχείας αδειοδότησης. Ως εκ τούτου, το έργο της HIG με τίτλο Hull logistics park, έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από το φορέα Enterprise Greece, ώστε να ακολουθήσει η διαδικασία της αξιολόγησής του και της ενδεχόμενης ένταξης του έργου στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων.

Το έργο προβλέπει την κατασκευή και λειτουργία ενιαίας πρότυπης υπερσύγχρονης μονάδας εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) και συνδυασμένων μεταφορών, χερσαίων-θαλάσσιων-σιδηροδρομικών (tri-modal).

Θα αναπτυχθεί σε έκταση επιφάνειας 291 στρέμματα που βρίσκεται στη ΒΙ.ΠΕ. Διυλιστηρίων, στο 17ο χλμ. της Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου και διαχωρίζεται από την Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου σε δύο τμήματα που θα συνδέονται μεταξύ τους με γέφυρα. Το πρώτο τμήμα 238 στρεμμάτων θα διαθέτει λιμένα, χώρο διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, σταθμό διακίνησης φορτηγών, έναν από τους συνολικά τέσσερις αποθηκευτικούς χώρους και σταθμό διακίνησης Ι.Χ.

Το δεύτερο τμήμα 53 στρεμ. θα φιλοξενεί κτίριο πολλαπλών χρήσεων, τρεις αποθήκες και χώρο διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Φέτος θα ξεκινήσει και η κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο από τις Goldair-ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Το έργο προβλέπει την κατασκευή, σε διαφορετικές φάσεις, 300.000 τετραγωνικών μέτρα στεγασμένων αποθηκών, 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά σε έκταση 588 στρεμμάτων. Την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου, που αντιστοιχεί σε συμβατική αξία 109 εκατ. ευρώ, θα υλοποιήσει η «Μυτιληναίος». Ύστερα από την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, το επόμενο ορόσημο της επένδυσης 200 εκατ. ευρώ αφορά την εξασφάλιση χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης (Recovery and Resilience Fund – RRF) της οποίας το ύψος, συνδυαστικά με τραπεζικό δανεισμό, εκτιμάται ότι αντιστοιχεί στο 70% της συνολικής επένδυσης και σε ποσό άνω των 150 εκατ. ευρώ.

Για το έργο, που «ξεκλείδωσε» η πολιτεία, η πρώτη χρηματοδότηση δόθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση το 1999 και διακόπηκε το 2004 επειδή δεν είχαν προχωρήσει οι απαιτούμενες διαγωνιστικές διαδικασίες. Το 2005 το ζήτημα της χρηματοδότησης από την Ε.Ε. επανήλθε, ενώ τον Δεκέμβριο του 2007 προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός. Δεκαέξι χρόνια μετά, το εμπορευματικό κέντρο Θριασίου, που θα αναπτυχθεί σε τρεις φάσεις, εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει 3.000 νέες θέσεις εργασίας και θα αποτελεί το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο στην Ελλάδα, βρίσκεται στη γραμμή εκκίνησης.