Η Apple, το χρυσοφόρο iPhone και η στροφή στην παροχή υπηρεσιών

Η Apple, το χρυσοφόρο iPhone και η στροφή στην παροχή υπηρεσιών

Για άλλη μία φορά, η Apple (AAPL NASDAQ) έκανε τους μετόχους της να χαρούν. Τα τριμηνιαία οικονομικά της αποτελέσματα, τα οποία ανακοινώθηκαν το βράδυ της 28ης Ιουλίου, ήταν λίγο καλύτερα από αυτά που περίμεναν να ακούσουν οι επενδυτές και οι χρηματιστηριακοί αναλυτές. Οι πωλήσεις της εταιρείας στο δεύτερο τρίμηνο του 2022 έφθασαν τα 83 δισεκατομμύρια δολάρια, ελάχιστα παραπάνω από τα 82,7 δισ. που περίμεναν οι επενδυτές, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ξεπέρασαν και αυτά τις εκτιμήσεις φθάνοντας τα 1,20 δολάρια, αντί για 1,16 δολάρια.

Η αντίδραση των επενδυτών ήταν αρκετά θετική και η μετοχή ανέβηκε κατά 3,3% και έφθασε στα 162,51 δολάρια. Αυτή τη στιγμή, η τιμή της είναι λίγο κάτω από τα 166 δολάρια, δηλαδή πεσμένη κατά σχεδόν 10% από το υψηλότερο σημείο των τελευταίων δώδεκα μηνών (και όλων των εποχών), επίδοση εξαιρετικά θετική μέσα στο πολύ κακό χρηματιστηριακό κλίμα των τελευταίων μηνών. Για άλλη μία φορά, το βαρύ πυροβολικό της εταιρείας ήταν το πιο πολύτιμο προϊόν της, το κινητό τηλέφωνο iPhone. Οι πωλήσεις του στο δεύτερο τρίμηνο έφθασαν τα 40,7 δισεκατομμύρια δολάρια, σχεδόν το μισό των συνολικών πωλήσεων, ξεπερνώντας κατά δύο δισεκατομμύρια τις εκτιμήσεις της αγοράς και των αναλυτών.

Οι αυξημένες πωλήσεις του τηλεφώνου κατάφεραν να αντισταθμίσουν την υστέρηση που παρουσιάστηκε στις πωλήσεις αρκετών άλλων προϊόντων, όπως των υπολογιστών Mac, των tablets iPad και διάφορων αξεσουάρ όπως του ρολογιού iWatch και άλλων προϊόντων που φοριούνται από τους χρήστες ή χρησιμοποιούνται μέσα στο σπίτι. Σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021, οι πωλήσεις των iPhone ήταν αυξημένες κατά 3%, των υπολογιστών Mac ήταν μειωμένες κατά 10%, των tablets iPad μειωμένες κατά 2% και των διάφορων αξεσουάρ μειωμένες κατά 8%. Μεγάλο μέρος της υστέρησης στις πωλήσεις αυτών των προϊόντων έχει σχέση με τα γνωστά προβλήματα των εφοδιαστικών αλυσίδων, τα οποία έχουν πλήξει πάρα πολλές επιχειρήσεις ανά τον κόσμο.

Υπήρχε όμως και ένας τομέας που εμφάνισε ισχυρή αύξηση πωλήσεων σε σχέση με το 2021, ο τομέας παροχής υπηρεσιών. Ο κύκλος εργασιών του έφθασε τα 19,6 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένος κατά 12% σε σχέση με το 2021, ακριβώς πάνω στις εκτιμήσεις των αναλυτών. Όπως είπε στην τηλεδιάσκεψη που ακολούθησε την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων ο οικονομικός διευθυντής της επιχείρησης Luca Maestri, στο τέλος του δεύτερου τριμήνου υπήρχαν παραπάνω από 860 εκατομμύρια συνδρομητές στις διάφορες υπηρεσίες που παρέχει η εταιρεία, 160 εκατομμύρια παραπάνω από το 2021.

Τι είναι όμως αυτές οι υπηρεσίες, που φέρνουν περίπου το 24% των εσόδων της επιχείρησης; Η αλήθεια είναι πως αυτό δεν είναι ακριβώς γνωστό, αφού η εταιρεία δεν δίνει πολλές λεπτομέρειες κατά την παρουσίαση των οικονομικών της αποτελεσμάτων. Σίγουρα είναι οι συνδρομητικές υπηρεσίες, στους τομείς της μουσικής (iMusic), της τηλεόρασης (Apple Tv), των υπηρεσιών αποθήκευσης δεδομένων (iCloud), των διαφόρων εφαρμογών υγείας (Apple Health) και άλλων παρόμοιων. Είναι επίσης τα έσοδα από τις υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών (Apple Pay, Buy now Pay later) και τα έσοδα από τις ηλεκτρονικές ψηφιακές διαφημίσεις μέσα στις πλατφόρμες της εταιρείας. Και βέβαια, τα έσοδα από το App Store, μέσω του οποίου οι χρήστες των συσκευών της εταιρείας κατεβάζουν όλες τις εφαρμογές που χρησιμοποιούν.

Όσο περνάνε τα χρόνια, τόσο λιγότερες λεπτομέρειες μαθαίνουμε από τις ανακοινώσεις των οικονομικών αποτελεσμάτων. Όπως είδαμε σε άρθρο του Bloomberg, πριν μερικούς μήνες ένας αναλυτής της εταιρείας Arete Research χαρακτήρισε τον τομέα παροχής υπηρεσιών της Apple ως ένα «μαύρο κουτί 70 δισεκατομμυρίων δολαρίων που περιέχει ένα αμάλγαμα δέκα διαφορετικών δραστηριοτήτων». Την προηγούμενη εβδομάδα μάθαμε πως η αύξηση των εσόδων του τομέα υπηρεσιών προήλθε κυρίως από τις ψηφιακές διαφημίσεις, τις υπηρεσίες iCloud και Apple Care.

Την ίδια στιγμή όμως, ο διευθύνων σύμβουλος Tim Cook ανέφερε πως ο τομέας της ψηφιακής διαφήμισης επηρεάστηκε αρνητικά από το μακροοικονομικό περιβάλλον. Λίγο μπερδεμένα τα πράγματα λοιπόν. Ο Martin Peers, αρθρογράφος του Bloomberg, εκτιμά πάντως πως το πιο σημαντικό κομμάτι του τομέα είναι το App Store, το οποίο φέρνει τα περισσότερα έσοδα και έχει και εξαιρετικά υψηλά περιθώρια κέρδους, κοντά στο 80%.

Η έλλειψη επαρκούς, ή μάλλον στοιχειώδους, πληροφόρησης για το τι περιλαμβάνει ο τομέας υπηρεσιών είναι ασφαλώς κατανοητή, αφού η εταιρεία δεν θέλει να δίνει τόσο σημαντικές πληροφορίες που θα μάθουν και οι ανταγωνιστές της, αλλά δημιουργεί αρκετά προβλήματα στους μετόχους και τους αναλυτές που προσπαθούν να εκτιμήσουν τις προοπτικές της επιχείρησης. Εφόσον ο τομέας υπηρεσιών αναπτύσσεται πιο γρήγορα από όλα τα υπόλοιπα κομμάτια της εταιρείας, και με δεδομένο πως τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ υψηλότερα από αυτά που πετυχαίνουν οι πωλήσεις προϊόντων, μεγαλώνει συνεχώς η συμμετοχή του και στον κύκλο εργασιών και, ακόμα περισσότερο, στην κερδοφορία της εταιρείας.

Είναι λογικό να υποθέσουμε πως σύντομα οι μεγάλοι μέτοχοι της εταιρείας, και οι χρηματιστηριακοί αναλυτές θα αρχίσουν να απαιτούν να μάθουν περισσότερες λεπτομέρειες. Ο Peers αναφέρεται χαρακτηριστικά στο App Store και την έλλειψη οποιασδήποτε πληροφόρησης σχετικά με το πόσο επηρεάζεται από τις πιέσεις που ασκούν στην Apple πάρα πολλές χώρες που της ζητούν να μειώσει τις χρεώσεις που επιβάλλει στους καταναλωτές και τους δημιουργούς των διαφόρων εφαρμογών.

Βέβαια, η ανθεκτική πορεία της μετοχής, όπως και τα τεράστια ποσά που ξοδεύει η εταιρεία για την αγορά ιδίων μετοχών και τη διανομή μερισμάτων, μειώνουν την πιθανότητα να γκρινιάξουν οι μέτοχοι. Μόνο στο δεύτερο τρίμηνο ξοδεύτηκαν 28 δισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία όμως δεν έλειψαν και πολύ στην εταιρεία, αφού μετά από αυτά είχε ακόμα περίσσευμα 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην τράπεζα. Είναι γεγονός πως η επιχείρηση είναι μία μηχανή παραγωγής μετρητών και οι πολύ μεγάλες ταμειακές ροές της δίνουν τη δυνατότητα να συνεχίζει τη στήριξη των μετόχων και της μετοχής.

Αν όμως το μέλλον της Apple είναι αυτό που περιγράφουν αρκετοί αναλυτές, τότε δεν θα μπορεί να κρατάει τα μυστικά του τομέα υπηρεσιών κρυμμένα για πολύ ακόμα. Εκτίμηση αρκετών παραγόντων της τεχνολογικής και χρηματιστηριακής αγοράς είναι πως ο σκοπός της εταιρείας είναι να παρέχει όλο και περισσότερες υπηρεσίες προς τους χρήστες των προϊόντων της, καθώς γνωρίζει πως δεν είναι πολύ εύκολο να αυξήσει πολύ ακόμα τις πωλήσεις και το μερίδιο αγοράς του βασικού της προϊόντος, του iPhone. Είναι όμως σχεδόν βέβαιη πως οι περισσότεροι από όσους χρησιμοποιούν ήδη τα προϊόντα της δεν πρόκειται να την εγκαταλείψουν και είναι αποφασισμένη να αυξήσει όσο περισσότερο μπορεί τα έσοδα που θα φέρνει κάθε ένας από αυτούς.

Αν το σχέδιο είναι όντως αυτό, από τρίμηνο σε τρίμηνο θα μεγαλώνει σταθερά η συμμετοχή του τομέα υπηρεσιών της Apple στον κύκλο εργασιών και τα κέρδη της εταιρείας και κάποια στιγμή θα είναι πολύ δύσκολο για τη διοίκηση να εξακολουθεί να κρατά μακριά από τη δημοσιότητα τα πολύτιμα μυστικά του. Το παράδοξο είναι όμως πως όσο πιο καλά πάει το σχέδιο, τόσο λιγότερο θα γκρινιάζουν οι μέτοχοι για την έλλειψη επαρκούς πληροφόρησης αφού η μετοχή θα τους ανταμείβει. Όπως γνωρίζουμε, την γκρίνια φέρνει συνήθως η φτώχεια!